Ingen BRT i Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Odd »

Enligt Stockholm Direkt så blir det ingen BRT i Stockholm. Det verkar som att poletten trots allt trillade ner om vad BRT egentligen är för något. En av motiveringarna verkar vara just problemet med att det är så utrymmeskrävande och kräver omfattande investeringar.

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... jVHAAlsWA/
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9889
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Orsaken står ganska explicit i artikeln:
Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten eller kommunen att satsa på detta i dagsläget.
Så länge ingen kommun vill bygga bostäder i utbyte mot en BRT-bana så lär det inte bli något. Det är inte heller konstigt att kommuner föredrar spårtrafik som inte kan flyttas.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av spårsnoken »

Ehhh..... Kan vi inte bygga spårväg i stället? Billigare. mindre utrymmeskrävande och miljövänligare....

mvh/spårsnoken
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Orsaken står ganska explicit i artikeln:
Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten eller kommunen att satsa på detta i dagsläget.
Det finns också ett ovanligt klarsynt uttalande av nuvarande trafikborgarråd:
Daniel Helldén (MP) skrev:Vi vill skapa kraftigt förbättrade förutsättningar för bussar, men inte genom att införa BRT. Det kräver för stora investeringar och en förändrad infrastruktur, bland annat då det krävs helt separata vägar för enbart bussar.
Det där med "helt separata vägar för enbart bussar" är något som förespråkarna av BRT brukar glömma bort!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9889
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Orsaken står ganska explicit i artikeln:
Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten eller kommunen att satsa på detta i dagsläget.
Det finns också ett ovanligt klarsynt uttalande av nuvarande trafikborgarråd:
Daniel Helldén (MP) skrev:Vi vill skapa kraftigt förbättrade förutsättningar för bussar, men inte genom att införa BRT. Det kräver för stora investeringar och en förändrad infrastruktur, bland annat då det krävs helt separata vägar för enbart bussar.
Det där med "helt separata vägar för enbart bussar" är något som förespråkarna av BRT brukar glömma bort!
Jag skulle nog ge Dronjak äran för valet av trafikslag: "Att söka en satsning på bussar sänder fel signaler". Helldén ska ha beröm för sitt samarbete med grannkommunen - där har Reichenberg mycket att lära.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Odd »

Inge skrev:Det finns en gamal väg genom skogen mellan Åvägen i Fullersta och Smistavägen i Kungens kurva, som idag används som gång och cykelväg. Om den rustades upp till bussbana skulle man få en mycket snabb väg från Huddinge centrum till Skärholmen och vidare ut på förbifarten.
Bussbana? Bussväg snarare. En bussbana är väl typ såna här:
Genius on call
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

BRT-chock?

Inlägg av Stefan B »

Intressant! Särskilt konstaterandet att BRT är dyrt pga egen infrastruktur. Hur var det nu: "spårväg behövs inte, BRT ger samma service mycket billigare" har det hetat. Kanske verkligheten trots allt är lite mer komplicerad?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... VHAAlsWA/

Stefan B

PS Hellden (MP) säger i artikeln att de satsar på spårtrafik. När ordnar han då spårvägsförbindelsen Djurgårdsbron-Ropsten?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: BRT-chock?

Inlägg av TKO »

Stefan B skrev:Intressant! Särskilt konstaterandet att BRT är dyrt pga egen infrastruktur. Hur var det nu: "spårväg behövs inte, BRT ger samma service mycket billigare" har det hetat. Kanske verkligheten trots allt är lite mer komplicerad?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... VHAAlsWA/

Stefan B

PS Hellden (MP) säger i artikeln att de satsar på spårtrafik. När ordnar han då spårvägsförbindelsen Djurgårdsbron-Ropsten?
Jag tror det föreligger en missuppfattning om vem som ansvarar för spårvägsutbyggnader i Stockholms stad. Så länge sträckan Djurgårdsplan-Ropsten inte ingår i den styrande blågröna kollektivtrafiksalliansens planer så kommer den inte att byggas... spårvägseuforin inom högern verkar ha svalnat.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: BRT-chock?

Inlägg av TKO »

Ja en metod som praktiseras av en del debattörer är att diskutera allting i alla trådar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Re: BRT-chock?

Inlägg av Stefan B »

Visst, men "stadens oklara planering" anförs inte sällan som skäl för passiviteten....

Stefan B
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: BRT-chock?

Inlägg av TKO »

Stefan B skrev:Visst, men "stadens oklara planering" anförs inte sällan som skäl för passiviteten....

Stefan B
När det gäller Cityspårvägens förlängning till Ropsten är det inte så konstigt att staden inte vill planera för något som landstinget inte verkar vilja bygga. Jag kan förstå att det smärtar att inse att det inte är "sossarna" som är skurkarna - men det är visst nya tider nu.

(Det är kanske en lite väl långtgående ideologisk slutsats - men jag tror att högerns spårvägsvurm försvann samtidigt som man slutade vara "det nya arbetarpartiet". Men jag tror ändå att det finns ett samband!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Jourmaster »

Två trådar hoplagda. Kolla gärna om det finns en tråd om ämnet innan du startar en ny.
Jourhavande forummoderator.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

Debattartikel i Stockholm Direkt: 'S: "Tamsons har fel om stöd för superbussar"'
Jag gillar Magnus Orests kommentar!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:Debattartikel i Stockholm Direkt: 'S: "Tamsons har fel om stöd för superbussar"'
Jag gillar Magnus Orests kommentar!
Även om jag inte är någon större anhängare av vare sej BRT eller "Superbussar" så verkar det som om vare sej Magnus Orest eller flera av forumets skribenter åkt buss på t ex Nynäsvägen eller Värmdöleden. För även om det inte är "egna upphöjda körbanor" eller "egna tunnlar" så funkar det hyfsat bra att i kollektivkörfälten ta sej förbi bilköerna. Och för att trafikförsörja spridd förortsbebyggelse - ta Tyresö som exempel - fungerar det rätt bra med bussar som kör som lokallinje (i blandtrafik) i utkanten för att sedan köra (i stort sett) nonstop som snabbbuss på stamsträckan in till stan. Där har kanske spårtrafiken svårt att konkurrera trots allt?

Sedan är frågan om detta är tillämpbart på "Stockholmsbågen" - finns det underlag för en tvärförbindelse så långt ut? Enligt vissa skribenter på detta forum finns ju ett väldigt stort underlag för (tvär)förbindelser väster om City - men jag är som sagt tveksam. Visst kan man uppnå förvånansvärt korta restider mellan t ex Skärholmen och Barkarby med en "superbuss" - fast det går ju ännu fortare med egen bil, särskilt om vi tar hänsyn till att få har sin bostad vid superbusslinjen och därför har minst ett byte. Sedan har vi frågan om turtäthet - är underlaget så stort att det blir mer än 10-15 minuters trafik? Och då blir ju väntetiden en viktig faktor.

Nej motorvägstunneln under Mälaren innebär att biltrafiken får en ökad tidsvinst i de relationer som diskuteras - och kommer därför att leda till en resursslösande och utglesad samhällsstruktur som i varje fall inte jag önskar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Debattartikel i Stockholm Direkt: 'S: "Tamsons har fel om stöd för superbussar"'
Jag gillar Magnus Orests kommentar!
Även om jag inte är någon större anhängare av vare sej BRT eller "Superbussar" så verkar det som om vare sej Magnus Orest eller flera av forumets skribenter åkt buss på t ex Nynäsvägen eller Värmdöleden. För även om det inte är "egna upphöjda körbanor" eller "egna tunnlar" så funkar det hyfsat bra att i kollektivkörfälten ta sej förbi bilköerna. Och för att trafikförsörja spridd förortsbebyggelse - ta Tyresö som exempel - fungerar det rätt bra med bussar som kör som lokallinje (i blandtrafik) i utkanten för att sedan köra (i stort sett) nonstop som snabbbuss på stamsträckan in till stan. Där har kanske spårtrafiken svårt att konkurrera trots allt?

Sedan är frågan om detta är tillämpbart på "Stockholmsbågen" - finns det underlag för en tvärförbindelse så långt ut? Enligt vissa skribenter på detta forum finns ju ett väldigt stort underlag för (tvär)förbindelser väster om City - men jag är som sagt tveksam. Visst kan man uppnå förvånansvärt korta restider mellan t ex Skärholmen och Barkarby med en "superbuss" - fast det går ju ännu fortare med egen bil, särskilt om vi tar hänsyn till att få har sin bostad vid superbusslinjen och därför har minst ett byte. Sedan har vi frågan om turtäthet - är underlaget så stort att det blir mer än 10-15 minuters trafik? Och då blir ju väntetiden en viktig faktor.

Nej motorvägstunneln under Mälaren innebär att biltrafiken får en ökad tidsvinst i de relationer som diskuteras - och kommer därför att leda till en resursslösande och utglesad samhällsstruktur som i varje fall inte jag önskar.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Är nog benägen att hålla med dig rätt mycket. S.k. direktbussar för förorterna till city är förvånansvärt populära även bland grupper som vanligtvis åker bil Den stora utmaningen - vilket ju även Trafikförvaltningens "vanliga" stomlinjer är exempel på är att det är svårt att få underlag som räcker till - just för att få bor vid stationerna och alltså ändå måste göra ett förhatligt byte.

Sedan blir ju alltid det konstiga - om man inte vågar satsa på några bussförbindelser som kanske inte går ihop samhällsekonomiskt, men som ändå ger stora restidsvinster, så går det ju inte heller att testa. Samtidigt är man ju beredd att lägga många miljarder så fort det rör spårtrafik.

I sammanhanget bör nog också ihågkommas att den här typen av snabba tvärförbindelser med buss är ganska ovanliga även i andra länder. Kan komma på väldigt få exempel, utan de flesta påminner om stomlinjerna i 17x-serien. Ofta blir man ju tvungen att dra även tvärförbindelser i en massa kringelkrokar för att få tillräckligt underlag. Det gäller ju även till viss del för Tvärbanan.

En stor orsak till att bilen förlorar mot innerstaden, men vinner i tvärförbindelser, är ju för att många slipper sitta i kö. Samtidigt är det förstås vettigt att när man ändå exempelvis bygger förbifart Stockholm, reservera körfält för buss.

En bra och smart planerad tvärförbindelse bör från startpunkten på morgonen passera stora bostadsområden och vid slutdestinationen stora arbetsplatsområden. Problemet är ju att sådana linjer får en enkelriktad rusningsriktning (men det kan väl ibland gå att kombinera två sådana linjer). Men det tror jag nästan är en förutsättning för att lyckas. Mycket mer än att bara kombinera två knutpunkter.

Samtidigt finns det som sagt många platser att prova konceptet på, utan att det behöver gå upp till miljardbelopp. Men inte ens det tycker man att det finns pengar till. Ibland (eller rätt ofta) får jag en känsla av att bara ett projekt är tillräckligt storslaget när det gäller kollektivtrafik, så kan man köpa det. Medan små, relativt billiga projekt refuseras. Ja, hela Trafikförvaltningens strategi för busstrafik bygger ju i princip på ett sådant tänkande om kärleken till de stora kostnadsdrivande projekten.
Senast redigerad av Lars_L den tisdag 14 november 2017 22:34, redigerad totalt 1 gånger.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av LÅ1 »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Debattartikel i Stockholm Direkt: 'S: "Tamsons har fel om stöd för superbussar"'
Jag gillar Magnus Orests kommentar!
Även om jag inte är någon större anhängare av vare sej BRT eller "Superbussar" så verkar det som om vare sej Magnus Orest eller flera av forumets skribenter åkt buss på t ex Nynäsvägen eller Värmdöleden. För även om det inte är "egna upphöjda körbanor" eller "egna tunnlar" så funkar det hyfsat bra att i kollektivkörfälten ta sej förbi bilköerna. Och för att trafikförsörja spridd förortsbebyggelse - ta Tyresö som exempel - fungerar det rätt bra med bussar som kör som lokallinje (i blandtrafik) i utkanten för att sedan köra (i stort sett) nonstop som snabbbuss på stamsträckan in till stan. Där har kanske spårtrafiken svårt att konkurrera trots allt?
Ja, visst är "egna upphöjda körbanor" eller "egna tunnlar" överdrivet. Men kanske skall man ha en avgränsning mellan busskörfältet och övriga körfält så att biltrafiken inte kan störa busstrafiken. Man ser ju ibland att bilar ligger lite fel i sidled så att bussföraren måste sakta in. Och får en bil problem och måste stanna så blir bussfilen en naturlig uppställningsplats. Sådant bör göras omöjligt så att bussarna i princip inte kan hindras av bilarna. För satsar man på något sånt här så måste man göra allt för att bussarna kommer fram snabbt och smidigt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Jourmaster »

Här övergick diskussionen till att handla om snöröjning. Den fick bli en egen tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =5&t=40295
Jourhavande forummoderator.
Enceladus
Inlägg: 9889
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Inge skrev:Det finns en gamal väg genom skogen mellan Åvägen i Fullersta och Smistavägen i Kungens kurva, som idag används som gång och cykelväg. Om den rustades upp till bussbana skulle man få en mycket snabb väg från Huddinge centrum till Skärholmen och vidare ut på förbifarten.
Jag citerar mig själv. Efter att ha besökt platsen har jag kunnat konstatera att vägen inte bara används som g/c-väg. Den är dessutom utryckningsväg för räddningstjänsten. Huddinge brandstation ligger direkt öster om skogen och man behöver förstås kunna nå alla delar av kommunen snabbt.

Det skulle nog inte behövas så mycket upprustning för att få till en smidig bussväg där.
Ett intressant förslag, men det är ett populärt friluftsområde du vill ta i anspråk. Just detta område har kommunen inga planer på att exploatera (det är ett reservat). Det går inte heller att beskylla Huddinge för att inte ta ansvar. Hur många kommuner har fördubblat sin befolkning sedan 1970?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Ulrik Berggren »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:
Jag citerar mig själv. Efter att ha besökt platsen har jag kunnat konstatera att vägen inte bara används som g/c-väg. Den är dessutom utryckningsväg för räddningstjänsten. Huddinge brandstation ligger direkt öster om skogen och man behöver förstås kunna nå alla delar av kommunen snabbt.

Det skulle nog inte behövas så mycket upprustning för att få till en smidig bussväg där.
Ett intressant förslag, men det är ett populärt friluftsområde du vill ta i anspråk. Just detta område har kommunen inga planer på att exploatera (det är ett reservat). Det går inte heller att beskylla Huddinge för att inte ta ansvar. Hur många kommuner har fördubblat sin befolkning sedan 1970?
Jo det går alldeles utmärkt. Just Huddinge har extremt många och omfattande naturreservat.

Men det är inget som säger att man inte kan fixa i ordning en utryckningsväg till bussväg bara för att den går genom ett naturreservat. Det bör vara möjlighet ändå.
Idén kom första gången för typ 25 år sen, när utbyggnaden av KK var på tapeten. Men i Huddinge är naturlobbyn stark (se även fallet Södertörnsleden under Flemingsbergsskogen). Att dra busstrafik genom Gömmarenreservatet för betecknas som politiskt döfött.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Enceladus
Inlägg: 9889
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Vi kan ju jämföra med liknande projekt. Spårväg Syd fick inte gå genom Älvsjöskogen. Östlig förbindelse fick inte byggas på Nationalstadsparkens mark. Nej, det är nog inte många som skulle uppskatta om Åleden öppnades upp för busstrafik. Det enda partiet som förespråkade idén fick istället byta namn.
Skriv svar