Sida 1 av 4

C30?

Postat: fredag 05 januari 2018 23:39
av Traesk
Enligt SLL (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... erkstaden/) så ska den första nya tunnelbanevagnen C30 levereras till Stockholm i årsskiftet 2017/2018. Hur går det med det här egentligen?

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 14:33
av Lars Stegenius
Om man är lika hemlighetsfulla med den första C30 som man var med C20 2001 när den kom så är det inte alls omöjligt att vagnen finns gömd i någon depå och bara kommer ut på nätterna. De som vet lär inte säga något.
C20 2001 "bodde" sin första tid på spår 2 i Hammarbyverkstan, ett spår som gjorts i ordning för C20. Där såg jag den för första gången en kväll när jag var på besök i huset. Vilket år det var minns jag inte men det bör väl ha varit 1997.

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 17:30
av Zerous
Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 20:35
av leifd
Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 21:06
av Sio
leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Vet? Det här är ju Internet, här gissar vi!

Det är väl "bara" att skruva in samma ombordutrustning som i C20? Det är klart att det kräver viss omprojektering, leveranstider kan ställa till det, osv. Men det är inte självklart att just det skulle leda till en försening.

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 21:21
av Odd
Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 21:56
av twr
leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Tågen skulle väl levereras först och signalsystemet bytas några år senare? (Fritt ur minnet, jag kan ha fel.)

Re: C30?

Postat: lördag 13 januari 2018 22:46
av daniel_s
Odd skrev:Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!
Eller så kan man ju beställa nya, det är ingen raketforskning precis...

(LME-utrustningarna i C6 är nog inte den bästa versionen som går att få tag i...)

Re: C30?

Postat: söndag 14 januari 2018 10:10
av Leif Steen
Alldeles nyss har Trafikförvaltningen, Bombardier och Siemens avtalat om att Siemens ombordutrustning för trafik på alla banor ska installeras i C30, lika som på C20. Hur det kommer att se ut och projektplan har jag ännu inte sett, återkommer om det och tidplan . Ansaldo leveransen är nu en Monty Pytonsk död pappegoja. Hur den redan installerade signalutrustningen i tåg och anläggning ska demonteras är dock inte avtalat och klart. Rättsliga efterverkningar förutses.

Re: C30?

Postat: söndag 14 januari 2018 11:17
av Odd
Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....

Re: C30?

Postat: söndag 14 januari 2018 13:30
av twr
Tanken är väl att när det gäller signalsystem tänka tunnelbanan som helhet i stället för att tänka tre olika banor?

Re: C30?

Postat: söndag 14 januari 2018 19:13
av ADDE
Odd skrev:Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Njae, jag tror inte Siemens har lärt sig så mycket. Titta bara vad som hände i Helsingfors för inte så länge sedan!

Re: C30?

Postat: måndag 15 januari 2018 21:40
av leifd
Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.

Re: C30?

Postat: måndag 15 januari 2018 23:42
av daniel_s
leifd skrev:Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Jodå, vi är där redan. C14 och C20 har ju redan denna utrustning sedan 20 år, den gör systemvalet av sig själv vid hyttaktivering och klarar även övergång mellan systemen i farten vilket för närvarande endast används vid övergång mellan banorna, men det har tidigare använts och kommer i framtiden att användas även i trafik med passagerare.

Jag vill dock påpeka att bromsavstånden på T-bana 2 och 3 är hårdkodade i banans fysiska utformning, vilket innebär att fordon som ska framföras på båda banorna måste ha en bromsförmåga som lever upp till "worst case" för hastigheterna vid M- respektive H-signal eller annars ha en begränsning i hastigheterna som då gäller på båda dessa banor.

Re: C30?

Postat: lördag 09 juni 2018 15:05
av twr
Zerous skrev:Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.
På Facebook visas en bild på en C30 som befinner sig i Lund: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1 Alltså bör den komma till Stockholm relativt snart?

Re: C30?

Postat: lördag 09 juni 2018 19:19
av GustavS
Den bilden verkar inte vara delad med alla, dvs jag får felmeddelande som hänvisar till att den antingen inte finns eller så har jag inte tillåtelse att se den :(

Re: C30?

Postat: lördag 09 juni 2018 20:19
av twr
GustavS skrev:Den bilden verkar inte vara delad med alla, dvs jag får felmeddelande som hänvisar till att den antingen inte finns eller så har jag inte tillåtelse att se den :(
Jaså där ser man. Det är i gruppen "Alla vi spårvagnsintresserade".

Re: C30?

Postat: lördag 09 juni 2018 20:58
av Anders93
I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.

Re: C30?

Postat: lördag 09 juni 2018 21:42
av twr
Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Trevligt, tack!

Tåget har alltså kommit minst till Mjölby. Redan framme i Stockholm nu kanske?

Re: C30?

Postat: söndag 10 juni 2018 1:09
av C12C3C3C12
Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Vad XVII? Inga Jakobsboggier (eller motsvarande)? Klyftigt med 4 vagnar i en enhet, blir hel- & halvtåg precis som för det mesta på min tid på stomtågen.

Apropå förr i tiden - förra seklet - när jag körde på T-banan när vi hade impedanser, tätare mellan tågen, inga problem att köra från Nyboda till Rissne över bana 2 - bana 1 samt bana 3. Vi drog igen dörrarna utan att folk höll upp dem (inga kännande kanter), vi hade trafikanter inga kunder m.m. Var det inte bättre förr i vissa fall?