Sida 1 av 3

Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city

Postat: måndag 05 mars 2018 16:03
av twr
Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.

Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?

Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: måndag 05 mars 2018 20:43
av Lars_L
twr skrev:Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.

Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?

Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.

En stor del i tanken med nya pendeltågsupplägget är att det dels ska går fortare att åka pendeltåg än direktbuss till Nynäshamn, dels att man ska kunna dra in direktbussarna. Nu är det nästan lika många, som åker direktbussarna istället för pendeltågen eftersom de senare inte fungerar. Även om restiden är kortare, har ju punktligheten blivit mycket sämre med det nya trafikupplägget och vid minsta störning så blir det stora förseningar till/från Nynäshamn.

Förvisso kan man ha både direktbussar och pendeltåg. Problemet är väl bara att det väl kostat några miljarder att bygga ut spåren på Nynäsbanan. Då kan det ju kännas lite snopet när nästan lika många tar bussen istället eftersom det är mycket pålitligare och punktligare än pendeltåget.

Just för denna del är det ju dock inte så många bussar i timmen. Så det har nog inte så stor betydelse för Gullmarsplan egentligen. Däremot finns det ju andra direktbussar dit som matar till tunnelbanan istället för pendeltåget.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: tisdag 06 mars 2018 9:51
av twr
Lars_L skrev:
twr skrev:Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.

Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?

Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.

En stor del i tanken med nya pendeltågsupplägget är att det dels ska går fortare att åka pendeltåg än direktbuss till Nynäshamn, dels att man ska kunna dra in direktbussarna. Nu är det nästan lika många, som åker direktbussarna istället för pendeltågen eftersom de senare inte fungerar. Även om restiden är kortare, har ju punktligheten blivit mycket sämre med det nya trafikupplägget och vid minsta störning så blir det stora förseningar till/från Nynäshamn.

Förvisso kan man ha både direktbussar och pendeltåg. Problemet är väl bara att det väl kostat några miljarder att bygga ut spåren på Nynäsbanan. Då kan det ju kännas lite snopet när nästan lika många tar bussen istället eftersom det är mycket pålitligare och punktligare än pendeltåget.

Just för denna del är det ju dock inte så många bussar i timmen. Så det har nog inte så stor betydelse för Gullmarsplan egentligen. Däremot finns det ju andra direktbussar dit som matar till tunnelbanan istället för pendeltåget.
Tack, Lars! Som alltid ett initierat och intressant svar!

Om vi på sikt får ett bättre fungerande pendeltågssystem (vilket vi verkligen får hoppas) är det väl troligt att dessa bussar dras in eller glesas ut?

Jag tänker att om nu Gullmarsplan ska byggas om behöver någon göra en bedömning om terminalen ska rymma även dessa bussar. Och om Hemfosa ska byggas ut behövs ändå tätare pendeltågstrafik, och Citybanan Etapp 2. Men jag är inte säker på att vårt planeringssystem förmår se och hantera dessa övergripande samband och beroenden.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: tisdag 06 mars 2018 14:47
av Lars_L
twr skrev: Tack, Lars! Som alltid ett initierat och intressant svar!

Om vi på sikt får ett bättre fungerande pendeltågssystem (vilket vi verkligen får hoppas) är det väl troligt att dessa bussar dras in eller glesas ut?

Jag tänker att om nu Gullmarsplan ska byggas om behöver någon göra en bedömning om terminalen ska rymma även dessa bussar. Och om Hemfosa ska byggas ut behövs ändå tätare pendeltågstrafik, och Citybanan Etapp 2. Men jag är inte säker på att vårt planeringssystem förmår se och hantera dessa övergripande samband och beroenden.
Känner Nynäshamnsborna att pendeltågstrafiken fungerar ska det väl kanske på sikt vara möjligt att dra in direktbussarna. Men även här fyller de ju lite en annan funktion, då många har sina målpunkter på söder, dit det är lite krångligare att ta sig med pendeltåget.

810 och direktbussarna från Vega lär väl försvinna när den nya stationen öppnas i alla fall (eller avkortas dit). Det är ju dock en mindre del av trafiken. Brandbergen är ju det andra stora området. För de som bor på Gudö och i Vendelseömalm finns ju inte något annat bra alternativ än buss till Gullmarsplan/stan. Omvägen till Haninge eller annan pendeltågsstation blir alldeles för lång. För boende i själva Brandbergen (främst de som åker 809) borde väl dock en pendelmatning vara ett alternativ. 809 går ju dock var femte minut i högtrafik och 809C varje kvart. Det är helt enkelt svårt att se att detta går att ersätta på ett bra sätt med matarbussar till stationen. I alla vall på ett sätt som accepteras av resenärerna. För flertalet blir väl också den upplevda restiden längre - 809 går ju från själva Brandbergen på 25 minuter till Gullmarsplan, medan man får räkna med närmare tio minuter bara till stationen med buss och därifrån tar pendetåget i sin tur drygt 25 minuter in till Stockholm city.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: tisdag 06 mars 2018 17:56
av hgsldf
Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: tisdag 06 mars 2018 18:27
av Enceladus
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Nu överdriver du lite, men jag håller absolut med om att en oproportionellt stor del av alla infrastrukturinvesteringar sker norr om Slussen. Det är ett stort problem i Stockholm att det är politiken och inte behoven som styr. Vi får väl hoppas att det blir en ny landstingsmajoritet i år, annars ser det tyvärr mörkt ut för södra Stockholm. :(

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: onsdag 07 mars 2018 14:25
av Lars Ödlund
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn :-) Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: fredag 09 mars 2018 14:38
av bark
hgsldf skrev:Södra till Nyköping via Skavsta.
Ah, Ostlänken.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: fredag 09 mars 2018 18:36
av Enceladus
Lars Ödlund skrev:
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn :-) Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.
Det andra spårparet skulle kunna gå längs Gudöbroleden istället för Nynäsvägen, men det är förstås en mycket avlägsen framtid det handlar om.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: fredag 13 april 2018 20:39
av hgsldf
Lars Ödlund skrev:
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn :-) Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.
Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.
/Göran

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: fredag 13 april 2018 20:49
av hgsldf
Enceladus skrev: Det andra spårparet skulle kunna gå längs Gudöbroleden istället för Nynäsvägen, men det är förstås en mycket avlägsen framtid det handlar om.
Vi har ett problem med att Nynäsbanan inte har två spår för persontrafiken. Ett annat problem är att den nya storhamnen kommer att behöva spår för godstrafik, endera mot Stockholm eller mot Södertälje.
/Göran

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: fredag 13 april 2018 21:38
av twr
hgsldf skrev:
Lars Ödlund skrev:
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn :-) Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.
Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.
/Göran
Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 13:00
av hgsldf
Lars Ödlund skrev:
hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.
/Göran
Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?[/quote]
I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!
/Göran

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 13:32
av Enceladus
hgsldf skrev:
twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!
/Göran
Några fakta:

*Tyresö har lägre kollektivtrafikandel än alla kommuner med tunnelbana.
*Tyresö har inte lägre kollektivtrafikandel än någon kommun med bara pendeltåg.

Spårtrafik är alltså ingen lösning i sig. Diskrepansen beror främst på två faktorer. Dels har kommuner med tunnelbana i allmänhet mer koncentrerad bebyggelse än kommuner med bara pendeltåg. Därför är de senare mer beroende av matarbussar, vilka sällan är populära. Dels har tunnelbanan både högre tillförlitlighet och bättre trafikering (betydligt högre turtäthet samt nattrafik). Dessa trafikala problem finns ju inte i Tyresö - stombussarna har hög turtäthet och nattbussarna fungerar ganska bra då områdena är utformade för busstrafik.

Tunnelbana till Tyresö skulle öka kollektivtrafikandelen, men framför allt eftersom Nacka och Tyresö skulle tvingas bygga tusentals nya bostäder vid stationerna. Av nämnda skäl vill inte Nacka eller Tyresö ha denna tunnelbana.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 18:07
av hgsldf
Enceladus skrev:
hgsldf skrev:
twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!
/Göran
Några fakta:

*Tyresö har lägre kollektivtrafikandel än alla kommuner med tunnelbana.
*Tyresö har inte lägre kollektivtrafikandel än någon kommun med bara pendeltåg.

Spårtrafik är alltså ingen lösning i sig. Diskrepansen beror främst på två faktorer. Dels har kommuner med tunnelbana i allmänhet mer koncentrerad bebyggelse än kommuner med bara pendeltåg. Därför är de senare mer beroende av matarbussar, vilka sällan är populära. Dels har tunnelbanan både högre tillförlitlighet och bättre trafikering (betydligt högre turtäthet samt nattrafik). Dessa trafikala problem finns ju inte i Tyresö - stombussarna har hög turtäthet och nattbussarna fungerar ganska bra då områdena är utformade för busstrafik.

Tunnelbana till Tyresö skulle öka kollektivtrafikandelen, men framför allt eftersom Nacka och Tyresö skulle tvingas bygga tusentals nya bostäder vid stationerna. Av nämnda skäl vill inte Nacka eller Tyresö ha denna tunnelbana.
Om SLL skulle besluta att omvandla transitbussarna till matarbussar till närmsta spårväg, skulle förmodligen trilska kommunalråd ta sig en funderare!
Tidigare kunde man åka med en blekgul SJ-buss från Norra Bantorget till Hässelby, men när tunnelbanan kom så försvann bussarna utan diskussion ...

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 18:28
av twr
Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 18:56
av Enceladus
twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 19:54
av hgsldf
Enceladus skrev:
twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.
Tack för Din önskan att förstå vad och varför jag skrev. Det är en gammal sanning att det är så man skall bedöma och bemöta omvärlden.
Jag måste erkänna att när Du dök upp på forumet förstod jag inte allt och jag hade svårt att acceptera Din önskan om nattrafik, men jag förstår vad Du säger och accepterar Dina åsikter!
/Göran

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 20:17
av twr
hgsldf skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.
Tack för Din önskan att förstå vad och varför jag skrev. Det är en gammal sanning att det är så man skall bedöma och bemöta omvärlden.
Jag måste erkänna att när Du dök upp på forumet förstod jag inte allt och jag hade svårt att acceptera Din önskan om nattrafik, men jag förstår vad Du säger och accepterar Dina åsikter!
/Göran
Var det så du menade? Vad skulle syftet med det hela vara? De flesta Tyresöbor kommer inte bo i närheten av någon tunnelbana, och för dem blir det en stor försämring.

Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit

Postat: lördag 14 april 2018 20:53
av hgsldf
Na und, varför flyttade man dit?