Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av TKO »

Harald skrev:
TKO skrev:Man skulle också kunna vägra överfriskade resenärer att åka med bussen... så blir det drägligare för alla dom snabbköpskassörskor och undersköterskor på väg hem från jobbet som påstås vara natttrafikens viktigaste målgrupp.
Fast då kanske det blev rätt tomt på bussarna?

funderar
Thomas K Ohlsson
Det kunde man när jag var busskonduktör för nästan 60 år sedan. Nu skulle jag inte ge mig in på något sådant, och det beror inte på att jag är äldre. Kort sagt så skulle det nog kräva minst två poliser eller ordningsvakter på varje buss.
Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson
Tunnelbanan med dess matarbussar är ett slutet system i City och det fungerar ganska bra. För att ta sig till matarbussarna behöver resenärer från City först ta sig in i det slutna tunnelbanesystemet. Att ha ordningsvakter vid varenda hållplats i City är dock orealistiskt. Ta bara en titt på Citys terminalkarta för att se hur utspridda nattbussarna är! City är inte heller den enda problematiska platsen. Medborgarplatsen är ganska stökig och polisen i Norrort vill inte ha några nattbussar på Attundavägen vid Täby centrum.

Notera också skillnaden mellan nattliga matarbussar (t.ex. 610) och nattbussar (t.ex. 690). Trots att linjerna 610 och 690 går nästan samma sträcka mellan Danderyds sjukhus och Rosengården är bara en av dem problematisk. Skillnaden är att bara den senare trafikerar Täby centrum - en trafikuppgift som endast spårtrafiken anses kunna hantera på helgnätter. Här finns det några likheter mellan City och Täby centrum!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jo jag förstår problematiken. Men som en början kunde man ha ordningsvakter vid cityhållplatserna som avvisade de överförfriskade, det är förmodligen där de flesta av detta klientel stiger på...

funderar
Thomas K Ohlsson
Tunnelbanan med dess matarbussar är ett slutet system i City och det fungerar ganska bra. För att ta sig till matarbussarna behöver resenärer från City först ta sig in i det slutna tunnelbanesystemet. Att ha ordningsvakter vid varenda hållplats i City är dock orealistiskt. Ta bara en titt på Citys terminalkarta för att se hur utspridda nattbussarna är! City är inte heller den enda problematiska platsen. Medborgarplatsen är ganska stökig och polisen i Norrort vill inte ha några nattbussar på Attundavägen vid Täby centrum.

Notera också skillnaden mellan nattliga matarbussar (t.ex. 610) och nattbussar (t.ex. 690). Trots att linjerna 610 och 690 går nästan samma sträcka mellan Danderyds sjukhus och Rosengården är bara en av dem problematisk. Skillnaden är att bara den senare trafikerar Täby centrum - en trafikuppgift som endast spårtrafiken anses kunna hantera på helgnätter. Här finns det några likheter mellan City och Täby centrum!
Om man vill göra något åt situationen får man väl minska antalet nattbusshållplatser i innerstan och förse dessa med bevakning. Eller så låter man bli... att köra nattbussar t ex!

föreslår
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Om man vill göra något åt situationen får man väl minska antalet nattbusshållplatser i innerstan och förse dessa med bevakning. Eller så låter man bli... att köra nattbussar t ex!

föreslår
Thomas K Ohlsson
Jo, åtminstone på helgnätter borde nattbussarna slopas. Köpenhamn och Berlin har väl inte så många nattbussar på helgnätter. Däremot finns en hel del bussar som går hela dygnet, men dessa försöker inte ta sig an trafikuppgifter som endast spårtrafiken kan hantera. På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.

Nu när polisen i Norrort har marketat sitt missnöje med nattrafiken så blir det kanske svårt för Tamsons att fortsätta på den inslagna vägen? Både Norrort och trygghet ska ju vara Moderaternas trumfkort!
daniel_s
Inlägg: 14177
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.
Idag ja, men det är väl kanske för att inte så många tunga nattförortslinjer slutar där? Det tycks ju vara närvaron av förortsbor som väntar på bussen som skapar otryggheten i din (måhända inte helt felaktiga) teori.
Enceladus
Inlägg: 9956
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busstopp mellan hållplatserna (Bl.a. Trygghetsstopp)

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:På vardagsnätter skulle nattbussarna kunna kortas av till Gullmarsplan, Slussen, Odenplan och Fridhemsplan med avbrottsfri trafik på gröna linjen däremellan. Även om dessa platser inte är de tryggaste så är de bättre än City och Medborgarplatsen på natten.
Idag ja, men det är väl kanske för att inte så många tunga nattförortslinjer slutar där? Det tycks ju vara närvaron av förortsbor som väntar på bussen som skapar otryggheten i din (måhända inte helt felaktiga) teori.
Det är väl bättre att sprida ut linjerna till fyra platser än en? Om alla linjer får passning till tunnelbanan så blir det också enklare att byta linje. Exempelvis avgår linjerna 690 och 691 från Odenplan två minuter innan linje 595 hinner komma dit...
Skriv svar