Pendeltåg, det är svårt det...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av TKO »

Idag är första vardagen för den "nya, modernare" pendeltågstrafiken i Stockholm. Och det har väl inte gått precis som på Strömsö - men det torde i huvudsak vara Trafikverkets "fel"...
Det är växelfel både vid Flemingsberg och Odenplan, med åtföljande förseningar och inställda tåg.

Men informationen som vi kan ta del av om vi har en nätuppkopplad dator är inte solklar:

Pendeltåg 40, 41, 44
Förseningar och oregelbunden trafik

Förseningar och oregelbunden trafik för Pendeltåg 41 Märsta, 44 Bålsta, 40 Uppsala pga växelfel mellan Stockholm Odenplan och Solna/Sundbyberg.


Vi ser direkt ett fel - trafiken på linje 44 är inte alls oregelbunden, tvärt om är den mycket regelbunden. Försenad är den dock, minst 14 dagar faktiskt! Och hur är det nu - går linje 44 verkligen till Bålsta?

Vidare kan vi undra om störningarna på linjerna 40 och 41 endast förekommer i nordlig riktning, flyer det på bra åt andra hållet?
Och slutligen - går allt som smort på övriga linjer, alltså 41X, 42X, 43 och 48?

Att trafiksituationen är en smula rörig ursäktar inte att störningsinformationen är rörig... tycker jag alltså!

Thomas K Ohlsson
pendeltågskverulant
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
haba
Inlägg: 75
Blev medlem: fredag 05 januari 2007 1:50

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av haba »

Jag pratade precis med SL-kundtjänst och undrade varför man inte kunde välja "realtid" eller "tabelltid" längre i reseplaneraren.
Då var svaret att det alltid är realtid nuförtiden.

Då undrade jag varför det stod "ej realtid" under alla avgångar från Spånga just nu.
Då var svaret att det var så mycket förseningar just nu att det inte gick att visa realtidsinfo.

Men vänta här, var är logiken med att stänga av realtidsinfo när det är förseningar?

Om trafiken går precis som den skall, så behövs ingen realtidsinfo, därför då gäller tabellen.
Ju mer försenad trafiken är, ju mera behövs ju realtidsinfon för att veta om _något_ tåg går åt det hållet jag vill resa.

Om realtidsinfo fanns kvar på stationsskyltarna kunde kundtjänst inte svara på eftersom det visste de inte.

Harald.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det har ju snöat. Nästan 1,5 cm !

Frågan är bara hur snön kom ner till någon märklig växel vid Odenplan?

För övrigt undrar jag om pendeltågskverulanten har glömt linje 43X ?
Jag får erkänna att det kommer att ta tid innan jag fått kläm på alla dessa nya linjenummer, om det någonsin kommer att ske!
(En tröst är väl att även SL verkar ha svårt för detta...)

Och när det gäller snön så befinner jag mej i chocktillstånd - trots det YMNIGA snöfallet rullar buss 160 på som vanligt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av TKO »

"Från början" fanns inte "Pendeltåg 42 Märsta" med i uppräkningen.
Eftersom växelfelet verkar påverka såväl Västeråsbanan som Norra stambanan borde det röra sej om någon av skiljeväxlarna - som väl ligger under jord?
Jag har för mej att detta förekommit tidigare...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av ADDE »

Tågen igår körde på enkelspår mellan odenplan och Solna/sundbyberg. Mitt tåg gick över till motspår från odenplan och återgick till norrgående spåret strax innan solna, så jag misstänker att växelfelet är på en av växlarna som reglerar trafiken mot solna resp. sundbyberg.

vart ju även växelfel I flemingsberg igår morse som salt på såret...

och imorse var det signalfel I farsta strand... påverkade inte mina tåg iaf.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av ADDE »

Inge skrev:
ADDE skrev:Tågen igår körde på enkelspår mellan odenplan och Solna/sundbyberg. Mitt tåg gick över till motspår från odenplan och återgick till norrgående spåret strax innan solna, så jag misstänker att växelfelet är på en av växlarna som reglerar trafiken mot solna resp. sundbyberg.

vart ju även växelfel I flemingsberg igår morse som salt på såret...

och imorse var det signalfel I farsta strand... påverkade inte mina tåg iaf.
Var gick tåget över till söderspår menar du?
Strax norr om Odenplan, där finns en växelkryss!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av ADDE »

Inge skrev:
ADDE skrev:
Inge skrev:
Var gick tåget över till söderspår menar du?
Strax norr om Odenplan, där finns en växelkryss!
Gör det verkligen det? Jag har ju haft fel förr då jag tvärt om förmodat att trafikverket lagt tillbaka nödvändiga växlar utifrån skyltinformation.

Växlar norr om Odenplan är verkligen bra att ha, men på min skiss finns de inte. Men de finns alltså ändå i verkligheten?
Som daglig pendlare känner jag av vart det dunkar itågen och ser vart växlarna ligger - även I tunnlar!

Det finns ett växelkryss strax norr om odenplan, mellan odenplan och City (osäker om det är ett kryss eller 2 kryss), samt I sänktunneln under söderström. Dessutom finns det växlar så att man kan vända tåg på City spår 3 åt båda hålen utan att störa övrig trafik!
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Vid odenplan finns det (om man nu ska vara petig så är det inte växelkryss utan) övergångsväxlar såväl före som efter plattform. Från City sett så ligger dom i kurvan alldeles innan perrongen vid Odenplan. Efter odenplan så ligger dom ett par hundra meter efter perrongen.
Senast redigerad av Markus F den tisdag 12 december 2017 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av TKO »

Min uppfattning - grundat på upplevt "växeldunk" - är att det finns övergångsväxlar norr om Odenplan.
Men på detta i de flesta fall tillförlitliga dokument finns dessa inte med...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Inge skrev:
Markus F skrev:Vid odenplan finns det (om man nu ska vara petig så är det inte kryssväxlar utan) övergångsväxlar såväl före som efter plattform. Från City sett så ligger dom i kurvan alldeles innan perrongen vid Odenplan. Efter odenplan så ligger dom ett par hundra meter efter perrongen.
Men det är ju bra, en viss förbättring i varje fall. Finns de för alla fyra möjligheter eller vilka finns?

Nästa fråga blir dock om de usla signalplaceringarna har något med detta att göra?
Nu får jag nog be om ett förtydligande. Vilka fyra möjligheter?
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Aha. Ja, det gör det.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Det verkar nästan som om vi kommit något intressant på spåren här. Detta är förmodligen en sen om än nödvändig ändring. En ändring som eventuellt har gjort utan någon tanke på växlarnas mycket kritiska läge ur kapacitetssynvinkel.

Må hända var det genom slarv i det hänseendet just där och då, som man sänkte hela Citybanan. Trafikverket har ju varit mycket förtegna om den konkreta orsaken.
Varför skulle detta vara en "sen... ändring"?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Jag vet inget om vilken skiss du använder dig av, men växlarna i fråga var på plats i alla fall i våras. Sen ska jag inte säga att jag vet det här, men med tanke på att det finns förberedelser för att bygga fyra spår vid odenplan så jag vågar säga att växlarna norr och söder om plattform har varit planerade från början.

Signalavståndet i hela citybanan är lite varierande. Som lägst omkring 300, och det är väl ganska bra. Står ett tåg vid plattform vid odenplan och ett annat stilla vid signalen innan så tycker i alla fall jag det är obehagligt nära.

Nå, Odenplan borde byggts för fyrspår redan från början, det kan jag väl hålla med om. Det finns tillfällen när det är trångt. Samtidigt så måste jag ju säga att det inte är ett måste. Så länge trafiken flyter så går det bra, och även när det kajkar ur så går det ändå hyfsat. I det fallet är det väl bara så att det blev för dyrt tyckte kyrkstämman för att det blev liksom lite för dyrt. Signalavståndet är väl inget att orda om, när trafiken nu är som den är så fungerar det. Den dagen det går att köra 24 tåg utanför tunneln är det antingen ertms som gäller eller så sätter man upp fler signaler.
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Okej, vi får väl enas om att vara oense där men vad för studier har du gjort vid Odenplan?
Markus F
Inlägg: 36
Blev medlem: måndag 01 maj 2017 21:33

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Markus F »

Okej. Jag skulle inte säga att det är signalernas fel just att tågen är långsamma vid tågkö. Eftersom det inte går att köra fram nästa tåg innan plattformen är fri, så tar det ju den tid det tar för 214 m tåg att passera signalen.

Plattformsdörrarna är som du säger ett mycket mindre problem än vad som sades inför trafikstart, vilket är gôtt.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Lars_L »

Problemet är att uppehållstiden vid Odenplan är dimensionerande för systemet. Det var kritiskt redan vid Karlberg och har ju inte förbättrats med plattformsdörrarna. Men framförallt är ju problemet - som var väntat - att många fler använder stationen. Att det ofta tar 80-90 sekunder vid stationen och att den tekniska uppehållstiden tar en ansenlig tid av uppehållstiden är ett problem. Jämför man med s-tågen är tiden vid station som det inte är passagerarutbyte på minimal (kanske någon sekund). Vid Odenplan är den ändå ca 20-25 sekunder.

Men det tar minst 90 sekunder för efterkommande tåg att komma in på plattformen efter det föregående. Det är för lång tid. Måste gå på ca 60-sekunder. Det gör det dock knappt i tunnelbanan med betydligt kortare fordon, så det kräver inte bara närmare signaler, utan att man utnyttjar acceleration/retardation maximalt. Ska man klara det, bör man nog göra som i Paris (RER), använda ATO. Sedan är nog frågan om man ändå ska använda alla tåglägen, om man vill ha en god stabilitet och viss återställningsförmåga.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6514
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Odd »

Om man skall ha så tät trafik som 60 sekunder, eller ens 90 sekunder upp till 120 sekunder med endast två genomgående linjer så är frågan om man verkligen behöver ha en publik tidtabell under rusningen ens. Och utan en sådan så är det dels "bara" att köra på, dels gör det ingenting om det blir förseningar, alla tåg får fördröjas lite snyggt med samma tid.

Problemet är kanske personalen, eller rättare sagt att det är svårt att planera in vem som kommer att köra vad. men det går väl att hitta på nåt där också.
Genius on call
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Löftet om 24 tåg per timme gällde inte alla tåglägen utan just det användbara antalet. Självklart innebär löftet omkring 2 minuters möjligt intervall inte 2,5.

Dock är du lite väl pessimistisk om själva uppehållstiden. Så lång tid tar den inte riktigt.

Jag kan heller inte riktigt hålla med om att plattformsdörrarna tar någon särskild tid i anspråk. Största skillnaden mot Karlberg är att man där kunde låna fjärrtågsspåren för att köra igen störningar.
Men löftet har inte räknat med uppehållstider på 80-90-sekunder. Jag säger inte att alla tar 80-90-sekunder för stationsuppehållet. Men det tar ofta det i den mest belastade riktningen under högtrafik och resandet förväntas ju öka rätt kraftigt. Bara i vår flyttar ju en rad verksamheter in i Solna (resten av SEB och ett annat stort företag). Jag säger inte att de tar så mycket exta tid i anspråk med plattformsdörrarna (ligger väl på mellan 8-10 sekunder), utan att den totala tiden för tekniskt uppehåll utan trafikantutbyte är för lång. Sedan kan jag se att man kan lösa det på flera sätt.

Jag är öppen för alla möjligheter att få ner uppehållstiden till 42-sekunder (som brukar vara den beräknade standardtiden). Sedan bör man väl då göra en analys och se vilken faktor som är lättast att åtgärda. Klarar man inte av det får man ju arbeta med tiden mellan tågen. Men även där spelar ju plattformsdörrarna roll eftersom tågen ofta kör väldigt sakta sista metrarna - lösningen där borde ju också kunna vara ATO.

Sedan är det ju så att ett medelvärde som 42 sekunder måste innebära att en del tåg klarar uppehållet snabbare ändå, om det ska kompensera för de fall det tar längre tid.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
gek
Inlägg: 1187
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av gek »

En orsak till långa uppehåll vid Odenplan är att ankommande tåg är så pass fullpackade att det är svårt för avstigande passagerare att komma ut. Resenärer som inte skall stiga av står i vägen. Och sedan går påstigningen förstås också långsamt, eftersom en del passagerare fortfarande står precis innanför dörrarna och hindrar. När jag själv ofta stiger av vid Odenplan ca 8.15 - 8.30 på morgonen brukade det före tidtabellsskiftet komma ett tåg mot Märsta, och där kunde just detta med långsam av- och påstigning noteras, delvis dock på grund av att tåget helt enkelt blir så proppfullt att det är svårt att klämma in alla passagerare även om gångarna utnyttjas väl. De två dagarna efter tidtabellsskiftet har det varit väldigt dålig tidhållning; de långsamma tågen från Uppsalahållet går med högst varierande intervaller och inte sällan ligger ett eXpresståg omedelbart efter. I går var det växelfel, i dag var det väl bara vanliga tågköer.

Redan före tidtabellsskiftet var det normalt att tåg norrifrån under morgonens högtrafik måste stanna minst en gång före Odenplan på grund av att föregående tåg står vid plattformen. Det är ytterst få gånger jag inte upplevt detta.
/Gunnar Ekeving
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Pendeltåg, det är svårt det...

Inlägg av Lennart Petersen »

Lite förundrad över hur snabbt det här har gått till att vara problem med att få kapaciteten att räcka till för pendeltågen.
Det är ju inte alltför länge sedan som en och annan hävdade att tunneln inte behövdes. När Alliansregeringen tillträdde 2006 så blev det ett tillfälligt stopp för nya upphandlingar för bygget, efter en kort tid så fann man i alla fall det bäst att fortsätta och 11år senare var den klar , och nu... en tunnel till eller ?
Skriv svar