Järnväg under Finska viken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Järnväg under Finska viken
Finska regeringen är tagen hellt på sängen i dag (3.12.2018) och "myndigheternas planering" av Helsingfors - Tallinn tunneln är planerad att starta ett år efter att Peter Vesterbackas tunnel från Kägeludden (Esbo/Finland) till Ülemiste (Estland) redan har tagits i bruk och tågena går. Vidare meddelade Peter Vesterbacka om ny finasier och att "dykarna i havet för att kartlägga arterna" ( hör till miljökonsekvensbedömingen) såsom han uttryckte sig.
Vi väntar oss här en effekt av typ Öresundsbron dock men målet är Helsingfors området. Hur tunneln kommer att påverka Helsinki City Metropolitan Area är fortfarande ett stort Men inget blir som förr. Peter meddelar att årsbiljetten för tunneltåget redan kan köpas, men avfärden tidigast 24.12.2024 (jul afton).
Utöver detta planeras nya stadsdelar vid tågets stationer, Kägelviken, "den konstgjorda ön" (Sankbådan) och Ülemiste. Områdena blir intressanta i och med nya och även snabba förbindelser
Genom tåget kommer även Helsingfors och Tallinns flygplatser att "linkas samman" med direkt höghastighetståg förbindelse (300 km/h)
Vi väntar oss här en effekt av typ Öresundsbron dock men målet är Helsingfors området. Hur tunneln kommer att påverka Helsinki City Metropolitan Area är fortfarande ett stort Men inget blir som förr. Peter meddelar att årsbiljetten för tunneltåget redan kan köpas, men avfärden tidigast 24.12.2024 (jul afton).
Utöver detta planeras nya stadsdelar vid tågets stationer, Kägelviken, "den konstgjorda ön" (Sankbådan) och Ülemiste. Områdena blir intressanta i och med nya och även snabba förbindelser
Genom tåget kommer även Helsingfors och Tallinns flygplatser att "linkas samman" med direkt höghastighetståg förbindelse (300 km/h)
Re: Järnväg under Finska viken
Intressant. Hur lång tid kommer det att ta att åka mellan dessa flygplatser? Troligen betydligt kortare tid än mellan Bromma och Arlanda eller mellan valfria flygplatser runt London. Jag tycker det inte vore orimligt att hamna på en restid på ca en halvtimme. Det innebär ju att de kommer att kunna samarbeta om flygningar.thorwald skrev:Finska regeringen är tagen hellt på sängen i dag (3.12.2018) och "myndigheternas planering" av Helsingfors - Tallinn tunneln är planerad att starta ett år efter att Peter Vesterbackas tunnel från Kägeludden (Esbo/Finland) till Ülemiste (Estland) redan har tagits i bruk och tågena går. Vidare meddelade Peter Vesterbacka om ny finasier och att "dykarna i havet för att kartlägga arterna" ( hör till miljökonsekvensbedömingen) såsom han uttryckte sig.
Vi väntar oss här en effekt av typ Öresundsbron dock men målet är Helsingfors området. Hur tunneln kommer att påverka Helsinki City Metropolitan Area är fortfarande ett stort Men inget blir som förr. Peter meddelar att årsbiljetten för tunneltåget redan kan köpas, men avfärden tidigast 24.12.2024 (jul afton).
Utöver detta planeras nya stadsdelar vid tågets stationer, Kägelviken, "den konstgjorda ön" (Sankbådan) och Ülemiste. Områdena blir intressanta i och med nya och även snabba förbindelser
Genom tåget kommer även Helsingfors och Tallinns flygplatser att "linkas samman" med direkt höghastighetståg förbindelse (300 km/h)
Professionell tyckare
Re: Järnväg under Finska viken
Planen är 20 min för tåget från Helsingfors flygplats till flygplatsen i Tallinn
Men utöver detta har vi alla gamla problem, (1) säkerhetskontroll, (2) bagage hantering, (3) in checkning, (4) tidtabeller ... I planen ingår lösningar som försöker lösa problemen eller åtminstone förenkla dessa genom att flytta över en del av administrationen så att den sker på tåget enligt Peter Vesterbacka
Genom att köra tågen ofta så blir väntetiden (kanske) mindre
Men utöver detta har vi alla gamla problem, (1) säkerhetskontroll, (2) bagage hantering, (3) in checkning, (4) tidtabeller ... I planen ingår lösningar som försöker lösa problemen eller åtminstone förenkla dessa genom att flytta över en del av administrationen så att den sker på tåget enligt Peter Vesterbacka
Genom att köra tågen ofta så blir väntetiden (kanske) mindre
Re: Järnväg under Finska viken
Men jag har varit med om att checka in och lämna bagage i London Victoria som skulle med vårt plan från Gatwick. Gick alldeles utmärkt. Något sådant borde kunna fungera även i detta fallet. Vad gäller säkerhetskontroll så ska man naturligtvis passera den på den flygplats man åker till. Vad jag menar så sker dylika byten mellan Gatwick och Heathrow, med några timmars bytestid. Det borde funka mellan Helsingfors och Tallinn också.thorwald skrev:Planen är 20 min för tåget från Helsingfors flygplats till flygplatsen i Tallinn
Men utöver detta har vi alla gamla problem, (1) säkerhetskontroll, (2) bagage hantering, (3) in checkning, (4) tidtabeller ... I planen ingår lösningar som försöker lösa problemen eller åtminstone förenkla dessa genom att flytta över en del av administrationen så att den sker på tåget enligt Peter Vesterbacka
Genom att köra tågen ofta så blir väntetiden (kanske) mindre
Professionell tyckare
Re: Järnväg under Finska viken
Det vad det jag förstod av Peter Vesterbacka när jag diskuterade med honom. Kanske jag är onödigt pessimistisk ? Peter använde som referens Allegro tåget (Helsingfors - St.Petersburg) och i detta fall avklaras tullklareingen och dylikt på tåget i rörelse, och här kör man ut från EU. Både Finland och Estland är inom Schengen området så problemena mycket mindre
Re: Järnväg under Finska viken
Skulle det vara möjligt att få en kort resumé av vad som händer? Finns der två olika förslag på tunnel? Är någon av dem beslutad?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Biljett kan köpas, men ganska dyra, 50€ / 513,33 skr enkel resa (båt biljett Helsingfors - Tallinn 12€ / 123,198 skr - 25€ / 256,66 skr, i båtresan ingår ej transporten till hamnen) . Avgången blir alltså efter att projektet är slutfört, efter 24.12.2024
Finns flera förslag men i detta skede har projektet ej beslutat den exakta sträckningen. Endast stationerna Aviopolis (Helsingfors flygfält), Kägeludden (i Esbo) och Ülemiste (vid Tallinn och flygfältet) är fastslagna. Sträckningen varierar beroende på undersökningen av havsbottnet, myndighets beslut osv. Placeringen av den konsgjorda ön varierar mellan Sankbådan och Helsingfors kasun. Det är även oklart hur sträckningen av underjordsbanan är mellan flygfältet och Kägeludden, går tunneln runt Helsingfors eller under västra delen av Helsingfors. Klart är att tåget går i en eller två tunnlar (en tunnel för persontrafik och en annan för godstrafik). "Den konstgjorda ön" är egentligen resultatet av att materialet från tunnelborrningen måste deponeras någonstans, och varför ej planera denna ö för bosättning
Finns flera förslag men i detta skede har projektet ej beslutat den exakta sträckningen. Endast stationerna Aviopolis (Helsingfors flygfält), Kägeludden (i Esbo) och Ülemiste (vid Tallinn och flygfältet) är fastslagna. Sträckningen varierar beroende på undersökningen av havsbottnet, myndighets beslut osv. Placeringen av den konsgjorda ön varierar mellan Sankbådan och Helsingfors kasun. Det är även oklart hur sträckningen av underjordsbanan är mellan flygfältet och Kägeludden, går tunneln runt Helsingfors eller under västra delen av Helsingfors. Klart är att tåget går i en eller två tunnlar (en tunnel för persontrafik och en annan för godstrafik). "Den konstgjorda ön" är egentligen resultatet av att materialet från tunnelborrningen måste deponeras någonstans, och varför ej planera denna ö för bosättning
Re: Järnväg under Finska viken
Tack!thorwald skrev:Biljett kan köpas, men ganska dyra, 50€ / 513,33 skr enkel resa (båt biljett Helsingfors - Tallinn 12€ / 123,198 skr - 25€ / 256,66 skr, i båtresan ingår ej transporten till hamnen) . Avgången blir alltså efter att projektet är slutfört, efter 24.12.2024
Finns flera förslag men i detta skede har projektet ej beslutat den exakta sträckningen. Endast stationerna Aviopolis (Helsingfors flygfält), Kägeludden (i Esbo) och Ülemiste (vid Tallinn och flygfältet) är fastslagna. Sträckningen varierar beroende på undersökningen av havsbottnet, myndighets beslut osv. Placeringen av den konsgjorda ön varierar mellan Sankbådan och Helsingfors kasun. Det är även oklart hur sträckningen av underjordsbanan är mellan flygfältet och Kägeludden, går tunneln runt Helsingfors eller under västra delen av Helsingfors. Klart är att tåget går i en eller två tunnlar (en tunnel för persontrafik och en annan för godstrafik). "Den konstgjorda ön" är egentligen resultatet av att materialet från tunnelborrningen måste deponeras någonstans, och varför ej planera denna ö för bosättning
Men är det alltså beslutat att bygga en tunnel? Finns det finansiering?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Det finns finansiering och byggande är beslutet. Senaste Peter Vesterbacka medelade var om ytterligare 100 miljoner från Dubai
Re: Järnväg under Finska viken
Konstigt att det skrivs så lite om detta projekt i svenska media. Om det skrivits något allt, mer än kanske en och annan fyrradig notis. Eller har jag missat de stora rubrikerna?thorwald skrev:Det finns finansiering och byggande är beslutet. Senaste Peter Vesterbacka medelade var om ytterligare 100 miljoner från Dubai
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Järnväg under Finska viken
Törhända det kan bero på att pressen visar önskvärd återhållsamhet inför en tämligen oseriös enmansföreställning.LÅ1 skrev:Konstigt att det skrivs så lite om detta projekt i svenska media. Om det skrivits något allt, mer än kanske en och annan fyrradig notis. Eller har jag missat de stora rubrikerna?thorwald skrev:Det finns finansiering och byggande är beslutet. Senaste Peter Vesterbacka medelade var om ytterligare 100 miljoner från Dubai
Att någon institution i Dubai skulle bidraga med 100 mille (SEK, $ eller Euro ??) räcker väl till att bygga en liten station, men för ett år sedan angav nämnda herr Vesterbacke att totakostnaderna för projektet beräknades till runt 15 miljarder US$, enligt dagens kurs ca 136 miljarder SEK. Ett belopp som jag tycker inte verkar vara orimligt. Säkert dock långt ner i undre kvartilen om man jämför med Citybanan.
Jag har letat runt lite men icke funnit några bekräftelser på från några garanter "att finansiering finnes". Vid seriösa projekt i denna storleksklass, brukar aktuella investerare inte precis dölja sin medverkan. Det aktuella tunnelprojektet påminner om storsatsningen på batterifabriken Volt i Sverige där jätteprojektet verkar bli mest en tumvante. Vilken självklart kan växla upp och få kassaflöden. Men några meter tunnel under Finska Viken torde näppeligen generera någon avkastning.
Bara kapitalkostnaderna per år för själva tunneln (har inte en susning om själva infrastrukturen inkl. rullande materiel ingår) torde bli ca SEK 5,5 miljarder. Med ett ovan angivet biljettpris för enkelresa på SEK 513:- krävs på årsbasis 10,6 miljoner enkelresenärer eller i snitt 30.000 pax per dag.
Tja, så tillkommer ju tyvärr också de rörliga driftskostnaderna och lite till.
Men visst är det ett kul projekt att räkna på och jämföra med dagens båt- och flygtrafik. Samt ett fiffigt sätt att trygga sin ekonomiska ålderdom grundat på inströmmande beställningar av biljetter till en tågresa som tyvärr inte kunde genomföras. Sorry - resegarantin gäller ej!
Tjingeling / Tant Lena
Re: Järnväg under Finska viken
Definitivt inte en
Kanske än bättre koll vore av nöden ? Projektet har uppmärksammats av t.ex. YLE (Finlands TV & Radio ), Hufvudstadsbladet, Helsingin Sanomat, Aamulehti (tillhör Bonnier gruppen) i Finland men även av media i Estland, TV, radio, tidningar (t.ex. Postimees). Som jag skrev att finansier från Dubai har kommit med men kolla ordentligt det finns även andra. En koll kräver bättre språkkunskaper men material finns även på svenska
Det händer även utanför Grönköping
1 skrev:tämligen oseriös enmansföreställning
Kanske än bättre koll vore av nöden ? Projektet har uppmärksammats av t.ex. YLE (Finlands TV & Radio ), Hufvudstadsbladet, Helsingin Sanomat, Aamulehti (tillhör Bonnier gruppen) i Finland men även av media i Estland, TV, radio, tidningar (t.ex. Postimees). Som jag skrev att finansier från Dubai har kommit med men kolla ordentligt det finns även andra. En koll kräver bättre språkkunskaper men material finns även på svenska
Det händer även utanför Grönköping
Re: Järnväg under Finska viken
En entusiastisk text med mycket fluff om detta: https://www.forbes.com/sites/kayvannikj ... fef7573c37
Jag undrar fortfarande om det finns verkliga planer på en tunnel (eller rentav konkurrerande planer)? Det finns i alla fall inga beslut vad jag förstår?
Jag undrar fortfarande om det finns verkliga planer på en tunnel (eller rentav konkurrerande planer)? Det finns i alla fall inga beslut vad jag förstår?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Som jag tidigare har sagt, beslutena är gjorda, åtminstone vad som behövs i detta skede. Myndigheterna både i Finland och Estland har gjort beslutena som behövs. Projektet planerar och havsbottnet kartläggs. Kommunala myndigheter planerar för omläggningar i trafik. Miljömyndigheter har redan godkännt lösningarna förra sommaren. Det ända som ej ännu har startat är själva borrningarna och införskaffande av borrmaskinerna. Som jag även tidigare sagt, alternativa sträckningar finns men slutgiltiga valet kan i vissa fall först göras då tunnelarbetet har startattwr skrev:Det finns i alla fall inga beslut vad jag förstår?
Borrningsarbetet kommer att starta samtidigt på flera ställen för att klara tidtabellen, vilket kan t.o.m. resultera i ändringar efter att tunnelarbete på andra sträckor redan är igång
Re: Järnväg under Finska viken
Svenska är ett av Finlands officiella språk. Det måste väl finnas någon text på svenska att länka till som visar att det faktiskt är beslutat, om det nu är så? Jag kan inte hitta några källor på det.thorwald skrev:Som jag tidigare har sagt, beslutena är gjorda, åtminstone vad som behövs i detta skede. Myndigheterna både i Finland och Estland har gjort beslutena som behövs. Projektet planerar och havsbottnet kartläggs. Kommunala myndigheter planerar för omläggningar i trafik. Miljömyndigheter har redan godkännt lösningarna förra sommaren. Det ända som ej ännu har startat är själva borrningarna och införskaffande av borrmaskinerna. Som jag även tidigare sagt, alternativa sträckningar finns men slutgiltiga valet kan i vissa fall först göras då tunnelarbetet har startattwr skrev:Det finns i alla fall inga beslut vad jag förstår?
Borrningsarbetet kommer att starta samtidigt på flera ställen för att klara tidtabellen, vilket kan t.o.m. resultera i ändringar efter att tunnelarbete på andra sträckor redan är igång
https://www.hbl.fi/artikel/fa-tror-pa-f ... ygger-den/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Såna här detaljer är ju tydliga varningstecken för att det hela kanske inte är helt seriöst.thorwald skrev:Peter meddelar att årsbiljetten för tunneltåget redan kan köpas, men avfärden tidigast 24.12.2024 (jul afton).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Det här är det mest konkreta jag har hittat hittills, från denna artikel https://www.hbl.fi/artikel/ambassadrapp ... sterbacka/. Hufvudstadsbladet skriver:
En tunnel, två visioner
Myndigheterna i Finland och Estland presenterade på onsdagen en EU-finansierad nyttokalkyl över järnvägstunneln som planeras mellan Helsingfors och Tallinn.
Enligt den här utredningen har kostnaderna nästan fördubblats jämfört med tidigare planer och kan uppgå till 20 miljarder euro. Tunneln skulle vara färdig 2040.
I Peter Vesterbackas vision börjar byggandet redan i år. Enligt honom öppnar spårvägen redan 2024 och kostar 15 miljarder att bygga. Vesterbacka söker finansiering i Asien och hos finländska pensionsfonder.
I båda planerna bygger man konstgjorda öar i Finska viken. Vesterbackas öar är lite större, den ena är i praktiken en stor stadsdel.
Trots stora byggkostnader räknar alla parter med stor samhällsnytta när restiden mellan Finlands och Estlands huvudstad kortas ned till mindre än en timme.
En tunnel, två visioner
Myndigheterna i Finland och Estland presenterade på onsdagen en EU-finansierad nyttokalkyl över järnvägstunneln som planeras mellan Helsingfors och Tallinn.
Enligt den här utredningen har kostnaderna nästan fördubblats jämfört med tidigare planer och kan uppgå till 20 miljarder euro. Tunneln skulle vara färdig 2040.
I Peter Vesterbackas vision börjar byggandet redan i år. Enligt honom öppnar spårvägen redan 2024 och kostar 15 miljarder att bygga. Vesterbacka söker finansiering i Asien och hos finländska pensionsfonder.
I båda planerna bygger man konstgjorda öar i Finska viken. Vesterbackas öar är lite större, den ena är i praktiken en stor stadsdel.
Trots stora byggkostnader räknar alla parter med stor samhällsnytta när restiden mellan Finlands och Estlands huvudstad kortas ned till mindre än en timme.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Men "Jante lagen" gäller även här
Det har varit svårt för våra finska politiker och myndigheter att bli tagna på sängen och resultatet en massa protester
Alltså nu i på hösten 2018 har landskapsmyndigheten i Nyland (Helsingfors regionen med omgivning) medgivit att det finns bara en tunnelvision, Peter Vesterbackas Helsingfors plan på tunnel är skrotad
Regeringen med ansvarig minister tycks sakta men säkert vakna till realiteterna, vet ej hur mycket hon, ministern alltså, har vaknat
Vad jag förstått är situationen i Estland bättre än här i Finland, angående myndigheter
Fast detta var situationen förra våren då finska ambassaden i Tallinn gjorde allt för att motarbeta Peter Vesterbacka. Men det jag här på forumet har rapporterat är det som hänttwr skrev:En tunnel, två visioner
Det har varit svårt för våra finska politiker och myndigheter att bli tagna på sängen och resultatet en massa protester
Alltså nu i på hösten 2018 har landskapsmyndigheten i Nyland (Helsingfors regionen med omgivning) medgivit att det finns bara en tunnelvision, Peter Vesterbackas Helsingfors plan på tunnel är skrotad
Regeringen med ansvarig minister tycks sakta men säkert vakna till realiteterna, vet ej hur mycket hon, ministern alltså, har vaknat
Vad jag förstått är situationen i Estland bättre än här i Finland, angående myndigheter
Re: Järnväg under Finska viken
Jag förstår fortfarande inte vad det är du menar händer. Kan du berätta om vilka planer som finns, eller länka till något? Som jag förstår det är det långt kvar till några beslut.thorwald skrev:Men "Jante lagen" gäller även härFast detta var situationen förra våren då finska ambassaden i Tallinn gjorde allt för att motarbeta Peter Vesterbacka. Men det jag här på forumet har rapporterat är det som hänttwr skrev:En tunnel, två visioner
Det har varit svårt för våra finska politiker och myndigheter att bli tagna på sängen och resultatet en massa protester
Alltså nu i på hösten 2018 har landskapsmyndigheten i Nyland (Helsingfors regionen med omgivning) medgivit att det finns bara en tunnelvision, Peter Vesterbackas Helsingfors plan på tunnel är skrotad
Regeringen med ansvarig minister tycks sakta men säkert vakna till realiteterna, vet ej hur mycket hon, ministern alltså, har vaknat
Vad jag förstått är situationen i Estland bättre än här i Finland, angående myndigheter
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid. Orsaken är ironiskt nog att det går för bra för tågtrafiken i Helsingfors.
Helsingfors planerar underjordisk järnväg för en miljard euro
Det finns planer på en underjordisk järnväg för Helsingforsregionens närtåg. Byggstarten förväntas ske efter år 2030. Men precis som Stockholm växer Helsingfors snabbare än förväntat. I rusningen finns det inte plats för fler tåg. Därför finns det en stark opinion för att starta bygget redan nu. Det är troligt att de populära närtågen har högre prioritet i den växande Helsingforsregionen än ovanstående projekt.
Helsingfors planerar underjordisk järnväg för en miljard euro
Det finns planer på en underjordisk järnväg för Helsingforsregionens närtåg. Byggstarten förväntas ske efter år 2030. Men precis som Stockholm växer Helsingfors snabbare än förväntat. I rusningen finns det inte plats för fler tåg. Därför finns det en stark opinion för att starta bygget redan nu. Det är troligt att de populära närtågen har högre prioritet i den växande Helsingforsregionen än ovanstående projekt.