Idag blev det dyrare att åka kollektivt i Stockholm...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

Idag blev det dyrare att åka kollektivt i Stockholm...

Inlägg av TKO »

Jag har tidigare tagit upp SL:s prishöjningar som börjar gälla idag.
Flera kommentarer gick då ut på att "det är väl ändå så lite, det är inget att bråka om".

Jag tänkte att det kan vara intressant att se hur priset för ett månadskort har utvecklats inom SL-trafiken under en lite längre tid. Av många skäl tycker jag att 1971 kan vara en lämplig utgångspunkt för jämförelsen, främst för att då infördes ett månadskort som till ett lågt pris medgav resor inom hela länet.

Många kanske tycker att dagens 30-dagars kort fortfarande har ett lågt pris, men hur står det sej i jämförelse med det legendariska 50-kortet?

Bild
(Bilden har jag snott från Metro. Det är förmodligen olagligt, men eftersom det är så lätt att göra det och den ligger på nätet är det visst inte moraliskt fel...)

Inte så bra faktiskt, hade priset följt den allmänna prisutvecklingen skulle 30-dagarsbiljetten idag kosta 352 kronor, och det gör det ju inte...

Någon kanske hävdar att prishöjningen (i fasta priser mer än en fördubbling) motsvaras av ett bättre trafikutbud, men jag är tveksam. Naturligtvis är utbudet betydligt större idag än för snart 50 år sedan, men så har också befolkningen och därmed antalet resenärer ökat. Om vi ställer trafikutbudet i relation till antalet innevånare (eller antalet resenärer) undrar jag om det verkligen skett en ökning?

Och hur är det med kollektivtrafikresandet - har det ökat eller minskat? Återigen så har det självklart ökat i absoluta tal, men hur är det med antalet resor per innevånare?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Idag blev det dyrare att åka kollektivt i Stockholm...

Inlägg av TKO »

Jag har använt SCB:s "prisomräknare", på något sätt känns det mer seriöst än att jämföra med en biobiljett...
(Den använder vad jag förstår KPI).

Men naturligtvis vet forumskribenten "Inge" bättre än den statliga statistikmyndigheten!
(Signaturen "inge" kan ju fundera på hur KPI definieras...)

Men den som envisas med att vilja jämföra med priset på enskilda varor eller tjänster kan ju ta till exempel kycklingfilé eller flygresor till Thailand som utgångspunkt. Och sedan återkomma med slutsatser om det är en rimlig metod...

uppmanar
Thomas K Ohlsson

(Som tyvärr inte vet vad en biobiljett kostar idag. Finns bio fortfarande? Ser man inte film gratis på nätet?)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Du pratar om KPI. Det är ett statligt index, inte en beräkning av "fasta priser". Den verkliga inflationen är väsentligt högre.

Jämför istället med något annat. Hockeybiljetter, biobiljetter etcetera. Jag har inte gjort det själv, så jag vet inte svaret. Men det vore som sagt intressantare än en jämförelse mot KPI.

PS: Bildens ägare är med högsta sannolikhet forumskribent. Så du kan ju fråga.
Är du inte ute och cyklar nu? Det må vara att KPI är ett statligt index, men, för att citera den myndighet som har hand om KPI så är det detta:
Statistiska Centralbyrån skrev: Indexet mäter den genomsnittliga prisutvecklingen för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenten faktiskt betalar. KPI är det vanliga måttet för kompensations- och inflationsberäkningar i Sverige.
Det lilla ordet mäter, kan du möjligen utveckla vad det betyder för dig?

M.v.h.
Tony
Med reservation för tyckfel.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Problemet med KPI är att den mäter genomsnittet, att då jämföra enskilda priser med KPI blir rätt meningslöst. På samma sätt är det rätt meningslöst att jämföra med priset på hockeybiljetter. En bättre jämförelse är att se hur länge man behövde arbeta 1971 för att ha råd med ett månadskort kontra dito idag. Visst, ingen perfekt metod det heller men betydligt bättre. Sedan kan man alltid diskutera om man ska ta genomsnittslöner (har sina nackdelar) eller kolla på ett eller några yrken.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:
2763 skrev: Det lilla ordet mäter, kan du möjligen utveckla vad det betyder för dig?
Vill du att jag skall tala om vad mäter verkligen betyder eller vad som sker när staten påstår att den mäter?
Jag förstår att frågan var svår, men jag ska förklara.

Jag bad varken om att du skulle berätta vad ordet mäter verkligen betyder eller vad som sker när staten påstår att den mäter. Båda de två har jag förmåga att själv sätta mig in i.
Jag önskade få reda på vad ordet betydde för dig, för då kan jag själv bedöma relevansen av ditt inlägg utifrån de två andra.

//T
Med reservation för tyckfel.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det är ett faktum att KPI grovt underskattar inflationen över tid. Det finns en rad underliggande faktorer till det. Både direkta, som att vissa modenycker definieras som prisfall och indirekta som att staten är en mycket olämplig indexhållate då just staten har en styrelse som har ett intresse av att inbilla massorna att utvecklingen är bättre än den är.

Du kan jämföra med nästan vad du vill. Biobiljetter, guld, bensin etceter. Utfallet blir det samma. Priset har stigit mycket mer än KPI indikerar om du jämför över en längre tid. Egentligen, kronan har fallit mycket mer än vad staten vill kännas vid.

Därför är din KPI-jämförelse poänglös. Allt har ju blivit jättemycket dyrare sedan 1972 !!???....-Eller?

Det mest relevanta borde vara att jämföra med något liknande. Därför föreslog jag hockeybiljetter och biobiljetter.
Det verkar som om signaturen "Inge" inte förstår hur man bör använda KPI för prisjämförelser. Det är just för att (nästan) allt har blivit "jättemycket" dyrare i absoluta tal som vi måste använda någon form av index - t ex KPI. Att använda "biobiljett"-index må verka innovativt, men är knappast relevant för just denna jämförelse!

Om man sedan tror att allt - inklusive KPI - är en konspiration från statens sida för att lura medborgarna är det inte mycket jag kan göra något åt. Det är en synpunkt som är så verklighetsfrämmande att den i stort sett omöjliggör varje konstruktivt meningsutbyte!

För övrigt har jag svårt att se likheten mellan et månadskort hos SL och en biobiljett, mer än att bägge är en form av biljetter. Jag tror dock sällan någon har funderat i banorna "ska jag köpa ett SL-kort eller en biobiljett"! Även saknar inlägget verklighetsförankring...

/TKO

PS: Kan vi inte få en jämförelse där "Thailandsbiljetten" utgör basen? Då torde SL:s prishöjningar framstå som astronomiska...
TKO

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:Problemet med KPI är att den mäter genomsnittet, att då jämföra enskilda priser med KPI blir rätt meningslöst. På samma sätt är det rätt meningslöst att jämföra med priset på hockeybiljetter. En bättre jämförelse är att se hur länge man behövde arbeta 1971 för att ha råd med ett månadskort kontra dito idag. Visst, ingen perfekt metod det heller men betydligt bättre. Sedan kan man alltid diskutera om man ska ta genomsnittslöner (har sina nackdelar) eller kolla på ett eller några yrken.
Att det skulle vara meningslöst att jämföra med genomsnittet förstår jag inte alls - det ger ju en bild av hur priset för varan/tjänsten utvecklats i relation till andra priser. Ett intressant exempel är priset på kött, som stigit mycket mindre än KPI under lång tid. Samtidigt har köttkonsumtionen ökat - kan det finnas ett samband?

Naturligtvis är det intressant att jämföra med inkomstnivån - jag funderade på det men var för lat. Där finns dock större metodproblem, vilka löner är det vi skall jämföra med? Medellönen, medianlönen, lönen för ett sjukvårdsbiträde? Lönejämförelsen är dock kanske inte så intressant som man först kan tro för en produkt som SL-kortet - det är ju inte så att du börjar köpa fler SL-kort när du har mer pengar... men jag välkomnar en sådan jämförelse om någon vill göra den!

Det är "intressant" att den enda diskussion som (hittills) förorsakats av mitt ursprungsinlägg är om KPI är ett vettigt jämförelsemått. Jag vågar nästan slå vad om att i de flesta andra sammanhang hade detta ansetts som självklart, och diskussionen hade istället handlat om SL:s prisökningar är rimliga. Om forumskribenternas något udda förhållningssätt beror på en överlägsen intelligens eller något annat har jag ännu inte kunnat avgöra!

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

"Hej, jag heter Inge och jag är den enda som begriper något...."

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:"Hej, jag heter Inge och jag är den enda som begriper något...."

vänligen
Thomas K Ohlsson
Oj, då skall jag avslöja något för dig.

Precis hela finansmarknaden vet att det är så här. KPI och andra statliga inflationsindex är inte ett mått på inflationen. Möjligen kan de användas som mått på de olika staternas integritet.

Mätmetod.

Lägg en tacka guld på bordet.

Ta reda på vad den kostade i den aktuella statens valuta för hundra år sedan.

Ta reda på vad den kostar i den aktuella statens valuta idag.

Dividera de båda priserna med statens inflationsindex.

Dividera de båda dividerade priserna med varandra. Nupris i nämnaren och Dåpris i täljaren.

Och du har INTEGRITETSINDEX !

-Jag tror ingen stat uppnår 1. - dvs integritet - men den svenska staten torde ha bland de lägsta värdena.
De flesta civiliserade länder övergav guldmyntfoten för länge sedan - signaturen "Inge" vill visst återuppliva den!

Men jag har ett förslag - eftersom jag i grunden har en positiv människosyn: Kom med ett alternativt jämförelseindex så vi kan återvända till sakdiskussionen. Ja och då menar jag ett seriöst sammansatt index, inte det löjeväckande "Bioprisindex"... är det att begära för mycket?

"Finansmarknaden" som sanningskälla spelade egentligen ut sin roll redan kring decennieskiftet 1920/30, och den tilltro som då eventuellt fanns kvar försvann helt i början 1990-talet. En sektor som på grund av ständiga felbedömningar upprepade gånger måste räddas av "socialhjälp" förtjänar ingen tilltro i makroekonomiska frågor!

/TKO
Lars_L

Inlägg av Lars_L »

Men även jag tycker kanske att KPI-jämförelsen i och för sig är ganska ointressant, även om jag inte underkänner den som mått. Däremot säger den ju rätt lite om den allmänna inflationstakten på köpta varor/tjänster.

Men dels var ju skattefinansieringsgraden betydligt högre på 1970-talet dels kom en viss oljekris.

Det finns ju dock även den del andra saker som gjort att resande med kollektivtrafik blivit förhållandevis dyrare än andra saker (förutom prishöjningarna på energi - vilket faktiskt är en ganska tung del och subventionsgraden).

1. Fler bor längre ut i länet, vilket kräver längre bussresor än hur det såg ut för fyrtio år sedan, då ju busstrafiken på en del håll var ganska sporadisk.
2. Krav på låggolvsbussar har gjort att kapaciteten minskat, vilket kräver fler fordon för samma standard.
3. Satsningar på många direktbusslinjer/tvärförbindelser som kräver många fordon i högtrafik.
4. Branschen är mycket personalintensiv vilket gör att löneökningar slår igenom i kostnadsökningar. Till skillnad från andra verksamheter har inte effektivitetsinhämtningen varit så stor - även om möjligheten att göra tjänstepaket/fordonsomlopp digitalt, innebar en relativt stor ekonomisk besparing.
5. Satsningar på ganska många och avancerade digitala system för att underlätta för trafikanter.
6. Relativt kostsamma utbyggnader av spårtrafik där Landstinget fått stå för en stor del av kostnaderna, vilket har drivit upp kapitalkostnaderna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Det kan vara värt att nämna att det moderata landstingets målsättning är att en allt mindre andel av befolkningen ska använda kollektivtrafiken. I denna artikel står det att drygt 49 procent av invånarna i Stockholms län använder kollektivtrafiken idag (d.v.s. cirka 1,15 miljoner dagliga resenärer). Ambitionen är att 220 000 fler ska åka kollektivt 2030. Detta innebär att andelen minskar till 47 procent med landstingets egna befolkningsprognoser!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag inser nu att forumets samlade expertis inte tycker att KPI är något bra jämförelsetal.
(Även om det naturligtvis finns detaljer att kritisera i detta index så är det trots allt det som vanligen används. Men men inte här tydligen...)

Förslaget att ta hänsyn till köpkraftsutvecklingen - dvs lönenivån - är intressant. Men som jag tidigare påpekat är inte heller en sådan jämförelse utan brister. Återigen - den som tycker en sådan jämförelse är överlägsen den jag gjorde får gärna komma med nya siffror!

Lars_L - som inte heller tycker att KPI är ett bra jämförelsetal verkar dock vara medveten om att SL:s priser stigit mer än den allmänna prisutvecklingen (det är kanske därför KPI inte är bra?) och försöker därför förklara varför. Det är ett konstruktivt förhållningssätt, låt oss se vad han anför:
Lars_L skrev:Men även jag tycker kanske att KPI-jämförelsen i och för sig är ganska ointressant, även om jag inte underkänner den som mått. Däremot säger den ju rätt lite om den allmänna inflationstakten på köpta varor/tjänster.

Men dels var ju skattefinansieringsgraden betydligt högre på 1970-talet dels kom en viss oljekris.

Det finns ju dock även den del andra saker som gjort att resande med kollektivtrafik blivit förhållandevis dyrare än andra saker (förutom prishöjningarna på energi - vilket faktiskt är en ganska tung del och subventionsgraden).

1. Fler bor längre ut i länet, vilket kräver längre bussresor än hur det såg ut för fyrtio år sedan, då ju busstrafiken på en del håll var ganska sporadisk.
2. Krav på låggolvsbussar har gjort att kapaciteten minskat, vilket kräver fler fordon för samma standard.
3. Satsningar på många direktbusslinjer/tvärförbindelser som kräver många fordon i högtrafik.
4. Branschen är mycket personalintensiv vilket gör att löneökningar slår igenom i kostnadsökningar. Till skillnad från andra verksamheter har inte effektivitetsinhämtningen varit så stor - även om möjligheten att göra tjänstepaket/fordonsomlopp digitalt, innebar en relativt stor ekonomisk besparing.
5. Satsningar på ganska många och avancerade digitala system för att underlätta för trafikanter.
6. Relativt kostsamma utbyggnader av spårtrafik där Landstinget fått stå för en stor del av kostnaderna, vilket har drivit upp kapitalkostnaderna.
Nu måste jag erkänna att jag inte vet hur stor skattefinansieringsgraden var 1971, var den betydligt högre än 50% som idag verkar vara en magisk siffra som ej kan ändras?

1: Hur har den genomsnittliga reselängden ökat under tidsperioden - framför allt för bussresor?
2: Säkert en faktor - men troligen marginell.
3: Hur stor del av det totala trafikutbudet/kostnadsmassan utgör dessa "direktbussar/tvärförbindelser"?
4: Troligen en stor orsak. Men hur har personalkostnaderna utvecklats under de senaste femtio åren? Inom spårtrafiken har vissa/stora personalbesparingar gjorts, som delvis kompenserar löneökningen.
5: De digitala systemen har delvis ersatt personal, vilket ger besparingar avseende lönekostnader. Även produktionen av trycksaker torde ha minskat väsentligt.
6: Har det skett så stora spårutbyggnader under dessa år? Tub 3 byggdes i början av perioden - men då med stora statsbidrag.

Jag tror att vid sidan av ökade personalkostander är det minskad skattefinansiering som är orskaken till att SL:s priser stigit mer än genomsnittet - hur vi än definierar detta.
Detta visar att prisnivån i huvudsak är en följd av politiska prioriteringar och inte kan ses som något av naturen givet.

En avgörande fråga blir då:

50-kortet infördes för att stimulera kollektivtrafikanvändningen genom en låg prsinivå. Jag skulle vilja påstå att det blev rätt lyckat. Sedan dess har prisnivån ökat, samtidigt säger sej de politiskt ansvariga alltid vilja öka kollektivtrafikresandet. Har den ökande prisnivån påverkat resandet, har kollektivtrafikresorna per innevånare ökat eller minskat sedan 1971?

Det tycker JAG är viktigare fråga att diskutera än om vi skall använda guldtackor eller biobiljetter som indexbas - det här är trots allt inget allmänt "jag tycker allt är fel i världen"-forum!

tycker
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

I ämnet kan sägas att Big Mac-index är en hyggligt vedertagen, om än inte officiellt gångbar, metod som använts för att visa prisskillnader i världen. Om man jämför Big Mac-prisets utveckling i Sverige så har det följt KPI ända fram till typ 2007-2008 då det rök i höjden nåt fruktansvärt. Är KPI - pga detta - värdelöst? Nej, snarare Big Mac-index. (Som, lite lustigt, borde förkortas BMI, men inte gör det...)

Jag tycker det är signifikant i frågan att signaturen Inge som vanligt kommer med anklagelser åt olika håll, men sedan på rak fråga om tex vad ett ord betyder låter bli att svara rakt. Sådan diskussionsmetodik brukar bli svårbetrodd och gränsa till s k svammel.
Professionell tyckare
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:I ämnet kan sägas att Big Mac-index är en hyggligt vedertagen, om än inte officiellt gångbar, metod som använts för att visa prisskillnader i världen. Om man jämför Big Mac-prisets utveckling i Sverige så har det följt KPI ända fram till typ 2007-2008 då det rök i höjden nåt fruktansvärt. Är KPI - pga detta - värdelöst? Nej, snarare Big Mac-index. (Som, lite lustigt, borde förkortas BMI, men inte gör det...)

Jag tycker det är signifikant i frågan att signaturen Inge som vanligt kommer med anklagelser åt olika håll, men sedan på rak fråga om tex vad ett ord betyder låter bli att svara rakt. Sådan diskussionsmetodik brukar bli svårbetrodd och gränsa till s k svammel.
Det är intressant att jämföra prisutvecklingen för kanelbullar köpta på kafé, i affären respektive bakade hemma. Det verkar finnas något som har gjort det dyrare att äta ute. Kan vara betalningsviljan eller ökade personalkostnader.
TKO

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:I ämnet kan sägas att Big Mac-index är en hyggligt vedertagen, om än inte officiellt gångbar, metod som använts för att visa prisskillnader i världen. Om man jämför Big Mac-prisets utveckling i Sverige så har det följt KPI ända fram till typ 2007-2008 då det rök i höjden nåt fruktansvärt. Är KPI - pga detta - värdelöst? Nej, snarare Big Mac-index. (Som, lite lustigt, borde förkortas BMI, men inte gör det...)

Det är intressant att jämföra prisutvecklingen för kanelbullar köpta på kafé, i affären respektive bakade hemma. Det verkar finnas något som har gjort det dyrare att äta ute. Kan vara betalningsviljan eller ökade personalkostnader.
Eftersom SCB i sin okunskap använder KPI i den text som diskuterar indexets utveckling - istället för GHI (Guldtacke- och hockeybiljettsindex) som vore det naturliga - kan jag inte ta detta på allvar! Vilket statsråd bör avgå den här gången?

undrar
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Diskussionen har varit uppe förut och det tycks ständigt vara personliga preferenser som sätts som sanningar om hur saker och ting faktiskt är. Alla andra åsikter är nog därför falska.

Så, enligt min uppfattning, eller sanning, så är utbudet bra mycket bättre i förhållande till prishöjningen och inflationen nu än vad det var 1972. Nu kan jag inte påstå att jag vet hur det var 1972, av naturliga skäl, men jag kan i alla fall jämföra med 1997, när jag flyttade till länet. Utbudsskillnaden är enorm på nästan alla de sätt, men om jag skulle göra en bedömning av SL-kortets prisvärdhet 1997 och idag så har kortet blivit dyrare i förhållande till utbudet, men ser man på vad era uträkningar visar så borde förhållandet vara tvärtom om man jämför 1972 med idag.

Men det är min åsikt...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Sedan dess har prisnivån ökat, samtidigt säger sej de politiskt ansvariga alltid vilja öka kollektivtrafikresandet. Har den ökande prisnivån påverkat resandet, har kollektivtrafikresorna per innevånare ökat eller minskat sedan 1971?

Det tycker JAG är viktigare fråga att diskutera än om vi skall använda guldtackor eller biobiljetter som indexbas - det här är trots allt inget allmänt "jag tycker allt är fel i världen"-forum!

tycker
Thomas K Ohlsson
Om du på riktigt inte velat att ditt index skulle diskuterats hade det kanske varit lämpligt att du inte drev diskussionen så hårt?

Dessutom finge du nog släppa floskler som att "priserna fördubblats i fasta priser" eller upprepat påstå att priserna ökat. Priserna på månadskortet har faktsikt inte ökat relativt andra
priser.
---klipp---
Jo priset på SL:s månadskort har ökat mer än vad andra priser har ökat - det har jag redan visat.
Menar skribenten "Inge" att det ökat precvis lika mycket som andra priser vore någon form av bevis önskvärt.
Samma sak om det ökat mindre än andra priser.

Jag misstänker att ett sådant bevis förutsätter att signaturen "Inge" talar om vilka priser vi skall hänsyn till, eventuell viktning av dessa samt slutligen vilken siffra vi då får för "hur mycket andra priser har ökat" från 1971 till 2017. Om denna siffra inte kan presenteras och motiveras visar det att hela resonemanget saknar saklig grund!

Så kom igen nu - får vi siffran på hur mycket "övriga priser ökade" från 1971 till 2017!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Man kan göra jämförelser på olika sätt.

Några tankar kring detta:
- KPI är ett vedertaget sätt att jämföra mot en allmän inflation.
- Big Mac-index sägs väl vara ett sätt att jämföra mot en viss sammansättning av priser och kostnader, och kanske mer lämpad att jämföra prisnivån i olika länder mot varandra? Klämmer till med ett stort frågetecken här! :?:
- Att jämföra mot nettolön äger viss relevans, eftersom det kan sägas visar hur stor uppoffring det är att betala periodkortet. (Men vems lön skall man jämföra med om det skall bli en allmän jämförelse? Kanske den egna över tid? Vilket då antagligen skulle visa att "allt blir sämre för den uppväxande generationen", jämfört med den äldre.)
- Kostnaden för SL-pendling till jobbet, jämfört med bilpendling? (Det skulle kanske visa att SL-resan faktiskt blivit billigare?)
- Man kanske kan jämföra med en lunch "ute". Jag vill minnas att den kostade runt 15 kronor när månadskortet kostade 70. Sett så så har lunchen blivit billigare. Eller kanske SL-priset som blivit dyrare. (Vet att denna jämförelse är på ganska slumpmässiga tjänster, men båda kan ju i viss mån ses som arbetsrelaterad.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Jo priset på SL:s månadskort har ökat mer än vad andra priser har ökat - det har jag redan visat.
Menar skribenten "Inge" att det ökat precvis lika mycket som andra priser vore någon form av bevis önskvärt.

Jag misstänker att ett sådant bevis förutsätter att signaturen "Inge" talar om vilka priser vi skall hänsyn till, eventuell viktning av dessa samt slutligen vilken siffra vi då får för "hur mycket andra priser har ökat" från 1971 till 2017. Om denna siffra inte kan presenteras och motiveras visar det att hela resonemanget saknar saklig grund!

Så kom igen nu - får vi siffran på hur mycket "övriga priser ökade" från 1971 till 2017!

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Nej, du får som sagt skapa ditt eget välmotiverade index. Men till din hjälp kan du få några kontrollfrågor.

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på biobiljetter?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på bostäder?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på diesel?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på guld?
Detta är ju skrattretande!
Signaturen "inge" föreslår alltså att påståendet "Priset på SL-kortet har ökat mer än andra priser" skall prövas genom att vi jämför prisökningen på SL-kortet med alla andra prisökningar - var och en för sej. Detta hade möjligen varit motiverat om påståendet varit "Priset på SL-skortet har ökat mer än alla andra priser", men nu var det ju inte så...

Men låt oss ändå acceptera jämförelsemetoden - när blir då påståendet falskt? Är det om priset på SL-kortet ökat mindre än priset på en enda vara/tjänst, om fler än hälften av jämförelsepriserna ökat mer än priset på SL-kortet eller blir påståendet falskt enbart om samtliga andra priser ökat mer än SL-kortet? Jag tycker det sista kriteriet är mest förenligt med metodens tankegrund, och då inser var och en att signaturen "Inge" har fel!

/TKO
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:
Inge skrev:
TKO skrev:Jo priset på SL:s månadskort har ökat mer än vad andra priser har ökat - det har jag redan visat.

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Nej, du får som sagt skapa ditt eget välmotiverade index. Men till din hjälp kan du få några kontrollfrågor.

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på biobiljetter?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på bostäder?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på diesel?

Har priset på månadskortet ökat mer eller mindre än priset på guld?
Detta är ju skrattretande!
Signaturen "inge" föreslår alltså att påståendet "Priset på SL-kortet har ökat mer än andra priser" skall prövas genom att vi jämför prisökningen på SL-kortet med alla andra prisökningar - var och en för sej. Detta hade möjligen varit motiverat om påståendet varit "Priset på SL-skortet har ökat mer än alla andra priser", men nu var det ju inte så...

Men låt oss ändå acceptera jämförelsemetoden - när blir då påståendet falskt? Är det om priset på SL-kortet ökat mindre än priset på en enda vara/tjänst, om fler än hälften av jämförelsepriserna ökat mer än priset på SL-kortet eller blir påståendet falskt enbart om samtliga andra priser ökat mer än SL-kortet? Jag tycker det sista kriteriet är mest förenligt med metodens tankegrund, och då inser var och en att signaturen "Inge" har fel!

/TKO
Jag har i vart fall god koll på mina utgifter och inkomster sedan 1973, numera rätt noggrant bokförda i Excelfiler . Jag kan väl då konstatera att 1973 ( det hade skett en liten prishöjning av 50-kortet) kostade Sl resorna mig 10% av hyran (månadsavgift ) eller 10% av matkostnaden. Nu kostar SL-kortet 20% av månadsavgiften (samma lägenhet) eller 25% av matkostnaden .
Och visst finns det felkällor i KPI , det lämpar sig bäst för jämförelser för kanske max 10 år men det är å andra sidan ett av få trovärdiga sätt att jämföra. En sak är väl att sett över tid har varor främst då industriprodukter och främst av allt elektronik blivit billigare medans tjänster blivit allt dyrare. Guldpriset är ju t.ex allt annat än stabilt och avspeglar oro eller avspänning ute i världen.
Men 50kr var på sin tid billigt för de flesta och förmodligen väsentligt billigare för de som hade långa komplicerade resor så det var kanske ett slags rättvisreform. Intressant kan ju vara att det kom till med politisk enighet. Det var S som i opposition kom med förslaget men den borgerliga majoriteten fann att förslaget var så bra att man inte kunde säga nej.
Skriv svar