Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Mitt genombrott på detta forum för hundra år sedan var ett förslag på tunnelbanenät i Stockholm. Jag kom senare med ett förslag på buss- och spårvägsnät i Stockholms innerstad. Inte lika betittat. Men jag gör ett nytt försök, inte för att visa mig på styva linan, utan för att... jag vill.
stockholms innerstad.jpg
stockholms innerstad.jpg (219.49 KiB) Visad 9341 gånger
Anvisningar:
Spårväg är med tjock linje på kartan, jag har valt att göra 1 och 4 samt halva 76 (8) och hela 77 (5) (så när som på nordligaste delen) till spårväg. Linje 7 finns ju redan. Tanken är att de går med fem minuters mellanrum dagtid.
Stombussnätet är "omdöpt"* till huvudbusslinjer, de har nummer 1x och är svartrutiga på kartan. Tanken är att även dessa går med fem minuters mellanrum dagtid. Anledningen att jag inte kallar dem stombussar är att jag inte tänker mig att de har "medelhastighetskrav".
Övriga bussar (2x och 3x) fungerar delvis som matarbussar till såväl spårväg som huvudbusslinjer. Dessa går med 10 - 20 minuters mellanrum dagtid.
Två suffix finns: 13k till Kvarnholmen och 19k med sluthållplats Kaknästornet.

Anmärkningar:
Jag har inte med Hagastaden. Bland annat för att jag inte är hundra på hur gatorna går där.
Linje 5 har jag dragit till Solna Centrum, för att ansluta till tunnelbana och spårväg.
Linje 13 och 19 går från Regeringsgatan till Mäster Samuelsgatan (som jag tänker mig som bussgata), för att sedan gå via Vasagatan till Kungsgatan och Kungsbroplan. Linje 28 går fram till Sergels Torg och sedan Sveavägen. Inga bilar eller bussar på Klarabergsgatan. (Var går bilarna då, om de inte går på Mäster Sam eller Klarabergsgatan? frågar kanske någon. Mitt svar är: det är inte mitt problem... Man får kanske tillåta biltrafik från Vasagatan till Åhlénsgaraget. Kanske.)

*)omdöpt, ja... Dop sker av människor, det är inte fråga om namngivning, utan en rit för att ta upp någon i Guds församling. Omdop tillämpas inte i Svenska kyrkan, som jag (såsom varande kantor) jobbar i. Är man döpt - i vilken kyrka det än vara må - betraktas man som döpt.
Senast redigerad av Kantorn den torsdag 14 december 2017 14:50, redigerad totalt 1 gånger.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Som jag skrivit förut:
- Alla inlägg (och förslag) med kartillustration applåderas!

När jag får tid - vilket förmodligen är snart - ska jag detaljstudera förslaget.

/TKO

Jag hade svårt att slita mej från kartskissen - trots att jag har viktigare saker att göra...
(Jag ska räkna ut hur mycket "månadspeng" sonen ska få på fredag - det utgår från ett fast belopp men sen är det både avdrag och tillägg. Domen blir inte nådig om jag räknar fel!)
En första kommentar:
- Om linje S5 förlängs till Årstaberg (och kanske till och med till Gullmarsplan) kan den kanske ersätta en planerad (?) tunnelbanelinje. Jag tror att det skulle spara några kronor! Riktigt hur man löser dragningen vid Liljeholmen har jag funderat länge på i andra sammanhang, utan att hitta någon riktigt bra lösning. Men det finns säkert dom som är smartare än jag som fixar detta lätt som en plätt...
(Det är tur att Johan Eriksson inte längre är aktiv på forumet - han skulle förmodligen få hjärtattack av att läsa att jag föreslår att vi skall bygga spårväg istället för tunnelbana! Men det finns säkert andra som sätter lussekatten i halsen - det bjuder jag på. Ta mer glögg vetja...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av LÅ1 »

S5 från Liljeholmen till Solna Centrum? Det finns ju redan linje 22 mellan dessa orter! :shock: Nu var jag dum! :cheesygrin:

Det är nog bra att få till en snabb förbindelse Solna Centrum - Karolinska - S:t Eriksplan. Och att då koppla den som dagens 77 mot Liljeholmen är ju bara et plus. Och vidare, åtminstone till Årstaberg är nog smart också. (Kan man tänka sig en mer långsam väg genom Årstadal, så som vissa busslinjer gå i dag? Kräver förstås nya spår i gatorna. Men Sjöviksbacken är väl för brant?)

Vilket kommer att bli snabbaste resan från Liljeholmen till Solna Centrum? (Via Gröndal eller via Hornstull, för att hårdra det.) Det beror kanske på hur väl man kan få fri väg genom stan, utan att fastna i bilköer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Tack för tankar. Linje S5 är inte främst tänkt för genomgående trafik (det är knappast S4 lämpad för heller). Att dra den via Årstadal till Gullmarsplan - jag får klura på det lite. S22 är snabbspårväg och S5 är tänkt som "vanlig" spårväg.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Kantorn skrev:Tack för tankar. Linje S5 är inte främst tänkt för genomgående trafik (det är knappast S4 lämpad för heller). Att dra den via Årstadal till Gullmarsplan - jag får klura på det lite. S22 är snabbspårväg och S5 är tänkt som "vanlig" spårväg.
Om S5 dras ut till Årstaberg ger den en god förbindelse för de som kommer med pendeltåg söderifrån och skall vidare mot Fridhemsplan. Det är ju den trafikuppgiften den föreslagna tunnelbanelinjen Älvsjö-Fridhemsplan är tänkt att ha - men då tror jag att en spårväg ger nästan samma restid och till en betydligt lägre kostnad. Detta förutsätter dock att man inte "kringelikrokar" sej genom Årstadal - men som tur är lägger förmodligen terrängen hinder ivägen för en spårvägsdrgning längs Sjöviksbacken!

Om S5 skall förlängas (direkt) till Gullmarsplan är mer tveksamt. Gullmarsplan har ju genom linje (S)4 direktförbindelse med Hornstull, och till Kungsholmen kommer nog ändå tunnelbanan att vara det snabbaste alternativet. Ett alternativ skulle vara att dra S5 över Årstafältet och sedan vidare till antingen Östberga eller Gullmarsplan. Som ni kanske förstår utgår jag från att tunnelbanan Älvsjö-Fridhemsplan inte byggs - det vore att förslösa allmänna medel om så sker!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av ADDE »

S5 kan ju användas för den spårväg so mjag har föreslagit gå från Årstafältet, genom Östberga och örby, Stockholmsmässan och sedan landa vid älvsjö station.

Då har vi spårväg längs hela den planerade tunnelbanesträckningen...

f.ö. kan man anlägga en vändslinga som går runt liljeholmsberget, så kan man vända spårvagnar till och från alla hall utan att de misssar liljeholmen och inte är ivägen för andra spårvagnar!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Min tanke är att de går längs Södertäljevägen, inte i berget. Hållplats mellan Södertäljevägen och Nybodaringen på Årstabergsvägen.
Spårväg till Älvsjö får bli senare projekt. Tror inte att innerstadsspårväg ska gå ända ut till Älvsjö.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av ADDE »

Tänkte snarare runt liljeholmsberget, dvs. från liljeholmsbron så går ett spår till Trekantsvägen och når liljeholmen västerifrån (dvs. samma platform som sicklaspråvagnarna angör idag). och sedan under södertäljevägen så avviker spåret upp på en egen ramp mot liljeholmsbron. sedan kan man använda dagens industrispår för att bygga en ny slinga och uppställningshall under liljeholmsbron och vidare tillbaka till Trekantsvägen!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev:Tänkte snarare runt liljeholmsberget, dvs. från liljeholmsbron så går ett spår till Trekantsvägen och når liljeholmen västerifrån (dvs. samma platform som sicklaspråvagnarna angör idag). och sedan under södertäljevägen så avviker spåret upp på en egen ramp mot liljeholmsbron. sedan kan man använda dagens industrispår för att bygga en ny slinga och uppställningshall under liljeholmsbron och vidare tillbaka till Trekantsvägen!
Det kan man ha. Man kan också göra linje S5 enkelriktad runt Liljeholmen (Liljeholmsinfarten - Liljeholmsbacken i båda riktningarna. Då passeras i norrgående riktning Liljeholmsberget (om jag har rätt för mig) två gånger på Södertäljevägen. En gång in till Liljeholmen, och en gång ut från detsamma.
Trekantsvägen ligger lite längre bort och blir en onödig omväg tycker jag nog.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Inspirerad av Kantorns förslag tänker jag faktiskt rita lite på detta. Jag har tidigare trott att det är problematiskt att få till spårdragningen vid Liljeholmen - men idag tittade jag på plats och det verkar inte alls omöjligt.
Om inte latmasken slår till igen så återkommer jag inom kort!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Inspirerad av Kantorns förslag tänker jag faktiskt rita lite på detta. Jag har tidigare trott att det är problematiskt att få till spårdragningen vid Liljeholmen - men idag tittade jag på plats och det verkar inte alls omöjligt.
Om inte latmasken slår till igen så återkommer jag inom kort!

hoppas
Thomas K Ohlsson
Mycket trevligt! Jag jobbar på en tidtabell för innerstaden...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av ADDE »

Här har vi min illustration på en spårvägsdragning kring Liljeholmen:
-Blått är för S5.
-Rött är för spårvagnar som vill komma från Årsta resp. Gröndal och vill vända ock åka tillbaka dit.
-Den orangea boxen är nog den lämpligaste palceringen av en mindre uppställningshall, för vem vill bygga hus direkt under en bro?
-Dessutom föreslår jag några hållplatslägen för en hållplats för Marievik. Den på marievikssidan för spårvagnar mot Hornstull och för tåg in mot slingan eller vagnhallen (Så ingående vagnar slipper åka ett varv runt slingan för att släppa av passagerare vid liljeholmen), och en hållplats för spårvagnar som kommer från hornstull.
Bilagor
1.png
1.png (185.6 KiB) Visad 9286 gånger
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Ungefär så hade jag tänkt också. Bra där med "minihall".
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Så här har jag tänkt:
Liljeholmen.png
Liljeholmen.png (1.19 MiB) Visad 9226 gånger
Svart = befintliga spår
Gult = nya spår

Vändspår med plattform mellan trafikspåren vid Liljeholmen.

När det gick spårvagnar på Liljeholmsbroarna tidigare har jag för mej bägge spåren gick på den norra bron. Jag har valt att lägga ett spår på varje bro, men det kan diskuteras...
Liljeholmen.pdf
(431.05 KiB) Nerladdad 324 gånger
För den intresserade finns även förslaget på en pdf, där detaljerna framgår lite bättre!

Thomas K Ohlsson
(för dagen spårritare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

Ditt förslag verkar bättre ändå. Men jag vill lägga till Addes förslag på minihall under bron, och triangelspår Liljeholmsinfarten/Liljeholmsbacken/Lövholmsvägen.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Men vi har ett stort (?) problem...
Trådens rubrik är "Busslinjer i Stockholm" och ligger i kategorin "Bussar (bilder)"!

Om vi ska fördjupa oss i hur en spårvägslinje kan byggas mellan Solna och Årstaberg via Fridhemsplan och Liljeholmen kanske det skall ske i en separat tråd?

Detta skall jag fundera på medan jag äter min fisksoppa till lunch - andra intresserade får gärna fundera på sin kammare...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:Men vi har ett stort (?) problem...
Trådens rubrik är "Busslinjer i Stockholm" och ligger i kategorin "Bussar (bilder)"!

Om vi ska fördjupa oss i hur en spårvägslinje kan byggas mellan Solna och Årstaberg via Fridhemsplan och Liljeholmen kanske det skall ske i en separat tråd?

Detta skall jag fundera på medan jag äter min fisksoppa till lunch - andra intresserade får gärna fundera på sin kammare...

/TKO
Sant. Men jag anser att det inte är någon urspårning från ursprungsinlägget, som väl måste anses vara kategoriserande.
Professionell tyckare
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av Anders Hanquist »

TKO skrev: När det gick spårvagnar på Liljeholmsbroarna tidigare har jag för mej bägge spåren gick på den norra bron. Jag har valt att lägga ett spår på varje bro, men det kan diskuteras...
Jo så var det. Men det berodde på att det var den ursprungliga av de två parallella broarna. Man tyckte inte det var mödan värt att ändra det i mitten av 50-talet när den södra bron byggdes. Det skulle ju ändå bli tunnelbana inom sådär tio år. Vid en eventuell nydragning av spår bör det naturligtvis läggas ett spår på varje bro.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av TKO »

Anders Hanquist skrev:
TKO skrev: När det gick spårvagnar på Liljeholmsbroarna tidigare har jag för mej bägge spåren gick på den norra bron. Jag har valt att lägga ett spår på varje bro, men det kan diskuteras...
Jo så var det. Men det berodde på att det var den ursprungliga av de två parallella broarna. Man tyckte inte det var mödan värt att ändra det i mitten av 50-talet när den södra bron byggdes. Det skulle ju ändå bli tunnelbana inom sådär tio år. Vid en eventuell nydragning av spår bör det naturligtvis läggas ett spår på varje bro.
Eller så använder man en bro för spårväg, gång- och cykeltrafik och den andra för biltrafik. Det kan leda till färre konfliktpunkter - jag ska fundera vidare på detta!
(Oavsett var vi väljer att lägga spåren så blir det mindre utrymme för bilarna - jag ser det inte som en nackdel...)

Thomas K Ohlsson
jourhavande trafikprojektör
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2052
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Busslinjer i Stockholm - kantorns förslag

Inlägg av ADDE »

Det var ju snack om att göra södertäljevägen vid liljeholmen till en stadsgata typ götgatan. Då passar ditt förslag alldeles bra, TKO.
Skriv svar