Ingen BRT i Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Det vore dock fördelaktigt om godståg också kunde gå där. Jag citerar ett stycke ur Norviks prövotidsredovisning:
M4Traffic skrev:När hamnen är byggd förväntas 25 % av containertrafiken att transporteras med järnväg. Detta innebär att det eventuellt finns tillkommande olägenheter för pendeltågstrafiken om godstågen tar kapacitet från pendeltågen. Vidare kan det leda till ökade restider och försämrad punktlighet för pendeltågen samt att systemet blir mer störningskänsligt. I värsta fall kan det leda till en utebliven turtäthetsökning för pendeltågen.
Detta måste planeras flera år i förväg!
Det är kanske bra att läsa hela rapporten...

Där konstateras (på sidan 16):
"Med utgångspunkt från de redovisade järnvägsflödena och med ett antagande att ett 750 meter långt tåg hanterar drygt 100 TEU görs bedömningen att det kommer behöva gå ett tågset vartannat dygn mot söder respektive norr för att möta de volymer som prognosticeras transporteras med tåg i öppningsskedet. Vid en fullt utbyggd hamn bedöms de prognostiserade flödena generera två tågset mot norr och drygt ett mot söder varje dygn. Detta är färre tåg än vad som tidigare har antagits. Om kortare tåglängder antas behöver frekvensen och antal tåg öka."

Förutom att rapportförfattarna inte kan stava ser vi att det inte är några stora tågmängder det är frågan om. Och godstågen mot norr är knappast hjälpta av en tvärförbindelse mot Södertälje...

Jag anser dessutom att rapporten överskattar godsmängdern på järnväg "norrut" - idag går i stort sett gods till/från Stockholms hamnar på järnväg i dessa realationer.

Och när det gäller trafiken "söderut" undrar jag vilka terminaler som man tror utgör destination? Hallsberg kanske, möjligen Eskilstuna. Nässjö? Nja... Jag tror inte containrar med destination Göteborg, Malmö eller Helsingborg kommer att gå på båt till Norvik och sedan med tåg tillbaka. Det skulle vara intressant att se vilka konkreta trafikflöden man räknat med!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Transporterna mellan Östersjöns största stad och Sydsverige kan mycket väl gå via Norvik. Hur som helst, Norvik beräknas bli jämnstor med Göteborg, och där anses Hamnbanan behöva dubbelspår - detta utan omfattande pendeltågstrafik som på Nynäsbanan. Alternativet för Södertörn är lastbilar var 19:e sekund, och det är naturligtvis inte vad invånarna vill ha!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Transporterna mellan Östersjöns största stad och Sydsverige kan mycket väl gå via Norvik. Hur som helst, Norvik beräknas bli jämnstor med Göteborg, och där anses Hamnbanan behöva dubbelspår - detta utan omfattande pendeltågstrafik som på Nynäsbanan. Alternativet för Södertörn är lastbilar var 19:e sekund, och det är naturligtvis inte vad invånarna vill ha!
Leningrad (förlåt S:t Petersburg)?

Ja visst kan dom det. Fast det torde mest (enbart?) röra sej om RoRo-trafik som knappast kommer att gå på järnväg.
Och även om S:t Petersburg är en stor stad är transportmängderna till/från Sverige inte specellt stora.

Och plötsligt var visst den rapport som tidigare hänvisats till inte något att hänga i julgranen, eftersom den inte räknar med den mängd godståg som skribenten själv fantiserar om...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av twr »

Är det verkligen rimligt att Norvik skulle bli lika stort som Göteborg? Är det verkligen något man tror, eller snarare något man vill, eller menar kanske skulle kunna inträffa.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av TKO »

twr skrev:Är det verkligen rimligt att Norvik skulle bli lika stort som Göteborg? Är det verkligen något man tror, eller snarare något man vill, eller menar kanske skulle kunna inträffa.
Oraklet i Årsta har naturligtvis svar på alla dessa frågor:

1) Nej.
2) Ja.
3) Ja.
4) Nja.

(Det enda som kan få de fromma förhoppningarna att slå in är att APM Terminals fortsätter köra Skandiahamnen i botten, men det får vi för landets bästa hoppas inte händer!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Ingen BRT i Stockholm

Inlägg av Enceladus »

Information om upprättandet av genomförandeplaner för expressbusslinjer Upplands Väsby – Arninge och Handen – Tyresö fram till år 2030
Trafikförvaltningen skrev:Ärende avser information om pågående arbete med att upprätta genomförandeplaner avseende etappvist införande av expressbusslinje Upplands Väsby – Vallentuna – Arninge och expressbusslinje Handen – Tyresö fram till år 2030.
Stockholm får istället så kallade "expressbusslinjer". Stockholmsbågen blir dock inte av, utan motsvarande expressbusslinje slutar där Spårväg Syd tar vid:
Trafikförvaltningen skrev:Tvärgående expressbusslinje, Flemingsberg - Handen – Tyresö C, knyter ihop kollektivtrafiksystemet genom en effektiv tvärförbindelse i stråk med stort resande och viktiga målpunkter. Linjen kopplar samman de regionala stadskärnorna i Haninge och Flemingsberg genom kortare restider samt ökar kärnornas omland. Förutom en förstärkt tvärkoppling, vilket minskar behovet av vinkelresor, bidrar linjen även till att avlasta pendeltåget samt terminalerna Gullmarsplan, Älvsjö och hållplats Norra Sköndal. Linjens sträckning mellan Handen och Flemingsberg är beroende av Tvärförbindelse Södertörn. När Tvärförbindelse Södertörn är på plats ska expressbussen inte vända i Handenterminalen utan vara genomgående vidare upp till Flemingsberg för möjligt byte till spårväg syd. Utredningsarbetet har hittills avgränsats till enbart sträckan Handen – Tyresö C, kompletterande utredning av kvarvarande delar planeras genomföras 2024.
Skriv svar