Spårväg City
Postat: onsdag 29 november 2017 17:24
Har vi sett någon tidplan för bygget av spårvägen till klarabergsvägen, tänker på banbyggnad, strömledningarna och rälsbyggnad?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Härligt, då får vi som är oldboys åter uppleva lucia på öppen spårvagnStefan Widén skrev:Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.
Stefan
Till Åhléns...spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?
Undrar en okunnig men intresserad medlem.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.roggek skrev:Till Åhléns...spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?
Undrar en okunnig men intresserad medlem.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Då får vi först bestämma var centrum ligger....några hävdar att det är Stureplan....Olle skrev:Jag skulle nog hellre kalla det för att den går till nya pendeltågsstationsuppgången vid Klarabergsgatan tillika T-centralen. Det låter bättre och det är nog de som kommer upp där som ska vidare med spårvagnen. Och troligen kommer linjen att bli nyttjad eftersom de som kommer med tuben eller pendeln redan har påbörjat sin resa (betalt alltså) och då lika gärna kan åka sista biten ned till centrum med spårvagnen som står utanför uppgången. Som det är nu så går man. Att ta bussen är inte bekvämt.roggek skrev:Till Åhléns...spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?
Undrar en okunnig men intresserad medlem.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Ja men det var ju det jag sa:Enceladus skrev:Hållplatsen placeras på den bilfria Klarabergsgatan i höjd med Åhlénshuset mellan Klara norra kyrkogata och Drottninggatan. I dokumentet finns även en översiktlig tidplan med byggstart, driftsättning och trafikstart. Järnvägsplanen har vunnit laga kraft, så det finns faktiskt en chans att tidplan håller.
Sen börjar Inge yra om Centrum och Norrmalmstorg och Olle verkar helt felunderättad, då "de facto" Spårvagnen landar utanför Åhléns entré på Klarabergsgatan, och inte i höjd med Systembolaget/Apoteket C W Scheele...roggek skrev:Till Åhléns...spooky skrev:Hur långt ska denna spårväg gå? Till Åhléns eller ända bort till centralstationen och pendeltågens gamla entréhall? Eller ännu längre?
Undrar en okunnig men intresserad medlem.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
VAD?!?!?! Tur man flyttat norr om Dalälven ett stenkast från Riktiga Ostkustbanan som jag skymta från mitt hus. Räcker det inte med Slusseneländet?Torbjörn skrev:För kännedom kan upplysas om att Systembolaget numera har flyttat och återfanns av mig efter mycket letande i Åhlénsvaruhusets källarplan... !
Meddelas endast på detta sätt och till andras gagn av Torbjörn!
Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt!Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Finns ingen mer detaljerad tidplan? T.ex. Spår, luftledning, testkörning mm.Inläggav Stefan Widén » 29 nov 2017 19:44
Byggstart för spårarbeten är i januari och det skall officiellt vara klart den 13 december.
Stefan
Varför inte för en gångs skull erkänna "Jag hade fel"?Inge skrev:Hur långt är ett snöre?daniel_s skrev:Ja, Västerlånggatan är ju snorbilligt!Inge skrev:Det blir nog bra. Centrum ligger ju vid Norrmalmstorg trots att det är olika tomter i Monopol.. Men prissättningen och därmed centralitetsrsanking som finns i Monopol stämmer ju med förbluffande exakthet än idag.
Billigt relativt vad? -Det finns inga billiga gator med i Monopol och sedan påstod jag inte att Monopols rangordning är undantagslöst rätt, utan har förbluffande exakthet.
Utan att ha undersökt saken närmre (vilket är svårt eftersom det finns få bostadsrätter på Västerlånggatan) tror jag ju ändå att man kan säga att Västerlånggatan och Gamla stan fortfarande hamnar i första kvadranten. Även om man nog passerat några gator på söder i prisligan.
Att Norrmalmstorg fortsatt är dyrast är nästan säkert.
Jag är i varje fall förbluffad över hur väl rankingen stått sig genom åren.
I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.
Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015.TKO skrev:I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.
Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
Kanske dags att titta framåt istället?
undrar
Thomas K Ohlsson
Jag kan (tyvärr) inte se någon större vilja bland de lokala politikerna - oavsett om det rör sej om staden eller landstinget, eller om de är röd/blå/brun-märkta - att satsa på spårvägen i innerstaden. Jo Tamsons bjäfser väl lite då och då - sen gör de blågröna upp om att "skjuta upp" citytspårvägens förlängning...twr skrev:Jag undrar om du har hängt med helt? Ditt uttalande låter lite 2015.TKO skrev:I dagsläget är det svårt att i det politiska spelet hitta några som inte är "spårvägens motståndare"... så behovet av att hitta nedsättande benämnigar på cityspårvägen är litet.Claes Thure Moberg skrev:Politiskt kommer självfallet förlängningen att innebära ett stort avbräck för spårvägens motståndare. Namnet "NK-Expressen" blir ju inte alls lika precist och fyndigt som tidigare.
Men det är svårt att finna på något annat lika "överklassigt". "Åhléns-expressen" låter ju nästan proletärt, "Plattan-expressen" ligger inte rätt i munnen och ger nästan omvända associationer. Kanske spårvagnsfiender från Öfre Östermalm kan ta till sig det slagordet.
Kanske dags att titta framåt istället?
undrar
Thomas K Ohlsson