Fram till 70-talet var inriktningen stadsbana (tunnelbana) och man byggde ut flera förortsgrenar med hög standard men kom aldrig så långt att man knöt ihop dessa genom centrum. Paradigmskiftet på 70-talet lämnade ett halvfärdigt system och en period av osäkerhet följde. Man pratade spårtaxi och automatbana, och spårvägen hängde väl ganska löst. På 90-talet beslutade man att återigen satsa på spårvägen, men denna gång inte som stadsbana utan mer som traditionell spårväg. Man byggde Kringen och en del av förortsgrenarnas stadsbanestandard försvann. Samtidigt med detta satsade man på att bygga upp ett pendeltågssystem runt Göteborg. Höjdpunkten i denna utveckling får nog anses vara Västlänken som byggstartar nästa år.
När man läser utredningsmaterialet för Kollektivtrafiken GMP 2035 så är det mycket fokus på BRT kallat Metrobuss och Citybuss, "tänk spårvagn, kör buss" eller "tänk tunnelbana, kör buss". Just konceptet metrobuss verkar vara det nya stora som man på sikt vill se som den stomme som ska motsvara t.ex. tunnelbanan i Stockholm. Metrobussen ska använda de trafikleder som går runt och genom Göteborg. Man tänker sig ett nästan helt separerat system, t.ex. genom upphöjda körbanor med tunnelbaneliknande stationer. Det befintliga spårvägsnätet ska effektiviseras och man tänker sig några kompletterande länkar men annars är det BRT som gäller. Några tankar om att fortsätta utveckla pendeltågssystemet med Västlänken som bas nämns knappt, tvärtom vill man bygga ut metrobuss parallellt med pendeltågen mot Mölndal och Partille.
Sammanfattning:
- Fram till 70-talet: Stadsbana - Resulterade i ett halvfärdigt stadsbanesystem.
- 70-talet till 90-talet: Osäkerhet (fantasier om spårtaxi) annars buss.
- 90-talet tills nu: Spårväg och pendeltåg - Resulterade i ett flexibelt men långsamt spårvägssystem och förmodligen ett halvfärdigt pendeltågssystem.
- Framtiden: BRT - Kommer man uppfylla förväntningarna eller blir det bara påklistrade bussfiler och motorvägshållplatser?