Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Enceladus »

Jag tycker att den här diskussionen är ganska märklig. Bara en station från Stadshagen har vi Västra skogen, Stockholms djupaste tunnelbanestation. Trots djupet är det sällan det framförs önskemål om förstärkt yttrafik. Men så fort man kommer innanför tullarna så måste det helt plötsligt finnas parallella spårvägar. Är det verkligen så stor skillnad på folk och folk? Av resandestatistiken att döma väljer även de förnäma Hornsbergsborna blå linjen framför bussarna.

Följaktligen anser jag att det endast är den andra kartan som visar var det nödvändigtvis finns behov av kapacitetsstark yttrafik. Större delen av de områdena täcks av Spårväg City och västra delen av ettan - det är därför jag brukar framhålla att dessa projekt bör prioriteras i innerstan. Sedan finns det förstås ett behov av tvärförbindelser som inte kan åskådliggöras av denna sorts kartor.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Utan att räkna mej till de förnäma - jag bor ju inte i Hornsbergs strand - väljer jag inte gärna tunnelbanans blå linje för innerstadsresor. Det kan delvis ha med gamla vanor att göra, men ändå främst för att det inte är särskilt bekvämt. Stadshagen är ett lite speciellt fall, det är främst ett arbetsområde och saknar egentlig innerstadskaraktär. Det känns mer som Vreten eller nåt sånt i Solna/Sundbyberg! Och dit åker man ju tunnelbana - eller hur?

Med resonemanget att tunnelbanan täcker in i stort sett hela innerstaden är det väl främst den täta yttrafiken på Fleminggatan-Kungsgatan som sticker i ögonen?

Tvärförbindelserna kommer jag till, ha lite tålamod. Men räknar vi in tub 3 och Citybanan i innerstadsnätet blir det inte så många felande länkar kvar - det är nästan bara 4:an som är aktuell. Men vi får titta mer på detta vid ett senare tillfälle!

Tack för synpunkterna!

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kristofer »

Kantorn skrev:Ny uppdaterad karta med omdragen Södra lidingöbanan, med tanke på tunnelbana till Lidingö C. Framhärdar i spårväg till Rudboda. Sån är jag. :)
Lidingö.jpg
Spårväg till Rudboda är bra. Spårväg till Rudboda som inte passerar Näset är mindre bra. Om vi tar en titt på befolkningsfördelningen på Lidingö ser vi att:

Kod: Markera allt

Område        Folkmängd
Käppala       5 442
Hersby        4 727
Skärsätra     4 493
Torsvik       4 207
Larsberg      3 589
Brevik        3 530
Sticklinge *) 3 491
Baggeby       3 136
Gångsätra     3 092
Rudboda       2 857
Näset         2 772
Bo            1 961
Islinge         933
Mosstorp        920
Bo gärde        727
Stockby         441
Elfvik          377
Långängen        84
Övriga           74
*) inklusive Storholmen
(Källa: http://www.lidingo.se/toppmeny/stadpoli ... 00719.html)

Hersby har visserligen fler invånare än vad Näset har, men är också betydligt större till ytan. Näset är betydligt mer kompakt, och därför bättre lämpat för kapacitetsstark spårväg. En linje som täcker in stadsdelarna Rudboda, Bo, Näset, Hersby (del av) och Torsvik har förutsättningar att få ett relativt bra underlag. Frågan är bara hur man tar sig från Lidingö centrum till Näset utan långa omvägar och utan att riva villor på vägen...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Utan att räkna mej till de förnäma - jag bor ju inte i Hornsbergs strand - väljer jag inte gärna tunnelbanans blå linje för innerstadsresor. Det kan delvis ha med gamla vanor att göra, men ändå främst för att det inte är särskilt bekvämt. Stadshagen är ett lite speciellt fall, det är främst ett arbetsområde och saknar egentlig innerstadskaraktär. Det känns mer som Vreten eller nåt sånt i Solna/Sundbyberg! Och dit åker man ju tunnelbana - eller hur?
Eller så åker man bil. ICA-MAXI ligger ju där.
Ytterligare en indikation på att det är ett område med förortskaraktär!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Jona skrev:
Kantorn skrev:
Lidingö.jpg
Har en fundering till din Karta Kantorn, men min fråga ska ställas i åtanke att JAG inte är Stockholmare och bara varit i stan typ 4 - 5 gånger på 20 år.

Din Svarta linje, S20 på kartan. Den till Rudboda!
Skulle inte den nya stomlinje 6 som startat på riktigt, inte i våra önskningar, kunna förlängas med den sträckan utan allt för mycket kostnader och nybygge.
Alltså från Ropsten till Rudboda via Lidingö centrum.

Då kan dagen busslinje ersättas av nya Linje 6...
Dagens linje verkar vara 222 i stora drag, alltså den blir en förlängd stomlinje 6.
Fast via Lidingö centrum till skillnad från dagens linje 222.

Detta borde också ge det plus att resande från ön och norrut då kan åka Linje 6 och slipper ETT byte på sin resa...

Om man i framtiden bygger en spårvagnslinje hit skulle säkert vara bra.
Men jag tänkte just nu, något man kan göra idag utan allt för svåra och dyra ändringar....

/Jona
Jona: Det låter bra det du säger. Men min karta är en utopi och gjord för nöjes skull. Och jag ser gärna att Norra Lidingöbanan öppnas igen - gärna med förlängning.
Men om man ser till verkligheten så vore det väl vettigt åtminstone med en förlängning av sexan till Lidingö C.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Nu lämnar jag de makro- och mikroekonomiska dispyterna och fortsätter med något roligare - förslaget till nytt innerstadsnät!

Vid sidan av att trafikförsörja områden som har långt till tunnelbana (och eventuellt pendeltåg) - låt oss kalla det "yttäckning" - har buss- och spårvägsnätet en annan viktig uppgift. Den är att erbjuda snabba och smidiga förbindelser i stråk saknar tung spårtrafik - det kallas ibland tvärförbindelser, en annan benämning skulle kunna vara "genvägar". Jag bestämde mej för att kalla dessa förbindelser för "Länkar". En sådan länk erbjuder ett snabbare alternativ till resor som i och för sej är möjliga med den tunga spårtrafiken, Hornstull-Fridhemsplan är ett bra exempel. Jag har försökt definiera vilka länkar som behövs i innerstaden:
Länkar 1.png
Länkar 1.png (835.07 KiB) Visad 8336 gånger
Några är självklara, t ex Hornstull-Fridhemsplan. Andra kan diskuteras, som Slussen-Katarina/Sofia. Behövs fler, t ex Odenplan-Stureplan (där går det att åka tunnelbana, men det är kanske för bökigt?).

Synpunkter mottages (som vanligt) tacksamt!

Naturligtvis kan du ladda hem en pdf om du vill nagelfara mitt förslag med förstoringsglas:
Länkar 1.pdf
(581.29 KiB) Nerladdad 298 gånger
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Nä men titta - du har beskrivit linje 4! :)
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Ja tänk att ibland följer verkligheten den teoretiska modellen!
(Eller är det tvärt om?)

utbrister
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Enceladus »

Det saknas ett par länkar på Södermalm, bland annat mellan Södra station och Slussen. Vad sägs om ringlinjen Slussen–Sofia–Skanstull–Södersjukhuset–Södra station–Slussen?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Södra station-Slussen kan vara tänkbar som länk - jag måste räkna lite på gångtider och sådant!

Vilka linjer som behövs för att klara av "yttäckning" och "länkning" återstår att se. I ett optimalt nät kan en linje på vissa sträckor fylla bägge dessa funktioner...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar