För oss alla andra...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
För oss alla andra...
...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: För oss alla andra...
Tack för bilden! Det var T-banevagnar som sådana ska vara!roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
- Mjuka fina säten!
- Bra hörnor vid dörrarna att stå i, där man inte riskerade att störa sittande passagerare!
- Dörrar som öppnades och stängdes snabbt!
- Fina sidoskyltar!
- Blanka fina stänger att hålla sig i!
Allt har inte blivit bättre med åren. (Vad förare, städare, reperatörer m.fl. tycker, det vet jag inte.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: För oss alla andra...
Håller med om dessa stänger. De äldre vagnarna (C1-C3) hade en brun bakelitbeläggning (eller liknande material) i mitten. Jag höll alltid ovanför denna, om jag inte bar handskar/vantar vintertid, för jag tyckte den var lite äcklig. Bättre då med den rena metallen.LÅ1 skrev: - Blanka fina stänger att hålla sig i!
Re: För oss alla andra...
Ett enkelt sätt att råda bot på detta är ju att själv publicera inlägg av det slag man anses fattas.roggek skrev:...som inte fokuserar på en eviga debatten i "Trafikpolitiska spårvägssällskapet" om den urusla pendeltågstrafiken, kanske denna bild kan vara något att minnas tillbaka till.
Synd bara att man numera måste besöka grannforumen för ämnen och bilder som egentligen skulle höra hemma på SSS forum...
Dessutom har "det andra forumet" varit minst lika upptaget med "den urusla pendeltågstrafiken" som vi på detta forum - så det så! Med den skillnaden att inlägg av typen "omotiverat och obegränsat gnäll" är betydligt vanligare där...
hälsar
Thomas K Ohlsson
PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: För oss alla andra...
Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna...TKO skrev: PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: För oss alla andra...
Det är en egenskap för att kallkatodrören skulle slitas hyfsat jämnt. Det kan ju vara läskigt om polväxlingen sker vid fel tillfälle...roggek skrev:Ja, just nu består diskussionen på PV om blinkande lysrör är läskigt eller en "egenskap" hos C4:orna...TKO skrev: PS: Jo det var en trevlig bild Janne L visade. Och visst är den efterföljande diskussionen på en helt annan nivå än vad som presteras på detta forum?
Genius on call
Re: För oss alla andra...
Fast "blinket" som diskuteras beror väl inte på typen av ljuskälla utan att man använde direktmatning utan batteribackup eller annan överbryggning?
påstår
Thomas K Ohlsson
(ej elingenjör)
påstår
Thomas K Ohlsson
(ej elingenjör)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3020
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: För oss alla andra...
Strömgapen var väl det som rören att slockna och de små batteridrivna lamporna att tändas. Bäst var det när ett tåg vart stående över ett strömgap och just den vagn man vari hamnade i gapet. Då vart det svart.
Sen måste jag bara säga att bakelitstänger inte alls är äckliga utan avger en doft som är helt unik. Tur att vi har några stänger i hallen som man gå och sniffa på om abstinensen blir för stor.
Stefan
Sen måste jag bara säga att bakelitstänger inte alls är äckliga utan avger en doft som är helt unik. Tur att vi har några stänger i hallen som man gå och sniffa på om abstinensen blir för stor.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: För oss alla andra...
Cx-vagnarna, framför allt C1-C4 med destinationsskylt över ena vindrutan, är "de riktiga tunnelvagnarna". Sedan blev det bara värre, med C20 som lågvattenmärke. Behövs strömlinjeform i tunnelbanan?
tycker
Thomas K Ohlsson
tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: För oss alla andra...
som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!
Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
Re: För oss alla andra...
Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.LÅ1 skrev:- Mjuka fina säten!
Re: För oss alla andra...
Kommer ni ihåg att det fanns C4 med hängstroppar på plattformarna? Tror inte det var de första vagnarna utan att de låg mitt i serien någonstans.
/218
/218
Re: För oss alla andra...
Är det någon här som vet vad det var för speciellt med vagn 2542? Jag har ett kopplingsschema här som av någon anledning gäller för alla vagnar 2451-2600 utom 2542...
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: För oss alla andra...
Glöm inte bort branden i dynverkstaden Hammarby där 2 brandmän förlorade livet.Harald skrev:Tillverkade av ett antändligt material som avgav enorma mängder livsfarlig rök vid brand. I slutet av 80-talet gjordes ett brandtest med en utrangerad vagn med sådana säten i Göteborg. Syftet var att skaffa underlag för dimensionering av sprinkler i vagnhallen, men det mest omedelbara resultatet var att det snabbt sattes igång ett program för att byta ut alla sådana säten i GS fordon.LÅ1 skrev:- Mjuka fina säten!
Re: För oss alla andra...
Mig veterligen var det ebonit, en form av hårdgummi, som handledarna var täckta med. Dock är detta material svårt att få tag på, men det gick att forma (se på en del böjda handledare).
Blinket - som någon skrev så polvändes likströmmen till lysrören (detta sker ju automatisk för vanliga lysrör som går på växelström), och polvändningen sker i strömgapen. Det fanns en särskild och automatisk polvändare för detta.
/Lars J
Blinket - som någon skrev så polvändes likströmmen till lysrören (detta sker ju automatisk för vanliga lysrör som går på växelström), och polvändningen sker i strömgapen. Det fanns en särskild och automatisk polvändare för detta.
/Lars J
Re: För oss alla andra...
För att inte tala om det rejäla glappet i koppelinfästningen på många av de gamla vagnarna som, i kombination med olika pådrags- och bromsegenskaper, skapade ett tydligt dunkande och klonkande ljud särskilt vid pådrag och broms. Hörs knappt alls längre.ADDE skrev:som 90-talist kan jag nog instämma med avsaknaden av den stora variationen av tunnelbanevagnar som fanns då. från odenplan så åkte man med en vinande C2/C12/c13 eller surrande C14/C15 för att sedan byta till dem tysta C6:orna vid gamla stan!
Det är rätt mycket jag kommer sakna från barndomen innan millenieskiftet, inte minst tågen!
Genius on call
Re: För oss alla andra...
Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: För oss alla andra...
Skulle väl vara A35-A36 som kommer närmast då. Deras kompressorer får jobba hårt och sitter till råga på allt typ rakt under förarstolen, hela hytten skakar när kompressorn går!roggek skrev:Minns även hur vissa C1-C4 (och även C12-C13) Westinghousekompressorer arbetade så "hårt" att vagnarna mer eller mindre hoppade, och i viss mån fick stängda dörrblad att skaka.
Maxat var när fönstren i en gammal C2-C3 vibrerade av kompressorns hårda arbete...
En ljudbild som inte heller finns idag...
Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.
Re: För oss alla andra...
Kan nog stämma. Det var nog bara C12 som "ärvde" merparten av underredena från C2/C3, eller?daniel_s skrev: Men C13, hade inte de andra kompressorer? Eller var det bara över ett visst nummer kanske. Vill minnas att vagnar med jämna nummer hade en sort (Knorr?) och de med udda nummer en annan.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: För oss alla andra...
Nostalgifiltret slog till med full kraft.
Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.
Fast C4 är den vackraste vagntypen i mina ögon.
Rutorna skakade, destinationsblocken slog mot fönstren, "klonkandet" vid pådrag och broms, doften en kall vinterdag när värmen gick för fullt och de bruna ledstängerna doftade. Nedsuttna gröna soffor och blinkande lysrör. Metall, reläer och tryckluft. Gigantiska högtalare och dörrar som flåsade och flämtade. Nog var det charmigare förr.
Fast C4 är den vackraste vagntypen i mina ögon.