Sida 3 av 3

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: tisdag 21 mars 2023 10:11
av /jes
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 6:36 Slopade direktbussar är hänsynslöst mot resenärerna. Pendeltågen är alldeles för opålitliga och ofta är direktbussarna snabbare. Som till Brandbergen till exempel, där borde snarare 809 göras om till heldagslinje.

Det är ju också märkligt att man hänvisar till riktlinjerna samtidigt som man nyligen har infört ännu mer parallellgående trafik mellan Södertälje och Liljeholmen. Gäller inte samma riktlinjer där kan man undra?
Med andra ord borde man lägga ner pendeltågstrafiken?

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: tisdag 21 mars 2023 10:14
av Diripsi
Enceladus skrev: måndag 20 mars 2023 22:49 Vidare konstateras att elbussar numera är billigare sett över hela avtalsperioden. Men varför är inte den blott två år gamla Handenterminalen godkänd för elbussar? Har SL missat att bussar med förbränningsmotor ska förbjudas inom EU?
Enligt den här artikeln är det betydligt dyrare med elbussar och priserna för batterier har ökat på senare tid. Enligt mig är det vansinne att dra ner på trafiken och införa elbussar om dessa är dyrare. I valet mellan elbussar och bättre trafikutbud föredrar jag helt klart det senare!

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: tisdag 21 mars 2023 10:18
av Diripsi
/jes skrev: tisdag 21 mars 2023 10:11
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 6:36 Slopade direktbussar är hänsynslöst mot resenärerna. Pendeltågen är alldeles för opålitliga och ofta är direktbussarna snabbare. Som till Brandbergen till exempel, där borde snarare 809 göras om till heldagslinje.

Det är ju också märkligt att man hänvisar till riktlinjerna samtidigt som man nyligen har infört ännu mer parallellgående trafik mellan Södertälje och Liljeholmen. Gäller inte samma riktlinjer där kan man undra?
Med andra ord borde man lägga ner pendeltågstrafiken?
Nej.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: tisdag 21 mars 2023 16:05
av Enceladus
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 6:36 Slopade direktbussar är hänsynslöst mot resenärerna. Pendeltågen är alldeles för opålitliga och ofta är direktbussarna snabbare. Som till Brandbergen till exempel, där borde snarare 809 göras om till heldagslinje.

Det är ju också märkligt att man hänvisar till riktlinjerna samtidigt som man nyligen har infört ännu mer parallellgående trafik mellan Södertälje och Liljeholmen. Gäller inte samma riktlinjer där kan man undra?
Utan SL-giltighet på Mälartåg ger den parallellgående trafiken mellan Södertälje och Liljeholmen tillräckliga restidsvinster för att kunna motiveras. Nynäsbanan har däremot snabbtåg. Vidare har vissa direktbussar på östra Södertörn väsentligt lägre beläggning. Det skulle vara intressant att fråga resenärerna hur de vill att de begränsade resurserna ska användas: Direktbussar eller SL-giltighet på Mälartåg samt snabbtåg på Nynäsbanan hela året?
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 10:14 Enligt den här artikeln är det betydligt dyrare med elbussar och priserna för batterier har ökat på senare tid. Enligt mig är det vansinne att dra ner på trafiken och införa elbussar om dessa är dyrare. I valet mellan elbussar och bättre trafikutbud föredrar jag helt klart det senare!
Artikeln säger att elbussar är dyrare under vissa omständigheter, främst i regiontrafik.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: onsdag 05 april 2023 16:31
av Enceladus
Trafikregionrådet: Expressbussen till Nynäshamn blir kvar
Sveriges Radio skrev:"Så länge inte pendeltågstrafiken fungerar fläckfritt fyller den här typen av linjer en viktig funktion", säger Anton Fendert (Mp)
Busslinjen 861 mellan Nynäshamn och Globen blir kvar tills vidare. Men får Nynäsbanan fortfarande snabbtåg på somrar, vilket har föreslagits tidigare år?

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: tisdag 16 maj 2023 6:19
av Enceladus
Diripsi skrev: tisdag 21 mars 2023 10:14
Enceladus skrev: måndag 20 mars 2023 22:49 Vidare konstateras att elbussar numera är billigare sett över hela avtalsperioden. Men varför är inte den blott två år gamla Handenterminalen godkänd för elbussar? Har SL missat att bussar med förbränningsmotor ska förbjudas inom EU?
Enligt den här artikeln är det betydligt dyrare med elbussar och priserna för batterier har ökat på senare tid. Enligt mig är det vansinne att dra ner på trafiken och införa elbussar om dessa är dyrare. I valet mellan elbussar och bättre trafikutbud föredrar jag helt klart det senare!
Enligt den här artikeln har elbussar "a similar or even lower total cost of ownership". Vidare kan bristande infrastruktur leda till högre kostnader. Stockholm har knappt några elbussar - till skillnad från övriga huvudstäder i Europa - och därmed brister infrastrukturen. Dessutom går teknikutvecklingen snabbt:

Mercedes-Benz: Stora framgångar med ny batterigeneration
Bussmagasinet skrev:Sedan slutet av fjolåret har Mercedes-Benz eldrivna buss eCitaro funnits med en helt ny batterigeneration, NMC 3. Det är den tredje generationens litiumjonbatterier och har en avsevärt högre energitäthet och kapacitet än den föregående generationen. För Daimler Truck har det lett till stora säljframgångar för eCitaro som i år även kommer att finnas med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

[...]

I tolvmetersversion kan eCitaro nu fås med minst fyra och högst sex batteripaket med en sammanlagd effekt på upp till 588 kWh. Tre eller fyra av paketen är takmonterade, två i det som tidigare var motorrum. Som ledbuss kan eCitaro utrustas med fyra till sju batteripaket med en sammanlagd kapacitet på upp till 686 kWh.

Med högsta antal batteripaket ger det en garanterad räckvidd under batteriernas hela livstid på 280 kilometer för tolvmetersbussen och 220 kilometer för ledbussen. Under gynnsamma förhållanden uppgår räckvidden till över 300 kilometer på en laddning. Akasol bedömer att batterierna ska klara 4 000 laddcykler vilket motsvarar en livstid på upp till tio år. Batterierna klarar också de nya säkerhetskrav för elfordon som börjar gälla i höst, ECE-R 100-3.

[...]

Batterierna laddas i depå via CCS-kontakt men kan också utrustas för pantografladdning om de ska trafikera långa linjer, exempelvis i regiontrafik, eller vara igång en stor del av dygnet. Laddeffekten vid depåladdning är max 150 kW, vid pantografladdning högst 300 kW.
Den senaste batterigenerationen i eCitaro har en avsevärt högre energitäthet än tidigare, vilket ger en dramatiskt ökad räckvidd. Pantografladdning ger ytterligare möjligheter. Batteridrivna regionbussar introduceras i allt fler städer. Självklart ska trafiken köras med elbussar även i Handen och Tyresö.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: onsdag 17 maj 2023 14:48
av Majkey
Jag hade inte köpt en elbil med endast 150kW laddning idag, märkligt att dom ens nämner laddningshastigheten när den är så kass. Vad blir det för laddtid på dessa bussar egentligen?

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: onsdag 17 maj 2023 16:50
av Enceladus
Majkey skrev: onsdag 17 maj 2023 14:48 Jag hade inte köpt en elbil med endast 150kW laddning idag, märkligt att dom ens nämner laddningshastigheten när den är så kass. Vad blir det för laddtid på dessa bussar egentligen?
En laddeffekt på 150 kW är väl alldeles utmärkt för depåladdning över natten. De senaste eCitaro-bussarna med batterigeneration NMC 3 har en kapacitet som varierar mellan 392 och 686 kWh, d.v.s. laddtiden blir någonstans mellan två och fem timmar. För snabbare laddning kan pantograf användas.