Sida 1 av 5

SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 17:43
av kildor
10 december närmar sig. SL har sammanfattat förändringarna:
http://www.sll.se/verksamhet/kollektivt ... tidtabell/

Direktlänk till dokumentet med detaljerna:
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kol ... %20T18.pdf

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 18:12
av roggek
(Väntar med spänning på Inge, TKO och Enceladus...
Så man får sig ett gott skratt till kvällen...:cheesygrin:)

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 19:02
av LÅ1
roggek skrev:(Väntar med spänning på Inge, TKO och Enceladus...
Så man får sig ett gott skratt till kvällen...:cheesygrin:)
Och efter några inlägg blir det bara trist munhuggning och åtminstone jag slutar läsa. Trist att man eventuellt missar ett vettigt inlägg som någon annan spränger in. :evil:

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 19:11
av Enceladus
Vi kanske kan försöka hålla oss till ämnet denna gång?

Ett vanligt - och befogat - klagomål från Södertörnskommunerna är att det finns för få arbetsplatser i södra länshalvan. Likväl finns det minst fyra stora arbetsplatser med dygnsverksamhet som har råkat hamna där - och alla dessutom längs linje 172! Det är svårt att dra någon annan slutsats än den som föreslogs i remissen: "Vidare övervägs att linjen får nattrafik med avgångar var 60 minut alla nätter då det är dygnsverksamhet vid minst fyra stora arbetsplatser." Det kan ta några år att smälta idén...

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 19:54
av TKO
roggek skrev:(Väntar med spänning på Inge, TKO och Enceladus...
Så man får sig ett gott skratt till kvällen...:cheesygrin:)
Eftersom förslaget inte innebär någon förändring av trafiken på linje 160 har jag inga synpunkter!

Så de goda skratten får nog någon annan bjuda på - tyvärr...

/TKO

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 21:22
av kildor
Två saker jag la märke till:

Stomlinje 6 införs (Karolinska-Ropsten) som ersätter linje 73. Turtätheten misstänker jag inte kommer kännas "stomlinjeaktig"

Linje 435-440 förlängs till Slussen för att avlasta linje 474, samtidigt som turtätheten på linje 474 glesas ut dagtid till 20-minuterstrafik på vissa sträckor.

Intressant utveckling. Det känns som att SL börjar vackla i stomlinjetänket...

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 22:55
av Lars_L
kildor skrev:Två saker jag la märke till:

Stomlinje 6 införs (Karolinska-Ropsten) som ersätter linje 73. Turtätheten misstänker jag inte kommer kännas "stomlinjeaktig"

Linje 435-440 förlängs till Slussen för att avlasta linje 474, samtidigt som turtätheten på linje 474 glesas ut dagtid till 20-minuterstrafik på vissa sträckor.

Intressant utveckling. Det känns som att SL börjar vackla i stomlinjetänket...
6:an har ju tagits beslut om redan tidigare. Den kommer trafikeras enligt stomlinje, alltså med 5-minuterstrafik i högtrafik och enlig regelverket för stomlinjer i innerstaden övrig tid.

474 är ju ganska misslyckad som stomlinje (och även 471). Tycker det är bra att man sätter in turer på 436-440 som går hela vägen,-men man skulle ha valt att köra under en längre tid och i 20-minuterstrafik (då även med 435 i timmestrafik) för att få fram ett vettigt trafikupplägg och fungera med 20-minuterstrafiken på 474.

Att de är misslyckade är för att de inte går som stomlinjer och har ett alltför stort upptagningsområde. Bättre satsat på direktbussar både till Orminge och Hemmesta (Värmdölandet) istället.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: tisdag 24 oktober 2017 23:00
av Enceladus
Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 6:50
av Lars_L
Enceladus skrev:Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.
Så enkelt är det inte. Beror på vilket avtalskonstruktion man har och hur hög beläggningen är. Förslaget var ju att också införa det på 559, vilket man nu struntar i. Notera att man samtidigt kommer ha 20-minuterstafik på vissa linjer till Viksjö i högtrafik, trots att det inte kommer synka med pendeltågen, med tanke på diskussionerna om att man inte skulle kunna ha 20-minuterstrafik på pendeltågen av det skälet. Sedan rör det sig ju på 541 och 550 i princip bara om några timmar på vardagskvällar och helgkvällar (på sin höjd).

Tittar du på det avtalsområden där det är VBP - så är det ju inte några utökningar alls att tala om nästan, utan i princip bara det omvända. De stora satsningarna görs ju just där det inte är VBP

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 9:00
av TKO
Sido(spårs)fråga:

I den inledande uppräkningen av de olika avtalsområdena används inte benämningen "VBP" längre, men jag antar att "incitament" är samma sak. Enligt sammanställningen är det "incitamentsavtal" på Tvärbanan, men där måste det vara svårt att ha en VBP-modell med nuvarande biljettkontrollsystem. Hur fungerar det där?

undrar
Thomas K Ohlsson

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 9:14
av Lars_L
TKO skrev:Sido(spårs)fråga:

I den inledande uppräkningen av de olika avtalsområdena används inte benämningen "VBP" längre, men jag antar att "incitament" är samma sak. Enligt sammanställningen är det "incitamentsavtal" på Tvärbanan, men där måste det vara svårt att ha en VBP-modell med nuvarande biljettkontrollsystem. Hur fungerar det där?

undrar
Thomas K Ohlsson
Incitament blir ju dock otydligt då det finns i alla avtal (om än väldigt lite i de gamla för Ekerö och Märstagaragets trafikområde. Vad som är betydelsefullt är ju hur stort incitamentet är - vilket också påverkar Trafikförvaltningens styrverksamhet.

Redan i förhandlingarna inför Tvärbanan var Arriva smarta nog att föreslå att ATR (med eget system installerat på alla vagnar) skulle utgöra grunden där för incitamentsberäkningen.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 9:22
av TKO
Lars_L skrev:
TKO skrev:Sido(spårs)fråga:

I den inledande uppräkningen av de olika avtalsområdena används inte benämningen "VBP" längre, men jag antar att "incitament" är samma sak. Enligt sammanställningen är det "incitamentsavtal" på Tvärbanan, men där måste det vara svårt att ha en VBP-modell med nuvarande biljettkontrollsystem. Hur fungerar det där?

undrar
Thomas K Ohlsson
Incitament blir ju dock otydligt då det finns i alla avtal (om än väldigt lite i de gamla för Ekerö och Märstagaragets trafikområde. Vad som är betydelsefullt är ju hur stort incitamentet är - vilket också påverkar Trafikförvaltningens styrverksamhet.

Redan i förhandlingarna inför Tvärbanan var Arriva smarta nog att föreslå att ATR (med eget system installerat på alla vagnar) skulle utgöra grunden där för incitamentsberäkningen.
Tack! Jag håller med om att det var smart av Arriva - även om det ju tar bort verifieringen att det handlar om betalande passagerare... men det var väl det som var meningen? Ett försök från SL:s sida att ha ett verkligt VBP-avtal - eller i varje fall ett avtal där VBP-delen är stor - torde ha slutat lika illa som den famösa "koncesionsupphandlingen" av Spårväg City!

/TKO

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 12:00
av Enceladus
Inge skrev:Nja, men det behöver bygga på en regelförändring. En förändring som inte kan införas i smyg, utan måste kommuniceras och annonseras för att bli legitim.

Dvs att SL beslutar att från och med den xx-xx-xx så skall alla biljetter och även månadskort ha validerads innan eller för buss vid påstigning, även vid byten, för att vara giltiga. (Undantaget byte inom spärrområde)

Därefter kan man och bör man givetvis har riktig VBP även på spårvagnar och lokaltåg.
Jag tror inte att obligatorisk biljettvalidering skulle fungera i praktiken. Exempelvis har Liljeholmen 1 300 påstigande i maxtimmen (16:30–17:30), d.v.s. runt 100 påstigande per avgång. Uppehållen skulle ta för lång tid om alla behövde gå till valideringsstolparna.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 13:28
av Harald
Enceladus skrev:Jag tror inte att obligatorisk biljettvalidering skulle fungera i praktiken. Exempelvis har Liljeholmen 1 300 påstigande i maxtimmen (16:30–17:30), d.v.s. runt 100 påstigande per avgång. Uppehållen skulle ta för lång tid om alla behövde gå till valideringsstolparna
Varför skulle det vara ett problem? Det är ju bara att se till att det finns tillräckligt många stolpar. Har man t.ex. åtta stolpar (fyra på var sida) så blir det i genomsnitt 162,5 valideringar per stolpe och timme, d.v.s. mindre än tre per minut. Även om det inte blir jämnt utspritt utan en viss anhopning närmare avgången, så kan det knappast vara något problem. En stolpe borde klara minst 15 valideringar per minut.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 15:13
av TKO
Åter till de kommande trafikändringarna!

Trafiken i Viksjö genomgår en radikal omstrukturering. Medan man under en längre period gradvis ökat trafiken mot Barkarby gör man nu helt om och koncentrerar matarbussarna till Jakobsberg. Detta motiveras med att det blir en begripligare struktur och att byggnadsarbeten kring Barkarby station kommer att försvåra busstrafiken. Man påstår också att det kommer att bli i stort sett samma restider som tidigare...

Det sista tror jag inte på - de allra flesta resor går fortare via Barkarby. Och under tiden Barkarby station byggdes om var det väldigt rörigt där - men då var det inte tal om att dra in busstrafiken.

Däremot blir det säkert överskådligare - och för de viksjöbor som skall åka och handla på Domus i Jakobsberg innebär det nya bussnätet en förbättring.

Om totalintrycket är positivt eller negativt har jag svårt att bedöma - kanske det just nu är "vi får se"!

Thomas K Ohlsson
fd Järfälla-(men ej Viksjö)-bo

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 15:21
av Enceladus
Harald skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att obligatorisk biljettvalidering skulle fungera i praktiken. Exempelvis har Liljeholmen 1 300 påstigande i maxtimmen (16:30–17:30), d.v.s. runt 100 påstigande per avgång. Uppehållen skulle ta för lång tid om alla behövde gå till valideringsstolparna
Varför skulle det vara ett problem? Det är ju bara att se till att det finns tillräckligt många stolpar. Har man t.ex. åtta stolpar (fyra på var sida) så blir det i genomsnitt 162,5 valideringar per stolpe och timme, d.v.s. mindre än tre per minut. Även om det inte blir jämnt utspritt utan en viss anhopning närmare avgången, så kan det knappast vara något problem. En stolpe borde klara minst 15 valideringar per minut.
Problemet är inte hur många valideringar som kan ske per minut, utan att det står 100 personer vid dessa stolpar. Jag tror att många med giltiga biljetter hade struntat i att validera för att slippa trängas. Det hade ju också varit orimligt att ta ut tilläggsavgifter från dem som redan har månadskort.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 15:27
av Harald
Och varför skulle de stå vid stolparna? När man har validerat sitt kort, ställer man sig vid lämplig plats på plattformen och väntar på vagnen.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: onsdag 25 oktober 2017 19:44
av Lars_L
Validering via stolpar är väl helt ointressant enligt VBP-system. Enda orsaken till att ersättningen är kopplade till viserade biljetter är ju för att Trafikförvaltningen samtidigt vill kunna kontrollera att entreprenörerna sköter sitt åtagande vad gäller visering korrekt. Detta går ju ändå inte att göra via stolpar. Då går det ju lika bra att beräkna underlaget genom statistiken - såvida den är tillförlitlig.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: torsdag 26 oktober 2017 7:17
av Lars_L
Inge skrev:
Lars_L skrev:Validering via stolpar är väl helt ointressant enligt VBP-system. Enda orsaken till att ersättningen är kopplade till viserade biljetter är ju för att Trafikförvaltningen samtidigt vill kunna kontrollera att entreprenörerna sköter sitt åtagande vad gäller visering korrekt. Detta går ju ändå inte att göra via stolpar. Då går det ju lika bra att beräkna underlaget genom statistiken - såvida den är tillförlitlig.
Inte alls huvudorsaken är att ge incitament för att förbättra trafiken. Sedan att man från sin skyddade verkstad inte förstår hur ett sådant bör utformas är en annan sak.

Man kan liksom inte ha en del av ersättningen fast och resten VBP-baserad och tro att det fungerar. VBP delen måste naturligtvis vara minst 100%, troligen mer.

Vem skriver ett avtal med en fastighetsmäklare som säger att du får 40.000 kr + 0.1% av köpeskillingen? -Det funkar ju inte ! Istället skriver man att ersättningen skall vara 10% av (köpeskillingen - 5.000.000) om fastigheten är värd ca 5.500.000.

Först då får man mäklaren att jobba ordentligt. Det är samma sak med trafikutövare.

VBP är alltså bra, men bara om man är kompetent nog att skriva avtalet.

Sedan är det en annan fråga om skillnaden mellan att betala efter räknare på tågen och egentlig VBP. Ja då är förstås den väsentliga skillnaden just den att man ser till att utövarens incitament även infattar att kontrollera att de resande betalat för sig.
Man kan inte ha en fast ersättning det är riktigt, men en som bygger på produktionskostnaderna. Eftersom VBP är en fast intäkt, oberoende av resans längd och de faktiska produktionskostnaderna, så är det ju bara ett sätt att ge en klumpsumma för trafiken, fast på ett annat sätt. Enda effekten är att man försöker minimera trafikutbudet och servicen så mycket som möjligt. Det gör att man förvisso får relativt låg kostnad för avtalen men å andra sidan än mindre trafik för pengarna, Kostnaderna per produktionskilometer blir därför ganska höga i slutändan (dock inte i upphandlingen, eftersom man då har kvar den höga servicen på trafiken).

Det finns ju många sätt att kontrollera att resenärerna betalar för sig, men det uppnår man ju redan vid ganska små incitament, eller höga viten om det inte följs.

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Postat: torsdag 26 oktober 2017 18:45
av Lars_L
Inge skrev:
Jag tror att du missar vad jag skrev. Incitamentsavtal betyder inte att man kommer att dra ner. Incitamentsavtal betyder att man får det incitamentet ger.

Mäklaren som bara får 0,1% utdelning kommer att strunta i fastighetens försäljningspris, minimera sina kostnader och ta hem den fasta ersättningen.

Mäklaren som har 10% i incitament kommet att kämpa för varje 50.000 kronorshöjning som kommer in via budgivningen.

Precis samma sak är det med trafikutövare. Sedan kan man förstås diskutera om incitamentet är satta som dom är på grund av ren inkompetens eller om politikerna helt enkelt har den dolda agendan att dra ner trafiken.

I inget av fallen är det emellertid fel på incitamentsprincipen.
Jag förklarade väl snarast hur den här typen av incitamentavtal fungerar. Det du beskriver är ju snarare en form av bonus. Egentligen är det ju kanske fel att kalla VBP-avtal för incitament, eftersom som du skriver syftet endast är att dra ner trafiken, vilket ju också Trafikförvaltningen är rätt öppna med och ständigt rapporterar om. Däremot är det knappast politikernas ambition, tvärtom har man ju mål om att resandet ska öka, som man alltså inte uppnår med den här typen av avtal.

Med de här avtalen vill man ju uppnå två saker,

- färre linjer och lägre turutbud
- undvika parallellgående trafik.

Sedan kan man väl säga att när entreprenörerna sedan försöker komma med förslag som innebär just det, säger ju ofta Trafikförvaltningen nej ändå. Detta medför att bolagen känner sig lurande och det undergräver hela modellen - även om man väl nu försöker lösa det lite genom dyra tilläggsavtal till Nobina, vilket då istället medför att kostnaden blir ännu högre för trafiken än om man hade ett traditionellt produktionsavtal med incitament.