Ökande intresse för nattåg

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Odd »

I Svenskan kan man läsa om ökat intresse av att åka nattåg.
https://www.svd.se/fler-vill-aka-nattag ... naringsliv

Om sovhytterna blev lite trevligare och lite mindre trånga än de är idag, och man kanske skulle kunna ha trivsammare gemensamhetsutrymmen i tågen, så kanske man skulle kunna öka på intresset och resandet även på kortare distanser som mellan storstäderna på nätterna. Naturligtvis handlar det även om kostnader och hur många resenärer man får plats med per vagn. Tankar?
Genius on call
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av thorwald »

Nattåg är ett alternativ till flyg (medeldistans). Men vissa krav måste kunna ställas
  • Vi önskar sova på på tåget, varför sovhytten måste finnas och vara så tyst att en god sömn är möjlig
  • Avgångs- och framkomsttid bör vara senast vid läggdags och uppstigning. Problemet kan lösas genom att parkera vagnen på stationen om detta inte vill lyckas
  • Den personliga hygienen är viktig, alltså dush, tvätt möjligheter både på kvällen och på morgonen. Altså utan "oändligt" köande
  • Alla "sover" ej hela "natten", behövs aktiviteter som dock ej stör nattsömnen

Flyget har som fördel att flygtiden på medeldistans sträckor är under tre timmar (?), varför passageraren kan ha en vanlig jobb dag och sova hemma, stiga upp i åttan och ta sig till flygfältet. Flyget är, eller borde vara, framme så att en "nästan" hel jobb dag kan utföras på ankomstplatsen.
Alltså poengen är Är du villig att sova på tåget en natt eller föredrar du att sova hemma med tidig uppstigning :?:

Lapplandstågen, i vårt fall Helsingfors - Rovaniemi (t.ex. 18:49 - 7:13 Intercity 265, restid 12 timmar 24 minuter, finns och körs dagligen), men uppfylls kraven :?:
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

För mig är saken enkel. Jag väljer nattåg framför "fakirflyg" på sådana sträckor där valet finns. När jag reser i jobbet vill jag få en hel arbetsdag på platsen dit jag skall. Med flyg kräver det nästan alltid hotellövernattning och valet mellan sovkupé och hotellrum faller hos mig ut till tågets fördel.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av TKO »

"Anekdotiskt svammel":

På den tiden jag for land och rike kring för att stärka vårt försvar mot ryssen (dvs modernisera de svenska flygflottiljerna) reste jag väldigt mycket med nattåg - till mina kollegors förvåning. Det handlade om projektmöten som började mellan 8 och 9 på morgonen, och trots att dessa oftast ägde rum på en flygplats innebar starttiden att det inte gick att flyga från Stockholm på morgonen och hinna fram. Så det vanliga var att flyga - eller åka bil, det fanns dom som finansierade hela sitt bilinnehav med milpengar från FORTV, FMV eller FM - och övernatta på hotell. Ja det utgick väl natttraktamente om man gjorde så...

Sedan dess (det här var fram till 2010 ungefär) har nattågsförbindelserna i Sverige försämrats, å andra sidan har flertalet flygflottiljer lagts ner. Till Kallax går det väl fortfarande att ta nattåget och vara framme vid åttatiden, hur det är med Kallinge vet jag inte. Till Östersund är ju nattåget nedlagt, men det är också F4 - liksom F10. Till Såtenäs var nattåget aldrig något alternativ, dit åkte man först Cityexpressen och senare X2 till Skövde och vidare med hyrbil. Eftersom det inte går civilflyg dit så var det det accepterade resesättet och därför anpassades sammanträdestiderna till detta.

Jag skulle tro att nattågen idag har väldigt få affärsresenärer - om vi inte räknar in riksdagsmän och andra befattningshavare som åker mellan Malmö och Stockholm i denna kategori. Och det är den kategorin det går att ta bra betalt av...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Hechtwagen »

TKO skrev:"Anekdotiskt svammel":

På den tiden jag for land och rike kring för att stärka vårt försvar mot ryssen (dvs modernisera de svenska flygflottiljerna) reste jag väldigt mycket med nattåg - till mina kollegors förvåning. Det handlade om projektmöten som började mellan 8 och 9 på morgonen, och trots att dessa oftast ägde rum på en flygplats innebar starttiden att det inte gick att flyga från Stockholm på morgonen och hinna fram. Så det vanliga var att flyga - eller åka bil, det fanns dom som finansierade hela sitt bilinnehav med milpengar från FORTV, FMV eller FM - och övernatta på hotell. Ja det utgick väl natttraktamente om man gjorde så...

Sedan dess (det här var fram till 2010 ungefär) har nattågsförbindelserna i Sverige försämrats, å andra sidan har flertalet flygflottiljer lagts ner. Till Kallax går det väl fortfarande att ta nattåget och vara framme vid åttatiden, hur det är med Kallinge vet jag inte. Till Östersund är ju nattåget nedlagt, men det är också F4 - liksom F10. Till Såtenäs var nattåget aldrig något alternativ, dit åkte man först Cityexpressen och senare X2 till Skövde och vidare med hyrbil. Eftersom det inte går civilflyg dit så var det det accepterade resesättet och därför anpassades sammanträdestiderna till detta.

Jag skulle tro att nattågen idag har väldigt få affärsresenärer - om vi inte räknar in riksdagsmän och andra befattningshavare som åker mellan Malmö och Stockholm i denna kategori. Och det är den kategorin det går att ta bra betalt av...

/TKO
Brukar det inte i själva verket vara mest liggvagnar i nattågen vilket antyder att de snarare konkurerar med fjärrbusstrafiken än med flyget och att det är mer arbetare (det vill säga folk som inte arbetar) än affärsresenärer på tågen?

Notera att Transedv inte har några sovvagnar alls i sina nattåg!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av TKO »

Nattåget till Malmö - som är det enda som körs på kommersiella grunder - har vad jag minns övervägande sovvagnar, därav många WL4:or. På övriga natttågslinjer är det övervägande 'turister' - som i de flesta fall prioriterar låg kostnad, dvs liggvagn eller i värsta fall sittplats.
Men när jag åkte t o r Abisko i somras - med en ofrivillg omväg via Luleå - noterade jag att det var övervägande sovvagnar i tågen. I det tidiga natttåget från Luleå t o m två WL4:or ('första klass sovvagn') vilket jag inte sett förut. Så bilden är inte entydig. På norrlandslinjerna har man förmodligen rätt många betalningsvilliga turistresenärer, som gärna betalar för högre komfort.
Behöver jag säga vilken vagntyp vi åkte med?
(På grund av Trafikverkets klantighet blev resan dessutom 'gratis' - förseningen blev så stor att SJ tvingades betala tillbaka hela kostnaden. Dessutom fick vi en extra semesterdag i Luleå... )

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av LÅ1 »

"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."

"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Hechtwagen »

LÅ1 skrev:"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."

"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!

Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?

Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.

Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av LÅ1 »

Hechtwagen skrev:Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!

Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?

Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.

Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
Visst vore Köpenhamn och Hamburg lämpliga destinationer för nattåg från Sverige. Framför allt Hamburg är en utmärkt startpunkt för längre resor ut i övriga Europa. Ju tidigare på dagen man kan starta från Hamburg ju längre kommer man med rimlig ankomsttid till destinationer. Därför bör ju även nattågen få en gynnsam tidtabell. Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.

Reskostnader är ett kapitel för sig. Inte oväsentligt i sammanhanget. Järnvägens kostnadsfördelning mellan olika biljettyper och och frakttyper (för godstrafik) spelar roll. Liksom skattesubventioner, t.ex. baserat på "miljökostnader" för olika alternativ.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.
Sträckan är cirka 1000 km med bil och båt, men betydligt längre med bara tåg. Med dagens infrastruktur är det väl nästan omöjligt att ha konkurrenskraftiga restider. Fehmarn Bält-förbindelsen blir färdig tidigast år 2028 och Ostlänken väntas inte bli färdig förrän år 2035. Med andra ord kommer det att ta ganska lång tid innan nattåg till kontinenten blir ett alternativ för andra än tågentusiaster, i alla fall från Stockholm.

Trafikverket har fått i uppdrag att utreda förutsättningarna för att upphandla nattåg till kontinenten, men både utredningar och upphandlingar kan vara tidskrävande. Någon upphandlad trafik är väl inte att räkna med under denna mandatperiod, och då är frågan vad nästa regering tycker om frågan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.
Sträckan är cirka 1000 km med bil, men betydligt längre med tåg. Med dagens infrastruktur är det väl nästan omöjligt att ha konkurrenskraftiga restider. Fehmarn Bält-förbindelsen blir färdig tidigast år 2028 och Ostlänken väntas inte bli färdig förrän år 2035. Med andra ord kommer det att ta ganska lång tid innan nattåg till kontinenten blir ett alternativ för andra än tågentusiaster, i alla fall från Stockholm.

Trafikverket har fått i uppdrag att utreda förutsättningarna för att upphandla nattåg till kontinenten, men både utredningar och upphandlingar kan vara tidskrävande. Någon upphandlad trafik är väl inte att räkna med under denna mandatperiod, och då är frågan vad nästa regering tycker om frågan.
Enligt avståndsuppgifterna i den internationella tidtabellen från då det begav sig var avståndet från Stockholm C till Hamburg Hbf 1004 km! Hur långt det är bilvägen vet jag inte.
Fehmarn Bält sinkar ju tågen, men det borde inte vara allt för stort problem. Och så finns ju möjligheten att köra via Själland, men det blir längre!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Enligt avståndsuppgifterna i den internationella tidtabellen från då det begav sig var avståndet från Stockholm C till Hamburg Hbf 1004 km! Hur långt det är bilvägen vet jag inte.
Fehmarn Bält sinkar ju tågen, men det borde inte vara allt för stort problem. Och så finns ju möjligheten att köra via Själland, men det blir längre!
Jag hann tyvärr inte förtydliga mitt inlägg innan du svarade. Avståndet mellan Stockholm och Hamburg är 979 km med bil och båt. Med bara bil blir det 1 118 km. I Sverige tar järnvägen omvägar genom bland annat Katrineholm och Nässjö, vilket tydligen ökar sträckan med 25 km. Sedan kan det på vissa sträckor nattetid vara enkelspårsdrift och därmed nedsatt hastighet. Fyrspår - eller i folkmun "höghastighetsbanor" - skulle öka flexibiliteten, men då talar vi om flera decennier in i framtiden.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 11 juli 2019 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Harald »

Fram till dess att Femerntunneln blir klar är enda möjligheten att köra via Jylland. Banan till Rødby havn kommer att vara avstängd långa perioder för spårarbeten. Dagtågen ersätts med buss, men det är ju inte så lyckat för nattåg. F.ö. är det inte särskilt attraktivt med nattåg som ankommer till Sverige mitt i natten eftersom man då blir väckt av tull och passpolis. Det bästa alternativet om man vill underlätta utlandsresor med tåg är nog att ordna snabba dagförbindelser till och från Hamburg med anslutning till nattågen där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av TKO »

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."

"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!

Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?

Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.

Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
När CityNightLine körde Köpenhamn-Basel (för kanske 5 år sedan) kostade en resa i enkelkupe 'deluxe' - egen toalett, dusch, en flaska vin och stor frukost - 1600 kr utan några som helst rabatter. Inte undra på att tåget oftast var utsålt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Harald »

TKO skrev:När CityNightLine körde Köpenhamn-Basel (för kanske 5 år sedan) kostade en resa i enkelkupe 'deluxe' - egen toalett, dusch, en flaska vin och stor frukost - 1600 kr utan några som helst rabatter. Inte undra på att tåget oftast var utsålt!
Varför kör de inte längre?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av TKO »

Det kanske inte gick ihop?
Sen började vagnparken bli sliten och DB hade ingen lust att investera. Österrikiska NightJet tog över en del linjer - bl a Hamburg-Basel och köper nu nya vagnar. Det går rykten om att dom snart kommer att köra till Köpenhamn... vi får hoppas på det.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Harald »

Ett direkttåg Stockholm-Hamburg via Fredericia borde kunna gå på omkring 10 timmar med nuvarande infrastruktur. Om man lämnar Stockholm kl. 10 så skulle man komma till Hamburg omkring kl. 20 och ha god marginal till nattågen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av ADDE »

När CNL gick så minns jag att mitt tåg avgick Köpenhamn runt 18 och ankom till Hamburg runt 01 på natten, dvs. 7 timmar via Padborg... Detta var runt 2013.

Om man kör stockholm-Hamburg med nattåg så lär det nog ta 12-15 timmar beroende på hastighet. Ganska passande för nattågstrafik, men då kommer tåget till Köpenhamn mitt i natten...
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av thorwald »

Högst teoretisk beräkning :D
  • Helsingfors - Kemi - 18:14 -> 05:44 nattåg 50€ (cirka 500 skr)
  • Kemi - Torneå/Haparanda - 06:05 -> 06:45 (svensk tid 05:45) lokalbuss 6€ (cirka 60 skr)
  • Torneå/Haparanda - Luleå - 08:10 -> 10:30 buss (vet ej priset)
  • Luleå - Stockholm - 10:40 -> 22:43 tåg 103€ (cirka 1030 skr)
Det finns järnväg mellan Kemi och Luleå men inte persontrafik. Bägge spårbreddena till förfogande mellan Torneå och Haparanda. För att köra sträckan Kemi - Luleå skulle det behövas ett persontåg som byter automatiskt spårbredd :evil: (https://bothniancorridor.com/wp-content ... 120919.pdf)
Tror ändå att jag föredrar båt eller flyg i stället för "nattåg" från Helsingfors till Stockholm, men visst är det möjligt men denna lösning tyder på cirka 29 1/2 timmes resa :lol:
Vad som verkligen skulle behövas är Hyperloop mellan Helsingfors och Stockholm (restid 26 minuter) :idea:
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ökande intresse för nattåg

Inlägg av Enceladus »

thorwald skrev:Vad som verkligen skulle behövas är Hyperloop mellan Helsingfors och Stockholm (restid 26 minuter) :idea:
Enligt marknadsföringen skulle en sådan ha mellanliggande stationer i Arlanda, Norrtälje, Åland, Åbo, Salo, Lojo och Esbo. Hur lätt är det att köra direkttåg med så många mellanliggande stationer?
Skriv svar