Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Vad skall man säga om detta: "Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister"?
Jag tycker att den otillåtna skyltningen är betydligt bättre än den tillåtna, som har använts på många andra ställen här i Stockholm. Men inte överallt, för man har på några ställen satt upp enkelriktningsskyltarna, men sedan lett in cyklister på en väl markerad cykelbana, eller -fil, mellan dessa skyltar. Se här!
Min åsikt är att parkering inte bör tillåtas på vänster sida när cyklister får köra mot övrig trafik. (Vänster sida ur bilförarnas synvinkel.)
Jag tycker att den otillåtna skyltningen är betydligt bättre än den tillåtna, som har använts på många andra ställen här i Stockholm. Men inte överallt, för man har på några ställen satt upp enkelriktningsskyltarna, men sedan lett in cyklister på en väl markerad cykelbana, eller -fil, mellan dessa skyltar. Se här!
Min åsikt är att parkering inte bör tillåtas på vänster sida när cyklister får köra mot övrig trafik. (Vänster sida ur bilförarnas synvinkel.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Risken är väl att stadens olika ambitioner att ”underlätta” och ”uppmuntra” för cyklister tar en ände med förskräckelse då det blir olyckor när alla bara ska cykla som de vill och övriga förväntas hålla sig ur vägen. Den dag man faktiskt begränsar biltrafiken är det väl en sak, men det lär ju aldrig hända i denna välbärgade och politiskt känsliga stad.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Förra vintern så skulle man prioritera snöröjningen på cykelbanorna. Det resulterade på vissa ställen att det var snövallar på gångbanorna. Och därmed fler gående än cyklister på cykelbanorna.daniel_s skrev:Risken är väl att stadens olika ambitioner att ”underlätta” och ”uppmuntra” för cyklister tar en ände med förskräckelse då det blir olyckor när alla bara ska cykla som de vill och övriga förväntas hålla sig ur vägen. Den dag man faktiskt begränsar biltrafiken är det väl en sak, men det lär ju aldrig hända i denna välbärgade och politiskt känsliga stad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jo det blir ju gärna så när det ska vara så genompolitiskt som detta är, men åter till ämnet med den olagliga skyltningen. Egentligen en rätt farlig utveckling när man bara struntar i bestämmelserna för att man har bestämt sig för ett visst ideal helt utan att kolla med verkligheten. Utöver att det sker på bekostnad av trafiksäkerheten, så kan man ju fråga sig vilka fler lagar det finns som inte är så himla viktiga egentligen.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Intressant. Jag tänkte häromdagen på att man borde skylta på precis det här sättet! Mycket tydligare än dagens skyltning. Jag har svårt att se på vilket sätt själva skyltningen i sig skulle vara ett problem ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag kan i och för sig förstå att man kan ha invändningar mot principen att cyklister ska få cykla mot "enkelriktat", men just den företeelsen är ju inte olaglig om den görs med skylten "förbud mot motordrivet fordon".
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Just i fallet att cykla mot enkelriktning tror jag att det är en regel med väldig låg efterlevnad. Speciellt om man räknar in de cyklister som då tar trottoaren i stället för körbanan. Så all omskyltning är bra, även om den ju bör göras korrekt. Den kreativa skyltningen är betydligt lättare att förstå, och känns på något sätt mindre byråkratisk.kildor skrev:Intressant. Jag tänkte häromdagen på att man borde skylta på precis det här sättet! Mycket tydligare än dagens skyltning. Jag har svårt att se på vilket sätt själva skyltningen i sig skulle vara ett problem ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag kan i och för sig förstå att man kan ha invändningar mot principen att cyklister ska få cykla mot "enkelriktat", men just den företeelsen är ju inte olaglig om den görs med skylten "förbud mot motordrivet fordon".
Apropå skyltar så finns det snart tre nya vägmärket. Märket "varning för olycka", alltså den kullvälta bilen, känns så bekant. Har den inte funnits tidigare?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jag har svårt att se vad i Vägmärkesförordningen som skulle förbjuda skyltningen. Och vad skulle trafiksäkerhetsproblemet vara? Gator som är enkelriktade för motorfordon men dubbelriktade för cyklar har funnits länge i Göteborg utan problem. Polismannens uttalande tycker jag är anmärkningsvärt. Det ska ju av skyltningen framgå att gatan inte är enkelriktad för cyklar. Om man trots detta inte förväntar sig att möta en cykel, så ska man nog inte ha körkort. Möjligen kan man tycka att man skulle ha lite tydligare skyltning, så som man har i Göteborg: https://goo.gl/maps/VjsqqJJgdwP2
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Vägmärkesförordningen anger i vilka fall vägmärken kan ha tilläggstavla. I övriga fall får sådana inte förekomma.
För övrigt anser jag inte att det räcker med skyltning (eller rättare sagt: avsaknad av sådan) för att visa att gatan inte är enkelriktad för cyklister. Det kan t ex räcka med att det finns parkeringsskyltning (och parkerade bilar) på vänstersidan för att väldigt många ska dra slutsatsen att gatan är enkelriktad. Det är ett faktum, och inte något som man kan ändra på genom att säga "folk ska inte tänka så".
För övrigt anser jag inte att det räcker med skyltning (eller rättare sagt: avsaknad av sådan) för att visa att gatan inte är enkelriktad för cyklister. Det kan t ex räcka med att det finns parkeringsskyltning (och parkerade bilar) på vänstersidan för att väldigt många ska dra slutsatsen att gatan är enkelriktad. Det är ett faktum, och inte något som man kan ändra på genom att säga "folk ska inte tänka så".
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Men det där är ju samma skyltning som vi har i Stockholm, och med "förbud mot motordrivet fordon" i andra ändan. Det nya förslaget tycker i alla fall jag är tydligare.Harald skrev:Jag har svårt att se vad i Vägmärkesförordningen som skulle förbjuda skyltningen. Och vad skulle trafiksäkerhetsproblemet vara? Gator som är enkelriktade för motorfordon men dubbelriktade för cyklar har funnits länge i Göteborg utan problem. Polismannens uttalande tycker jag är anmärkningsvärt. Det ska ju av skyltningen framgå att gatan inte är enkelriktad för cyklar. Om man trots detta inte förväntar sig att möta en cykel, så ska man nog inte ha körkort. Möjligen kan man tycka att man skulle ha lite tydligare skyltning, så som man har i Göteborg: https://goo.gl/maps/VjsqqJJgdwP2
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Som sagts tidigare, det är ju så det ser ut i normalfallet i Stockholm också. Det som stör mig mest är parkering på vänster sida när gatan inte är strikt enkelriktad. Cyklisterna "möter" ju de parkerade bilarna i vänstertrafik! Det är ju aldrig tillåtet att parkera på vänster sida på en normal dubbelriktad gata. Jag har tvärbromsat i en korsning på en liten ort, för jag uppfattade det som om jag var på väg att köra in på en enkelriktad gata när bilarna var parkerade i motriktningen på höger sida. Men insåg snabbt att gatan inte kunde vara enkelriktad, då det var en återvändsgata. I det samhället är det allt för vanligt med parkering på vänster sida på smågatorna.Harald skrev:Jag har svårt att se vad i Vägmärkesförordningen som skulle förbjuda skyltningen. Och vad skulle trafiksäkerhetsproblemet vara? Gator som är enkelriktade för motorfordon men dubbelriktade för cyklar har funnits länge i Göteborg utan problem. Polismannens uttalande tycker jag är anmärkningsvärt. Det ska ju av skyltningen framgå att gatan inte är enkelriktad för cyklar. Om man trots detta inte förväntar sig att möta en cykel, så ska man nog inte ha körkort. Möjligen kan man tycka att man skulle ha lite tydligare skyltning, så som man har i Göteborg: https://goo.gl/maps/VjsqqJJgdwP2
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Var i Vägmärkesförordningen står det? Jag har letat men inte hittat.daniel_s skrev:Vägmärkesförordningen anger i vilka fall vägmärken kan ha tilläggstavla. I övriga fall får sådana inte förekomma.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Parkering på vänster sida går bra i andra länder, men i Sverige är det tydligen förfärligt hemskt. Vad spelar det för roll åt vilket håll motorhuven på en stillastående bil är vänd, undrar jag.LÅ1 skrev:Som sagts tidigare, det är ju så det ser ut i normalfallet i Stockholm också. Det som stör mig mest är parkering på vänster sida när gatan inte är strikt enkelriktad. Cyklisterna "möter" ju de parkerade bilarna i vänstertrafik! Det är ju aldrig tillåtet att parkera på vänster sida på en normal dubbelriktad gata. Jag har tvärbromsat i en korsning på en liten ort, för jag uppfattade det som om jag var på väg att köra in på en enkelriktad gata när bilarna var parkerade i motriktningen på höger sida. Men insåg snabbt att gatan inte kunde vara enkelriktad, då det var en återvändsgata. I det samhället är det allt för vanligt med parkering på vänster sida på smågatorna.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det spelar roll för att man är inlärd att hålla till höger om en mötande bil!Harald skrev:Parkering på vänster sida går bra i andra länder, men i Sverige är det tydligen förfärligt hemskt. Vad spelar det för roll åt vilket håll motorhuven på en stillastående bil är vänd, undrar jag.LÅ1 skrev:Som sagts tidigare, det är ju så det ser ut i normalfallet i Stockholm också. Det som stör mig mest är parkering på vänster sida när gatan inte är strikt enkelriktad. Cyklisterna "möter" ju de parkerade bilarna i vänstertrafik! Det är ju aldrig tillåtet att parkera på vänster sida på en normal dubbelriktad gata. Jag har tvärbromsat i en korsning på en liten ort, för jag uppfattade det som om jag var på väg att köra in på en enkelriktad gata när bilarna var parkerade i motriktningen på höger sida. Men insåg snabbt att gatan inte kunde vara enkelriktad, då det var en återvändsgata. I det samhället är det allt för vanligt med parkering på vänster sida på smågatorna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Ja, men nu var det ju inte frågan om en mötande bil utan en parkerad. Och f.ö. så är man väl inlärd att köra på vägen också och inte utanför den.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det framgår rent allmänt av förordningens formuleringar att den är en fullständig uppräkning av vägmärken i trafiken.Harald skrev:Var i Vägmärkesförordningen står det? Jag har letat men inte hittat.daniel_s skrev:Vägmärkesförordningen anger i vilka fall vägmärken kan ha tilläggstavla. I övriga fall får sådana inte förekomma.
Regeln som du inte hittar bekräftas av undantaget i 8 kap 1 § första stycket, sista strecksatsen!
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det finns alltså ingen regel, utan det är en tolkning. Då kan man ju ändra tolkningen. F.ö så innehåller den "fullständiga uppräkningen" tilläggstavlan "T22 Text" som "ger kompletterande anvisning som inte kan ges med någon annan tilläggstavla eller kombinationer av dessa." Den har man använt för att märka ut en lokal trafikföreskrift som inte kan märkas ut på annat sätt.daniel_s skrev:Det framgår rent allmänt av förordningens formuleringar att den är en fullständig uppräkning av vägmärken i trafiken.Harald skrev:Var i Vägmärkesförordningen står det? Jag har letat men inte hittat.daniel_s skrev:Vägmärkesförordningen anger i vilka fall vägmärken kan ha tilläggstavla. I övriga fall får sådana inte förekomma.
Regeln som du inte hittar bekräftas av undantaget i 8 kap 1 § första stycket, sista strecksatsen!
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Jaha, så det är inte frågan om någon ny typ av trafikreglering, bara om att man ändrar skyltningen av något som redan finns. Då förstår jag inte alls upprördheten och bekymren för trafiksäkerheten.kildor skrev:Men det där är ju samma skyltning som vi har i Stockholm, och med "förbud mot motordrivet fordon" i andra ändan. Det nya förslaget tycker i alla fall jag är tydligare.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Ta bort enkelriktningen på gatan och inför i stället ett infartsförbud för motorfordon vid varje korsning.
Genius on call
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Det är ju det man har gjort. För Repslagargatan t.ex. lyder trafikföreskriften "På markerad sträcka på Repslagargatan mellan Högbergsgatan och Sankt Paulsgatan enligt kartbild får andra motordrivna fordon än moped klass II inte föras i nordlig färdriktning."Odd skrev:Ta bort enkelriktningen på gatan och inför i stället ett infartsförbud för motorfordon vid varje korsning.
Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling