Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.
Som varande relativt väl förtrogen med trafikantflödena vid Gullmarsplan vill jag anföra följande:

- Resenärer som skall åka med 144, 160 eller 164 använder närmast uteslutande gångpassagen väster om spärrlinjerna.
- Jag har aldrig varit med om att det blivit "trångt i dörrarna".
- Linje 4 har cirka 700 påstigande under maxtimmen, jag tror att även dessa ryms i den västra gångpassagen utan problem.
- Den stora passagen mellan spärrlinjerna för nord- och sydgående tunnelbana är för det mesta närmast öde, här finns utrymme för kommersiell exploatering.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.

(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.
TKO skrev:Som varande relativt väl förtrogen med trafikantflödena vid Gullmarsplan vill jag anföra följande:

- Resenärer som skall åka med 144, 160 eller 164 använder närmast uteslutande gångpassagen väster om spärrlinjerna.
- Jag har aldrig varit med om att det blivit "trångt i dörrarna".
- Linje 4 har cirka 700 påstigande under maxtimmen, jag tror att även dessa ryms i den västra gångpassagen utan problem.
- Den stora passagen mellan spärrlinjerna för nord- och sydgående tunnelbana är för det mesta närmast öde, här finns utrymme för kommersiell exploatering.

/TKO
(Stuvade om citaten ovan för att behålla sammanhangen.)

Det betyder alltså att man utan större problem skulle kunnat ha en spärrlinje för båda T-baneperrongerna utan problem? Och man skulle ändå kunnat ha viss kommersiella verksamheter i detta utrymme, men bara nåbart från gatan. Varför byggde man spärrlinjerna som man gjorde kan man ju fråga sig.
Även min kortvariga erfarenhet av att byta från T-bana till buss här är att man använde västra passagen. Både in och ut.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LasseW »

När tror vi att arbetena vid Gullmarsplan bussterminal påbörjas? Tänker i första hand på arbete som påverkar buss trafiken.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av hgsldf »

LasseW skrev:När tror vi att arbetena vid Gullmarsplan bussterminal påbörjas? Tänker i första hand på arbete som påverkar buss trafiken.
Det bästa vore väl om det aldrig påbörjas, utan att den läggs ner. Ungefär som bussterminal vid slussen, vilket är än viktigare! Ungefär som när tunnelbanan till Hässelby byggdes och busstrafiken från Norra Bantorget upphörde.
/Göran
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

hgsldf skrev:
LasseW skrev:När tror vi att arbetena vid Gullmarsplan bussterminal påbörjas? Tänker i första hand på arbete som påverkar buss trafiken.
Det bästa vore väl om det aldrig påbörjas, utan att den läggs ner. Ungefär som bussterminal vid slussen, vilket är än viktigare! Ungefär som när tunnelbanan till Hässelby byggdes och busstrafiken från Norra Bantorget upphörde.
/Göran
Men var ska bussarna vända då? Eller du kanske tänker dig genomgående busstrafik Södertörn-södermalm-Nacka?
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av hgsldf »

daniel_s skrev:
hgsldf skrev:
LasseW skrev:När tror vi att arbetena vid Gullmarsplan bussterminal påbörjas? Tänker i första hand på arbete som påverkar buss trafiken.
Det bästa vore väl om det aldrig påbörjas, utan att den läggs ner. Ungefär som bussterminal vid slussen, vilket är än viktigare! Ungefär som när tunnelbanan till Hässelby byggdes och busstrafiken från Norra Bantorget upphörde.
/Göran
Men var ska bussarna vända då? Eller du kanske tänker dig genomgående busstrafik Södertörn-södermalm-Nacka?
Jag tänker mig att så många som möjligt av dessa halvdistansbussar vänder längre ut när spårtrafik föreligger, ungefär som med Hässelby och Mälaröbussarna. När T-banan är klar till Nacka kan Värmdöbussarna vända där och på sikt i Mölnvik eller på på väg dit. Om politikerna i Tyresö fortsätter att vägra T-bana kan SL vända bussarna i Farsta Strand t ex. Nynäsbanan bör få dubbelspår hela vägen och tätare trafik och busstrafik i samma stråk som Pendeltåg borde vara förbjudet.
/Göran
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

daniel_s skrev:
hgsldf skrev:
LasseW skrev:När tror vi att arbetena vid Gullmarsplan bussterminal påbörjas? Tänker i första hand på arbete som påverkar buss trafiken.
Det bästa vore väl om det aldrig påbörjas, utan att den läggs ner. Ungefär som bussterminal vid slussen, vilket är än viktigare! Ungefär som när tunnelbanan till Hässelby byggdes och busstrafiken från Norra Bantorget upphörde.
/Göran
Men var ska bussarna vända då? Eller du kanske tänker dig genomgående busstrafik Södertörn-södermalm-Nacka?
hgsldf skrev: Jag tänker mig att så många som möjligt av dessa halvdistansbussar vänder längre ut när spårtrafik föreligger, ungefär som med Hässelby och Mälaröbussarna. När T-banan är klar till Nacka kan Värmdöbussarna vända där och på sikt i Mölnvik eller på på väg dit. Om politikerna i Tyresö fortsätter att vägra T-bana kan SL vända bussarna i Farsta Strand t ex. Nynäsbanan bör få dubbelspår hela vägen och tätare trafik och busstrafik i samma stråk som Pendeltåg borde vara förbjudet.
/Göran
Men det finns väl inget beslut om att bygga ut tunnelbanan på Södertörn?!? Och inte till Mölnvik heller. Sluta fåna dig...
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Men det finns väl inget beslut om att bygga ut tunnelbanan på Södertörn?!? Och inte till Mölnvik heller. Sluta fåna dig...
Du har väl inte missat blå linjens förlängning söderut samt tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, båda liggandes på Södertörn?!?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Men det finns väl inget beslut om att bygga ut tunnelbanan på Södertörn?!? Och inte till Mölnvik heller. Sluta fåna dig...
Du har väl inte missat blå linjens förlängning söderut samt tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, båda liggandes på Södertörn?!?
I detta sammanhang menar jag med ”Södertörn” upptagningsområdet för 800-bussar som idag vänder vid Gullmarsplan. Inte hela halvön (eller om det nu är en helö) in absurdum :-)
LasseW
Inlägg: 62
Blev medlem: fredag 20 september 2013 16:56
Ort: Haninge

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av LasseW »

Såg att tunnelbanan skall stängas mellan Gullmarsplan och Globen pga förberedelsearbeten för hissarna vid nya Gullmarsplan. Kommer detta påverka 800-bussarna? Finns någon ritning som visar hur?
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

LasseW skrev:Såg att tunnelbanan skall stängas mellan Gullmarsplan och Globen pga förberedelsearbeten för hissarna vid nya Gullmarsplan. Kommer detta påverka 800-bussarna? Finns någon ritning som visar hur?
Osäker. Kolla på de här länkarna och se om du hittar något:

https://nyatunnelbanan.sll.se/sv/nacka-soderort-beslut
http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... 2271_1.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

LasseW skrev:Såg att tunnelbanan skall stängas mellan Gullmarsplan och Globen pga förberedelsearbeten för hissarna vid nya Gullmarsplan. Kommer detta påverka 800-bussarna? Finns någon ritning som visar hur?
Det finns flera förslag på minskad busstrafik till Gullmarsplan. Den minskade trafiken föreslås kompenseras med ökad trafik till City och Vega samt nya tvärförbindelser. Här är ett exempel från Haninges svar på remiss från Trafikförvaltningen:
Haninge kommun skrev:De turer som startar i Folkparken dras in för linje 810 dvs alla turer kommer starta i Västerbommen i Jordbro. Detta kommer ge en lägre turtäthet men mer regelbunden och jämn trafik. De turer som dras in på 810 kommer istället ersättas på linje 818C. Detta innebär att 818C får 10 minuters trafik istället för 15 minuters trafik. Förändringen föreslås träda i kraft i augusti 2019.
Alltså föreslås linje 810 få färre turer mellan Folkparken och Gullmarsplan samtidigt som linje 818C får fler turer mellan Brandbergen och City. Liknande förändringar föreslås för Tyresö.

Fyra nya busslinjer införs till Vega från bland annat Vendelsö, Brandbergen, Länna, Norrby och Port 73. Linje 803 föreslås införas mellan Tyresö och Telefonplan via Älvsjö. Linje 182 föreslås förlängas från Sköndal via Årstaberg till Hornsberg. Dessa linjer är tänkta att avlasta de turer till Gullmarsplan som behålls.

Linje 168 mellan Östberga och Gullmarsplan föreslås slopas helt och ersättas med fler turer på linje 134 mellan Östberga och Liljeholmen. Linje 160 föreslås kortas av till Årstaberg och enbart trafikeras med ledbussar, vilket kan innebära färre turer. Linje 160 trafikeras nämligen med kortbussar även i högtrafik - till skillnad från alla andra tunga linjer till Gullmarsplan, t.ex. 144 och 807, vilka trafikeras med ledbussar under större delen av dagen.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
LasseW skrev:Såg att tunnelbanan skall stängas mellan Gullmarsplan och Globen pga förberedelsearbeten för hissarna vid nya Gullmarsplan. Kommer detta påverka 800-bussarna? Finns någon ritning som visar hur?
Det finns flera förslag på minskad busstrafik till Gullmarsplan. Den minskade trafiken föreslås kompenseras med ökad trafik till City och Vega samt nya tvärförbindelser. Här är ett exempel från Haninges svar på remiss från Trafikförvaltningen:
Haninge kommun skrev:De turer som startar i Folkparken dras in för linje 810 dvs alla turer kommer starta i Västerbommen i Jordbro. Detta kommer ge en lägre turtäthet men mer regelbunden och jämn trafik. De turer som dras in på 810 kommer istället ersättas på linje 818C. Detta innebär att 818C får 10 minuters trafik istället för 15 minuters trafik. Förändringen föreslås träda i kraft i augusti 2019.
Alltså föreslås linje 810 få färre turer mellan Folkparken och Gullmarsplan samtidigt som linje 818C får fler turer mellan Brandbergen och City. Liknande förändringar föreslås för Tyresö.

Fyra nya busslinjer införs till Vega från bland annat Vendelsö, Brandbergen, Länna, Norrby och Port 73. Linje 803 föreslås införas mellan Tyresö och Telefonplan via Älvsjö. Linje 182 föreslås förlängas från Sköndal via Årstaberg till Hornsberg. Dessa linjer är tänkta att avlasta de turer till Gullmarsplan som behålls.

Linje 168 mellan Östberga och Gullmarsplan föreslås slopas helt och ersättas med fler turer på linje 134 mellan Östberga och Liljeholmen. Linje 160 föreslås kortas av till Årstaberg och enbart trafikeras med ledbussar, vilket kan innebära färre turer. Linje 160 trafikeras nämligen med kortbussar även i högtrafik - till skillnad från alla andra tunga linjer till Gullmarsplan, t.ex. 144 och 807, vilka trafikeras med ledbussar under större delen av dagen.
Tyvärr så innehåller signaturen "Enceladus" inlägg en del felaktigheter, jag utgår från att dessa är oavsiktliga och inte medveten desinformation…

Linje 168 föreslås läggas ner OM det inte går att hitta ett nytt hållplatsläge vid Gullmarsplan. När förslaget sändes ut på remiss var inte SL/TF/FUT på det klara med hur den övre bussterminalen skall utformas när byggnadsarbetena för hissar etc startar. Mycket talar för att man ännu inte har en aning! Och därför vet vi inte om det kommer ett skarpt förslag om nedläggning,

Trafiken på linje 160 kan i högtrafik bäst beskrivas som två skilda linjer - Gullmarsplan-Årstaberg med ledbussar i 5-minuterstrafik och Gullmarsplan-Liljeholmen med korta vagnar i 15-minuterstrafik. Ledbusstrafiken till Årstaberg är alltså tätare än trafiken på såväl 144 som 807...

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Tyvärr så innehåller signaturen "Enceladus" inlägg en del felaktigheter, jag utgår från att dessa är oavsiktliga och inte medveten desinformation…

Ledbusstrafiken till Årstaberg är alltså tätare än trafiken på såväl 144 som 807...
Den enda felaktighet jag kan hitta är ovanstående påstående. I förmiddagsrusningen har linje 807 fler ledbussturer och i mellantrafiken har båda linjerna fler ledbussturer. (Övervägs hade kanske varit ett bättre ordval för att beskriva förslaget för linje 168, men någon felaktighet är det inte.)

Det är dock inte bara ombyggnaden av Gullmarsplan som har föranlett att linje 160 föreslås kortas av (effektiviseras). Avkortningen har även varit ett önskemål från Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd. Turerna mellan Liljeholmen och Gullmarsplan har ganska dålig regularitet och nyttan med genomgående trafik är rätt så begränsad under Tvärbanans trafikeringstid. På natten är det ju ändå ingen trafik mellan Liljeholmen och Årstaberg.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO skrev: Linje 168 föreslås läggas ner OM det inte går att hitta ett nytt hållplatsläge vid Gullmarsplan. När förslaget sändes ut på remiss var inte SL/TF/FUT på det klara med hur den övre bussterminalen skall utformas när byggnadsarbetena för hissar etc startar. Mycket talar för att man ännu inte har en aning! Och därför vet vi inte om det kommer ett skarpt förslag om nedläggning,
Precis. Om linje 168 läggs ned innebär det en drastisk försämring av kollektivtrafiken till Östbergahöjden. Formuleringen ska nog ses som en skarp uppmaning att lösa frågan om hållplatslägen. Inte i första hand ett förslag att lägga ned linjen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
TKO skrev: Linje 168 föreslås läggas ner OM det inte går att hitta ett nytt hållplatsläge vid Gullmarsplan. När förslaget sändes ut på remiss var inte SL/TF/FUT på det klara med hur den övre bussterminalen skall utformas när byggnadsarbetena för hissar etc startar. Mycket talar för att man ännu inte har en aning! Och därför vet vi inte om det kommer ett skarpt förslag om nedläggning,
Precis. Om linje 168 läggs ned innebär det en drastisk försämring av kollektivtrafiken till Östbergahöjden. Formuleringen ska nog ses som en skarp uppmaning att lösa frågan om hållplatslägen. Inte i första hand ett förslag att lägga ned linjen.
En högfrekvent linje kan vara mer attraktiv än två lågfrekventa. Det tar ungefär lika lång tid att resa mellan Ersta gårdsväg och Gullmarsplan med linje 168 som med linje 134 och Tvärbanan. Linje 168 erbjuder direktresor, men turtätheten är usel. Om linje 134 kunde få samma utbud som Tvärbanan så hade det nog tvärtom inneburit en stor förbättring. Frågan är om den trafikökning som föreslås är tillräcklig.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Tyvärr så innehåller signaturen "Enceladus" inlägg en del felaktigheter, jag utgår från att dessa är oavsiktliga och inte medveten desinformation…

Ledbusstrafiken till Årstaberg är alltså tätare än trafiken på såväl 144 som 807...
Den enda felaktighet jag kan hitta är ovanstående påstående. I förmiddagsrusningen har linje 807 fler ledbussturer och i mellantrafiken har båda linjerna fler ledbussturer. (Övervägs hade kanske varit ett bättre ordval för att beskriva förslaget för linje 168, men någon felaktighet är det inte.)
144 går aldrig oftare än 6-minuterstrafik, samtliga turer ledvagnar.
807 har 4-minuterstrafik under en timme, sedan tunnas det ut till 6-minuterstrafik. Samtliga turer ledvagnar.
160 har utöver turerna från Liljeholmen 5-minuterstrafik från Årstaberg under 2 timmar.

Slutsats:
Under morgonens högtrafik är det ungefär lika många ledvagnsavgångar på 807 som på 160, med en liten övervikt för 160. Dock ligger maxtrafiken tidigare på 807.
144 har färre ledvagnsavgångar under samma tidsperiod än både 160 och 807.

I mellan- och lågtrafik styrs ofta inte vagntypen av kapacitetsskäl utan av vilka vagnar som finns att tillgå.

Så jag ser inget som helst fel i mitt påstående!

(Naturligtvis är det fler /led/bussar i trafik på 144 och 807 jämfört med 160, eftersom dessa linjer har mycket längre omloppstid. Men det var inte det saken handlade om...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av TKO »

För övrigt tycker jag att man kan lägga ner 168an och förstärka trafiken på 134.
Om man vill satsa på Östbergatrafiken kanske man ska testa med expressturer som går direkt från Slättåkragränd till tunnelbanan i Liljeholmen, man borde kunna vinna ett par minuters restid där, och än så länge dominerar byte till tunnelbanan över byte till pendeltåget. I motsatt riktning är tidsvinsten ännu större eftersom man då slipper kringelikroka sej in till bussterminalen vid Årstaberg. Och naturligtvis ger vi bussarna fullständig signalprioritering...

Med en så enkel åtgärd får vi förmodligen kortare restider från Östbergahöjden till City än vad som uppnås med den idiotiska tunnelbanelinje som föreslagits. Och detta till kanske en tusendel av kostnaden!

För min egen del får turerna på 160 till Liljeholmen dras in. Visst är det praktiskt att åka utan byte, men det funkar ändå...
Men jag tror inte detta kommer att genomföras, motståndet från trafikanter med rullator eller barnvagn kommer att vara för stort. Möjligen frikopplas dessa turer ännu mer från "riktiga" 160 - utglesning och eget linjenummer kan vara ett alternativ.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av twr »

TKO skrev:För övrigt tycker jag att man kan lägga ner 168an och förstärka trafiken på 134.
Om man vill satsa på Östbergatrafiken kanske man ska testa med expressturer som går direkt från Slättåkragränd till tunnelbanan i Liljeholmen, man borde kunna vinna ett par minuters restid där, och än så länge dominerar byte till tunnelbanan över byte till pendeltåget. I motsatt riktning är tidsvinsten ännu större eftersom man då slipper kringelikroka sej in till bussterminalen vid Årstaberg. Och naturligtvis ger vi bussarna fullständig signalprioritering...

Med en så enkel åtgärd får vi förmodligen kortare restider från Östbergahöjden till City än vad som uppnås med den idiotiska tunnelbanelinje som föreslagits. Och detta till kanske en tusendel av kostnaden!
Det finns säkert många bra alternativ till tunnelbanan.

Men att Östbergshöjden helt skulle sakna direkt förbindelse med Gröna linjen blir ju för dålig standard.
TKO skrev:För min egen del får turerna på 160 till Liljeholmen dras in. Visst är det praktiskt att åka utan byte, men det funkar ändå...
Men jag tror inte detta kommer att genomföras, motståndet från trafikanter med rullator eller barnvagn kommer att vara för stort. Möjligen frikopplas dessa turer ännu mer från "riktiga" 160 - utglesning och eget linjenummer kan vara ett alternativ.

/TKO
Jag tror att 160 till Årstaberg och 160 till Liljeholmen kommer att börja räknas som två olika linjer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inlägg av Enceladus »

Linje 168 har för lång restid och för gles turtäthet för att vara ett attraktivt alternativ. Det är ju ganska orimligt att det går snabbare att åka mellan Gullmarsplan och Tyresö centrum än att åka hela sträckan på linje 168. Den långa restiden minskar linjens attraktivitet och i slutändan dess turtäthet. Södra länken stängs ofta av på grund av köbildning så den vägen kan inte användas. I vanliga fall skulle linje 134 förlängas åt andra hållet för att skapa en högfrekvent direktförbindelse med gröna linjen, men väginfrastrukturen medger inte heller genomgående trafik. En attraktiv busslösning kräver således kraftigt utbyggd väginfrastruktur, och då är det nog bättre att satsa på spårtrafik.
Skriv svar