Sida 1 av 44

Spårväg City

Postat: onsdag 29 november 2017 17:24
av LasseW
Har vi sett någon tidplan för bygget av spårvägen till klarabergsvägen, tänker på banbyggnad, strömledningarna och rälsbyggnad?

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 29 november 2017 17:44
av Anders Hanquist
Det ska väl börja när pågående arbeten med tätskikt och bankropp (heter det så?) är färdiga. Men den tidplanen kan jag inte. Kan tänka mig att det blir under nästa år.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 29 november 2017 18:44
av Stefan Widén
Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 29 november 2017 23:41
av Olle
Stefan Widén skrev:Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan
Härligt, då får vi som är oldboys åter uppleva lucia på öppen spårvagn :-)

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 11:47
av spooky
Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 13:22
av roggek
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 15:11
av Olle
roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 15:24
av Stefan Widén
Olle skrev:
roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.
:D Då får vi först bestämma var centrum ligger....några hävdar att det är Stureplan....

Hållplatsen blir som vid Ktg med busshållplatsdelen längst fram i normal körriktning vilket innebär att de som kommer från Tuben och pendeln från Centrastationshållet får närmast till spårvagnen. Man når bakänden på vagnen en bit efter Klara Norra. För avstigande så är vagnen närmast Drottninggatan. Sen är det ju beroende på i vilken ända av pendeltåget man ska till. Det avgör vilken nedgång man väljer. Någon med mäthjul får väl mäta upp vilka vägar som snabbast :D

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 16:27
av Enceladus
Vad är det för sorts centrum som diskuteras här? Köpcentrum? Schackbrädets fyra mittersta rutor? Mängden av kommuterande element i en algebraisk grupp? Den vanligaste betydelsen brukar vara "medelpunkt", och dit når inte Spårväg City förrän den förlängs till Essingeöarna.

Det brukar sägas att en bild säger mer än tusen ord. Hållplatsen placeras på den bilfria Klarabergsgatan i höjd med Åhlénshuset mellan Klara norra kyrkogata och Drottninggatan. I dokumentet finns även en översiktlig tidplan med byggstart, driftsättning och trafikstart. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, så det finns faktiskt en chans att tidplan håller.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 17:28
av roggek
Enceladus skrev:Hållplatsen placeras på den bilfria Klarabergsgatan i höjd med Åhlénshuset mellan Klara norra kyrkogata och Drottninggatan. I dokumentet finns även en översiktlig tidplan med byggstart, driftsättning och trafikstart. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, så det finns faktiskt en chans att tidplan håller.
Ja men det var ju det jag sa:
roggek skrev:
spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?

Undrar en okunnig men intresserad medlem.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Till Åhléns...
Sen börjar Inge yra om Centrum och Norrmalmstorg och Olle verkar helt felunderättad, då "de facto" Spårvagnen landar utanför Åhléns entré på Klarabergsgatan, och inte i höjd med Systembolaget/Apoteket C W Scheele...

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 18:21
av Torbjörn
För kännedom kan upplysas om att Systembolaget numera har flyttat och återfanns av mig efter mycket letande i Åhlénsvaruhusets källarplan... :cheesygrin: !
Meddelas endast på detta sätt och till andras gagn av Torbjörn!

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 22:46
av Stefan Widén
Ja å där känns det som vi får ett nedköp. Hade räknat med att kunna ta Loket och erforderliga antal godsvagnar för att utföra inköp och kunna lasta varorna på ett behagligt avstånd till transporten.... där fick vi tji!!!!

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 30 november 2017 23:02
av C12C3C3C12
Torbjörn skrev:För kännedom kan upplysas om att Systembolaget numera har flyttat och återfanns av mig efter mycket letande i Åhlénsvaruhusets källarplan... :cheesygrin: !
Meddelas endast på detta sätt och till andras gagn av Torbjörn!
VAD?!?!?! Tur man flyttat norr om Dalälven ett stenkast från Riktiga Ostkustbanan som jag skymta från mitt hus. Räcker det inte med Slusseneländet?

För mig var centrum T-centralen med Plattan :mrgreen:

Re: Spårväg City

Postat: fredag 01 december 2017 18:20
av daniel_s
Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt! :roll:

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 8:55
av LasseW
Inläggav Stefan Widén » 29 nov 2017 19:44

Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.

Stefan
Finns ingen mer detaljerad tidplan? T.ex. Spår, luftledning, testkörning mm.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 14:38
av TKO
Inge skrev:
daniel_s skrev:
Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt! :roll:
Hur långt är ett snöre?

Billigt relativt vad? -Det finns inga billiga gator med i Monopol och sedan påstod jag inte att Monopols rangordning är undantagslöst rätt, utan har förbluffande exakthet.

Utan att ha undersökt saken närmre (vilket är svårt eftersom det finns få bostadsrätter på Västerlånggatan) tror jag ju ändå att man kan säga att Västerlånggatan och Gamla stan fortfarande hamnar i första kvadranten. Även om man nog passerat några gator på söder i prisligan.

Att Norrmalmstorg fortsatt är dyrast är nästan säkert.

Jag är i varje fall förbluffad över hur väl rankingen stått sig genom åren.
Varför inte för en gångs skull erkänna "Jag hade fel"?
Upplysning: Monopol handlar inte om att köpa bostadsrätter utan om att köpa fastigheter. Det finns rätt många fastigheter längs Västerlånggatan...

Monopols prissättning återspeglar en annan tid - när både Söder och Gamla stan var slum. Så ser det inte ut längre...
(dessutom borde priserna ökas med en faktor på kanske 100 000. Jag har inte köpt något monopolspel på säkert 30 år - men då kostade fortfarande de billgaste fastigeheterna 1 000 kr! När jag växte upp i Kallhäll hade jag - inte särskilt förvånande - en kamrat med finskt ursprung. I det finska monopolspelet var alla belopp 10 gånger större än i det svenska, vilket redan då kändes lite mer realistiskt. Dyrast var Skillnaden och en gata till - jag minns inte om det var Esplanaden, Salutorget eller någon helt annan...)

/TKO

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 15:28
av Claes Thure Moberg
Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 15:35
av TKO
Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 15:50
av twr
TKO skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015. :D

Re: Spårväg City

Postat: måndag 18 december 2017 17:04
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:
Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.

Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.
Kanske dags att titta framåt istället?

undrar
Thomas K Ohlsson
Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015. :D
Jag kan (tyvärr) inte se någon större vilja bland de lokala politikerna - oavsett om det rör sej om staden eller landstinget, eller om de är röd/blå/brun-märkta - att satsa på spårvägen i innerstaden. Jo Tamsons bjäfser väl lite då och då - sen gör de blågröna upp om att "skjuta upp" citytspårvägens förlängning...

/TKO

(PS. Mitt kategoriska omdömme gäller naturligtvis enbart stockholmspolitiken. På andra ställen finns betydligt mer spårvägsvänliga politiker! /DS)