Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

hgsldf skrev:Na und, varför flyttade man dit?
Menar du nu att de inte är värda kollektivtrafik eftersom de var dumma nog att flytta dit?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.

(Tyresö kan inte riktigt trixa med bostadsbyggandet på samma sätt som Stockholms kommun gjorde i Sverigeförhandlingen eftersom det inte byggs så mycket i kommunen i övrigt.)
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
Den här diskussionen verkar utgå från en felaktig premiss. Det kommer inte att byggas någon tunnelbana utan tillhörande bostadsbyggande. För att det ska fattas beslut om tunnelbana till Tyresö så måste det byggas så många bostäder där att de flesta faktiskt skulle tjäna på tunnelbana jämfört med buss. Jämför utbyggnaden i Nacka. Det är också där skon klämmer. Tyresö vill inte bygga så många bostäder. Jämför denna gång den misslyckade förhandlingen med Lidingö.

(Tyresö kan inte riktigt trixa med bostadsbyggandet på samma sätt som Stockholms kommun gjorde i Sverigeförhandlingen eftersom det inte byggs så mycket i kommunen i övrigt.)
Men det är ju tyvärr inte riktigt så Sverigeförhandlingen har fungerat. Här har man ju då inte utgått från att tunnelbana (eller annan spårförbindelse) ska ge ett nettovärde i upplevd restid. Det är ju det som är problemet. Snarare har man använt något slags mått på antal bostäder i förhållande till kostnaden för investeringen.

Skillnaden är att i det förra fallet tittar man på alternativ och ser till att man får fram en bra kollektivtrafiklösning. I det nuvarande fallet ser man om någon är beredd att bygga tillräckligt mycket för att motivera investeringen, oavsett om lösningen blir bra eller inte...

Sedan får vi ju se nu om kommunerna kommer nå upp till de höga krav på bostadsbyggande som ställts. Utan egna stora bolag att bygga (som då förvisso Stockholms stad har), är det inte så lätt att kommendera fram bostäder direkt....

Men däremot håller jag med om att en tunnelbana till Tyresö bör ju handla om att man bygger ett stråk med bostäder där det finns möjlighet, vilket går om man ger sträckan en något mer södergående sträckning.

Oavsett kan man ju konstatera att när blåa linjen tillkommer så blir ju obalansen i resandet mellan Skarpnäck- och Farstagrenen mer påtagligt. Åtminstone 4 00 bostäder borde byggas längs Skarpnäcksgrenen. Om det sker via förtätning eller förlängning av banan är ju däremot ointressant. Därtill finns ju nu utrymme (alltså med plats i tunnelbanan) för att bygga ca 10 000 bostäder fördelat jämnt mellan de två grenarna, och ytterligare 5 000 längs Hagsätragrenen.

Det är ju inte heller säkert att en förlängning till Tyresö är det mest effektiva sättet att ta tillvara den lediga kapacitet som nu uppstår på.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Enceladus, lite mer ödmjukhet kan vara lämpligt, det är inte så enkelt som att du alltid har rätt. "Premissen" som du beskriver är inte alls en premiss för diskussionen, det är din tolkning av det mest realistiska scenariot i dagens politiska situation. (Och formulerat på det sättet håller jag med dig.)

Det är också så att den högre kollektivtrafikandel du beskriver inte handlar om dagens Tyresöbor, utan om nya invånare som du antar. Därför är det inte rättvisande att beskriva det som en förbättring för Tyresö, även om du kam tycka att det är en bra lösning för Stockholmsregionen.

Det är inte heller självklart att kalla det för en "misslyckad förhandling" med Lidingö. På vilket sätt? Anser du att det bör byggas tunnelbana till Lidingö till vilket pris som helst?

Det vore lämpligt om du är lite tydligare med alla värderingar som ligger till grund för dina resonemang.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:Det är också så att den högre kollektivtrafikandel du beskriver inte handlar om dagens Tyresöbor, utan om nya invånare som du antar. Därför är det inte rättvisande att beskriva det som en förbättring för Tyresö, även om du kam tycka att det är en bra lösning för Stockholmsregionen.
Jag är inte alls säker på att tunnelbana till Tyresö är en bra lösning för hela regionen, eller om tunnelbana är en bra lösning för Tyresö, men jag ville påpeka att man inte bara kan ta hänsyn till dagens befolkning.
twr skrev:Det är inte heller självklart att kalla det för en "misslyckad förhandling" med Lidingö. På vilket sätt? Anser du att det bör byggas tunnelbana till Lidingö till vilket pris som helst?
Jag anser inte att det bör byggas tunnelbana till Lidingö med kommunens nuvarande bostadspolitik (Lidingöbanan är en annan sak eftersom det faktiskt byggs lite där). Däremot är sagda politik ett misslyckande - ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Den skapar onödigt långa resor, vilka tär på både miljö och ekonomi, samtidigt som segregationen ökar när antalet centrala bostäder inte tillåts motsvara efterfrågan.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.

Men jag förstår egentligen inte varför Stockholm stad skulle betala. Däremot kanske det är rimligt att Stockholm får medfinansiera ifall man vill att den ska gå via Sköndals centrum. Där går det nog inte att förtäta tillräckligt mycket för att motivera tunnelbana. Sedan får det förstås som i övriga avtal ingå att Stockholms stad är med och förskotterar pengar.

Till skillnad från många andra förslag är ju detta i alla fall vettigt samhällsekonomiskt. Kostnaden för bana (ca 2 km) och en station, skulle väl landa på drygt 3 miljarder kronor. Restidsvinsten bör väl hamna på omkring 90 miljoner per år (om man fortfarande ska räkna med 1 krona per minut), kapitalkostnader och avskrivningar i genomsnitt 95 miljoner per år. Driftskostnaderna blir något lägre än för buss, så detta skulle nog vara en av få investeringar som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Men det bygger förstås på att man verkligen bygger 6 000 lägenheter, och på sådant sätt att inte avståndet till t-bana blir för stort (då restidsvinsten minskar i förhållande till buss).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev:Lars_L, håller med dig.

En förlängning från Skarpnäck till Sköndal kanske vore lämplig? (Men det är nog Stockholms stad som ska betala i så fall.)
Absolut, en förlängning till Sköndal vore ju ytterst intressant. 6 000 nya lägenheter och en omfördelning av resenärer till Skarpnäcksgrenen från nuvarande Sköndal skulle ge ett bra underlag för en station/några stationer.

Men jag förstår egentligen inte varför Stockholm stad skulle betala. Däremot kanske det är rimligt att Stockholm får medfinansiera ifall man vill att den ska gå via Sköndals centrum. Där går det nog inte att förtäta tillräckligt mycket för att motivera tunnelbana. Sedan får det förstås som i övriga avtal ingå att Stockholms stad är med och förskotterar pengar.

Till skillnad från många andra förslag är ju detta i alla fall vettigt samhällsekonomiskt. Kostnaden för bana (ca 2 km) och en station, skulle väl landa på drygt 3 miljarder kronor. Restidsvinsten bör väl hamna på omkring 90 miljoner per år (om man fortfarande ska räkna med 1 krona per minut), kapitalkostnader och avskrivningar i genomsnitt 95 miljoner per år. Driftskostnaderna blir något lägre än för buss, så detta skulle nog vara en av få investeringar som skulle kunna vara samhällsekonomiskt lönsam. Men det bygger förstås på att man verkligen bygger 6 000 lägenheter, och på sådant sätt att inte avståndet till t-bana blir för stort (då restidsvinsten minskar i förhållande till buss).
Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Lars_L »

twr skrev: Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.

Så endera skulle jag säga att man har tillräckligt underlag för t-bana, annars bör man nog inte bygga. Inte minst då bebyggelsen i övrigt i Sköndal är ganska utspridd. Direktbussen till Gullmarsplan blir ju ändå ett bättre alternativ än om man får gå en lång sträcka till t-banan eller ta matarbuss till en annan t-banestation. I det senare fallet ger det ju ingen större vinst jämfört med dagens trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:
twr skrev: Remissynpunkter om gröna samband väcker frågan både om bostädernas antal och stadsdelens täthet. Kanske blir det i slutänden inte lika mycket som har uttryckts hittills.
Det problemet har vi ju alltid förstås. Men blir det i slutändan bara några tusen bostäder, med en massa pynt emellan, så försvinner ju också vitsen lite med t-bana. Här kan man ju i och för sig då tycka att hela Flatens naturreservat ligger på andra sidan viken och att det skulle räcka. Men det är klart att det är en särpräglad miljö där och det är väl i och för sig inte konstigt att det blir protester mot bostadsbebyggelse på platsen.

Så endera skulle jag säga att man har tillräckligt underlag för t-bana, annars bör man nog inte bygga. Inte minst då bebyggelsen i övrigt i Sköndal är ganska utspridd. Direktbussen till Gullmarsplan blir ju ändå ett bättre alternativ än om man får gå en lång sträcka till t-banan eller ta matarbuss till en annan t-banestation. I det senare fallet ger det ju ingen större vinst jämfört med dagens trafik.
Håller med om allt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.
Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamn

Nu finns det ett förslag om att utöka grundtrafiken i E23 som trafikutövaren är skyldig att utföra. De berörda linjerna är 803, 806, 809, 810, 835, 861, 862 och 869. Linje 803 är en tvärförbindelse mellan Tyresö och Telefonplan. Stråket har potential för en tvärgående expressbuss (se sidan 127), men i dagsläget saknas hållplatser i både Norra Sköndal och Bandhagen. Detta innebär att två av fem viktiga knutpunkter inte trafikeras nu!

Linjerna 806 och 809 är olika slags komplement till linje 807. Nuvarande trafikupplägg är inte optimalt. Vissa år har det funnits förslag om paketlösningar för linjerna 806, 807, 808 och 809, men hittills har ingen större förändring genomförts. Stråket har potential för en radiell expressbuss (se sidan 113). Resandeunderlaget är kanske störst i hela Stockholmsregionen, men inget kommuncentrum passeras.

Linje 810 är en direktbuss mellan Jordbro och Gullmarsplan som passerar några bostadsområden på vägen. Linjerna 861, 862 och 869 är direktbussar mellan Nynäshamn, Ösmo respektive Dalarö och Slakthuset. Trafikutbudet är ganska begränsat, och Slakthuset är en betydligt sämre bytespunkt än Gullmarsplan. Jag undrar hur resandet påverkas av flytten när pandemin är över på riktigt.

Slutligen finns linje 835 som är en parallellgående buss mellan Tungelsta och Vega. Den trafikerar dock några målpunkter som ligger en bit ifrån Nynäsbanans stationer (t.ex. Handens närsjukhus och Port 73). Linjen har flera gånger hotats av nedläggning, men har alltid överlevt.
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av roggek »

Ja, lägger man ner sju busslinjer så kan man ju lika gärna riva bussterminalen vid Gullmarsplan, för underförstått så är det vad det handlar om...
Som boende i Haninge så är inte ens längre matartrafiken till Handen ett alternativ, utan 20 minuters resa til lVega för att byta till pendeltåget...
Vänta bara tills Mitti-redaktion får läsa Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamnm, då jävlar kommer det att bli liv i befolkningen...
Vi bör nog kanske riva Nynäsvägen helt???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Enceladus »

roggek skrev:Ja, lägger man ner sju busslinjer så kan man ju lika gärna riva bussterminalen vid Gullmarsplan, för underförstått så är det vad det handlar om...
Som boende i Haninge så är inte ens längre matartrafiken till Handen ett alternativ, utan 20 minuters resa til lVega för att byta till pendeltåget...
Vänta bara tills Mitti-redaktion får läsa Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamnm, då jävlar kommer det att bli liv i befolkningen...
Vi bör nog kanske riva Nynäsvägen helt???
Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
roggek skrev:Ja, lägger man ner sju busslinjer så kan man ju lika gärna riva bussterminalen vid Gullmarsplan, för underförstått så är det vad det handlar om...
Som boende i Haninge så är inte ens längre matartrafiken till Handen ett alternativ, utan 20 minuters resa til lVega för att byta till pendeltåget...
Vänta bara tills Mitti-redaktion får läsa Förslag om utökad grundtrafik i busstrafikavtal E23 – Handen, Tyresö och Nynäshamnm, då jävlar kommer det att bli liv i befolkningen...
Vi bör nog kanske riva Nynäsvägen helt???
Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
Det handlar om att FUT förstör den befintliga bussterminalen för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.
Senast redigerad av twr den lördag 25 september 2021 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:
Enceladus skrev:Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
Det handlar om att FUT förstör den befintliga tunnelbanan för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.
På vilket sätt förstör hissarna den befintliga tunnelbanan? Det är väl bussterminalen som förstörs?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Fast flera av dessa linjer blev ju utkastade från bussterminalen vid Gullmarsplan just på grund av kapacitetsbrist...
Det handlar om att FUT förstör den befintliga tunnelbanan för att bygga hissar till en tunnelbanestation som bara får hälften så många resenärer som bussterminalen. En lite märklig prioritering.
På vilket sätt förstör hissarna den befintliga tunnelbanan? Det är väl bussterminalen som förstörs?
Ja såklart. Jag råkade skriva fel. Har ändrat nu.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Inlägg av Enceladus »

Haninge kommun kritiserar den begränsade användningen av Handenterminalen i årets trafikförändringsremiss (se sidan 1447):
Haninge kommun skrev:Kommunstyrelseförvaltningen anser att fler busslinjer behöver angöra bussterminalen i Handen för att få en bättre koppling till pendeltåget. Idag är det flertalet bussar som endast trafikerar Nynäsvägen. Syftet med terminalen är att underlätta för kollektivtrafikresenärer. Genom att inte alla bussar kopplas samman med pendeltåget ger det en otydlighet för resenärerna.
Handen trafikeras av 6 tåg/h med 15-minutersluckor. Är inte detta för glest för att passa med den mängd matarbussar som skulle behövas i Haninge kommun?
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev: tisdag 24 maj 2022 18:34 Haninge kommun kritiserar den begränsade användningen av Handenterminalen i årets trafikförändringsremiss (se sidan 1447):
Haninge kommun skrev:Kommunstyrelseförvaltningen anser att fler busslinjer behöver angöra bussterminalen i Handen för att få en bättre koppling till pendeltåget. Idag är det flertalet bussar som endast trafikerar Nynäsvägen. Syftet med terminalen är att underlätta för kollektivtrafikresenärer. Genom att inte alla bussar kopplas samman med pendeltåget ger det en otydlighet för resenärerna.
Handen trafikeras av 6 tåg/h med 15-minutersluckor. Är inte detta för glest för att passa med den mängd matarbussar som skulle behövas i Haninge kommun?
Jo, det skulle vara bättre med jämn 10-minuterstrafik. Men det brukar du vara emot.
Men detta har ingenting med trådens ämne att göra! Det finns redan en tråd för pendeltågens trafikupplägg.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Inlägg av Enceladus »

Slopade direktbussar och glesare trafik när SL miljardupphandlar
Bussmagasinet skrev:Inför den upphandlingen aviserar SL en ”något utglesad turtäthet på vissa linjer, minskning av förstärkningstrafik med lågt resande, samt en avveckling av direktgående busslinjer som går parallellt med pendeltågstrafiken”.

[...]

Till det kommer kostnader som SL får bära för depåer och terminaler. Handenterminalen är till exempel idag inte godkänd för elbussar.

[...]

De operatörer som SL har fört diskussioner med har visserligen pekat på att om man slår ut kostnaderna över hela avtalsperioden blir elbussarna billigare, men att den stora investeringen innebär en större risk för trafikföretagen.

SL räknar med att värdet på avtalet för Haninge och Nynäshamn som mest uppgår till 7,2 miljarder kronor och för Tyresöavtalet till 3,6 miljarder, totalt 10,8 miljarder, alltså dubbelt så mycket som dagens trafikavtal värderades till när Nobina vann trafiken.
De nya trafikavtalen för busstrafiken på Södertörn (Haninge och Nynäshamn respektive Tyresö) ska reducera den parallellgående trafiken. Förhoppningsvis utökas tågtrafiken på Nynäsbanan i gengäld, exempelvis med snabbtåg på somrar samt nattrafik. Med tanke på pendeltågens väsentligt lägre kostnad per personkilometer borde detta ge mer kollektivtrafik för pengarna. Nyligen reducerades viss busstrafik i Tyresö under rusningstid.

Vidare konstateras att elbussar numera är billigare sett över hela avtalsperioden. Men varför är inte den blott två år gamla Handenterminalen godkänd för elbussar? Har SL missat att bussar med förbränningsmotor ska förbjudas inom EU?
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Inlägg av Diripsi »

Slopade direktbussar är hänsynslöst mot resenärerna. Pendeltågen är alldeles för opålitliga och ofta är direktbussarna snabbare. Som till Brandbergen till exempel, där borde snarare 809 göras om till heldagslinje.

Det är ju också märkligt att man hänvisar till riktlinjerna samtidigt som man nyligen har infört ännu mer parallellgående trafik mellan Södertälje och Liljeholmen. Gäller inte samma riktlinjer där kan man undra?
Skriv svar