Lissabon i februari 2018

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Lissabon i februari 2018

Inlägg av Harald »

Här är lite bilder från ett besök i Lissabon i början av februari. Bilder på de gamla spårvagnarna i de branta backarna har ni väl sett förr så dem hoppar vi över.

Bild

Vi börjar med metrostationen Parque på den blå linjen. Den har snygg utsmyckning i blått kakel med temat postugisiska upptäcktsfärder.

Bild

S.k. papegojbur fanns det också.

Bild

Befogad varning

Bild

Metrotågets interiör

Bild

Rulltrappa med avsats vid Terrerio do Paço

Bild

När vi skulle åka ut till Torre de Belém trodde vi att vi skulle ta busslinje 15, men det var ett misstag av den trevligare sorten för det visade sig vara en spårvagnslinje som trafikerades med moderna ledvagnar.

Bild

Nu har vi stigit av spårvagnen vid Largo da Princesa

Bild

Från stationen Rossio går tågen till de nordvästra förorterna

Bild

Längs Tejo går förortståg västerut från stationen Cais do Sodré

Bild

Den här bron över Tejo byggdes under diktaturtiden och fick namn efter diktatorn Salazar. Efter nejlikerevolutionen 1974 ändrade man namnet till Ponte 25 de Abril, datumet för revolutionen. Som synes har den ett undre plan med spårtrafik.

Bild

Hamnverksamheten är inte helt borta från Lissabons kajer. När vi satt på en servering och drack kaffe kom det här växlingssättet farande.
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Re: Lissabon i februari 2018

Inlägg av Tobba »

Du får mig att längta tillbaka till Lissabon. Jag har inte varit där på snart tio år, men på 90-talet var det en hel del jobb med ATP-installation på järnvägen. Minns att jag kände mig som hemma varje gång jag kom till Lissabon.

Jag uppskattar ordvitsen i bildtexten till första bilden.

/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Skriv svar