Finns det några riktiga progressiva partier? Till exempel vill alla partier "bevara stadsbilden" på bekostnad av geografisk segregation och högre transportkostnader. Det är svårt att hitta en lika konservativ bostadspolitik utomlands.Anders Hanquist skrev:Finns det egentligen några riktiga "högerpartier" i Sverige, med internationella mått mätt. Konservativa amerikanare skulle nog nästan se Moderaterna som några slags förskräckliga "commies".LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Nu är du där igen, att visa kommuner har gått med ett överskott några år betyder inte att man "badar" i pengar. Vi är även in i en lågkonjunktur samtidigt som kostnader för exempelvis vård och omsorg. Finns flera rapporter från SKL angående detta och innan du fortsätter att tala om att kommunerna "badar" i pengar bör du läsa dessa.Enceladus skrev:Den nu förda bostadspolitiken har inneburit att ett flertal kommuner badar i pengar. Vad politikerna tänker göra med pengarna beror till stor del på vilka politiker vi väljer, men det är så mycket pengar att vissa inte riktigt vet vad som ska göras med dem.Claes Thure Moberg skrev:Frågan gäller "Kommer Österleden att byggas". Inte något i stil med att "bör" Österleden att byggas. Själv tror jag: "Aldrig i h****e". I vart fall inte inom si så där 50 år. Rent personligen anser jag att Österleden borde byggas - snarast, men jag har inte den beslutsrätten. Medan de partier som styr i inblandade Kommuner och i Länet aldrig kommer att anslå de pengar som skall till. Detta helt enkelt därför att vi snackar om en fråga som inte har tryck underifrån. Man vinner helt enkelt inte val på att förespråka en Österled. Vilket är en helt annan sak jämfört med om samhället faktiskt skulle ha nytta av den.
Nej, C är inget mittenparti, lika lite som L är liberaler.LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Det mest relevanta måste väl ändå vara att jämföra partierna som finns i Sverige med varandra? Annars blir det rätt meningslöst. För övrigt är det att förenkla lite väl mycket att dela upp partierna efter någon tänkt höger-vänster-skala.Anders Hanquist skrev:Finns det egentligen några riktiga "högerpartier" i Sverige, med internationella mått mätt. Konservativa amerikanare skulle nog nästan se Moderaterna som några slags förskräckliga "commies".
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Vad är C då, knappast ett högerparti.BSB101 skrev:Nej, C är inget mittenparti, lika lite som L är liberaler.LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Bara det att f.d. Folkpartiet/ Folkpartiet liberalerna tycker att de behöver kalla sig Liberalerna gör ju att man skall vara misstänksam. Bättre vore ju att vara liberala, vilket man är i en del frågor, men långt ifrån alla. Det finns också god anledning att vara misstänksam mot partier, och stater, som i sina namn måste påpeka att de är demokratiska!
Men det har lite med byggandet alt. inte byggandet av Österleden.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Har jag inte påstått heller. Hela vänster-höger-skalan är som sagt dock ett väldigt grovt, otydligt och icke relevant sätt att dela in partier i.LÅ1 skrev:Vad är C då, knappast ett högerparti.BSB101 skrev:Nej, C är inget mittenparti, lika lite som L är liberaler.LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Konstigt hur det är allianspartierna som vill se skattepengar rulla, och vänstern som tänka efter hur man spenderar en ändlig budget. Bilen och bilismen är lite magisk i vad den gör med ideologier.
Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.
Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.
Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Jag noterade just att Viking Grace nu liksom dess systerfartyg som sätts i trafik Stockholm - Mariehamn - Åbo 2021 har rotorsegel. Vilket gjort Viking Grace 24 meter högre än tidigare.
Så om man bygger Österlededen, om det blir en bro, och om Viking-färjorna ska lägga till innanför den så får nog bron byggas rätt högt.
Så om man bygger Österlededen, om det blir en bro, och om Viking-färjorna ska lägga till innanför den så får nog bron byggas rätt högt.
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
S: M-löfte om Centralbron vilar på mycket svag grundChristian Spår skrev:Konstigt hur det är allianspartierna som vill se skattepengar rulla, och vänstern som tänka efter hur man spenderar en ändlig budget. Bilen och bilismen är lite magisk i vad den gör med ideologier.
Förbifarten är inte ens färdig så den vet vi inte vad prislappen blir, östlig förbindelse har vi ingen prislapp på, och så har ju moderaterna sin idé om att gräva ned centralbrons trafik också. Men ny järnväg genom landet det ska vi nog inte kosta på oss.
Om vi har så gott om pengar så skulle jag önska att vi gräver ned alla infartsmotorvägar som stör gatumiljön och hindrar mer urban stadsmiljö. Ett spårvägsnät i innerstan kan man väl kasta in också. Fler roliga saker?
Riktigt bra debattartikel av Valeskog. Det M lovar att anlägga går inte eftersom Citybanan ligger där. Men även om det gick så skulle nyttan vara nästan obefintlig. Istället för motorvägskombon Östlig förbindelse och Centraltunnel skulle Henrikssons fem förslag kunna realiseras med mycket bättre synergieffekter. Att bygga två biltunnlar med likartade uppgifter känns väldigt ogenomtänkt.
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
"Drougge vill damma av Östlig förbindelse".
Att damma av idén gör nog inte att förverkligandet kommer att ske tidigare än det annars skulle ske. Man måste nog vara rätt ung i dag för att få nöjet att åka på en Östlig förbindelse över Saltsjön. En fast förbindelse alltså, inte båtförbindelse.
Att damma av idén gör nog inte att förverkligandet kommer att ske tidigare än det annars skulle ske. Man måste nog vara rätt ung i dag för att få nöjet att åka på en Östlig förbindelse över Saltsjön. En fast förbindelse alltså, inte båtförbindelse.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Det vore intressant att se hur många lidingöbor som idag gör arbetsresor som signifikant skulle förkortas av en Österled!LÅ1 skrev:"Drougge vill damma av Östlig förbindelse".
Att damma av idén gör nog inte att förverkligandet kommer att ske tidigare än det annars skulle ske. Man måste nog vara rätt ung i dag för att få nöjet att åka på en Östlig förbindelse över Saltsjön. En fast förbindelse alltså, inte båtförbindelse.
(Jag har ingen aning, men jag gissar att det är få. Jag har dock haft fel förr...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Jag tror inte heller det är så många, även om sådana finns. Det intressanta i det sammanhanget är väl att man underlättar för sådana arbetsresor i framtiden. Dvs man ökar det geografiska området där Lidingöbor eller Nackabor, eller andra, tycker det är möjliga eller attraktivt att jobba.TKO skrev:Det vore intressant att se hur många lidingöbor som idag gör arbetsresor som signifikant skulle förkortas av en Österled!LÅ1 skrev:"Drougge vill damma av Östlig förbindelse".
Att damma av idén gör nog inte att förverkligandet kommer att ske tidigare än det annars skulle ske. Man måste nog vara rätt ung i dag för att få nöjet att åka på en Östlig förbindelse över Saltsjön. En fast förbindelse alltså, inte båtförbindelse.
(Jag har ingen aning, men jag gissar att det är få. Jag har dock haft fel förr...)
/TKO
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Menar hon att Österleden ska gå Sicka-Lidingö? Det skulle gynna lidingöbor.
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Nä, jag tror inte hon menar så.Christian Spår skrev:Menar hon att Österleden ska gå Sicka-Lidingö? Det skulle gynna lidingöbor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Trafikverket vill se till att man reserverar utrymme för en framtida Östlig förbindelse i Stockholm.
"Trafikverket säkrar mark för en eventuell framtida Östlig förbindelse"
Flera artiklar:
NVP
Mitti
Infrastrukturnyheter
En del ser positivt på detta. Andra är negativa. Förstås.
"Heta känslor om Östlig förbindelse efter nya beskedet"
En ett år gammal artikel som säger att regeringen stoppat planerna på tunneln: "Trafikverket beslutar om Östlig förbindelse i höst".
"Trafikverket säkrar mark för en eventuell framtida Östlig förbindelse"
Flera artiklar:
NVP
Mitti
Infrastrukturnyheter
En del ser positivt på detta. Andra är negativa. Förstås.
"Heta känslor om Östlig förbindelse efter nya beskedet"
En ett år gammal artikel som säger att regeringen stoppat planerna på tunneln: "Trafikverket beslutar om Östlig förbindelse i höst".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Att reservera mark för projekt som kan ligga inom rimlig framtid är ju något som är självklart för ett samhälle. Alternativet är ju väldigt dyrt, det ser vi inte minst på de enorma extrakostnader som tunnelbane- och spårvägsutbyggnader drabbas av just för att man måste bekosta ombyggnader som hade kunnat undvikas med en långsiktig planering. 50 år framåt är ju inte orimligt, tycker jag. Det är en del av ett fungerande samhälles ansvar!
Genius on call
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Precis! Men ibland kan det gå snett. I närheten av Bredäng o Sätra reserverade man mark för en framtida begravningsplats. Men bara politikerna antydde att bygga begravningsplatsen så blev det protester. Det var ju i praktiken ett friluftsområde för de närboende.Odd skrev:Att reservera mark för projekt som kan ligga inom rimlig framtid är ju något som är självklart för ett samhälle. Alternativet är ju väldigt dyrt, det ser vi inte minst på de enorma extrakostnader som tunnelbane- och spårvägsutbyggnader drabbas av just för att man måste bekosta ombyggnader som hade kunnat undvikas med en långsiktig planering. 50 år framåt är ju inte orimligt, tycker jag. Det är en del av ett fungerande samhälles ansvar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Som i alla nya projekt måste man se till helheten. Jag är ganska säker på att man få en bred majoritet om man bygger Österleden, men då måste man ju se till vad blir det för konsekvenser.
Man sluter ringen för biltrafiken därmed kan man klippa möjligheten att åka genom stan. Det kommer hela innerstaden att tjäna på. Även de värsta bilentusiasterna då de snabbt kan sig från en stadsdel till en annan. ( händer rätt ofta att man ska från Djurgården till Hornsberg och då går det ofta fortare att ta sig via norra länken) Sen att det är parkeringsplats 2 timmar morgon och kväll, men dygnet har ju 24 timmar.
Kan man dessutom klämma in lite spårtrafik, även om nyttan kanske inte blir den samma som innan beslutet om tunnelbanan, men ändå. och vad händer med linjerna vidare? en väl sammanvävt nät ökar attraktiviteten. Man skapar även redundans vilket minskar sårbarheten vid oönskade händelser.
Spaden i jorden..... NU!
Stefan
Man sluter ringen för biltrafiken därmed kan man klippa möjligheten att åka genom stan. Det kommer hela innerstaden att tjäna på. Även de värsta bilentusiasterna då de snabbt kan sig från en stadsdel till en annan. ( händer rätt ofta att man ska från Djurgården till Hornsberg och då går det ofta fortare att ta sig via norra länken) Sen att det är parkeringsplats 2 timmar morgon och kväll, men dygnet har ju 24 timmar.
Kan man dessutom klämma in lite spårtrafik, även om nyttan kanske inte blir den samma som innan beslutet om tunnelbanan, men ändå. och vad händer med linjerna vidare? en väl sammanvävt nät ökar attraktiviteten. Man skapar även redundans vilket minskar sårbarheten vid oönskade händelser.
Spaden i jorden..... NU!
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Österbron har fått en budgetkalkyl!
Enligt partsinlagan kostar en bro någonstans mellan 2 och 5 miljarder kronor mindre än en tunnel. Skribenten hoppas att detta ska bli en valfråga i nästa val.
Vad hände med Anna König Jerlmyrs vallöfte att gräva ner Centralbron – eller äta upp sin hatt? Hon skulle ju kunna försöka rädda sitt anseende genom att ta bort Centralbron utan att gräva ner den - huvudpoängen var väl att plantera några körsbärsträd på samma plats - och istället bygga Österbron.
Enligt partsinlagan kostar en bro någonstans mellan 2 och 5 miljarder kronor mindre än en tunnel. Skribenten hoppas att detta ska bli en valfråga i nästa val.
Vad hände med Anna König Jerlmyrs vallöfte att gräva ner Centralbron – eller äta upp sin hatt? Hon skulle ju kunna försöka rädda sitt anseende genom att ta bort Centralbron utan att gräva ner den - huvudpoängen var väl att plantera några körsbärsträd på samma plats - och istället bygga Österbron.
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Damhattar kanske i vissa fall är lättare att äta upp än ett plommonstopEnceladus skrev:Österbron har fått en budgetkalkyl!
Enligt partsinlagan kostar en bro någonstans mellan 2 och 5 miljarder kronor mindre än en tunnel. Skribenten hoppas att detta ska bli en valfråga i nästa val.
Vad hände med Anna König Jerlmyrs vallöfte att gräva ner Centralbron – eller äta upp sin hatt? Hon skulle ju kunna försöka rädda sitt anseende genom att ta bort Centralbron utan att gräva ner den - huvudpoängen var väl att plantera några körsbärsträd på samma plats - och istället bygga Österbron.
Men en betydande del av Österleden är faktiskt redan byggt i form av kapacitet (mernyttjande) och förberedelser i Södra och Norra länken. Genom Österleden så får man valuta även för dessa investeringar.
Genius on call
Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)
Är det inte så att i Spånga - åt Bromsten till - har de fått riva några hyggligt nya villor längs järnvägen för att kunna bygga ut till fyrspår (eller vad de nu gör/har gjort)?Odd skrev:Att reservera mark för projekt som kan ligga inom rimlig framtid är ju något som är självklart för ett samhälle. Alternativet är ju väldigt dyrt, det ser vi inte minst på de enorma extrakostnader som tunnelbane- och spårvägsutbyggnader drabbas av just för att man måste bekosta ombyggnader som hade kunnat undvikas med en långsiktig planering. 50 år framåt är ju inte orimligt, tycker jag. Det är en del av ett fungerande samhälles ansvar!
Professionell tyckare