Fripassagerare (film)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Mr G
Inlägg: 196
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8
Kontakt:

Fripassagerare (film)

Inlägg av Mr G »

https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av daniel_s »

Gunnebo AB har lösningen.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av 218 »

Mr G skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?
Skicka den till SL och fråga om de tänker göra någonting åt det här!

/218
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av LÅ1 »

Det är tydligen legaliserat. Av Arriva?

"Bussföretag inför insläpp genom bakdörrar på linje i förorter: 'Förare ska inte riskera sina liv'”. Fast Arrivas pressmeddelande tycks vara borttaget. Eller så bluffar Samhällsnytt.

Att endast en webbplats som står SD nära skriver om det, medans alla andra väljer bort det, är ju bara det något som kan öka väljarstödet för SD. Om det nu är korrekt att Arriva och/eller SL tagit ett sådant beslut, vill säga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av C12C3C3C12 »

Mr G skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?
Kolla på slutet av filmen ser ni att bakdörrarna inte går att stänga samt att det fortfarande är kö vid framdörren.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den lördag 03 mars 2018 4:35, redigerad totalt 1 gånger.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

Det filmen verkar visa är att det är för många påstigande för att alla ska kunna kliva på längst fram inom rimlig tid. Problemet med hög belastning är dock varken specifikt för linje 179 eller Stockholm i allmänhet. Trängsel är ett vanligt storstadsfenomen och det finns flera sätt att hantera detta. Det vanligaste är att tillåta påstigning genom alla dörrar och istället göra täta kontroller. Så är det tänkt att Tvärbanan ska fungera i Kista, och där kommer ju klientelet att överlappa med linje 179.

Den mer stockholmska lösningen skulle vara att bygga dyra bussterminaler med slutna spärrlinjer vid varje större hållplats. Emellertid är behovet av kapacitetsökningar i systemet så stort att det inte finns pengar för experiment av detta slag. Återstår gör alternativet att ha kontroller vid dörrarna, men pilotprojekten på linje 4 inger knappast positiva förväntningar. Det mest sannolika är alltså att inget kommer att hända och att de tyngsta busslinjerna förblir dysfunktionella.

Det är förstås sant att en viss linje kan ha större problem med betalningsviljan än en annars likvärdig linje. Linje 179 är väl en sådan. Men den mest avgörande faktorn borde ändå vara (för) många påstigande. Det är ju en förutsättning för att upplägget ska fungera. Sedan kan den upplevda kvaliteten på en linje också påverka viljan att betala. Det hjälper inte heller att standarden brukar vara lägre i områden som redan har lågt förtroende för det etablerade samhället...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kolla här vad Arriva säger om det problemet med t. ex. linje 179: https://www.arriva.se/blog-post/samverk ... linje-179/
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

C12C3C3C12 skrev:Kolla här vad Arriva säger om det problemet med t. ex. linje 179: https://www.arriva.se/blog-post/samverk ... linje-179/
Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?

(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?
Nej du måste ju sätta in texten i sitt sammanhang. Åtgärden består i att man har personal som viserar biljetterna för dem som kliver in genom bakdörrarna, vilket de gör vare sig man vill det eller inte. På 4:an kliver ju folk på fram om man inte har inkastare vid bakdörrarna, men på 179 gör folk precis som de vill så länge man inte har tredubbla vakter som stoppar dem.
(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)
Ja den trafikerar Kista också och där är det ännu mer problem. Ett problem är förstås att det är en tvärförbindelse som finns relativt långt ut och alltså är under radarn för politikerna i såväl landstinget som stadshuset och det är väl där du är närmast sanningen i din i övrigt ganska naiva analys. Men det här har ingenting med kollektivtrafikens organisation eller antalet påstigande att göra utan det är ett omfattande ordningsproblem som drabbar hela samhället och det inser alla som använder de här linjerna. Även om man fördubblade antalet bussar eller bytte ut alltihop mot en tvärgående tunnelbana så skulle man ha precis de här problemen i olika varianter.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?
Nej du måste ju sätta in texten i sitt sammanhang. Åtgärden består i att man har personal som viserar biljetterna för dem som kliver in genom bakdörrarna, vilket de gör vare sig man vill det eller inte. På 4:an kliver ju folk på fram om man inte har inkastare vid bakdörrarna, men på 179 gör folk precis som de vill så länge man inte har tredubbla vakter som stoppar dem.
Problemet med den här typen av visering är att den tar väldigt lång tid. Den kanske löser problemet med betalningsvägran, men samtidigt skapar den nya problem i form av ständiga förseningar. Skulle du säga att linje 4 som saknar fripassagerare fungerar bra i trafik? Det bästa vore förstås att lösa båda problemen.
daniel_s skrev:
(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)
Ja den trafikerar Kista också och där är det ännu mer problem. Ett problem är förstås att det är en tvärförbindelse som finns relativt långt ut och alltså är under radarn för politikerna i såväl landstinget som stadshuset och det är väl där du är närmast sanningen i din i övrigt ganska naiva analys. Men det här har ingenting med kollektivtrafikens organisation eller antalet påstigande att göra utan det är ett omfattande ordningsproblem som drabbar hela samhället och det inser alla som använder de här linjerna. Även om man fördubblade antalet bussar eller bytte ut alltihop mot en tvärgående tunnelbana så skulle man ha precis de här problemen i olika varianter.
Här tror jag att du har fel. Det finns områden i världen med större ordningsproblem där kollektivtrafiken ändå inte har så många fripassagerare. Blå linjen fungerar ju skapligt väl. Problemet med linje 179 och några andra busslinjer är att bussföraren sköter biljettviseringen. Det systemet hade inte heller fungerat i tunnelbanan. Antingen har man en öppen spärrlinje med regelbundna kontroller eller en kapacitetsstark sluten spärrlinje. Det tidigare är politiskt omöjligt och det senare finns det inte pengar för, så därför kommer problemen att fortsätta, även om det går att ersätta fripassagerare med ständiga förseningar.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av daniel_s »

Ja, riktiga spärrlinjer är en bra början och en tillverkare av sådana lösningar är Gunnebo AB som jag nämnde tidigt i tråden. Men det flyttar ju bara problemet menar jag.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Lennart Petersen »

Åkte 514 för några dagar sedan och tyckte mig se att det var god disciplin så att alla gick på där fram. Men då var det ingen hållplats med sådan ansamling som på filmen. Och trots allt är nog flertalet på filmen inga plankare utan folk med giltig biljett som bara vill komma ombord.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Hechtwagen »

Varför är problemen större på 179 än 1:an? Fler passagerare?
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av daniel_s »

Hechtwagen skrev:Varför är problemen större på 179 än 1:an? Fler passagerare?
För att den har tresiffrigt linjenummer. Tresiffrigt betyder problem
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

Några nya artiklar om linje 179:

Bussförare misshandlas på utsatta SL-turer
Attacker mot bussar del av systemhot

Har invånarna i stadens fattigaste områden prisats ut från kollektivtrafiken? Om vi inte vill att vissa grupper i samhället ska använda kollektivtrafiken, är då BRT-stationer en möjlig lösning?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: Har invånarna i stadens fattigaste områden prisats ut från kollektivtrafiken? Om vi inte vill att vissa grupper i samhället ska använda kollektivtrafiken, är då BRT-stationer en möjlig lösning?
Vilka är "vi" i etta sammanhang? jag har svårt att se att det finns ett organiserad motstånd mot att visa använder kollektivtrafiken. Det närmaste är väl i sådana fall folk som inte vill ha någon kollektivtrafik alls, men hur stor den gruppen är vet jag inte.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

Så ska stöket minska på 179:an
Direktpress skrev:Trängsel, stök och plankning är ett stort problem på buss 179, som går genom Västerort. Nu har Arriva ökat avgångarna i morgonrusningen och fortsätter vårens satsning på biljettkontroller – något som redan gett effekt, enligt bolaget.
Arriva har alltså gjort den korrekta bedömningen att trängseln var en orsak till stöket. På samma sätt tror jag att Stockholms nattbussar hade fungerat bättre om de inte hade stående resenärer.

I artikeln står det också att linjen har 260 000 resenärer varje vecka och att den siffran ökar. Är linjerna 1-4 fortfarande Stockholms fyra största busslinjer?
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

Efter larmrapporterna om 179:an: Resenärer kräver fler avgångar

För några dagar sedan lanserade Tamsons en "kontrolloffensiv" mot busslinje 179. Men enligt resenärerna är det inte den okontrollerade påstigningen genom bakdörrarna som är huvudproblemet, utan trängseln. En av de intervjuade resenärna säger rakt ut att "folk plankar genom bakdörrarna för att komma på bussen".
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av daniel_s »

Ja det är ju alltid samhällets fel på något sätt när kollektivtrafiken drabbas av brottslighet och annat oacceptabelt beteende! Det kan ju inte vara för att det finns dåliga människor som gör som de vill på andras bekostnad!

De politiska aspekterna av det här är ju egentligen ointressanta, det är ju strängt taget en ren rutinåtgärd från ”flera poliser-partiet” att stämma in i det här. Men det är ju bra att man engagerar sig lite på ytan i alla fall!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fripassagerare (film)

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Ja det är ju alltid samhällets fel på något sätt när kollektivtrafiken drabbas av brottslighet och annat oacceptabelt beteende! Det kan ju inte vara för att det finns dåliga människor som gör som de vill på andras bekostnad!

De politiska aspekterna av det här är ju egentligen ointressanta, det är ju strängt taget en ren rutinåtgärd från ”flera poliser-partiet” att stämma in i det här. Men det är ju bra att man engagerar sig lite på ytan i alla fall!
Om det är fel på resenärerna mellan Rinkeby/Tensta och Kista så borde liknande problematik finnas på linje 514 som går samma sträcka. Men enligt signaturen "Lennart Petersen" är det god disciplin på den linjen. Jag har också positiva erfarenheter av linje 514, men då från Sollentunahållet. Det kan vara värt att påpeka att linje 514 sällan har lika hög beläggning.
Skriv svar