thorwald skrev: visare vid juni månads projektmöte
Från FinEst Bay Area Tunnel (Weplus) projektets månatliga tillfälle 2018-06-11. Projektet har som mål en järnvägstunnel under finska viken för höghastighetståg.
Agenda
- 16:10-16:15 Öppning, Peter Vesterbacka
- 16:15-16:25 Uppdatering, Kustaa Valtonen
- 16:25-16:50 Environmental Impact Assessment (EIA)
- 16:50-17:00 Tunnel design
- 17:00-17:20 Planeringen av den konstgjorda "ön" i finska viken
- 17:20-17:30 Info
- 17:30-18:00 QA
Tunnelns längd är 100 km med åtminstone fyra stationer [1] Aviapolis (vid Helsingfors-Vanda flygplats), [2] Kägeludden (Esbo), [3] "ön" (Sankbådan), [4] Ûlemiste (Tallinn).
"ön" är belägen på finskt vatten. Åtminstone tre olika alternativ studeras men det existerar land bara på en av platserna, alltså Sankbådan, de övriga är egentligen endast grunt vatten.
Utöver "ön" planeras även ett luftintag på Revals sten (Tallinnan matala) på den estniska sidan.
EIA processen är något som EU fodrar att görs och i den är ansvariga myndigheter
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (Uudenmaan ELY-keskus) (Finland) och
Ekonomi och kommunikations ministeriet (Estland). Planen är att samtidigt samarbeta med bägge myndigheterna för de tillstånd som behövs.
Den egentliga schaktningsarbete torde starta på Hundören (Koirasaari) men själva tunnelbygget bygger på att samtidigt "borra" sig ner på flera ställen och göra tunnlar åt bägge hållen, för att snabbare få järnvägstunneln gjord. Hundörs starten är egentligen bara en service och sidotunnel till den egentliga tunneln.
Planen är även att bygga ut och utveckla komplexet på Kägeludden som alltså är första eller sista stationen på finska fastlandet. "Ön" i sig är planerat som ett bostadsområde eller "stad" för t.o.m 50 tusen innevånare. Själva kommunikationen till och från "ön" sker i huvudsak med snabbtåg, åt bägge hållen. Utöver tåget har vi även en hamn för färjor och naturligtvis småbåtshamnar. "ön" i sig är nödvändig som luftintag för tunneln men samtidigt används jordmassorna från tunnelbygget att bygga ut "ön" Sankbådan (Uppoluoto).
Ülemiste området är även planerat för utbyggnad och utveckling såsom Kägeludden på andra sidan viken. Ülemiste är öster om Revals (eller Tallinns) centrum men är nära flygplatsen och vid huvudjärnvägen österut. Samma järnväg som idag fortsätter till Tapas varifrån man kan resa mot St Peterburg eller rakt söderut mot Riga, Kaunus och Warszawa. Det är även tänkt att om Baltic Rail projektet blir av så fortsätter projektets järnväg norrut genom FinEst Bay Area tunneln.
Peter Vesterbacka poängterade betydelsen av möjligheten att byta från flyg till tåg vid Aviapolis stationen och motsvarande byta från tåg till flyg vid Ülemiste. Själva färden mellan stationerna är beräknad att ta cirka 20 minuter. Ett lite radikalare förslag var att tåget skulle vara innanför flygets säkerhetszon, vilket i sig skulle betyda mindre eller kanske inga säkerhetskontroller i ombyten från flyg. Men av erfarenheterna från Köpenhamsområdet och överfarten till Malmö är detta kanske mindre troligt. Peter tog även upp den regionala utvecklingen i och med tunneln, nämligen att ännu mera än idag blir Helsingfors och Reval-Tallinn en och samma metropolregion, alltså motsvarande utveckling vi har runt Öresund.
Projektets nästa möte är i Reval-Tallinn om cirka en månad. Detta möte streamades och sänds eller sändes i Estlands TV3