Hej! Jag skulle vilja tillägga några fakta som vi just nu vet om spårvägsutredningen i Åbo. Ni kan läsa om den s.k. "bussmaffian" som vi avslöjat och till varje pris nu motarbetar tillsammans med våra politiker (även ordförande för Åbo Stadsfullmäktige, De Grönas Elina Rantalainen), i alla våra medier, i en text som jag publicerar direkt här, som jag skrev idag om vad vi hittills vet om Åbo:
Nobina och den aggressiva busslobbyismen, förstörda spårvägsplaner i Norden
Valentin Lindén, 21.02.2018
Den just nu aktuella snabbspårvägen behandlas i Åbo och alternativen som utreds är antingen snabbspårväg eller så kallade ”superbussar” med egna körfält. De har nyligen publicerat en utredning, den 5.2.2018 (efter den allmänna spårvägsplanen som godkändes år 2015), där vi med experter på kollektivtrafik och spårvägsexperter konstaterat att det är någon som har gjort grova ändringar i kostnadskalkylerna, att det finns någon som gått och ändrat på dem så att kostnaderna för spårvagnarna är överdimensionerade och de för ”superbussarna” är underdimensionerade.
Nobina är en kollektivtrafikoperatör som har haft problem och otrevligheter i Sverige (exempel):
https://www.bussmagasinet.se/2016/08/ko ... ljoverket/
https://www.svd.se/besvikelser-i-flera- ... ran-nobina
http://www.barometern.se/kalmar/nobina- ... ga-bussar/
http://www.st.nu/opinion/insandare/mitt ... nformation
De har hand om en del av bussarna i huvudstadsregionen, men ingenting i Åbo.
Våra medier, främst Åbo Underrättelser, har redan under förra veckan publicerat uppgifter på de huvudmisstänkta bakom detta bedrägeri, som enligt våra uppgifter kan ha börjat i november 2017, och det är möjligt att det är Rud Pedersen, en konsultfirma där Esa Suominen (SDP) jobbar som beställt en busslobby från Nobina. Brodern till Åbo stadsstyrelses ordförande Lauri Kattelus, Karri Kattelus, jobbar i Rud Pedersen. Lauri Kattelus själv nekar misstankar om jävighet vid intervjuer, men hans utbrist om ”superbussarna” i ett tidigt skede och hans ljugande för styrelsen, fullmäktige och befolkningen, före utredningen hade ens hunnit behandlas av Åbo Stadsstyrelse den 12.2, fick många på sociala medier och förespråkare av spårvagnar i Stadsfullmäktige rasande, och fick också vår grupp på över 1670 medlemmar som vill ha spårvagnar till Åbo (Raitiotie Turkuun – pikana!) att snabbt reagera kritiskt efter att vi satte oss in i rapportens enorma brister i kalkylen. Det verkar som att Lauri Kattelus själv är fullständigt döv för den kritik som vi försöker med våra medier (Åbo Underrättelser, turkulainen.fi, Turun Sanomat, Yle Helsinki, Yle Åboland och övriga), på alla tänkbara sätt att framföra och få gehör för – och dessa medier har redan kritiserat de verkliga brister som finns i denna utredning och har alltså lyft misstankarna fram redan i det här skedet. Någon eller några har alltså blivit betalda i pengar för att ljuga och manipulera och förvränga siffror i en utredning!
Vi misstänker också att Jarkko Virtanen (SDP) som är biträdande stadsdirektör i Åbo också är inblandad i denna korruption, eftersom han inte svarar på frågor om dessa kostnadskalkylers korrekthet eller äkthet (då kan han vara en möjlig aktör i förvrängningarna av kostnadskalkylerna), och han visade sin ilska efter att han inte hade blivit vald till stadsdirektör i Åbo. Istället blev Minna Arve (Samlingspartist med Gröna värderingar) vald till stadsdirektör. Tjänstemännen i Åbo kunde inte heller svara utförligt på många kritiska frågor redan den 5.2 på diskussionstillfället i Åbo där lobbyisterna presenterade sin manipulerande och extremt bristfälliga superbuss-utredning, och där spårvägsförespråkarna i majoritet kritiserade hårt deras förfarande.
Nu undrar vi hur vi kunde gå vidare med detta stora problem för att försöka bekämpa och motverka det innan det blir värre – vi vet att Nobina har förstört flera spårvägsplaner här i Norden, alla BRT-linjer har blivit betydligt dyrare än beräknat (Källor: Norge, aftenbladet, t.ex. Stavanger och Trondheim där busway-projekten blivit katastrofalt dyra – i Stavanger upp till 11,3 miljarder NOK, och den första och andra delen av spårvägen i Bergen endast 2,25 miljarder NOK och 1,35 miljarder NOK), och i Malmö har de inte nått en enighet mellan parterna så att spårvägsplanerna lades på is år 2016. Vi har hittat redovisningar om Nobina där de har i sina utlåtanden från 2016-17 klart och tydligt skrivit att de inte jobbar för spårvägsprojekt i Norden, och vi har fått uppgifter om att flera städer i Sverige, Norge och Danmark inte fått sina spårvägsprojekt igenom pga busslobbyn som startade utan att i ett tidigt skede kritisera och utan att lobbyisterna togs på bar gärning!
Nu är vi alltså ytterst uppmärksamma på detta fenomen här i Åbo, då vi endast haft 3 månader av denna busslobby och manipulation där också många vanliga stadsbor gått på lögnerna och felberäkningarna (som vi med alla medel och medierna nu försöker stoppa vilket vi fått gehör för redan i medierna), Nobina har inte tidigare lyckats i tävlingarna om kollektivoperatörer i Åbo, men har vunnit en del kontrakt på några bussar i Helsingfors. Vi tror att om ni hade i ett tidigt skede lyft upp misstankarna mot Nobina, den aggressiva lobbyismen med underdimensionerade kostnader (som måste vara för bra för att vara sant!) och den alldeles tydliga tendensen till att försöka ersätta långt hunna spårvägsplaner med i våra granskade fall icke-fungerande ”superbuss”-system, så tror jag att ni kanske hade kunnat ta dem på bar gärning. Snabbspårvägsinvesteringen i Åbo handlar om en enorm investering som kommer att påverka Åbos framtid i många år, och därför kräver vi nu av fullmäktige och styrelsen att utredningen korrigeras med siffror som inte utarbetats av ”superbuss”-lobbyister vars försök bara är att förstöra kollektivtrafiksystem och inte kan räkna någonting alls, utan med siffror från konsulter, experter på kollektivtrafik och spårvägsexperter, så att utredningen blir jämlik och rättvis. Kollektivtrafikoperatören Nobina har endast koncentrerat sig på bussar. Nobina kör t.ex. ingen spårtrafik i Sverige. Det här är bakgrunden till att ledningen har försökt stoppa Finlands och andra nordiska länders spårvägsprojekt genom lobbning, och lyckades i Åbo.
Enligt Mikko Laaksonen handlar lobbyismen från november 2017 möjligtvis om en ”överenskommelse” där Nobinas bussar i Malmö t.ex. kan flyttas till en annan stad i Norden, och då försöker de gräva sig in i Åbos planer, så att vi skulle få ”reservsuperbussar” från Malmö istället för de finska Artic- spårvagnarna! Och det här försöker vi med all kraft motarbeta – vi vill nu jobba tillsammans med er i Sverige, Norge och Danmark, för att försöka ta upp den här frågan och samarbeta med er, så att ni också kan framföra vårt budskap vidare och ta upp Nobina till en stor kritisk granskning, och vi vill att vi skall tillsammans försöka jobba hårt för att de inte i Åbo till sommaren kommer att godkänna dessa korrupta och orealistiska ”superbuss”-planer efter alla dessa avslöjanden i medierna och enorma kritiken mot de några korrupta i styrelsen, utan att få alla istället att förstå vilket stort problem det här handlar om och att de kan i Fullmäktige lugnt rösta mot detta bedrägeri och gå vidare med uppdaterade planer för snabbspårvägen, och detta är ett mål som vi nu jobbar hårt för, och som vi behöver gemensamma krafter för att försöka lyckas med, så att också ni i Sverige, Norge och Danmark kan ta Nobina på bar gärning i ett tidigt skede av den politiska behandlingen även i era framtida spårvägsprojekt! Ni lyckades med det i Lund, så då skall vi också lyckas med vår sak i Åbo!