Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Hur kommer trafiksituationen att förändras när självkörande bilar kommer att dominera trafiken?
En del debattörer tycks utgå ifrån att dessa bilar kommer att användas ungefär som dagens taxibilar. Man abonerar på tjänsten bil, och sedann beställer man en till den plats som man befinner sig på när man vill åka någonstans. Om åkandet sedan blir enskilt eller kollektivt, ungefär som färdtjänsten väl kan bli, det vet jag inte. Blir kanske en prisfråga.

Jag undrar om inte många ändå kommer att ha egen ägd bil.

Kollektivt bilinnehav ger förstås färre fordon på vägar och gator, medan egen bil förmodligen ger fler än vi har i dag.

Antal persontransporter med bil kommer att öka av många skäl:
- Man behöver inte ha körkort
- Man behöver inte vara nykter
- Barn kan åka ensamma

Dessutom kommer det nog att bli många tomkörningar för att hämta upp andra familjemedlemmar eller för att parkera på lämpligt ställe.

Man ska väl snart ha trafik med självkörande minibussar någonstan, har jsg för mig att jag läst. Fins relevant lagstiftning på plats?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Odd »

Utifrån vad som har hänt under de senaste ca 100 åren som bilar har funnits, så tror jag inte att självkörande bilar kommer att vara något avgörande för trafiksituationen. Däremot kommer det sannolikt bli säkrare och färre dödsfall och skadade, både med självkörande fordon och med förarassistans. Att antal fordon kommer att minska tror jag inte ett dugg på. Folk som har bil idag vill ha det även i framtiden oavsett vem som kör.

Däremot tror jag att självkörande (dvs autonoma "självtänkande") spårvagnar, tunneltåg och tåg kommer att bli vardag inom en inte alltför avlägsen framtid. Först ut tror jag blir godstågen där det nog inte är omöjligt att man inom gissningsvis tio år kommer ha godståg rullande utan någon personal ombord. Spårvagnar och tunneltåg är ju ytterst lämpliga att bli autonoma. Flugplan har ju kommit långt och det är väl ofta endast facken och vissa flygsäkerhetsmyndigheter som sätter sig på tvären numera.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Det kommer att försvinner många arbetstillfällen. Men även om bilarna kör själv så måste nog en hel del färdtjänstfordon vara bemannade. Och även distrubitionsbilar, eftersom någon måste lasta i och ut gods. Rätt gods på rätt plats. Men vissa leverser kan mottagaren/kunden lasta ut själv. Ford vill leverera pizza i självkörande bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Enceladus »

Varken självkörande bilar eller elbilar kommer att lösa bilens ineffektiva kapacitetsutnyttjande i storstadsområden. Det blir billigare och miljövänligare att åka bil, vilket är bra, men det är fortfarande kolossalt dyrt att bygga infrastruktur för att möjliggöra detta. Taxi kan bli ett tillgängligare alternativ på natten, men jag är tveksam. Däremot borde självkörande bussar innebära att utbudet kan ökas väsentligt utanför högtrafik.

Nobina ska göra ett försök med självkörande bussar på allmän väg i Kista. Försöksverksamheten har fått grönt ljus av Transportstyrelsen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Ulrik Berggren »

Ett inlägg på temat, dessutom kollektivtrafikrelaterat :D

Citerar ett längre stycke då artikel troligen låses
De självkörande bilarnas positiva potential kan alltså gå om intet om resultatet blir fler bilar som används mer och för längre sträckor. En sådan utveckling kan, tvärtemot intentionerna, bidra till ökad trängsel, mer emissioner, fler olyckor och mindre attraktiva stadsmiljöer. Teknikutvecklingen får inte innebära att en våt filt läggs över det ambitiösa arbete som påbörjats i många städer för ett mer hållbart transportsystem. Även med ny teknik runt hörnet behövs ett fortsatt fokus på åtgärder som gör det möjligt för fler att gå, cykla och resa kollektivt.

Flera forskningsrapporter visar att den nya teknikens positiva potential endast tillvaratas om en betydande del av de självkörande fordonen är delade, det vill säga används som bilpoolsbilar eller som delade taxifordon. En studie från Lissabon visar att delade fordon kan leda till mycket positiva effekter. Om alla privata bilar och alla bussar i staden skulle ersättas med delade bilar och behovsstyrda minibussar skulle trängseln försvinna helt, utsläppen minska med en tredjedel, och behovet av fordon och parkeringsplatser reduceras kraftigt – utan att människors tillgänglighet till skola, arbete eller fritidsaktiviteter skulle försämras.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Ett inlägg på temat, dessutom kollektivtrafikrelaterat :D
Det behöver antagligen vara en hög fordonsskatt på helt privata bilar, tycks vara en outtalad slutsats från debattörer. Hans beskrivning av konsekvenserna av en övergång till självkörande bilar är väl ungefär som de flesta förväntar sig. Om sedan verkligheten blir som man tänkt sig, det är svårt att veta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Lars_L »

Jag är nog väldigt skeptisk till självkörande bilar. Och det gäller givetvis inte de tekniska förutsättningarna.

Men de juridiska frågetecknen och andra mer praktiska aspekter innebär att det aldrig kommer bli verklighet.

Däremot kommer naturligtvis bilar kunna köra själv med förare vid ratten som passiv åskådare. Men då är det föraren som har ansvaret.

Om man skulle tänka sig ett sådant system, så krävs det en sådan otroligt detaljerad reglering av hur bilarna får fungera och hur de ska uppträda i olika situationer att jag ser det som i praktiken omöjligt att nå dit.

Sedan kan man förstås tillåta självkörande blilar som kryper fram i 10-15 km/h. Men då ser jag inte nyttan riktigt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av BSB101 »

Jag tror du kraftigt överdriver det juridiska. Visst kommer det vara olika svårt i olika länder men det är ingen ändring av naturens grundlagar vi talar om. Sedan finns det som sagt en del kvar att lösa innan gemene man kommer kunna köpa sig en självkörande bil men det kommer. Finns både ett intresse bland allmänheten och folk med inflytande inblandade så det juridiska kommer lösa sig.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Bara det att möjligheten finns, till en rimlig kostnad, gör att det kommer att ske ett genombrott vad det lider. Förr än vad många tänker sig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av twr »

Lars_L skrev:Jag är nog väldigt skeptisk till självkörande bilar. Och det gäller givetvis inte de tekniska förutsättningarna.

Men de juridiska frågetecknen och andra mer praktiska aspekter innebär att det aldrig kommer bli verklighet.

Däremot kommer naturligtvis bilar kunna köra själv med förare vid ratten som passiv åskådare. Men då är det föraren som har ansvaret.

Om man skulle tänka sig ett sådant system, så krävs det en sådan otroligt detaljerad reglering av hur bilarna får fungera och hur de ska uppträda i olika situationer att jag ser det som i praktiken omöjligt att nå dit.

Sedan kan man förstås tillåta självkörande blilar som kryper fram i 10-15 km/h. Men då ser jag inte nyttan riktigt.
Jag tror att du har en poäng. Tekniken går att lösa. Juridiken går förstås också att lösa, men kommer vi vilja göra det? Det är ytterst psykologin det handlar om. Kommer vi acceptera robotar som kör i stadsmiljöer, robotar som ibland begår misstag?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av BSB101 »

twr skrev: Jag tror att du har en poäng. Tekniken går att lösa. Juridiken går förstås också att lösa, men kommer vi vilja göra det? Det är ytterst psykologin det handlar om. Kommer vi acceptera robotar som kör i stadsmiljöer, robotar som ibland begår misstag?
Vi är idag helt tillfreds med att människor kör och rör sig i stadsmiljö och gör misstag mest hela tiden. Sedan kan man fråga sig om en robot kan göra misstag? En robot gör det något programmerat den till och eventuella misstag har då denna person gjort.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Odd »

Det sker ju olyckor hela tiden där man inte ställer någon till svars eftersom man accepterar att det sker olyckor då och då. Varför det skulle vara annorlunda om en automatbil kör sig själv, mer än ur ett snedpsykologiskt perspektiv...
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av twr »

Jag tror att människor har högre tolerans för andra människors fel än för robotars fel. rent psykologiskt alltså. Säkerhetskraven brukar bli högre när saker automatiseras. Men jag kan förstås ha fel i att människor i allmänhet tänker så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:Jag tror att människor har högre tolerans för andra människors fel än för robotars fel. rent psykologiskt alltså. Säkerhetskraven brukar bli högre när saker automatiseras. Men jag kan förstås ha fel i att människor i allmänhet tänker så.
Jag tror du har rätt där! Åtminstone så länge robotar inte blivit vanliga och över tid visat att de är säkrare än människor. Mänskliga faktorn är en sak. Robotfaktorn en annan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Om alla motorfordon är självkörande ökar gatornas kapacitet. Fordonen kan ligga närmre varandra och de följer trafikreglerna, vilket ökar kapaciteten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:Om alla motorfordon är självkörande ökar gatornas kapacitet. Fordonen kan ligga närmre varandra och de följer trafikreglerna, vilket ökar kapaciteten.
Det är inte så lätt. Robotarna kan fortfarande inte hantera ohanterbara situationer, såsom bromssträckor för fordon, halt och oförutsägbart väglag etc. "Tresekundersregeln" blir kanske en "tvåsekundersregel" men eftersom många redan idag kör på "enkommafemsekundersregeln", som orsakar en del olyckor, så kommer nog den kapaciteten inte att öka.

Men den stora vinsten med självkörande bilar blir nog inte kapaciteten utan säkerheten. Antal döda och skadade kan minska. Det kommer aldrig försvinna helt, bland annat pga principer som Charles Darwin upptäckte...
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

När jag pratar om kapacitetsökning så avsåg jag (förstås) en trafiksituation utan mänskliga bilförare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Det där förstod jag inte. Om robotarna inte får köra på vissa platser så blir det bilfritt där! Människor tillåts ju i det scenariot inte att köra bilar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av LÅ1 »

Jag tror vi är där fortare än vad teknikpessimisterna anar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Högersidan
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 27 februari 2018 8:26

Re: Sjävkörande fordon. Hur påverkas trafiksituationen

Inlägg av Högersidan »

Hoppas på att tekniken utvecklas under ett ansvarstagande och inte trycks ut innan det är helt säkert att använda för att investerare och aktiefolk måste ha sin vinst snabbt. Hur man gör med folket idag som inte vill/har råd att byta till en självkörande bil kommer bli svårt att lösa. Tanken kring självkörande fordon är ju såklart mycket spännande. Kollektivtrafik som kan opereras utan förare 24 / 7, transporter som inte påverkas av den mänskliga faktorn(sömn, felnavigering etc.) och längre resor med egen bil. Nöjet att kunna köra bil kan jag lätt byta in mot ett säkrare och snabbare framförande av trafiken. Dock är detta en framtid på horisonten och kommer nog inte att uppfyllas under min livstid :)
Har en hemlig passion för spårvagn och tågtrafik - 90 Grader Mätteknik
Skriv svar