Som varande relativt väl förtrogen med trafikantflödena vid Gullmarsplan vill jag anföra följande:LÅ1 skrev:Även med gemensam spärrlinje för båda trapporna ner till T-baneperrongerna så skulle man kunna gå rakt igenom biljetthallen från stora bussterminalen och ut till 4:an (för att inte nämna den här så omskrivna linje 160). Men det kanske skulle bli trångt i dörrarna med den lösningen.daniel_s skrev:På det vann man bl a att det går att gå rakt genom biljetthallen på det naturliga sättet vid t ex byte mellan 800-bussarna och 4:an. Helt korrekt uttänkt ombyggnad, det var fel tidigare och nu är det rätt.TKO skrev:(Fast allt kan inte skyllas på att det är två förvaltningar. Redan idag kräver ett vinkelbyte linje 19 <-> linje 17/18 att två spärrlinjer passeras. Nej det var inte så när stationen byggdes, men vid en ombyggnad för X antal år sedan blev det så. Vad vann man på det? Mer kommersiella lokaler kanske...)
(Den som vill göra en vinkelresa utan att blippa eller gå i trappor byter med fördel vid Skanstull i stället!)
- Resenärer som skall åka med 144, 160 eller 164 använder närmast uteslutande gångpassagen väster om spärrlinjerna.
- Jag har aldrig varit med om att det blivit "trångt i dörrarna".
- Linje 4 har cirka 700 påstigande under maxtimmen, jag tror att även dessa ryms i den västra gångpassagen utan problem.
- Den stora passagen mellan spärrlinjerna för nord- och sydgående tunnelbana är för det mesta närmast öde, här finns utrymme för kommersiell exploatering.
/TKO