Aha, det är därför det är farttävling på cykelbanorna. Man kanske skulle byta symbol till en postcykel.TKO skrev:Om vi tittar på ett cykellopp så har även cyklisterna i damklassen cyklar med triangelram...
Medan postiljoner oavsett kön har cyklar med öppen ram.
Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det finns fler felskyltningar när det gäller cykeltrafik, eller snarare utebliven skyltning. De flesta av Stockholms stads cykelbanor byggs för att vara enkelriktade. Åtminstone i innerstaden. Men ytterst få skyltas med enkelriktningsskylt. Är det cykelfält så säger det väl sig självt, vi har högertrafik i Stockholm, likt övriga Sverige. Men är det cykelbana, skilt från körbanorna för motorfordon, så är ju dessa per definition dubbelriktade om de inte är skyltade som enkelritade.
Och det förekommer att kombinerade gång- och cykelbanor skyltas inkonsekvent. Från ena hållet säger skylten att det är gemensamt utrymme, medan det från andra hållet skyltas som om de finns en vit linje som skiljer gångbana från cykelbana. Ibland finns linjen, ibland inte. Och ibland kan man ana att det har funnits en.
Och det förekommer att kombinerade gång- och cykelbanor skyltas inkonsekvent. Från ena hållet säger skylten att det är gemensamt utrymme, medan det från andra hållet skyltas som om de finns en vit linje som skiljer gångbana från cykelbana. Ibland finns linjen, ibland inte. Och ibland kan man ana att det har funnits en.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Här är ett blogginlägg om skyltning med undantag. "Även Trafikverket gör som Stockholms Stad - och skyltar förbud med undtantag".
En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?
En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Så vitt jag vet är grundregeln att inga vägmärken gäller för spårvagn. Undantagen är skyltar som anger väjningsplikt, stopplikt eller hastighetsgräns, och det är tillåtet att skylta undantag för spårvagnar vid dessa skyltar.LÅ1 skrev:En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?
Vägmärken har ju oftast en betydelse som anger hur fordon ska bete sig, men spårvagnar är inget fordon enligt Trafikförordningen. De tre skyltar som även omfattar spårvagnar (väjning, stopp och hastighet) finns istället omnämnda i "Förordning om säkerhet vid tunnelbana och spårväg".
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Hur funkar det med parkering på tidigare enkelriktade gator som skyltats om med vägmärke C3 (förbud mot motorfordonstrafik) i syfte att tillåta dubbelriktad cykeltrafik? I Stockholm där gatorna fortfarande är "enkelriktade" (med undantag för cykel) känns det tydligt att man får parkera på vänster sida. Men hur fungerar det i andra städer? Parkering på vänster sida är ju bara tillåtet på höger sida i färdriktningen. Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.kildor skrev:Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?
Sedan är det ju givetvis ett riskabelt arrangemang att tillåta motriktad cykling på en sådan gata, alldeles oavsett hur det skyltas, bl a eftersom den som med en vänsterstyrd bil svänger ut från en parkeringsplats på vänster sida av gatan har rätt svårt att upptäcka en cyklande som kommer från fel håll. Det kan även vara rätt trångt att mötas på sådana gator. Men nu styrs ju inte den här cykelgrejen i Stockholm av några som helst förnuftiga överväganden, utan det handlar bara om en policy, som till varje pris ska gå före allt annat. Och då får det väl kosta ett eller annat liv i värsta fall!
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Policyn att tillåta fordon med förbränningsmotorer puttra omkring tillåts att kosta många liv per år utan några högljudda protester.
En stor fördel för den utsvängande ouppmärksamma bilisten är att cyklisten kommer komma framifrån och inte bakifrån.
En stor fördel för den utsvängande ouppmärksamma bilisten är att cyklisten kommer komma framifrån och inte bakifrån.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Tack! Lite otydligt är det när det finns två undantag från regeln om att parkering endast är tillåten på höger sida (järnväg- eller spårvägsspår på höger sida, eller enkelriktad väg) och vägmärke inte anges som ett av undantagen. Men jag har hittat det nu i vägmärkesförordningen.daniel_s skrev:Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.
En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Eller också vill man inte förstå. Ungefär som cyklister inte förstår, eller inte vill förstå, betydelsen av märket C2 Förbud mot trafik med fordon.Verspieder skrev:Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.
En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/
Och det verkar som de som planerar skyltning vid omledning av trafik inte gör det heller. Just nu finns det en orange skylt som hänvisar cykeltrafik mot Kattarinavägen att köra Peter Myndes backe ner från Götgatan till Ryssgården. Men man låter skylten som förbjuder fordonstrafik sitta kvar. Den borde förstås ersättas med skylten som förbjuder motortrafik!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det menar jag att den inte är. "Förbud mot motorfordon" är inte samma sak som "Förbjuden infart, gäller ej cykel". Det senare är mycket tydligare vad det handlar om.Verspieder skrev:Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.
Genius on call
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jag tycker att ni ska börja med att läsa vad vägmärkena verkligen heter. 2007:90 heter vägmärkesförordningen.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.kildor skrev:Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.
Om det ska få förekomma cyklar i motsatt riktning så kan gatan helt enkelt inte vara enkelriktad.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det är ju inte speciellt smart att hålla till vänster på en gata med mötande trafikdaniel_s skrev:Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.
Visst, nuvarande regler föreskriver att man ska hålla till vänster om man ska svänga vänster från en enkelriktad gata. Men det får man väl ändra på, helt enkelt! Alternativt ändra skyltningen med pilskyltar där gatan börjar till något annat. Men i slutet på gatan är det oavsett lösning tydligast med skylt C1 (förbjuden infart) + gäller ej cykel, istället för skylt C3 (motortrafik förbjuden).
- Hans Wibacke
- Inlägg: 747
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Så här ser det ut i Åbo.
Personligen tycker jag att den skyltning som tillämpats i Stockholm är bra, men att det som cyklist känns lite riskabelt om kantparkering är tillåten (på "fel" sida).