Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av LÅ1 »

Tilläggstavlan "Förbjuden körriktning" är förklarande och bra. Skulle kanske t.o.m. en Stockholmsbilist förstå! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av Verspieder »

Föredömligt skyltat i Åbo med en tilläggstavla som borde vara fullt laglig även i Sverige. Men det bästa var nog ändå de tydliga markeringarna på gatan. Enkelt för både bilister och cyklister att se var de ska köra, var på körbanan de ska vara, och vilka körriktningar som är tillåtna. Inför i Stockholm så snart som möjligt. Funkar dessa instruktioner i hela Finland och hela övriga Sverige, borde även stockholmare kunna förstå dem.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av BSB101 »

Det som fungerar i andra städer/länder fungerar av någon anledning inte i Stockholm. Normen att vi bygger för bilen verkar sitta djupt i Stockholm.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av LÅ1 »

Mitt i sammanfattar skyltreglerna: "Allt om cykel mot enkelriktat: Reglerna, besluten, skyltarna".

I artikeln påstår man att med korrekt och tillåten skyltning kan man inte hindra bilar som kommer ut från garage eller gårdar att köra åt vilket håll som helst. Detta för att man inte får sätta upp skylten E16, den avlånga blå skylten med en pil. Men varför kan man då inte använda det runda blå påbudsmärket D1 påbjuden körriktning? Det kräver förstås skyltning vid varje utfart mot gatan.

Att inte göra gatan formellt enkelriktad gör ju också att bilparkering inte tillåts på vänster sida, och man får inte köra långt till vänster för att förbereda vänstersväng. Detta borde göra cyklandet i motriktningen säkrare.

Trafikborgarrådet är inte nöjd med Transportstyrelsens beslut: "Helldéns krav på ministern – tillåt cykling mot enkelriktat

Vad kan och får en minister göra i detta läge? Låta förbereda en lagändring är väl det enda. Att huta åt Transportstyrelsen skulle ju med största sanolikhet föranleda en KU-anmälan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av X12 »

Är det inte möjligt att måla ett motriktat cykelkörfält på en enkelriktad gata? Jag vet att det förekommer, men är det lagligt?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

X12 skrev:Är det inte möjligt att måla ett motriktat cykelkörfält på en enkelriktad gata? Jag vet att det förekommer, men är det lagligt?
Det kräver en bredare gata. I vissa fall är det möjligt, och mycket riktigt förekommer det också sedan länge.
LÅ1 skrev:Att inte göra gatan formellt enkelriktad gör ju också att bilparkering inte tillåts på vänster sida, och man får inte köra långt till vänster för att förbereda vänstersväng. Detta borde göra cyklandet i motriktningen säkrare.
Att ta bort bilparkeringsplatser finns inte på kartan. Det vet t o m miljöpartiet.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av TKO »

Om jag inte vore så upptagen skulle jag kunna göra en karta över parkeringsplatser som lämpligen kan tas bort - främst i Årsta men även i innerstaden samt övriga Söderort - trots att jag för närvarande är miljöpartist!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Att inte göra gatan formellt enkelriktad gör ju också att bilparkering inte tillåts på vänster sida, och man får inte köra långt till vänster för att förbereda vänstersväng. Detta borde göra cyklandet i motriktningen säkrare.
Att ta bort bilparkeringsplatser finns inte på kartan. Det vet t o m miljöpartiet.
Men det är ju en följd av att gatan inte är enkelriktad. Alltså inget explicit beslut.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Att inte göra gatan formellt enkelriktad gör ju också att bilparkering inte tillåts på vänster sida, och man får inte köra långt till vänster för att förbereda vänstersväng. Detta borde göra cyklandet i motriktningen säkrare.
Att ta bort bilparkeringsplatser finns inte på kartan. Det vet t o m miljöpartiet.
Men det är ju en följd av att gatan inte är enkelriktad. Alltså inget explicit beslut.
Nej men beslutet dras ju i en nämnd, där de flesta inte är dummare än att de räknar ut konsekvenserna.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av Hans Wibacke »

Helldén strikes back! Adjö E16 Enkelriktat trafik och välkommen F18 Körfältsindelning på sträcka. Bättre lycka denna gång?

Stadens nya plan för cykling mot enkelriktat
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... hlsLOyVIA/
Stockholm Direkt skrev:Återstår att se om denna skyltning överklagas.

– Det kan förstås hända, men vi gör bedömningen att den här omskyltningen håller, säger Daniel Helldén till DN.

https://www.dn.se/sthlm/kampen-for-att- ... ortsatter/
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av Odd »

Det kanske finns ett utrymme för eftertänksamhet här.

Hur kommer det sig att en reglering som är så enkel för många andra länder att hantera, ter sig nästan omöjligt att genomföra i Sverige?
Är det något i lagstiftningen, lagtolkningen eller är det helt enkelt så att vi Svenskar helt enkelt är rätt korkade?
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev:Det kanske finns ett utrymme för eftertänksamhet här.

Hur kommer det sig att en reglering som är så enkel för många andra länder att hantera, ter sig nästan omöjligt att genomföra i Sverige?
Är det något i lagstiftningen, lagtolkningen eller är det helt enkelt så att vi Svenskar helt enkelt är rätt korkade?
Det är som jag skrivit förut, det som fungerar i övriga världen fungerar inte i Stockholm, verkar vara någon naturlag. Varför bilförare i Stockholm verkar ha en större benägenhet att inte respektera skyltning har jag dock inget svar på.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

Vi respekterar väl skyltning ungefär lika bra som alla andra här i landet, dvs när det gäller märke C3 är respekten låg eftersom det sällan utmärker någon konkret risk och knappast heller ett övervakningsbart förbud. Där jag sett denna skylt i andra länder vill jag minnas att den oftast suttit vid extremt smala gränder som överhuvudtaget inte är framkomliga med bil, så tacka f-n för att den ”respekteras” (åtminstone av förare med bilar).

(C3 är alltså skylten med en förbjuden bil och en motorcykel på, som fram till 2007 hette ” Förbud mot trafik med motordrivet fordon”.)

Detta märke används ju vanligen tillsammans med tilläggstavlor för att markera t ex genomfartsförbud, och andra partiella förbud, dvs vägen efter märket måste i praktiken klara av dubbelriktad biltrafik.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av BSB101 »

Det handlar om att många bilförare inte förstår skyltarna. Är det fel på bilförarna eller på skyltarna?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

Både bilförarna och skyltarna har sina brister, men samhället anser att de duger till det de är till för.

Av tråden och länkarna framgår dock att man har använt skyltarna på ett sätt de inte är till för.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Både bilförarna och skyltarna har sina brister, men samhället anser att de duger till det de är till för.

Av tråden och länkarna framgår dock att man har använt skyltarna på ett sätt de inte är till för.
Det är just på grund av bilisternas bristande respekt för skyltar och regler som man fått skylta om flera gånger. Att sedan Sverige inte klarar av att ha samma lagstiftning som många andra länder har inget med bristande skyltar att göra.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av Verspieder »

Men om bilisterna i just Stockholm har en sån bristande respekt för skyltar och regler, så spelar det väl ingen större roll hur man skyltar? Felet verkar ju mestadels sitta i huvudet på Stockholmsbilisterna. Kanske är det dags att byta huvudstad snart, om man i nuvarande huvudstad inte ens klarar av existerande svensk lagstiftning, som fungerar utan problem i övriga Sverige.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

Väldigt användbara synpunkter som kommer fram i denna tråd! Håller ni på sådär hemma också? ”Vadå plocka undan knivarna? Ungarna får väl för fan lära sig att hålla fingrarna borta! I andra länder får man lägga knivar var man vill!”
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av Verspieder »

I övriga Sverige betyder skylten som förr hette "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" just förbud mot trafik med motordrivet fordon. I Stockholm verkar samma skylt tolkas som "Varsågod och kör in här".

Jag anser att det huvudsakligen är bilförarna som har brister. I de olika medelstora universitetsstäder och mindre städer jag bott i, har det sedan åtminstone 1980-talet skyltats med "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" på smala enkelriktade gator, för att cyklism i bägge riktningar ska kunna vara tillåten. Det är för mig obegripligt att bilister just inne i Stockholm inte förstår detta. För det verkar ju samtidigt inte förekomma alltför stora problem med Stockholmsbilister som vid besök i andra län utanför huvudstaden kör mot skylten "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" lite varstans i de städer de besöker.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Jag anser att det huvudsakligen är bilförarna som har brister. I de olika medelstora universitetsstäder och mindre städer jag bott i, har det sedan åtminstone 1980-talet skyltats med "Förbud mot trafik med motordrivet fordon" på smala enkelriktade gator, för att cyklism i bägge riktningar ska kunna vara tillåten.
Ja, men du verkar trögfattad, eller så läser du inte innantill i tråden. Det finns nu ett myndighetsbeslut som visar att sådan skyltning inte är tillåten, och jag har ju redan påpekat att man inte löser något problem genom att tala om att bilförarna är dåliga bilförare, vilket knappast någon kan invända mot.
Skriv svar