Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev: Det är ju för att få en biltrafikbaserad region som förbindelsen byggs, inte för att ge söndagscyklister en vacker utsikt!
Om bron byggs enligt förslaget kommer den nog användas av betydligt fler än "söndagscyklister", men om man vill använda en sådan debattstill är det fritt fram.
Det räcker med att titta på förslaget för att inse att det är just den gruppen man prioriterat, åtminstone i presentationen. Titta först - skriv sen är mitt tips! För övrigt var ju min åsikt att detta inte var sant, men signaturen "BSB101" klarar visst inte av att läsa innantill.

(Och det är tröttsamt att signaturen "BSB101" alltid måste ta till metaargument när sakargumenten fattas - men jag får väl ha överseende med den debattstilen!)

utbrister
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev: Det är ju för att få en biltrafikbaserad region som förbindelsen byggs, inte för att ge söndagscyklister en vacker utsikt!
Om bron byggs enligt förslaget kommer den nog användas av betydligt fler än "söndagscyklister", men om man vill använda en sådan debattstill är det fritt fram.
Det räcker med att titta på förslaget för att inse att det är just den gruppen man prioriterat, åtminstone i presentationen. Titta först - skriv sen är mitt tips! För övrigt var ju min åsikt att detta inte var sant, men signaturen "BSB101" klarar visst inte av att läsa innantill.
Jag har svårt att se hur förslaget prioriterar "söndagscyklister".
(Och det är tröttsamt att signaturen "BSB101" alltid måste ta till metaargument när sakargumenten fattas - men jag får väl ha överseende med den debattstilen!)
Jag har lärt mig av dig.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
TKO skrev:(Och det är tröttsamt att signaturen "BSB101" alltid måste ta till metaargument när sakargumenten fattas - men jag får väl ha överseende med den debattstilen!)
Jag har lärt mig av dig.
Det var det dummaste jag läst sedan Henriksson föreslog tunnelbana till Östberga!
Även när det gäller de mest befängda inlägg avhåller jag mej i stort sett alltid från metaargument om "härskarteknik", "debattstil" etc. Jag tror att läsarna är fullt kapabla att göra egna bedömningar av dessa aspekter om nu detta skulle vara av intresse. Fokusera på sakfrågorna istället är min uppmaning till signaturen "BSB101" - och till alla andra också för den delen!


vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Christian Spår »

Den här läsaren är fullt kapabel att bedöma vad ordval som "söndagscyklister" är för debattstil. Men får jag föreslå att diskussionen istället handlar om en östlig förbindelse i Stockholm? Höga kusten bron byggdes på fyra år, och prislappen är jämförelsevis rätt så låg även om det var över två decennium sedan.

Om man bygger en bro med spårvagn och drar tvärbanan till nacka forum och sedan norr ut mot bron, då kommer man knappast bygga en spårvägstunnel längs med östlig förbindelses tunnel. Jag tycker att det skulle ge mervärde för tvärbanan att gå via Nackas centralare delar.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av TKO »

Jag föreslår att alla som invänder mot begreppet "söndagscyklister" tar och läser debattartikeln och framför allt tittar på illustrationen. Då borde det stå klart för alla att förslagsställaren försöker inbilla oss att det huvudsakliga syftet med brobygget är att ge utflyktscyklister (och turistbussar!) en vacker utsikt vid passagen över Saltsjön.

Att förbindelsen skulle användas av speciellt många "pendlingscyklister" (motsatsen till "söndagscyklister") faller på sin egen orimlighet.

I samband med Sverigeförhandlingen gjordes trafikanalyser som visar att Österleden leder till att biltrafikens andel av regionens resor ökar. Men det är kanske en sådan utveckling ni som förespråkar detta bygge vill ha?

Istället för att ägna sej åt att anmärka på debattstilen rekommenderar jag de "nyttiga idioterna" att sätta sej in i sakfrågan innan nästa omgång debattinlägg avfyras...

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Trots nej utreds Östlig förbindelse vidare

Som sagt, med tanke på Stockholms befolkningsutveckling är det svårt att tänka sig att förbindelsen inte byggs förr eller senare - frågan är bara för vilka trafikslag. Är det självklart att bilen behöver vara en av dem?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av BSB101 »

Bilar kommer finns även i framtiden då kollektivtrafik inte kommer kunna lösa alla transportbehov. Det är väl först när och om "flygande bilar" kommer som behovet av bil kommer försvinna.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Jag måste erkänna att jag är väldigt intresserad av hur det här kommer att sluta. C har sagt att spårtrafik är "ett måste". SD lär kräva motsatsen. Finns det en majoritet för något?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Stefan Widén »

Det som skulle kunna få mig att acceptera en österled är om man samtidigt beslutar att ta bort genfartstrafiken i innerstaden. Vill man från Södermalm till Östermalm får man köra ut via danvikstull och genom östliga förbindelsen.

Gamla stan centralbron och Västerbron stängs för privatbilar.

Man fundera på om man inte kan separera Kungsholmen också, Schelegatan till Tegnergatan går via Essingeleden. Visst blir det längre men måste man verkligen åka bil?

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Stockholmsmoderaterna: Stort stöd för bygget av ringleden hos alla partiers väljare

Undersökningen är dock ganska tendentiös eftersom folk brukar vara positivt inställda till alla satsningar. Det är inte alltid så att pengarna är öronmärkta för ett särskilt ändamål, och dåliga satsningar är ju ofta bättre än inga.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av TKO »

I högerns husorgan presenterar idag ett antal forskare en annan syn på detta!

Östlig förbindelse löser inte trafikproblemen

meddelar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg
Inlägg: 752
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2003 19:25
Ort: Tromsø

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Frågan gäller "Kommer Österleden att byggas". Inte något i stil med att "bör" Österleden att byggas. Själv tror jag: "Aldrig i h****e". I vart fall inte inom si så där 50 år. Rent personligen anser jag att Österleden borde byggas - snarast, men jag har inte den beslutsrätten. Medan de partier som styr i inblandade Kommuner och i Länet aldrig kommer att anslå de pengar som skall till. Detta helt enkelt därför att vi snackar om en fråga som inte har tryck underifrån. Man vinner helt enkelt inte val på att förespråka en Österled. Vilket är en helt annan sak jämfört med om samhället faktiskt skulle ha nytta av den.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Jag vet att detta är en fråga som egentligen är alldeles för tidigt väckt. Men OM Österleden byggs, hur kommer man att göra med trängselskatten? Nu är det trängselskatt för att passera ut och in till innerstaden, samt att passera förbi Stockholm på Essingeleden. Den senare skatten är vissa tider något lägre och från ett par påfarter/avfarter är det ingen "Essingeledsskatt" om man kör upp på, eller ner från, leden från innerstaden.

Då kommer frågan. Skall de bli trängselskatt även på Österleden? Jag tycker att man i stället skulle taxera ut en extra avgift för den dom kör in i Gamla stan. (Blir väl fyra betalstationer.) Då kanske fler väljer ringleden i stället för att köra långa sträckor i innerstan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:Då kommer frågan. Skall de bli trängselskatt även på Österleden? Jag tycker att man i stället skulle taxera ut en extra avgift för den dom kör in i Gamla stan. (Blir väl fyra betalstationer.) Då kanske fler väljer ringleden i stället för att köra långa sträckor i innerstan.
Varför inte både och? Trängselskattens främsta uppgift är ju att finansiera ny kollektivtrafik. Spårtrafik är dock ett måste för att kollektivtrafiken ska vara någorlunda konkurrenskraftig. Låt oss hoppas att C håller sitt ord. Emellertid skulle det inte vara första gången ett högerparti struntar i tidigare löften.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Enceladus »

Claes Thure Moberg skrev:Frågan gäller "Kommer Österleden att byggas". Inte något i stil med att "bör" Österleden att byggas. Själv tror jag: "Aldrig i h****e". I vart fall inte inom si så där 50 år. Rent personligen anser jag att Österleden borde byggas - snarast, men jag har inte den beslutsrätten. Medan de partier som styr i inblandade Kommuner och i Länet aldrig kommer att anslå de pengar som skall till. Detta helt enkelt därför att vi snackar om en fråga som inte har tryck underifrån. Man vinner helt enkelt inte val på att förespråka en Österled. Vilket är en helt annan sak jämfört med om samhället faktiskt skulle ha nytta av den.
Den nu förda bostadspolitiken har inneburit att ett flertal kommuner badar i pengar. Vad politikerna tänker göra med pengarna beror till stor del på vilka politiker vi väljer, men det är så mycket pengar att vissa inte riktigt vet vad som ska göras med dem.

(Visst är det fint med körsbärsträd, men är en sådan utsikt värd 12 miljarder kronor? En hel del kollektivtrafik kan fås för den summan...)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Då kommer frågan. Skall de bli trängselskatt även på Österleden? Jag tycker att man i stället skulle taxera ut en extra avgift för den dom kör in i Gamla stan. (Blir väl fyra betalstationer.) Då kanske fler väljer ringleden i stället för att köra långa sträckor i innerstan.
Varför inte både och? Trängselskattens främsta uppgift är ju att finansiera ny kollektivtrafik. Spårtrafik är dock ett måste för att kollektivtrafiken ska vara någorlunda konkurrenskraftig. Låt oss hoppas att C håller sitt ord. Emellertid skulle det inte vara första gången ett högerparti struntar i tidigare löften.
Min tanke var att få bort trafiken genom Gamla stan. Då gäller det att det finns en morot för att köra annan väg. Och Skeppsbron är ju dagens Österled. Men tullen vid Gamla stan kan ju vara rejält högre än alla andra.

För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Kommer Österleden att byggas? (Stockholm)

Inlägg av Anders Hanquist »

LÅ1 skrev:För övrigt är väl C inget högerparti! Utan ett mittenparti!
Finns det egentligen några riktiga "högerpartier" i Sverige, med internationella mått mätt. Konservativa amerikanare skulle nog nästan se Moderaterna som några slags förskräckliga "commies".
Skriv svar