Sida 5 av 7

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 17 december 2017 11:39
av twr
Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?
Klok synpunkt!

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 17 december 2017 21:32
av Odd
twr skrev:
Odd skrev:Även om det inte blir en "omläggning" av spårvägen via centrum, så skall bron nog förväntas existera och fungera i 50 år, och det tycks ju vara generellt svårt att förutspå vad som händer under en sådan tidsperiod.
Man brukar räkna en teknisk livslängd för broar på 120 år. Hur det sen blir i praktiken kan ju bero på alla möjliga omständigheter.
Vilket gör det ännu viktigare att bygga den så att inte framtida användning begränsas.. :-D

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: lördag 23 december 2017 21:40
av Enceladus
twr skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?
Klok synpunkt!
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 24 december 2017 9:21
av twr
Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...
Varför är det viktigt, enligt dig?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 24 december 2017 10:23
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...
Varför är det viktigt, enligt dig?
Jag länkade tidigare till denna artikel. De som bor längs Nynäsbanan känner att de inte kan ta del av kommunens satsningar. I Stuvsta sker det inte heller mycket, men där är det inget problem eftersom det är lätt att ta sig till Huddinge C eller Flemingsberg. Hade Skogås och Flemingsberg legat på samma linje så hade det nog inte funnits underlag för detta missnöje. En av poängerna med Spårväg Syd är att integrera västra Huddinge med de centrala delarna. Samma sak med den tänkta omdragningen på Lidingö, även om situationen inte är exakt likadan där.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 24 december 2017 10:26
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:
Fast den retoriska frågan tyder ju (kanske oavsiktligt) på att det är viktigt med bra kommunikationer till sitt kommuncentrum (sedan kan det diskuteras om det är Huddinge C eller Flemingsberg i Huddinges fall)...
Varför är det viktigt, enligt dig?
Jag länkade tidigare till denna artikel. De som bor längs Nynäsbanan känner att de inte kan ta del av kommunens satsningar. I Stuvsta sker det inte heller mycket, men där är det inget problem eftersom det är lätt att ta sig till Huddinge C eller Flemingsberg. Hade Skogås och Flemingsberg legat på samma linje så hade det nog inte funnits underlag för detta missnöje. En av poängerna med Spårväg Syd är att integrera västra Huddinge med de centrala delarna. Samma sak med den tänkta omdragningen på Lidingö, även om situationen inte är exakt likadan där.
Ibland kanske en enklare lösning är att ändra kommungränserna.

Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 24 december 2017 10:47
av Enceladus
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.
Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 24 december 2017 10:58
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.
Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.
Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: torsdag 28 december 2017 0:27
av Enceladus
twr skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.
Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.
Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.
Lidingöbanan har 20-minuterstrafik i mellantrafik. Det gör att många känner att de ändå måste ha en bil för fritidsresandet. En omdragning via Centrum skulle förmodligen öka turtätheten och definitivt ge bättre bytesmöjligheter till vissa delar av ön som endast har busstrafik. Bilen ska inte ha några fördelar.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: torsdag 28 december 2017 11:43
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev: Underlaget kommer vara stort ändå. 5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.

Man kan formulera det som att det bör vara ett krav att restiden inte får öka, eller öka marginellt. Annars är det för många som förlorar restid.
Lidingöbanan har 20-minuterstrafik i mellantrafik. Det gör att många känner att de ändå måste ha en bil för fritidsresandet. En omdragning via Centrum skulle förmodligen öka turtätheten och definitivt ge bättre bytesmöjligheter till vissa delar av ön som endast har busstrafik. Bilen ska inte ha några fördelar.
Återigen, börja i rätt ände. Öka turtätheten i mellantrafik om det är det som är problemet, bygg inte en ny bana för att tvinga fram det. Vi måste väl ha något förtroende för vårt politiska systems förmåga att fatta vettiga beslut?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: torsdag 28 december 2017 15:26
av TKO
Det är en bra idé!

Merkostnaden för ökad mellantrafik är ringa, för att inte säga försumbar.
(De pengar man sparar på att ta bort konduktörerna räcker förmodligen till för att betala denna trafikökning).
Gör detta som ett försök, under säg ett år. Ökar inte resandet så går vi tillbaka till 20-minuterstrafik.
På Lidingö måste det vara helt rätt att låta "kundernas efterfrågan" styra trafikutbudet, matchar inte efterfrågan utbudet så minskar vi helt enkelt utbudet igen.

Ställ upp lätt mätbara mål för försöket, som 20% ökat resande under mellantrafik och 10% under högtrafik. Sen gäller det att vara stenhård, blir det bara 18 respektive 9 % så avbryts försöket, och resurserna används till annat - som att återställa trafikutbudet på linje 160 till den nivå det hade innan den blågröna röran tog över!

föreslår
Thomas K Ohlsson

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 07 januari 2018 20:27
av Magnus Ahltorp
Enceladus skrev:
twr skrev:Hur som helst får man se på det enskilda fallet. Boende längs Lidingöbanan vill inte få längre restid till resten av världen bara för att kunna åka enklare komma till Lidingö centrum.
Situationen är inte så svartvit som det låter. Omdragningen skulle ge mer dubbelspår och större underlag, dock till priset av något längre restid. Förmodligen skulle regelbunden 5-minuterstrafik införas till AGA i högtrafik. I praktiken är det inte lika lätt att sälja en dubbelspårsutbyggnad utan en omdragning, men i teorin finns förstås den möjligheten. Är det kanske värt att kämpa för det som är bäst i teorin? Vi får väl se vad som händer. Det beror ju också på Spårväg City.
Det kan vara så att det enda rimliga sättet att bygga ett dubbelspår är via Lidingö centrum, men det beror i så fall på att det är svårt att bygga längs stranden, inte på att Lidingöbanans resenärer så väldigt gärna vill till just Lidingö Centrum eller att det i Lidingö centrum finns jättemycket folk som vill åka Lidingöbanan. Underlaget ökar inte nämnvärt för att banan passerar Lidingö centrum.

Jag förstår dessutom inte ditt resonemang med kommuncentrum tidigare. Om det går att diskutera om Huddinge centrum eller Flemingsberg är Huddinges kommuncentrum så tycker jag att det automatiskt betyder att det är meningslöst att bry sig om det i resenärsflödessammanhang. Om det finns ett magiskt centrum som alla av någon anledning vill till för att de bor i en viss kommun så måste det väl vara uppenbart var det ligger? Ett kommunhus skulle t.ex. kunna vara ett sånt, men jag tror inte att det har den dragningskraften.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: söndag 07 januari 2018 20:44
av Magnus Ahltorp
TKO skrev:Det är en bra idé!

Merkostnaden för ökad mellantrafik är ringa, för att inte säga försumbar.
(De pengar man sparar på att ta bort konduktörerna räcker förmodligen till för att betala denna trafikökning).
Gör detta som ett försök, under säg ett år. Ökar inte resandet så går vi tillbaka till 20-minuterstrafik.
På Lidingö måste det vara helt rätt att låta "kundernas efterfrågan" styra trafikutbudet, matchar inte efterfrågan utbudet så minskar vi helt enkelt utbudet igen.

Ställ upp lätt mätbara mål för försöket, som 20% ökat resande under mellantrafik och 10% under högtrafik. Sen gäller det att vara stenhård, blir det bara 18 respektive 9 % så avbryts försöket, och resurserna används till annat - som att återställa trafikutbudet på linje 160 till den nivå det hade innan den blågröna röran tog över!
Är det inte så fullt i högtrafik så att det blir svårt att i medel klämma in (t.ex.) 10% fler resenärer (som dessutom förväntas vara tvekande) utan att öka utbudet? Det kan ju teoretiskt bli mer plats i högtrafik för att vissa åker tidigare och senare när det ändå är bra utbud i mellantrafiken, men då kommer ju de som byter tid räknas som minskat resande i högtrafik. Eller ska det ökade resandet ske mellan Käppala och Brevik?

Mellantrafiken är det kanske rimligt att sätta upp något mål för, särskilt som utbudet skulle öka med 100%, men det gäller ju också att ett sånt försök pågår så länge att de nya resenärerna först vågar lita på att det inte rycks undan, och sedan hinner ställa om sina vanor. Antalet personer som bor längs Lidingöbanan som står i startgroparna och bara väntar på att tågen börjar gå i 10-minuterstrafik i mellantrafiken och i så fall börjar åka torde vara ganska litet. Däremot är nog antalet som kan vänja sig vid att tågen alltid går ganska stort. Det är våldsamt stor skillnad på 10-minuterstrafik och 20-minuterstrafik i "alltid går"-hänseende.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: måndag 08 januari 2018 10:42
av Anders Hanquist
Magnus Altorp skrev: Om det finns ett magiskt centrum som alla av någon anledning vill till för att de bor i en viss kommun så måste det väl vara uppenbart var det ligger? Ett kommunhus skulle t.ex. kunna vara ett sånt, men jag tror inte att det har den dragningskraften.
Har heller inte riktigt förstått det där. Det kommer ofta fram i frågor om linjedragningar eller zongränser. Men hur många har frekventa ärenden till kommunhusen, om de inte jobbar där? Jag har bott i Stockholms kommun i större delen av livet, men aldrig besökt Stadshuset annat än i rent turistiska sammanhang (besett byggnaden eller tornet) eller andra privata sammanhang (Hjulmarknaden till exempel). När jag under cirka 20 år bodde i Täby komun hade jag heller inte något sådant behov, även om jag då bodde inom gångavstånd. Samma sak torde gälla kommersiella aktiviteter. Jag jag tänka mig att Bergshamrabor oftare åker till Danderyds centrum än till Solna centrum och Hallonbergsbor oftare till Kista än till centrala Sundbyberg. Det torde vara avstånden och kommunikationerna som styr detta och inte kommungränserna.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: måndag 08 januari 2018 12:02
av twr
Jag misstänker att en hel del människor i Stockholmsregionen inte ens vet vilken kommun de bor i.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: måndag 08 januari 2018 12:12
av Anders Hanquist
Möjligt, det är kanske postadressen man mest använder. Men det är klart har man barn i dagis- eller skolåldern så borde man veta det. Eller om man söker bidrag eller ska ha bygglov eller så. Men det kan nog finnas en del som inte är helt säkra på det, faktiskt.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: måndag 08 januari 2018 15:22
av ADDE
Det har ju inget med kommuncentra emd att göra. De flesta centrum verkar vara ställen där flera näringsidkare håller sig till. Lidingö Centrum är ett sådant centrumkomplex där man kan handla mer än bara mat. Larsberg håller på att utvecklas till en konkurrent, kan jag tänka mig. sedan är sundbybergs centrum, kista och mörby centrum av liknande karaktär. och som inge sa att sundbybergs kommunalhus ligger I Hallonbergen så låg täbys kommunalhus vid Roslags näsby, och inte vid Täby centrum - där ännu en köpcentra ligger. (Men de har ju flyttat nu. var?)

Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 0:40
av Magnus Ahltorp
ADDE skrev:Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".
Det jag menar är ju att det bara är stadshuset som kan motivera för resenärerna att det är just Lidingö centrum som Lidingöbanan ska gå förbi. Den går ju redan förbi Larsberg, och det klassiska stället för utökad service som har betydligt mera än Lidingö centrum är Fältöversten, som ju också är lätt att ta sig till. Räcker inte det är det bara att åka någon eller några stationer till.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 5:39
av Enceladus
Magnus Ahltorp skrev:
ADDE skrev:Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".
Det jag menar är ju att det bara är stadshuset som kan motivera för resenärerna att det är just Lidingö centrum som Lidingöbanan ska gå förbi. Den går ju redan förbi Larsberg, och det klassiska stället för utökad service som har betydligt mera än Lidingö centrum är Fältöversten, som ju också är lätt att ta sig till. Räcker inte det är det bara att åka någon eller några stationer till.
Som jag ser det finns det främst tre skäl att göra en omdragning: högre kapacitet/turtäthet, ett tillgängligare centrum samt bättre tvärförbindelser. Det förstnämnda skulle göra en sammankoppling med Spårväg City mer motiverad.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 6:39
av twr
Magnus Ahltorp skrev:
ADDE skrev:Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".
Det jag menar är ju att det bara är stadshuset som kan motivera för resenärerna att det är just Lidingö centrum som Lidingöbanan ska gå förbi. Den går ju redan förbi Larsberg, och det klassiska stället för utökad service som har betydligt mera än Lidingö centrum är Fältöversten, som ju också är lätt att ta sig till. Räcker inte det är det bara att åka någon eller några stationer till.
Det planeras också ett stort handelsområde i Valpararaiso. Om Spårväg City byggs kommer Lidingöbanan att gå direkt dit.