Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Postat: lördag 14 april 2018 21:57
Menar du nu att de inte är värda kollektivtrafik eftersom de var dumma nog att flytta dit?hgsldf skrev:Na und, varför flyttade man dit?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Menar du nu att de inte är värda kollektivtrafik eftersom de var dumma nog att flytta dit?hgsldf skrev:Na und, varför flyttade man dit?
Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
Men det är ju tyvärr inte riktigt så Sverigeförhandlingen har fungerat. Här har man ju då inte utgått från att tunnelbana (eller annan spårförbindelse) ska ge ett nettovärde i upplevd restid. Det är ju det som är problemet. Snarare har man använt något slags mått på antal bostäder i förhållande till kostnaden för investeringen.Enceladus skrev:Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
(Tyresö kan inte riktigt trixa med bostadsbyggandet på samma sätt som Stockholms kommun gjorde i Sverigeförhandlingen eftersom det inte byggs så mycket i kommunen i övrigt.)
Jag är inte alls säker på att tunnelbana till Tyresö är en bra lösning för hela regionen, eller om tunnelbana är en bra lösning för Tyresö, men jag ville påpeka att man inte bara kan ta hänsyn till dagens befolkning.twr skrev:Det är också så att den högre kollektivtrafikandel du beskriver inte handlar om dagens Tyresöbor, utan om nya invånare som du antar. Därför är det inte rättvisande att beskriva det som en förbättring för Tyresö, även om du kam tycka att det är en bra lösning för Stockholmsregionen.
Jag anser inte att det bör byggas tunnelbana till Lidingö med kommunens nuvarande bostadspolitik (Lidingöbanan är en annan sak eftersom det faktiskt byggs lite där). Däremot är sagda politik ett misslyckande - ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Den skapar onödigt långa resor, vilka tär på både miljö och ekonomi, samtidigt som segregationen ökar när antalet centrala bostäder inte tillåts motsvara efterfrågan.twr skrev:Det är inte heller självklart att kalla det för en "misslyckad förhandling" med Lidingö. På vilket sätt? Anser du att det bör byggas tunnelbana till Lidingö till vilket pris som helst?
Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.twr skrev:Lars_L, håller med dig.
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.Lars_L skrev:Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.twr skrev:Lars_L, håller med dig.
En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
Men jag förstår egentligen inte varför Stockholm stad skulle betala. Däremot kanske det är rimligt att Stockholm får medfinansiera ifall man vill att den ska gå via Sköndals centrum. Där går det nog inte att förtäta tillräckligt mycket för att motivera tunnelbana. Sedan får det förstås som i övriga avtal ingå att Stockholms stad är med och förskotterar pengar.
Till skillnad från många andra förslag är ju detta i alla fall vettigt samhällsekonomiskt. Kostnaden för bana (ca 2 km) och en station, skulle väl landa på drygt 3 miljarder kronor. Restidsvinsten bör väl hamna på omkring 90 miljoner per år (om man fortfarande ska räkna med 1 krona per minut), kapitalkostnader och avskrivningar i genomsnitt 95 miljoner per år. Driftskostnaderna blir något lägre än för buss, så detta skulle nog vara en av få investeringar som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Men det bygger förstås på att man verkligen bygger 6 000 lägenheter, och på sådant sätt att inte avståndet till t-bana blir för stort (då restidsvinsten minskar i förhållande till buss).
Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.twr skrev: Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
Håller med om allt!Lars_L skrev:Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.twr skrev: Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
Så endera skulle jag säga att man har tillräckligt underlag för t-bana, annars bör man nog inte bygga. Inte minst då bebyggelsen i övrigt i Sköndal är ganska utspridd. Direktbussen till Gullmarsplan blir ju ändå ett bättre alternativ än om man får gå en lång sträcka till t-banan eller ta matarbuss till en annan t-banestation. I det senare fallet ger det ju ingen större vinst jämfört med dagens trafik.
Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och NynäshamnLars_L skrev:Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.
Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...roggek skrev:Ja, lägger man ner sju busslinjer så kan man ju lika gärna riva bussterminalen vid Gullmarsplan, för underförstått så är det vad det handlar om...
Som boende i Haninge så är inte ens längre matartrafiken till Handen ett alternativ, utan 20 minuters resa til lVega för att byta till pendeltåget...
Vänta bara tills Mitti-redaktion får läsa Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamnm, då jävlar kommer det att bli liv i befolkningen...
Vi bör nog kanske riva Nynäsvägen helt???
Det handlar om att FUT förstör den befintliga bussterminalen för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.Enceladus skrev:Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...roggek skrev:Ja, lägger man ner sju busslinjer så kan man ju lika gärna riva bussterminalen vid Gullmarsplan, för underförstått så är det vad det handlar om...
Som boende i Haninge så är inte ens längre matartrafiken till Handen ett alternativ, utan 20 minuters resa til lVega för att byta till pendeltåget...
Vänta bara tills Mitti-redaktion får läsa Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamnm, då jävlar kommer det att bli liv i befolkningen...
Vi bör nog kanske riva Nynäsvägen helt???
På vilket sätt förstör hissarna den befintliga tunnelbanan? Det är väl bussterminalen som förstörs?twr skrev:Det handlar om att FUT förstör den befintliga tunnelbanan för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.Enceladus skrev:Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
Ja såklart. Jag råkade skriva fel. Har ändrat nu.Diripsi skrev:På vilket sätt förstör hissarna den befintliga tunnelbanan? Det är väl bussterminalen som förstörs?twr skrev:Det handlar om att FUT förstör den befintliga tunnelbanan för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.Enceladus skrev:Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
Handen trafikeras av 6 tåg/h med 15-minutersluckor. Är inte detta för glest för att passa med den mängd matarbussar som skulle behövas i Haninge kommun?Haninge kommun skrev:Kommunstyrelseförvaltningen anser att fler busslinjer behöver angöra bussterminalen i Handen för att få en bättre koppling till pendeltåget. Idag är det flertalet bussar som endast trafikerar Nynäsvägen. Syftet med terminalen är att underlätta för kollektivtrafikresenärer. Genom att inte alla bussar kopplas samman med pendeltåget ger det en otydlighet för resenärerna.
Jo, det skulle vara bättre med jämn 10-minuterstrafik. Men det brukar du vara emot.Enceladus skrev: ↑tisdag 24 maj 2022 18:34 Haninge kommun kritiserar den begränsade användningen av Handenterminalen i årets trafikförändringsremiss (se sidan 1447):
Handen trafikeras av 6 tåg/h med 15-minutersluckor. Är inte detta för glest för att passa med den mängd matarbussar som skulle behövas i Haninge kommun?Haninge kommun skrev:Kommunstyrelseförvaltningen anser att fler busslinjer behöver angöra bussterminalen i Handen för att få en bättre koppling till pendeltåget. Idag är det flertalet bussar som endast trafikerar Nynäsvägen. Syftet med terminalen är att underlätta för kollektivtrafikresenärer. Genom att inte alla bussar kopplas samman med pendeltåget ger det en otydlighet för resenärerna.
De nya trafikavtalen för busstrafiken på Södertörn (Haninge och Nynäshamn respektive Tyresö) ska reducera den parallellgående trafiken. Förhoppningsvis utökas tågtrafiken på Nynäsbanan i gengäld, exempelvis med snabbtåg på somrar samt nattrafik. Med tanke på pendeltågens väsentligt lägre kostnad per personkilometer borde detta ge mer kollektivtrafik för pengarna. Nyligen reducerades viss busstrafik i Tyresö under rusningstid.Bussmagasinet skrev:Inför den upphandlingen aviserar SL en ”något utglesad turtäthet på vissa linjer, minskning av förstärkningstrafik med lågt resande, samt en avveckling av direktgående busslinjer som går parallellt med pendeltågstrafiken”.
[...]
Till det kommer kostnader som SL får bära för depåer och terminaler. Handenterminalen är till exempel idag inte godkänd för elbussar.
[...]
De operatörer som SL har fört diskussioner med har visserligen pekat på att om man slår ut kostnaderna över hela avtalsperioden blir elbussarna billigare, men att den stora investeringen innebär en större risk för trafikföretagen.
SL räknar med att värdet på avtalet för Haninge och Nynäshamn som mest uppgår till 7,2 miljarder kronor och för Tyresöavtalet till 3,6 miljarder, totalt 10,8 miljarder, alltså dubbelt så mycket som dagens trafikavtal värderades till när Nobina vann trafiken.