Sida 1 av 1

Boggiledbussar

Postat: onsdag 10 januari 2018 12:57
av twr
Numera finns i tillverkning boggiledbussar som är ca 21 meter. Längre än en ledbuss (ca 18 m) och kortare än en dubbelledbuss (ca 24 m). Kommer dessa bussar snart till Sverige tror ni? Kommer de blir vanliga? Vilka krav kan det innebära för hållplatsutformning? Fritt fram för fler frågor som jag för tillfället inte kommer på.

Re: Boggiledbussar

Postat: onsdag 10 januari 2018 15:38
av 2763
Jag har åkt i en 22 m normturistbuss med 18 meter hjulbas. (Om jag minns rätt Island IO 485) de är inte heller vanliga.

Re: Boggiledbussar

Postat: torsdag 11 januari 2018 14:52
av leifd
twr skrev:Numera finns i tillverkning boggiledbussar som är ca 21 meter. Längre än en ledbuss (ca 18 m) och kortare än en dubbelledbuss (ca 24 m). Kommer dessa bussar snart till Sverige tror ni? Kommer de blir vanliga? Vilka krav kan det innebära för hållplatsutformning? Fritt fram för fler frågor som jag för tillfället inte kommer på.
Nu är ju inte dessa bussar så så jättenytt påfund. Vad som är nytt, är väl att Wienerlinien i Wien satsat stort på denna busstyp nu.
Nedan bilder på busstypen i Bratislava 2012-08-15...

Bild
Bild
Bratislava 2012-08-15. Foto Leif D

Re: Boggiledbussar

Postat: torsdag 11 januari 2018 16:15
av twr
Leifd, tack för fina bilder och info. Det talas mycket om dessa bussar i stockholm nu. Vad är chansen att vi snart får se dem här?

Re: Boggiledbussar

Postat: tisdag 16 januari 2018 10:48
av Lars_L
twr skrev:Leifd, tack för fina bilder och info. Det talas mycket om dessa bussar i stockholm nu. Vad är chansen att vi snart får se dem här?
Med tanke på hur dåligt det fungerar i Stockholms trånga gatunät med vanliga boggibussar, så lär det väl knappast vara aktuellt inne i staden (möjligen på någon anslutningsled från förortskommun).

Entreprenörerna är nog måttligt roade av en sådan här lösning, då det är bussar som är svåra att "bli av med" och Trafikförvaltningen vill nog inte finansiera dem.
Kräver väl ett avtal som har tillräckligt lång garanterad avtalstid för att det ska vara intressant. Alltså helst minst 12 år. Då man ogärna vill ha så långa avtal, så lär det även av det skälet nog inte vara aktuellt.

Re: Boggiledbussar

Postat: tisdag 16 januari 2018 16:03
av twr
Lars_L skrev:
twr skrev:Leifd, tack för fina bilder och info. Det talas mycket om dessa bussar i stockholm nu. Vad är chansen att vi snart får se dem här?
Med tanke på hur dåligt det fungerar i Stockholms trånga gatunät med vanliga boggibussar, så lär det väl knappast vara aktuellt inne i staden (möjligen på någon anslutningsled från förortskommun).

Entreprenörerna är nog måttligt roade av en sådan här lösning, då det är bussar som är svåra att "bli av med" och Trafikförvaltningen vill nog inte finansiera dem.
Kräver väl ett avtal som har tillräckligt lång garanterad avtalstid för att det ska vara intressant. Alltså helst minst 12 år. Då man ogärna vill ha så långa avtal, så lär det även av det skälet nog inte vara aktuellt.
Intressant! Så du menar att bussoperatörerna inte kommer att köpa in den här typen av bussar?

Busshållplatser är ju en sak. Det planeras ju åtskilliga nya bussterminaler nu också. Slussen, Nacka centrum, Gullmarsplan, Ropsten är några som utreds eller planeras att byggas. Tar man hänsyn till 21 meters bussar då? terminalerna borde blir större och dyrare i så fall, så frågan är om det är värt det om det inte är så troligt att sådan bussar kommer att köpas.

Att de är "svåra att bli av med", beror det på att de är sällsynta i andra städer? Då kanske det finns en tröskeleffekt, om de blir tillräckligt vanliga så kanske de inte är svåra att bli av med längre?

Re: Boggiledbussar

Postat: tisdag 16 januari 2018 16:10
av TKO
Om SLL-TF/SL köper in sådana bussar behöver man inte bekymra sej om något andrahandsvärde, dom kan rulla till skrotdatum i Stockholm.
Men så gör man visst inte längre...

/TKO

Re: Boggiledbussar

Postat: tisdag 16 januari 2018 21:35
av Lars_L
twr skrev:
Lars_L skrev:
twr skrev:Leifd, tack för fina bilder och info. Det talas mycket om dessa bussar i stockholm nu. Vad är chansen att vi snart får se dem här?
Med tanke på hur dåligt det fungerar i Stockholms trånga gatunät med vanliga boggibussar, så lär det väl knappast vara aktuellt inne i staden (möjligen på någon anslutningsled från förortskommun).

Entreprenörerna är nog måttligt roade av en sådan här lösning, då det är bussar som är svåra att "bli av med" och Trafikförvaltningen vill nog inte finansiera dem.
Kräver väl ett avtal som har tillräckligt lång garanterad avtalstid för att det ska vara intressant. Alltså helst minst 12 år. Då man ogärna vill ha så långa avtal, så lär det även av det skälet nog inte vara aktuellt.
Intressant! Så du menar att bussoperatörerna inte kommer att köpa in den här typen av bussar?

Busshållplatser är ju en sak. Det planeras ju åtskilliga nya bussterminaler nu också. Slussen, Nacka centrum, Gullmarsplan, Ropsten är några som utreds eller planeras att byggas. Tar man hänsyn till 21 meters bussar då? terminalerna borde blir större och dyrare i så fall, så frågan är om det är värt det om det inte är så troligt att sådan bussar kommer att köpas.

Att de är "svåra att bli av med", beror det på att de är sällsynta i andra städer? Då kanske det finns en tröskeleffekt, om de blir tillräckligt vanliga så kanske de inte är svåra att bli av med längre?
Nej, det gör de nog inte. Om de inte är tvingade. Dubbeldäckare är nog mer intressant i sådana fall - där ju antalet sittplatser blir betydligt högre. Det ska man faktiskt ha tagit höjd för vid Slussen i alla fall.

Men som du säger är ju lite längre bussar mer problematiskt än man kan tro. Sådant måste planeras och då är det frågan om det är just den här busstypen man ska satsa på. Förutom hållplatser är det ju allt från uppställningsplatser till bussdepåer som måste kunna anpassas/ha plats. Är det också bara någon/några enstaka företag som tillverkar bussarna, kan de ju bli dyra också...

Re: Boggiledbussar

Postat: onsdag 17 januari 2018 1:02
av darthjpp
TKO skrev:Om SLL-TF/SL köper in sådana bussar behöver man inte bekymra sej om något andrahandsvärde, dom kan rulla till skrotdatum i Stockholm.
Men så gör man visst inte längre...

/TKO
Västtrafik har ju några 24 meters dubbelledbussar, där operatören får hyra/använda sagda bussar. De äldsta har nu skrotats (utom en, som Polisen köpte som övningsobjekt)

Dock verkar intresset för att ersätta dem med nya dubbelledbussar klent, vilket lett till ökad trängsel då en 18 meters ledbuss inte rymmer lika många som en 24 meters dubbelledbuss.... :-)
Möjligtvis skulle boggiledbussen kunna vara av intresse på framsidan, om stadens tillverkare av tunga fordon tog fram en sådan, i hybrid- eller el-variant.

Re: Boggiledbussar

Postat: onsdag 12 september 2018 18:13
av twr
Något nytt i denna fråga? Det finns de som verkar vara övertygade om att 21 meters bussar kommer vara vanligt förekommande inom kort.

Re: Boggiledbussar

Postat: lördag 02 juli 2022 9:40
av twr
twr skrev: onsdag 12 september 2018 18:13 Något nytt i denna fråga? Det finns de som verkar vara övertygade om att 21 meters bussar kommer vara vanligt förekommande inom kort.
Nu verkar de ha utretts igen i Stockholm, vilket diskuteras i en annan tråd.

Re: Boggiledbussar

Postat: torsdag 13 oktober 2022 20:26
av KurtL
Är sedan en tid i trafik på linje 16 i Göteborg, där de ersätter tidigare dubbelledade bussar.

Re: Boggiledbussar

Postat: torsdag 03 november 2022 10:06
av Verspieder
Strax innan pandemin minns jag att TF och några operatörer provkörde en sån här (tyskregistrerad) buss på flera tilltänkta linjesträckningar runtom i Stockholms län i ett par dagar. Det framkom under denna provvecka betydligt fler problem än möjligheter, bl.a med framkomlighet och vägarnas bärigheter, axeltryck och annat. Så detta blir knappast av.

Re: Boggiledbussar

Postat: torsdag 03 november 2022 11:14
av C12C3C3C12
Bussekipaget i München är tydligen 23 meter långt, 1 meter kortare än dubbelledbuss. Det är alltså en buss med tillkopplat släp.

Re: Boggiledbussar

Postat: fredag 01 december 2023 20:52
av Enceladus
34,5 meter långa lastbilar släpps ut på svenska vägar
DN skrev:De 590 milen inbegriper till exempel hela E4, E6, E20 och riksväg 40 Göteborg–Jönköping. Men, till exempel, ingen väg alls i Norrlands inland eller E18 i västra Värmland mot Norge.

Medan Trafikverket bedömer att förändringen kan minska CO2-utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med fyra till sex procent är åkeriägaren Jan-Olof Mattsson i Göteborg mer krass i sin analys.

– Politikerna har fått för sig att nu ska lastbilsbranschen elektrifieras snabbt, men kunden vill inte betala vad en eldriven lastbil kostar. Så längden 34,5 meter är helt enkelt förutsättningen för elektrifiering framåt, för att kunna finansiera bilen genom att kunna frakta mer gods, säger han till DN.
Nu får längre lastbilar köra på svenska vägar. Detta påstås gynna elektrifieringen. Gäller samma sak för bussar?

Re: Boggiledbussar

Postat: måndag 04 december 2023 17:58
av Per Lind
... och väg Rv 50 Mjölby-Örebro men inte Rv 50 norr om Örebro.
Konstigt att de tillät så långa fordon på den krokiga och smala delen Brattebo Backe-Nykyrka (Askersund-Motala).
-Per