C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: C30?
Om man är lika hemlighetsfulla med den första C30 som man var med C20 2001 när den kom så är det inte alls omöjligt att vagnen finns gömd i någon depå och bara kommer ut på nätterna. De som vet lär inte säga något.
C20 2001 "bodde" sin första tid på spår 2 i Hammarbyverkstan, ett spår som gjorts i ordning för C20. Där såg jag den för första gången en kväll när jag var på besök i huset. Vilket år det var minns jag inte men det bör väl ha varit 1997.
C20 2001 "bodde" sin första tid på spår 2 i Hammarbyverkstan, ett spår som gjorts i ordning för C20. Där såg jag den för första gången en kväll när jag var på besök i huset. Vilket år det var minns jag inte men det bör väl ha varit 1997.
Re: C30?
Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.
Vet någon..?
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.
Vet någon..?
Re: C30?
Vet? Det här är ju Internet, här gissar vi!leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.
Vet någon..?
Det är väl "bara" att skruva in samma ombordutrustning som i C20? Det är klart att det kräver viss omprojektering, leveranstider kan ställa till det, osv. Men det är inte självklart att just det skulle leda till en försening.
Re: C30?
Tågen skulle väl levereras först och signalsystemet bytas några år senare? (Fritt ur minnet, jag kan ha fel.)leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.
Vet någon..?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
Eller så kan man ju beställa nya, det är ingen raketforskning precis...Odd skrev:Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!
(LME-utrustningarna i C6 är nog inte den bästa versionen som går att få tag i...)
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: C30?
Alldeles nyss har Trafikförvaltningen, Bombardier och Siemens avtalat om att Siemens ombordutrustning för trafik på alla banor ska installeras i C30, lika som på C20. Hur det kommer att se ut och projektplan har jag ännu inte sett, återkommer om det och tidplan . Ansaldo leveransen är nu en Monty Pytonsk död pappegoja. Hur den redan installerade signalutrustningen i tåg och anläggning ska demonteras är dock inte avtalat och klart. Rättsliga efterverkningar förutses.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: C30?
Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Genius on call
Re: C30?
Njae, jag tror inte Siemens har lärt sig så mycket. Titta bara vad som hände i Helsingfors för inte så länge sedan!Odd skrev:Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Re: C30?
Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Re: C30?
Jodå, vi är där redan. C14 och C20 har ju redan denna utrustning sedan 20 år, den gör systemvalet av sig själv vid hyttaktivering och klarar även övergång mellan systemen i farten vilket för närvarande endast används vid övergång mellan banorna, men det har tidigare använts och kommer i framtiden att användas även i trafik med passagerare.leifd skrev:Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Jag vill dock påpeka att bromsavstånden på T-bana 2 och 3 är hårdkodade i banans fysiska utformning, vilket innebär att fordon som ska framföras på båda banorna måste ha en bromsförmåga som lever upp till "worst case" för hastigheterna vid M- respektive H-signal eller annars ha en begränsning i hastigheterna som då gäller på båda dessa banor.
Re: C30?
På Facebook visas en bild på en C30 som befinner sig i Lund: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1 Alltså bör den komma till Stockholm relativt snart?Zerous skrev:Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
Jaså där ser man. Det är i gruppen "Alla vi spårvagnsintresserade".GustavS skrev:Den bilden verkar inte vara delad med alla, dvs jag får felmeddelande som hänvisar till att den antingen inte finns eller så har jag inte tillåtelse att se den
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: C30?
I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Re: C30?
Trevligt, tack!Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Tåget har alltså kommit minst till Mjölby. Redan framme i Stockholm nu kanske?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: C30?
Vad XVII? Inga Jakobsboggier (eller motsvarande)? Klyftigt med 4 vagnar i en enhet, blir hel- & halvtåg precis som för det mesta på min tid på stomtågen.Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Apropå förr i tiden - förra seklet - när jag körde på T-banan när vi hade impedanser, tätare mellan tågen, inga problem att köra från Nyboda till Rissne över bana 2 - bana 1 samt bana 3. Vi drog igen dörrarna utan att folk höll upp dem (inga kännande kanter), vi hade trafikanter inga kunder m.m. Var det inte bättre förr i vissa fall?