Ja, även om naturligtvis den artificiella intelligensen hos bilarna kommer bli bättre, så måste man förstås reglera övergångar med ljussignaler. Det gör det hanterbart för bilar. Men problemet är ju då när trafikanter ändå går över och det är ju inte straffbelagt längre...LÅ1 skrev:Precis. Risken är att de blir stående i timmar vid ett vältrafikerat övergångsställe. Oavsett om det är ljusreglerat eller ej! Tänk t.ex. på Mäster Samuelsgatans korsning med Drottninggatan här i Stockholm. Och filbyte när en bil "fulparkerat" kan bli besvärligt.BSB101 skrev:Ett rätt väntat problem, samma sak kommer ske när självkörande bilar blir en större del av trafiksystemet. Den stora utmaningen ligger inte i tekniken utan hur man ska lösa att allt för många kommer utnyttja att självkörande fordon dels alltid följer lagen och dels inte vill krocka.
Just bilar som står felparkerade kommer man väl kunna lösa kanske...Men som sagt, trafik med självkörande fordon kräver helt enkelt en annat typ av trafiksystem. Att konvertera dagens till det nya låter sig inte göras i första taget. Först måste man alltså i princip ha den lösning i sådana fall där alla bilar har funktion för att kunna vara självkörande, sedan anpassa trafiksystemet, därefter förbjuda förare att köra utan denna funktion. Därtill kräva att man har ett centralt system som kan övervaka alla bilar och som alla fordonstillverkare är tvungna att ansluta bilen till. Då kan det eventuellt fungera. Men att i samma system ha förare som beter sig som de brukar och självkörande bilar kommer vara mycket svårt att få att fungera ihop.
Men att i praktiken klara av ett sådant skifte, ja då talar vi inte 2030-tal eller 2040-tal, utan snarare om nästkommande sekel.