Sida 1 av 3

Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: onsdag 13 september 2017 22:52
av LÅ1
"Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: onsdag 13 september 2017 23:45
av Lars_L
LÅ1 skrev:"Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?
Och om de åkte den första intervjuveckan, så var det väl kanske en annan kategori av resenärer. Undersökningen genomfördes 7-20 augusti. Så pendeln till Bålsta var ju avstängd under halva tiden. Bålstagrenens resenärer brukar ju också vara lite mer missnöjda än Märsta- Uppsala och Södertäljegrenen. Så visst kan det ha påverkat.

Sedan vore det ju väldigt konstigt om inte folk blev lite nöjdare med nya Citybanan. Dock var inte nöjdheten för juli så där väldigt hög - 69 procent. Så jag skulle nog avvakta lite längre för att se att siffrorna håller. Man träffar ju också en helt annan grupp resenärer på sommaren än under övriga året i de här enkätundersökningarna.

Det var ju dock en ökad nöjdhet just när MTR tog över. Nya tåg (eller att X10 tagits ur trafik), och nya stationer borde dock generera ungefär den här nöjdheten. Men det är för kort serie (för få intervjuer) ännu för att dra några tydliga slutsatser.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 7:37
av Odd
De undvek nog Bålstagrenen. Bara i den här veckan har det varit förseningar på minst fem minuter både måndag, tisdag och onsdag. Får se om det håller i sig i dag, torsdag, när jag skall åka mellan sumpan och spånga.

Jag kan i alla fall inte påstå att det blivit bättre med MTR, snarare tvärtom. Fler korta tåg, många förseningar eller inställda tåg pga märkliga orsaker som "personalbyte" osv. Jag har vid två tillfällen sett tågvakter som stängt dörrarna trots att inte alla har gått på eller av, ena gången en dagisklass som höll på att gå på och den andra gången när man körde med en vagn vid Odenplan och inte väntade på alla trafikanter. Alla kom visserligen med men tågvakten fick i alla fall en mindre utskällning av en resenär.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 7:48
av Lars_L
Odd skrev:De undvek nog Bålstagrenen. Bara i den här veckan har det varit förseningar på minst fem minuter både måndag, tisdag och onsdag. Får se om det håller i sig i dag, torsdag, när jag skall åka mellan sumpan och spånga.

Jag kan i alla fall inte påstå att det blivit bättre med MTR, snarare tvärtom. Fler korta tåg, många förseningar eller inställda tåg pga märkliga orsaker som "personalbyte" osv. Jag har vid två tillfällen sett tågvakter som stängt dörrarna trots att inte alla har gått på eller av, ena gången en dagisklass som höll på att gå på och den andra gången när man körde med en vagn vid Odenplan och inte väntade på alla trafikanter. Alla kom visserligen med men tågvakten fick i alla fall en mindre utskällning av en resenär.
I bussområden brukar ju dock nya bussar generera lite nöjdare kunder. Att X10 tagits ur trafik och nya stationer borde ju öka nöjdheten något. Men som sagt - detta går fort över om man inte levererar bättre kvalitet. Augusti är ju också en ganska trevlig månad - hösttrafiken har kommit igång medan folk fortfarande är kvar på semester.

Har inte sett att det varit någon katastrof med MTR, men jag kan inte heller se att det skulle fungera bättre. Ska ju bli oerhört intressant när man börjar köra med snabbtåg i december och se hur många som blir nöjda/respektive missnöjda med det och den generellt sämre punktligheten som blir med det nya upplägget.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 19:27
av Lars_L
Inge skrev:Det är skönt att blivit av med SJ och det kommer säkert att göra att nöjdheten ligger ett snäpp över vad den annars skulle, även framöver.

Samtidigt är jag lite skeptisk till sådana här undersökningar. Bland annat eftersom de till stor del avspeglar hur nyanserade folk är och i vad mån de uppfostrats att svara artigt i respektive område, än verkliga skillnader.
Nja, håller nog inte med om den slutsatsen. Jag har ägnat ganska mycket tid åt att studera kundnöjdhet och den brukar vara ganska tydlig. Problemet är väl snarast om man överskattar skillnader och variationer. Finns väl också en del metodproblem hos Trafikförvaltningen. Förvisso använder man en ganska avancerad statistisk metod för att räkna ut resultaten på helårsbasis och analysera (fast man missar att man inte slå samman resultaten från olika områden eftersom olika parametrar har olika betydelse beroende på var i länet man åker).

Däremot är det alldeles för få enkäter för att skillnaderna mellan månaderna (eller ens mellan åren) ska vara statistiskt signifikanta. Trafikförvaltningen kan också styra det ganska bra genom att välja vilka busslinjer som enkäten delas ut på och under vilken tid på dygnet. I många trafikområden väljer man ut ungefär samma linjer månad efter månad, vilket ju då gör att man inte ens kan säga att siffrorna är representativa för trafikområdet.

Men det finns inget nu som egentligen motiverar högre kundnöjdhet utifrån MTR:s trafik - vilket ju förra månadens magplask också visar på. I pendeltågstrafiken är det ju också ganska svårt att påverka, då man inte ens styr över tidtabellen. Men att som nu köra korta tåg på linje 38 från Uppsala i morgonrusningen som verkar ha blivit en vana, är knappast vägen för att nå ökad kundnöjdhet.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 20:28
av Lars_L
Inge skrev:Det jag syftade på var snarare att om gnällspikarna i tex Årsta upplever en sak ungefär på samma sätt som väldresserad undre medelklass i Vasastan så kommer gnällspikarna i Årsta att sätta ett lägre betyg trots samma upplevelse.

Det enda sätter att komma ifrån sånt är att ha ett antal kontrollfrågor som man vet är lika för båda grupperna och sedan genomföra en normering utifrån det. Vad jag vet sker inget sådant i SLs undersökningar.
Jo, jag förstod det. Men eftersom avtalsområdena är så gigantiskt stora idag - faller ju nästan det resonemanget. Det finns ju ändå en ganska bra korrelation mellan den identifierbara kvalitén och den upplevda. Därtill är det frågan om de socioekonomiska variationerna är så stora i de olika områdena för vilka som faktiskt också åker buss? Och i sådana fall nog mer hänförbart till vilken linje man åker, än till trafikområde.

Trots att jag tittat långt tillbaka i Trafikförvaltningens statistik, har jag väldigt svårt att koppla socioekonomiska faktorer till kundnöjdheten.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 21:13
av Lars_L
Inge skrev: Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.
Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 21:32
av Enceladus
Inge skrev:
Lars_L skrev:
Inge skrev: Pendeltågen går till många gnällspiksområden. Det påverkar statistiken när man jämför med andra trafikslag.
Fast då borde det väl visa sig för busstrafiken i dessa områden? Vilket det inte går att utläsa. Snarare är ju orsaken till den i vanliga fall låga nöjdheten att punktligheten är så dålig. För pendeltågsresenärerna blir ju effekten extra stor då man missar bussanslutningar. Snarare är det väl så att man får förhållandevis hög kundnöjdhet, mot vad man borde få. Om man alltså ser till att man har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik.
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?
Pendeltåget har dålig punktlighet, dålig turtäthet och stor trängselproblematik. Inget annat trafikslag har denna kombination. Innerstadsbussarna är modernare och har betydligt högre turtäthet än förortsbussarna.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 21:40
av Lars_L
Inge skrev:
Men det är ju inte säkert. Det är framförallt centrumen kring vissa pendeltågsstationer som är typiska gnällspiksområden. Dessutom har väl innerstadsbussarna högre synbar kundnöjdhet än förotsbussarna trots sämre tidhållning?
Fast om din teori stämmer, så borde det väl vara rätt många gnällspiksområden även i närheten av t-banan (du har ju själv utnämnd Årsta på oklara grunder).

Att man är relativt nöjd i Innerstaden/Lidingö (79 procent i augusti) är väl till stor del på grund av den höga turtätheten. Många märker ju inte att bussarna är sena eftersom man bara går och ställer sig och tar första bästa buss vid de tunga stråken. Därför är man också relativt nöjd med tidhållningen (ligger på mellan 65-70 procent i regel) och med den upplevda punktligheten så brukar kundnöjdheten ligga ungefär på den nivå som den ligger i innerstaden. Men man är ju samtidigt ganska missnöjd med trängseln. I innerstaden finns ju dock ändå en ganska stor acceptans för att stå (korta sträckor och täta avgångar), varför inte det drar ner helhetsbetyget nämnvärt.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: torsdag 14 september 2017 21:52
av Enceladus
Tunnelbanan är ju inte jämförbar på något sätt. Den har bra punktlighet, hög turtäthet och dessutom mindre trängsel (förutom röda linjen).

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 15 september 2017 6:34
av Lars_L
Inge skrev: Som du själv skriver så får man även bättre betyg på sådant som är uppenbart mycket sämre, tex tidhållning. Det beror på hur man sätter betyg och inte alls på busstrafiken i sig.

Jag har inte studerat tunnelbanans undersökningar, men den har ju allmännt en mycket större blandning av folk. Inte bara de som bor i förstäderna.
Jo, men min analys handlar ju om att det finns korrelationer som gör att olika delar kompenserar för olika brister. Det vill säga att hög turtäthet kompenserar för sämre punktlighet, likväl som högre trängsel kompenseras av hög turtäthet och också avhängig av hur lång tid de resande behöver stå. Det handlar inte om att en del resenärer är gnälligare än andra, utan att trafiken ser annorlunda ut.

I innerstaden kan det vara bättre att som i London räkna på genomsnittlig faktisk väntetid i förhållande till den genomsnittliga väntetiden utifrån tidtabellstid, för att få fram ett bättre mått på punktligheten, än antalet försenade minuter för en specifik tur från avgångshållplatsen.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 15 september 2017 12:18
av Enceladus
Inge skrev:Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.

Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.
Nu utgår du från att det är olika grupper som använder pendeltåg och innerstadsbussar. Hur rimligt är det antagandet, speciellt efter Citybanan?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: fredag 15 september 2017 18:28
av Lars_L
Inge skrev:
Men det synes enklare och rimligare att konstatera att resultatet helt enkelt blir olika beroende på vilka grupper som tillfrågas, än att förlita sig på att konstiga korrelationer skall kompensera alla fel.

Således är undersökningarna odugliga till att jämföra olika områden och olika trafikslag. Men de kan användas till att jämföra över tid och uppenbarligen blev det bättre när SJ försvann.
Det finns en sådan faktor också förstås. Därför brukar ju resultaten bland annat kunna skilja sig lite under sommaren, jämfört med resterande del av året. Men det är inte konstiga korrelationer - däremot måste man ju som i London mäta per linje för att få fram intressant information. Men att värdet av sittplats är större om man åker buss i en timme än fem minuter är ju ganska självklart. Om du inte märker att bussen är försenad (eftersom du inte vet när den egentligen skulle ha avgått) är det ju också svårt att svara att man är missnöjd med punktligheten. Ganska självklara korrelationer med andra ord, som man också skulle få fram om man mätte per linje och inte gigantiska trafikområden.

I dagsläget visar ju egentligen bara NKI effekt om det är någon som missköter sitt trafikområde. Och missköter någon trafiken i trafikområdet så lär det ju märkas även på andra sätt.

Likväl som det förstås är en märklig form att mäta per gren i pendeltågstrafiken istället för per station - när den senare formen nästan måste vara lättare att hantera, eller i vilket fall lika lätt.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: måndag 05 februari 2024 12:13
av Enceladus
Ökad marknadsandel men minskad kundnöjdhet i kollektivtrafiken
Bussmagasinet skrev:Kollekitvtrafikens marknadsandel ökar jämfört med de senaste åren och är nu i stort tillbaka på nivån från innan pandemin. Men samtidigt minskar kundnöjdheten. Det framgår av Svensk Kollektivtrafiks stora, årliga mätning Kollektivtrafik-barometern som presenterades på måndagsmorgonen. De nöjdaste resenärerna finns i Värmland, Blekinge och Östergötland. Minst nöjda med sin senaste resa är resenärer i Region Stockholm och i Skåne.

[...]

Mest reser personer som bor i de tre storstadslänen. Andelen personer av hela befolkningen som reser kollektivt minst någon gång per månad var i Region Stockholm 80 procent, Västra Götalandsregionen 61 procent och Region Skåne 57 procent.
Kollektivtrafiken i Stockholm har föga förvånande högst marknadsandel i Sverige, men också lägst kundnöjdhet. Detta beror sannolikt på snabb folktillväxt i pendeltågskommuner. En allt större andel av SL:s resenärer använder pendeltåg, vilket förstås sänker kundnöjdheten. Går det att vända utvecklingen?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: måndag 05 februari 2024 13:12
av twr
LÅ1 skrev: onsdag 13 september 2017 22:52 "Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?
Intressant att det var just strax efter att Citybanan öppnade som resenärerna var så nöjda. Slogs det rekordet senare, eller var det toppen? (Senaste åren utgår jag ifrån har dåliga betyg.)

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 14:44
av Enceladus
twr skrev: måndag 05 februari 2024 13:12
LÅ1 skrev: onsdag 13 september 2017 22:52 "Pendlarna nöjdare än någonsin" skriver SvT/nyheter.

Från länkad text: "Pendlarna i länet är mer belåtna än någonsin med sitt pendeltågsåkande. Det visar SL:s senaste undersökning."
Är det långsökt att tro att intervjuarna undvek grenen mot Bålsta? :?
Intressant att det var just strax efter att Citybanan öppnade som resenärerna var så nöjda. Slogs det rekordet senare, eller var det toppen? (Senaste åren utgår jag ifrån har dåliga betyg.)
Min uppfattning är att Citybanans stationer är jättepopulära, speciellt jämfört med Stockholm C. Belysningen är mycket bättre, plattformsdörrarna ger en ökad känsla av säkerhet och det är smidigare att byta till tunnelbanan. Rekordet för kundnöjdhet uppnåddes under pandemin då trängseln var mindre, se sidan 8.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 15:48
av Hechtwagen
Resenärernas nöjdhet undersöks men huru med deras tacksamhet?

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 16:16
av Odd
Enceladus skrev: tisdag 06 februari 2024 14:44 ...
Min uppfattning är att Citybanans stationer är jättepopulära, speciellt jämfört med Stockholm C. Belysningen är mycket bättre, plattformsdörrarna ger en ökad känsla av säkerhet och det är smidigare att byta till tunnelbanan. Rekordet för kundnöjdhet uppnåddes under pandemin då trängseln var mindre, se sidan 8.
Det mesta blev ju bättre med pendeltågstunneln, framför allt separeringen från den övriga järnvägstrafiken.

En sak som däremot blev väldigt mycket sämre var orienteringen nere i pendeltågens domäner och att man av någon outgrundlig anledning inte kallade stationen för "T-centralen" och med det lade in spårnumreringen till spår 7-10. Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.

När det gäller orienteringen så är det under all kritik. I början så var inte ens Sergels Torg utsatt på skyltarna nere på pendeltågsstationerna. Det måste finnas ett mycket bättre system för att orientera sig i anläggningen.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 17:32
av Hechtwagen
Odd skrev: tisdag 06 februari 2024 16:16
Enceladus skrev: tisdag 06 februari 2024 14:44 ...
Min uppfattning är att Citybanans stationer är jättepopulära, speciellt jämfört med Stockholm C. Belysningen är mycket bättre, plattformsdörrarna ger en ökad känsla av säkerhet och det är smidigare att byta till tunnelbanan. Rekordet för kundnöjdhet uppnåddes under pandemin då trängseln var mindre, se sidan 8.
Det mesta blev ju bättre med pendeltågstunneln, framför allt separeringen från den övriga järnvägstrafiken.

En sak som däremot blev väldigt mycket sämre var orienteringen nere i pendeltågens domäner och att man av någon outgrundlig anledning inte kallade stationen för "T-centralen" och med det lade in spårnumreringen till spår 7-10. Att det finns två st spår 1 kanske inte gör något för den enskilde resenären då tunnelbanan ändå är så slarvigt skyltat, men det kan ju spela roll i en krissituation när personal skall till en specifik plattform och det kanske är osäkert om det är pendeltågen eller tunnelbanan som avses. Det lär ju behövas en incident med dödlig utgång innan det kommer ske en förändring.

När det gäller orienteringen så är det under all kritik. I början så var inte ens Sergels Torg utsatt på skyltarna nere på pendeltågsstationerna. Det måste finnas ett mycket bättre system för att orientera sig i anläggningen.
Det irrar folk uppe på Stockholm C som letar efter SL pendlar, det hade helt klart varit att föredra att ge dem unika nummer, tex 21-24.

Re: Nöjda pendeltågsresenärer (SL)

Postat: tisdag 06 februari 2024 18:28
av Odd
Hechtwagen skrev: tisdag 06 februari 2024 17:32 ...

Det irrar folk uppe på Stockholm C som letar efter SL pendlar, det hade helt klart varit att föredra att ge dem unika nummer, tex 21-24.
Ja, och när jag tänker efter, om man räknar alla tre stationer som ett komplex, så finns det till och med tre st av vardera spår 1, spår 2, spår 3 och spår 4.

Det om något borde vara rätt unikt i världen, eller i alla fall rätt sällsynt.