Järnväg under Finska viken
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Re: Järnväg under Finska viken
Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid. Orsaken är ironiskt nog att det går för bra för tågtrafiken i Helsingfors.
Helsingfors planerar underjordisk järnväg för en miljard euro
Det finns planer på en underjordisk järnväg för Helsingforsregionens närtåg. Byggstarten förväntas ske efter år 2030. Men precis som Stockholm växer Helsingfors snabbare än förväntat. I rusningen finns det inte plats för fler tåg. Därför finns det en stark opinion för att starta bygget redan nu. Det är troligt att de populära närtågen har högre prioritet i den växande Helsingforsregionen än ovanstående projekt.
Helsingfors planerar underjordisk järnväg för en miljard euro
Det finns planer på en underjordisk järnväg för Helsingforsregionens närtåg. Byggstarten förväntas ske efter år 2030. Men precis som Stockholm växer Helsingfors snabbare än förväntat. I rusningen finns det inte plats för fler tåg. Därför finns det en stark opinion för att starta bygget redan nu. Det är troligt att de populära närtågen har högre prioritet i den växande Helsingforsregionen än ovanstående projekt.
Re: Järnväg under Finska viken
Håller helt med Enceladus. Särskilt det där med 2030 är kanske det bästa tecknet på att inget blir gjort, och så har vi riksdagsval här nu på våren och ... Det existerade även en plan att bygga en tunnel till år 2030 mellan Helsingfors och Tallinn, men nu har privata intressen tagit över och tågen skall börja rulla 24.12.2024, men inte från Helsingfors utan från Kägeludden i Esbo till Ülemiste vid Tallinn.Enceladus skrev:Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid.
Banan som Enceladus refererar till går under kodnamnet "Pisara rata" (Dropp banan) och har stötts och blöts av vissa politiska aktörer redan i flera år. Egentligen har den samma dragning som cirkel tunnelbanan men nu skall det alltså vara järnväg, kanske tunnelbanan blev för billig
Re: Järnväg under Finska viken
Peter Vesterbackas projekt som du skriver om verkar på de länkar jag hittar mest vara marknadsföring och hype. Har du några länkar som visar att det är mer än så?thorwald skrev:Håller helt med Enceladus. Särskilt det där med 2030 är kanske det bästa tecknet på att inget blir gjort, och så har vi riksdagsval här nu på våren och ... Det existerade även en plan att bygga en tunnel till år 2030 mellan Helsingfors och Tallinn, men nu har privata intressen tagit över och tågen skall börja rulla 24.12.2024, men inte från Helsingfors utan från Kägeludden i Esbo till Ülemiste vid Tallinn.Enceladus skrev:Jag tror inte att detta projekt kommer att realiseras i närtid.
Banan som Enceladus refererar till går under kodnamnet "Pisara rata" (Dropp banan) och har stötts och blöts av vissa politiska aktörer redan i flera år. Egentligen har den samma dragning som cirkel tunnelbanan men nu skall det alltså vara järnväg, kanske tunnelbanan blev för billig
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Järnväg under Finska viken
I detta skede av projektet är det just det. Deltar därför som åhörare på arrangerade tillfällen här i Helsingfors regionen. Det andra problemet är att mycket av materialet som finns tillgängligt är på finska eftersom våra myndigheter (oberoende av grundlagen ) tycks bara publicera på finska. Genom att projektet är privat financierat är allmänt material om projektet sparsamt.twr skrev:Peter Vesterbackas projekt som du skriver om verkar på de länkar jag hittar mest vara marknadsföring och hype
Re: Järnväg under Finska viken
Pöyry Oy Finland har i mars satt upp på nätet rapporten om "Dokument angående program för gränsöverskridande miljöpåverkning" (min översättning).
Sök med Google med texten (utan sitations tecken)
"Finest Bay Area Development Oy - Ymparisto.fi Mar 22, 2019 Finland Estonia"
och formatet PDF.
Problemet med URL är ett copyright problem därför ger jag nyckel uppgifter för sök med Google.
Rapporten i sig ger en bra bild av var projektet är nu på våren 2019. PDF rapporten är 47 sidor lång
Sök med Google med texten (utan sitations tecken)
"Finest Bay Area Development Oy - Ymparisto.fi Mar 22, 2019 Finland Estonia"
och formatet PDF.
Problemet med URL är ett copyright problem därför ger jag nyckel uppgifter för sök med Google.
Rapporten i sig ger en bra bild av var projektet är nu på våren 2019. PDF rapporten är 47 sidor lång
Re: Järnväg under Finska viken
Ja nu vet vi nog alla vem användaren thorwald egentligen är:
Med tåg från Helsingfors till Tallinn på 20 minuter – och därifrån ut i Europa. Angry Birds-profilen Peter Vesterbacka har satt i gång ett jätteprojekt för att förena två huvudstäder via en undervattenstunnel. Den största delen av finansieringen får han från Kina. Men lokalpolitikerna i Helsingfors sågar projektet – för orealistiskt, menar de.
Med tåg från Helsingfors till Tallinn på 20 minuter – och därifrån ut i Europa. Angry Birds-profilen Peter Vesterbacka har satt i gång ett jätteprojekt för att förena två huvudstäder via en undervattenstunnel. Den största delen av finansieringen får han från Kina. Men lokalpolitikerna i Helsingfors sågar projektet – för orealistiskt, menar de.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Järnväg under Finska viken
Nu blir det politik:
Borde vi inte lärt oss vid det här laget att samarbete, framför allt finansiering och investering, från Kina alltid är dåligt för oss. Kineserna har alltid en baktanke! Alla borde hålla sig så långt ifrån Kina som bara är möjligt, i samtliga fall!
Borde vi inte lärt oss vid det här laget att samarbete, framför allt finansiering och investering, från Kina alltid är dåligt för oss. Kineserna har alltid en baktanke! Alla borde hålla sig så långt ifrån Kina som bara är möjligt, i samtliga fall!
Genius on call
Re: Järnväg under Finska viken
Klart är det att det är även fråga om politik. Men påståendet om vad vi "lärt oss" är kontroverciellt men all samarbete, financiering och invertering har alltid baktankar, både goda dåliga och hellt utan betydelse.Odd skrev:Nu blir det politik:
Borde vi inte lärt oss vid det här laget att samarbete, framför allt finansiering och investering, från Kina alltid är dåligt för oss. Kineserna har alltid en baktanke! Alla borde hålla sig så långt ifrån Kina som bara är möjligt, i samtliga fall!
Problemet att flera goda initiativ faller ofta på ren politisk dumhet eller kortsiktighet och i dessa fall bör initiativtagaren söka alternativa lösningar, vilket Peter Vesterbacka gjort. Att sedan våra lokalpolitiker här kallar det för "orealistiskt", känner du ej igen kommentaren Peter har dock från början tagit den ståndpunkten att detta är ett självständigt investeringsprojekt oberoende av Kinas politik men högst beroende av republiken Finlands och Estlands politik. Sedan finns det även betydande investerare som ej är från Kina.
Långa tunnlar är ej något nytt här i Helsingfors regionen, jämför med https://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij%C3%A4nnetunneln. Som är alltså längre än tunneln Kägeludden - Ülemiste (alltså den del som går under finska viken)
Jag hoppas det , nämligen försöker vara en aktiv skribent på detta forum, och för fram synpunkter härifrån Finland och särskilt Nyland i dessa Covid-19 tider. Hoppas detta upskattas här på forumet.roggek skrev:Ja nu vet vi nog alla vem användaren thorwald egentligen är
Re: Järnväg under Finska viken
Själva grundidén, om tunnlar under Finska viken och under Ålands hav, som nationella investeringar, är goda idéer.
Genius on call
Re: Järnväg under Finska viken
Som jag tidigare sagt, det är politik, i detta fall är problemet Nylands förbund, som egentligen borde vara förbundet för de Nyländska kommunerna men styrs av Helsingfors lokalpolitik. Problemet är att förbundet tillsvidare endast kan tänka sig FinEst dragningen av tunneln till Tallinn, men denna FinEst tunneln har alltså inga pengar och blir den någonsin färdig
Projektet Finest Bay Area (alltså projektet som Peter Vesterbacka drar) tycks vara svårt att godkänna av våra (Helsingfors) lokalpolitiker. Grund problemet är att tåget ej går under Helsingfors centrum, såsom jag beskrivit tidigare i denna tråd. Planen som skall godkännas Nyland 2050 kommer upp i landskaps styrelsen 9.6.2020. I förslaget finns bara en linjedragning för tunneln, alltså den under Helsingfors centrum
Projektet Finest Bay Area hoppas dock på att beslutande politiker ser realiteterna och även godkänner tunneln från Kägeludden (Esbo) till Ülemiste.
Effekterna av Finest Bay Area projektet kan ni läsa från https://finestbayarea.online/sites/defa ... ENARIO.pdf (största delen är på engelska, men beklagligtvis är även vissa delar av texten på finska)
Projektet Finest Bay Area (alltså projektet som Peter Vesterbacka drar) tycks vara svårt att godkänna av våra (Helsingfors) lokalpolitiker. Grund problemet är att tåget ej går under Helsingfors centrum, såsom jag beskrivit tidigare i denna tråd. Planen som skall godkännas Nyland 2050 kommer upp i landskaps styrelsen 9.6.2020. I förslaget finns bara en linjedragning för tunneln, alltså den under Helsingfors centrum
Projektet Finest Bay Area hoppas dock på att beslutande politiker ser realiteterna och även godkänner tunneln från Kägeludden (Esbo) till Ülemiste.
Effekterna av Finest Bay Area projektet kan ni läsa från https://finestbayarea.online/sites/defa ... ENARIO.pdf (största delen är på engelska, men beklagligtvis är även vissa delar av texten på finska)