Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/city
Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.
Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?
Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?
Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.twr skrev:Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.
Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?
Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
En stor del i tanken med nya pendeltågsupplägget är att det dels ska går fortare att åka pendeltåg än direktbuss till Nynäshamn, dels att man ska kunna dra in direktbussarna. Nu är det nästan lika många, som åker direktbussarna istället för pendeltågen eftersom de senare inte fungerar. Även om restiden är kortare, har ju punktligheten blivit mycket sämre med det nya trafikupplägget och vid minsta störning så blir det stora förseningar till/från Nynäshamn.
Förvisso kan man ha både direktbussar och pendeltåg. Problemet är väl bara att det väl kostat några miljarder att bygga ut spåren på Nynäsbanan. Då kan det ju kännas lite snopet när nästan lika många tar bussen istället eftersom det är mycket pålitligare och punktligare än pendeltåget.
Just för denna del är det ju dock inte så många bussar i timmen. Så det har nog inte så stor betydelse för Gullmarsplan egentligen. Däremot finns det ju andra direktbussar dit som matar till tunnelbanan istället för pendeltåget.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Tack, Lars! Som alltid ett initierat och intressant svar!Lars_L skrev:Det stämmer det. Hela tanken med det nya trafikavtalet för Nynäshamn och Handen har varit att dra in direktbussar och mata resenärer till pendeltågen. Men det blev förstås ramaskri så Trafikförvaltningen fick gå in med ett tilläggsavtal till Nobina för att säkra att bussarna blir kvar.twr skrev:Ursäkta om detta har avhandlats förut, någon får gärna länka till en tråd i så fall.
Visst är det så att det finns en del direktbussar från Nynäshamn mm "trots att" det också finns pendeltåg? Vad är för- och nackdelar med detta, visst är det ovanligt att ha både spårtrafik till city och parallellgående busstrafik? Visst försökte man dra in bussarna för några år sedan, men det blev politiskt känsligt?
Frågan händer samman med kapaciteten på Nynäsbanan och Citybanan, samt med bussterminalen i Gullmarsplan, ämnen som avhandlas i några olika trådar för tillfället.
En stor del i tanken med nya pendeltågsupplägget är att det dels ska går fortare att åka pendeltåg än direktbuss till Nynäshamn, dels att man ska kunna dra in direktbussarna. Nu är det nästan lika många, som åker direktbussarna istället för pendeltågen eftersom de senare inte fungerar. Även om restiden är kortare, har ju punktligheten blivit mycket sämre med det nya trafikupplägget och vid minsta störning så blir det stora förseningar till/från Nynäshamn.
Förvisso kan man ha både direktbussar och pendeltåg. Problemet är väl bara att det väl kostat några miljarder att bygga ut spåren på Nynäsbanan. Då kan det ju kännas lite snopet när nästan lika många tar bussen istället eftersom det är mycket pålitligare och punktligare än pendeltåget.
Just för denna del är det ju dock inte så många bussar i timmen. Så det har nog inte så stor betydelse för Gullmarsplan egentligen. Däremot finns det ju andra direktbussar dit som matar till tunnelbanan istället för pendeltåget.
Om vi på sikt får ett bättre fungerande pendeltågssystem (vilket vi verkligen får hoppas) är det väl troligt att dessa bussar dras in eller glesas ut?
Jag tänker att om nu Gullmarsplan ska byggas om behöver någon göra en bedömning om terminalen ska rymma även dessa bussar. Och om Hemfosa ska byggas ut behövs ändå tätare pendeltågstrafik, och Citybanan Etapp 2. Men jag är inte säker på att vårt planeringssystem förmår se och hantera dessa övergripande samband och beroenden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Känner Nynäshamnsborna att pendeltågstrafiken fungerar ska det väl kanske på sikt vara möjligt att dra in direktbussarna. Men även här fyller de ju lite en annan funktion, då många har sina målpunkter på söder, dit det är lite krångligare att ta sig med pendeltåget.twr skrev: Tack, Lars! Som alltid ett initierat och intressant svar!
Om vi på sikt får ett bättre fungerande pendeltågssystem (vilket vi verkligen får hoppas) är det väl troligt att dessa bussar dras in eller glesas ut?
Jag tänker att om nu Gullmarsplan ska byggas om behöver någon göra en bedömning om terminalen ska rymma även dessa bussar. Och om Hemfosa ska byggas ut behövs ändå tätare pendeltågstrafik, och Citybanan Etapp 2. Men jag är inte säker på att vårt planeringssystem förmår se och hantera dessa övergripande samband och beroenden.
810 och direktbussarna från Vega lär väl försvinna när den nya stationen öppnas i alla fall (eller avkortas dit). Det är ju dock en mindre del av trafiken. Brandbergen är ju det andra stora området. För de som bor på Gudö och i Vendelseömalm finns ju inte något annat bra alternativ än buss till Gullmarsplan/stan. Omvägen till Haninge eller annan pendeltågsstation blir alldeles för lång. För boende i själva Brandbergen (främst de som åker 809) borde väl dock en pendelmatning vara ett alternativ. 809 går ju dock var femte minut i högtrafik och 809C varje kvart. Det är helt enkelt svårt att se att detta går att ersätta på ett bra sätt med matarbussar till stationen. I alla vall på ett sätt som accepteras av resenärerna. För flertalet blir väl också den upplevda restiden längre - 809 går ju från själva Brandbergen på 25 minuter till Gullmarsplan, medan man får räkna med närmare tio minuter bara till stationen med buss och därifrån tar pendetåget i sin tur drygt 25 minuter in till Stockholm city.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Nu överdriver du lite, men jag håller absolut med om att en oproportionellt stor del av alla infrastrukturinvesteringar sker norr om Slussen. Det är ett stort problem i Stockholm att det är politiken och inte behoven som styr. Vi får väl hoppas att det blir en ny landstingsmajoritet i år, annars ser det tyvärr mörkt ut för södra Stockholm.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Ah, Ostlänken.hgsldf skrev:Södra till Nyköping via Skavsta.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Det andra spårparet skulle kunna gå längs Gudöbroleden istället för Nynäsvägen, men det är förstås en mycket avlägsen framtid det handlar om.Lars Ödlund skrev:Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.Lars Ödlund skrev:Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Vi har ett problem med att Nynäsbanan inte har två spår för persontrafiken. Ett annat problem är att den nya storhamnen kommer att behöva spår för godstrafik, endera mot Stockholm eller mot Södertälje.Enceladus skrev: Det andra spårparet skulle kunna gå längs Gudöbroleden istället för Nynäsvägen, men det är förstås en mycket avlägsen framtid det handlar om.
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?hgsldf skrev:Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.Lars Ödlund skrev:Problemet är att mer än hälften av resenärerna som ankommer till Gullmarsplan med buss inte är ett dugg betjänta ens av 8 spår till Nynäshamn Älta, Stensö, Hela Tyresö, Hanviken, Trollbäcken, Fornudden, Gudö och delar av Vendelsö.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?[/quote]Lars Ödlund skrev:Tunnelbana till Älta och Bollmora samt bussmatning. Bussterminalen vid Gullmarsplan bör läggas ner och ersättas av annan bebyggelse.hgsldf skrev:Lägg ner bussfilerna i Nynäsvägen, Lägg ner bussterminalen vid Gullmarsplan, skapa 4-spår från Stockholm Södra till Nynäshamn, skapa 4-spår från Södra till Nyköping via Skavsta. Glöm alla inte redan politiskt beslutade satsningar på infrastruktur och bebyggelse norr om Slussen.
/Göran
/Göran
I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Några fakta:hgsldf skrev:I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
/Göran
*Tyresö har lägre kollektivtrafikandel än alla kommuner med tunnelbana.
*Tyresö har inte lägre kollektivtrafikandel än någon kommun med bara pendeltåg.
Spårtrafik är alltså ingen lösning i sig. Diskrepansen beror främst på två faktorer. Dels har kommuner med tunnelbana i allmänhet mer koncentrerad bebyggelse än kommuner med bara pendeltåg. Därför är de senare mer beroende av matarbussar, vilka sällan är populära. Dels har tunnelbanan både högre tillförlitlighet och bättre trafikering (betydligt högre turtäthet samt nattrafik). Dessa trafikala problem finns ju inte i Tyresö - stombussarna har hög turtäthet och nattbussarna fungerar ganska bra då områdena är utformade för busstrafik.
Tunnelbana till Tyresö skulle öka kollektivtrafikandelen, men framför allt eftersom Nacka och Tyresö skulle tvingas bygga tusentals nya bostäder vid stationerna. Av nämnda skäl vill inte Nacka eller Tyresö ha denna tunnelbana.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Om SLL skulle besluta att omvandla transitbussarna till matarbussar till närmsta spårväg, skulle förmodligen trilska kommunalråd ta sig en funderare!Enceladus skrev:Några fakta:hgsldf skrev:I mitt synsätt har inte Tyresö någon kollektivtrafik, om det inte finns någon spårtrafik väljer jag nästan alltid bilen och det existerar statistik som påvisar att jag inte är ensam!twr skrev:Varför skulle man välja att försämra Tyresös kollektivtrafik, till en stor kostnad?
/Göran
*Tyresö har lägre kollektivtrafikandel än alla kommuner med tunnelbana.
*Tyresö har inte lägre kollektivtrafikandel än någon kommun med bara pendeltåg.
Spårtrafik är alltså ingen lösning i sig. Diskrepansen beror främst på två faktorer. Dels har kommuner med tunnelbana i allmänhet mer koncentrerad bebyggelse än kommuner med bara pendeltåg. Därför är de senare mer beroende av matarbussar, vilka sällan är populära. Dels har tunnelbanan både högre tillförlitlighet och bättre trafikering (betydligt högre turtäthet samt nattrafik). Dessa trafikala problem finns ju inte i Tyresö - stombussarna har hög turtäthet och nattbussarna fungerar ganska bra då områdena är utformade för busstrafik.
Tunnelbana till Tyresö skulle öka kollektivtrafikandelen, men framför allt eftersom Nacka och Tyresö skulle tvingas bygga tusentals nya bostäder vid stationerna. Av nämnda skäl vill inte Nacka eller Tyresö ha denna tunnelbana.
Tidigare kunde man åka med en blekgul SJ-buss från Norra Bantorget till Hässelby, men när tunnelbanan kom så försvann bussarna utan diskussion ...
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Tack för Din önskan att förstå vad och varför jag skrev. Det är en gammal sanning att det är så man skall bedöma och bemöta omvärlden.Enceladus skrev:Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Jag måste erkänna att när Du dök upp på forumet förstod jag inte allt och jag hade svårt att acceptera Din önskan om nattrafik, men jag förstår vad Du säger och accepterar Dina åsikter!
/Göran
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Var det så du menade? Vad skulle syftet med det hela vara? De flesta Tyresöbor kommer inte bo i närheten av någon tunnelbana, och för dem blir det en stor försämring.hgsldf skrev:Tack för Din önskan att förstå vad och varför jag skrev. Det är en gammal sanning att det är så man skall bedöma och bemöta omvärlden.Enceladus skrev:Jag tolkar inlägget som en önskan att ersätta de relativt populära direktbussarna till Gullmarsplan med mindre populära matarbussar till Skarpnäck i syfte att skapa en lokal opinion för tunnelbana.twr skrev:Det senaste inlägget är mycket svårt att förstå vad det egentligen ska betyda. Det säger i alla fall ingenting om Tyresös kollektivtrafik.
Jag måste erkänna att när Du dök upp på forumet förstod jag inte allt och jag hade svårt att acceptera Din önskan om nattrafik, men jag förstår vad Du säger och accepterar Dina åsikter!
/Göran
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Direktbussar från Nynäshamn/Haninge mot Gullmarsplan/cit
Na und, varför flyttade man dit?