C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Traesk
Inlägg: 623
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

C30?

Inlägg av Traesk »

Enligt SLL (http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... erkstaden/) så ska den första nya tunnelbanevagnen C30 levereras till Stockholm i årsskiftet 2017/2018. Hur går det med det här egentligen?
Lars Stegenius
Inlägg: 1872
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: C30?

Inlägg av Lars Stegenius »

Om man är lika hemlighetsfulla med den första C30 som man var med C20 2001 när den kom så är det inte alls omöjligt att vagnen finns gömd i någon depå och bara kommer ut på nätterna. De som vet lär inte säga något.
C20 2001 "bodde" sin första tid på spår 2 i Hammarbyverkstan, ett spår som gjorts i ordning för C20. Där såg jag den för första gången en kväll när jag var på besök i huset. Vilket år det var minns jag inte men det bör väl ha varit 1997.
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Re: C30?

Inlägg av Zerous »

Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: C30?

Inlägg av leifd »

Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 537
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: C30?

Inlägg av Sio »

leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Vet? Det här är ju Internet, här gissar vi!

Det är väl "bara" att skruva in samma ombordutrustning som i C20? Det är klart att det kräver viss omprojektering, leveranstider kan ställa till det, osv. Men det är inte självklart att just det skulle leda till en försening.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C30?

Inlägg av Odd »

Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C30?

Inlägg av twr »

leifd skrev:Skulle inte dessa nya C30 gå på tunnelbana 2 när signalsystemet blivit nytt.
Möjligen är det något jag bara fått för mig, men när man nu slopat ombyggnaden till nytt signalsystem, borde ju det också påverka leveransen av C30.

Vet någon..?
Tågen skulle väl levereras först och signalsystemet bytas några år senare? (Fritt ur minnet, jag kan ha fel.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30?

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Man skall väl fasa ut en del gamla C6 snart, väl. Det är väl bara att ta HS-lådorna från dessa!
Eller så kan man ju beställa nya, det är ingen raketforskning precis...

(LME-utrustningarna i C6 är nog inte den bästa versionen som går att få tag i...)
Användarens profilbild
Leif Steen
Inlägg: 387
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
Ort: Vällingby, ABC staden

Re: C30?

Inlägg av Leif Steen »

Alldeles nyss har Trafikförvaltningen, Bombardier och Siemens avtalat om att Siemens ombordutrustning för trafik på alla banor ska installeras i C30, lika som på C20. Hur det kommer att se ut och projektplan har jag ännu inte sett, återkommer om det och tidplan . Ansaldo leveransen är nu en Monty Pytonsk död pappegoja. Hur den redan installerade signalutrustningen i tåg och anläggning ska demonteras är dock inte avtalat och klart. Rättsliga efterverkningar förutses.
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: C30?

Inlägg av Odd »

Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C30?

Inlägg av twr »

Tanken är väl att när det gäller signalsystem tänka tunnelbanan som helhet i stället för att tänka tre olika banor?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: C30?

Inlägg av ADDE »

Odd skrev:Bra. Ännu bättre. Då går dom ju att köra på alla banor även om depåerna i nuläget inte är anpassade för C30 på andra ställen.
Vem vet, kanske blir det till slut ett Siemenssystem på de andra två banorna, både SL och Siemens borde ha lärt sig något efter, vad är det, 25 år efter beställningen....
Njae, jag tror inte Siemens har lärt sig så mycket. Titta bara vad som hände i Helsingfors för inte så länge sedan!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4554
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: C30?

Inlägg av leifd »

Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: C30?

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:Spontant känns det ju som det skulle vara möjlig att med samma fordonsutrustning, men med olika programvaror, köra tunneltåg på alla de tre banorna, oavsett signalsystem.
Att helt enkelt bara ha ett systemval, som görs vid hyttaktivering, borde vara tekniskt möjligt idag. man kan väl hoppas att det är däråt man vill styra inom SL.
Vi är kanske inte där ännu, men om man bygger C30 för en sådan lösning, så handlar det ju bara om mjukvara fortsättningsvis och i framtiden, om signalsystemen förändras eller byts ut.
Jodå, vi är där redan. C14 och C20 har ju redan denna utrustning sedan 20 år, den gör systemvalet av sig själv vid hyttaktivering och klarar även övergång mellan systemen i farten vilket för närvarande endast används vid övergång mellan banorna, men det har tidigare använts och kommer i framtiden att användas även i trafik med passagerare.

Jag vill dock påpeka att bromsavstånden på T-bana 2 och 3 är hårdkodade i banans fysiska utformning, vilket innebär att fordon som ska framföras på båda banorna måste ha en bromsförmåga som lever upp till "worst case" för hastigheterna vid M- respektive H-signal eller annars ha en begränsning i hastigheterna som då gäller på båda dessa banor.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C30?

Inlägg av twr »

Zerous skrev:Vagnen befinner sig fortfarande i Henningsdorf och testas. Den levereras till Stockholm under 2018.
På Facebook visas en bild på en C30 som befinner sig i Lund: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1 Alltså bör den komma till Stockholm relativt snart?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: C30?

Inlägg av GustavS »

Den bilden verkar inte vara delad med alla, dvs jag får felmeddelande som hänvisar till att den antingen inte finns eller så har jag inte tillåtelse att se den :(
well known yimby
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C30?

Inlägg av twr »

GustavS skrev:Den bilden verkar inte vara delad med alla, dvs jag får felmeddelande som hänvisar till att den antingen inte finns eller så har jag inte tillåtelse att se den :(
Jaså där ser man. Det är i gruppen "Alla vi spårvagnsintresserade".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Anders93
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 20 juli 2015 18:32
Ort: Skåne

Re: C30?

Inlägg av Anders93 »

I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: C30?

Inlägg av twr »

Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Trevligt, tack!

Tåget har alltså kommit minst till Mjölby. Redan framme i Stockholm nu kanske?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: C30?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Anders93 skrev:I Postvagnen finns det en del bilder http://www.postvagnen.com/sjk-forum/sho ... A4g-Bilder från signaturen Tobias. Som går att se utan att man behöver ett Facebook-konto.
Vad XVII? Inga Jakobsboggier (eller motsvarande)? Klyftigt med 4 vagnar i en enhet, blir hel- & halvtåg precis som för det mesta på min tid på stomtågen.

Apropå förr i tiden - förra seklet - när jag körde på T-banan när vi hade impedanser, tätare mellan tågen, inga problem att köra från Nyboda till Rissne över bana 2 - bana 1 samt bana 3. Vi drog igen dörrarna utan att folk höll upp dem (inga kännande kanter), vi hade trafikanter inga kunder m.m. Var det inte bättre förr i vissa fall?
Skriv svar