daniel_s skrev:Ja det är ju alltid samhällets fel på något sätt när kollektivtrafiken drabbas av brottslighet och annat oacceptabelt beteende! Det kan ju inte vara för att det finns dåliga människor som gör som de vill på andras bekostnad!
De politiska aspekterna av det här är ju egentligen ointressanta, det är ju strängt taget en ren rutinåtgärd från ”flera poliser-partiet” att stämma in i det här. Men det är ju bra att man engagerar sig lite på ytan i alla fall!
Om det är fel på resenärerna mellan Rinkeby/Tensta och Kista så borde liknande problematik finnas på linje 514 som går samma sträcka. Men enligt signaturen "Lennart Petersen" är det god disciplin på den linjen. Jag har också positiva erfarenheter av linje 514, men då från Sollentunahållet. Det kan vara värt att påpeka att linje 514 sällan har lika hög beläggning.
Jag är dock ingen ”signatur” utan en person.
Och mina erfarenheter av 514 är nu flera år gamla så de är knappast relevanta i det här sammanhanget.
Enceladus skrev:Om det är fel på resenärerna mellan Rinkeby/Tensta och Kista så borde liknande problematik finnas på linje 514 som går samma sträcka. Men enligt signaturen "Lennart Petersen" är det god disciplin på den linjen. Jag har också positiva erfarenheter av linje 514, men då från Sollentunahållet. Det kan vara värt att påpeka att linje 514 sällan har lika hög beläggning.
Jag skulle snarare säga att det är lika mycket ordningsproblem med 514 med 179, men det behöver man titta närmare på om man ska vara säker på det. Det är i vilket fall som helst fel på resenärerna när det blir ordningsproblem, oavsett om det är trångt eller inte.
Jag har i alla fall full förståelse för att viljan att betala inte är så stor när politikerna behandlar resenärerna som mindre värda och prioriterar trafik i rika områden med betydligt lägre beläggning. Det är fel på politikerna, inte resenärerna. Men det är så oerhört typiskt högerpolitiker att alltid lägga skulden på den som står längst ner i samhällets hirarki.
Enceladus skrev:Om det är fel på resenärerna mellan Rinkeby/Tensta och Kista så borde liknande problematik finnas på linje 514 som går samma sträcka. Men enligt signaturen "Lennart Petersen" är det god disciplin på den linjen. Jag har också positiva erfarenheter av linje 514, men då från Sollentunahållet. Det kan vara värt att påpeka att linje 514 sällan har lika hög beläggning.
Jag är dock ingen ”signatur” utan en person.
Och mina erfarenheter av 514 är nu flera år gamla så de är knappast relevanta i det här sammanhanget.
Linje 179 har väl haft såväl ordningsproblem som trängselproblem i åratal. Exempelvis har denna tråd flera år på nacken! Om skribenten upplevde att det på den tiden var god disciplin på linje 514 så betyder det ju att det är viss skillnad på linjerna. En tydlig skillnad jag har märkt är trängsel, och det gäller även olika delsträckor på linje 179.
Det är främst mellan Spånga och Kista som det är problem på linje 179, både med ordning och trängsel. SL hävdar emellertid att "det inte går att låta bussarna köra tätare än så". För två år sedan föreslogs linje 540 förlängas från Tensta till Spånga, vilket skulle skapa fler bytesmöjligheter och avlasta till viss del. Om några år förlängs blå linjen från Akalla till Barkarby. Då minskar behovet av busstrafik mellan Kista och Jakobsberg, varpå linje 178 kan förstärka sträckan mellan Kista och Spånga.
En spårväg vore kanske inte så dumt (tror att jag har nämnt det tidigare).
En lågbudgetlösning är ju annars att lägga ner linjen och inrätta några olika linjer som delar på uppgiften. Då slipper mam ha så mycket fokus på en enskild linje.
daniel_s skrev:En spårväg vore kanske inte så dumt (tror att jag har nämnt det tidigare).
En lågbudgetlösning är ju annars att lägga ner linjen och inrätta några olika linjer som delar på uppgiften. Då slipper mam ha så mycket fokus på en enskild linje.
Problemet är väl att det behövs ny väginfrastruktur för att på ett meningsfullt sätt "inrätta några olika linjer som delar på uppgiften". Det finns ju redan två olika linjer mellan Spånga och Kista, men båda går nästan samma väg via Tensta och Rinkeby. Det skulle i princip ta lika lång tid att bara trafikera Rinkeby eller Tensta, och då blir det ganska meningslöst.
C12C3C3C12 skrev:Då när jag bodde i Tensta förra seklet gick Vitlöksexpressen (L540) från Vällingby till Universitetet. Tror att det var ett misstag att korta av den.
Gamla linje 540 gick väl som nuvarande linje 116 mellan Vällingby och Spånga. Linje 116 tar dock en rejäl omväg via Kälvesta, varför den inte är särskilt lämplig som tvärförbindelse. Men det finns ganska många busslinjer att välja mellan på den sträckan. Linje 179 är snabbast, och den går väl som gamla linje 514, men linje 118 är ju också ganska snabb.
Jag tror därför att den största nyttan fås genom en förlängning av linje 540 till Spånga. En eventuell förlängning till Vällingby skulle kräva att hela busstrafiken mellan Vällingby och Spånga ses över. Exempelvis är linje 116 för långsam och linje 118 redan upptagen öster om Spånga.
Den mer stockholmska lösningen skulle vara att bygga dyra bussterminaler med slutna spärrlinjer vid varje större hållplats. Emellertid är behovet av kapacitetsökningar i systemet så stort att det inte finns pengar för experiment av detta slag. Återstår gör alternativet att ha kontroller vid dörrarna, men pilotprojekten på linje 4 inger knappast positiva förväntningar. Det mest sannolika är alltså att inget kommer att hända och att de tyngsta busslinjerna förblir dysfunktionella../quote]
Bättre att göra som Västtrafik gjort i mååånga årtionden: Ha automater på flera ställen inne i fordonet så att folk kan visera eller köpa biljetter inne i bussen (eller spårvagnen). Förenat med att det skall vara tillåtet att kliva på i alla dörrar. Det minskar dessutom körtiden.
bda157 skrev:Bättre att göra som Västtrafik gjort i mååånga årtionden: Ha automater på flera ställen inne i fordonet så att folk kan visera eller köpa biljetter inne i bussen (eller spårvagnen). Förenat med att det skall vara tillåtet att kliva på i alla dörrar. Det minskar dessutom körtiden.
Påstigning i alla dörrar gäller numera bara spårvagnar och s.k. stombussar i Göteborg.
bda157 skrev:Bättre att göra som Västtrafik gjort i mååånga årtionden: Ha automater på flera ställen inne i fordonet så att folk kan visera eller köpa biljetter inne i bussen (eller spårvagnen). Förenat med att det skall vara tillåtet att kliva på i alla dörrar. Det minskar dessutom körtiden.
Påstigning i alla dörrar gäller numera bara spårvagnar och s.k. stombussar i Göteborg.
Berlin hade påstigning i bakdörrarna på bussarna, frånsett sena kvällar, men med erfarenheten att bara alltför många åkte gratis ändrade man till påstigning fram och biljettvisering av föraren.
Enkelt att åtgärda, inför påstigning genom alla dörrar och utöka kontrollerna mångfalt!
Passa samtidigt på att ta bort alla spärrar i spårtrafiken, fungerar det i Danmark, Tyskland, Norge, Finland och flertalet andra länder
borde det fungera här med.
M224 skrev:Enkelt att åtgärda, inför påstigning genom alla dörrar och utöka kontrollerna mångfalt!
Passa samtidigt på att ta bort alla spärrar i spårtrafiken, fungerar det i Danmark, Tyskland, Norge, Finland och flertalet andra länder
borde det fungera här med.
Definiera fungerar. I exempelvis Berlins tunnelbana har jag förstått att plankningen ligger på högre nivåer än i Stockholms dito.
M224 skrev:Enkelt att åtgärda, inför påstigning genom alla dörrar och utöka kontrollerna mångfalt!
Passa samtidigt på att ta bort alla spärrar i spårtrafiken, fungerar det i Danmark, Tyskland, Norge, Finland och flertalet andra länder
borde det fungera här med.
Definiera fungerar. I exempelvis Berlins tunnelbana har jag förstått att plankningen ligger på högre nivåer än i Stockholms dito.
Japp men kostnaden för den högre plankningen kanske är lägre än vad den är för lönen för hundratals spärrvakter och spärrar. Och eftersom hela tyskland saknar spärrar överallt så tycker de väl att det är värt en högre andel pankning?
M224 skrev:Japp men kostnaden för den högre plankningen kanske är lägre än vad den är för lönen för hundratals spärrvakter och spärrar. Och eftersom hela tyskland saknar spärrar överallt så tycker de väl att det är värt en högre andel pankning?
Mycket kanske och gissningar där. Något mer konkret känns som det behövs från en som förespråkar en förändring.
C12C3C3C12 skrev:Då när jag bodde i Tensta förra seklet gick Vitlöksexpressen (L540) från Vällingby till Universitetet. Tror att det var ett misstag att korta av den.
Gamla linje 540 gick väl som nuvarande linje 116 mellan Vällingby och Spånga. Linje 116 tar dock en rejäl omväg via Kälvesta, varför den inte är särskilt lämplig som tvärförbindelse. Men det finns ganska många busslinjer att välja mellan på den sträckan. Linje 179 är snabbast, och den går väl som gamla linje 514, men linje 118 är ju också ganska snabb.
Jag tror därför att den största nyttan fås genom en förlängning av linje 540 till Spånga. En eventuell förlängning till Vällingby skulle kräva att hela busstrafiken mellan Vällingby och Spånga ses över. Exempelvis är linje 116 för långsam och linje 118 redan upptagen öster om Spånga.
Trafikförvaltningen skrev:Linje 540 Tensta C – Universitetet
I syfte att erbjuda ytterligare målpunkt med bytesmöjligheter till pendeltåg från Spånga föreslås linjen förlängas från Tensta C till Spånga station.
Detta förslag skulle till viss del avlasta linje 179, där trängsel ofta förekommer. Huruvida ordningsproblemen på linje 179 beror på trängsel är en annan fråga.
Mitt i skrev:Ett system som kan se om antalet påstigande är fler än antalet blippade biljetter installeras nu i regionens bussar. Biljettkontroll kan då styras dit där det ser ut att finnas många som fuskåker.
Mitt i skrev:Ett system som kan se om antalet påstigande är fler än antalet blippade biljetter installeras nu i regionens bussar. Biljettkontroll kan då styras dit där det ser ut att finnas många som fuskåker.
Rapporterar inte bussförare detta redan idag?
Jag förstod inte om systemet skulle dirigera biljettkontrollerna i realtid, så att säga, eller samla data över längre tid. Alltså om man snabbt skulle få ut kontrollanterna när man hade signaler om att en buss hade många fuskåkare, eller om man skulle samla data över tid och identifiera sträckor och tidpunkter där man sedan skulle ha en riktad insats med många och återkommande kontroller för att stävja fuskbeteendet.