Sida 6 av 7

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:00
av Enceladus
twr skrev:5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.
Jag är inte lika säker på att det finns en plan. En av poängerna med sammankopplingen av Lidingöbanan med Spårväg City är att möjliggöra genomgående trafik för att ge större restidsvinster och avlasta röda linjen (AGA-depån är väl också en viktig anledning). Samtidigt säger du att det planeras för regelbunden 5-minuterstrafik på en bana med enkelspåriga sträckor. Redan detta är egentligen för störningskänsligt, men med genomgående trafik blir det ännu värre. Vi kan ju jämföra med banan i Södertälje som var Sveriges mest trafikerade enkelspår. Det fungerade inte alls i praktiken. Mindre störningar påverkade punktligheten i hela pendeltågsnätet. Överbelastade avgångar orsakar lätt mindre förseningar, vilka ett trafiksystem måste kunna hantera. Innan Nynäsbanans dubbelspår förlängdes till Tungelsta hade man tågbyte vid Västerhaninge för att upprätthålla en högre punktlighetsnivå, trots att det bara var halvtimmestrafik (visserligen var denna enkelspåriga sträcka mycket längre än de som jämförs, men det fanns många mötesstationer).

Jag tror därför att det behövs dubbelspår till AGA för att möjliggöra denna "planerade" trafik. Hur ska detta dubbelspår byggas om inte via Centrum?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:18
av Sio
Enceladus skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
ADDE skrev:Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".
Det jag menar är ju att det bara är stadshuset som kan motivera för resenärerna att det är just Lidingö centrum som Lidingöbanan ska gå förbi. Den går ju redan förbi Larsberg, och det klassiska stället för utökad service som har betydligt mera än Lidingö centrum är Fältöversten, som ju också är lätt att ta sig till. Räcker inte det är det bara att åka någon eller några stationer till.
Som jag ser det finns det främst tre skäl att göra en omdragning: högre kapacitet/turtäthet, ett tillgängligare centrum samt bättre tvärförbindelser. Det förstnämnda skulle göra en sammankoppling med Spårväg City mer motiverad.
Fast frågan är varför centrum måste bli tillgängligare, min uppfattning är att många Lidingöbor när det åker med kollektivtrafik för att handla sällanköpsvaror, även de som åker buss och passerar centrum, åker in till stan istället för att åka till Lidingö centrum. Besökarna i Lidingö centrum är nog framförallt de som åker bil, går eller cyklar.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:27
av Enceladus
Sio skrev:Fast frågan är varför centrum måste bli tillgängligare, min uppfattning är att många Lidingöbor när det åker med kollektivtrafik för att handla sällanköpsvaror, även de som åker buss och passerar centrum, åker in till stan istället för att åka till Lidingö centrum. Besökarna i Lidingö centrum är nog framförallt de som åker bil, går eller cyklar.
Syftet skulle vara att minska bilberoendet. Trängselskatt alla dagar och förbättrat utbud i kollektivtrafiken skulle kunna göra bilen obehövlig.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:34
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:5 minuters trafik till Aga har varit planen hela tiden.
Jag är inte lika säker på att det finns en plan. En av poängerna med sammankopplingen av Lidingöbanan med Spårväg City är att möjliggöra genomgående trafik för att ge större restidsvinster och avlasta röda linjen (AGA-depån är väl också en viktig anledning). Samtidigt säger du att det planeras för regelbunden 5-minuterstrafik på en bana med enkelspåriga sträckor. Redan detta är egentligen för störningskänsligt, men med genomgående trafik blir det ännu värre. Vi kan ju jämföra med banan i Södertälje som var Sveriges mest trafikerade enkelspår. Det fungerade inte alls i praktiken. Mindre störningar påverkade punktligheten i hela pendeltågsnätet. Överbelastade avgångar orsakar lätt mindre förseningar, vilka ett trafiksystem måste kunna hantera. Innan Nynäsbanans dubbelspår förlängdes till Tungelsta hade man tågbyte vid Västerhaninge för att upprätthålla en högre punktlighetsnivå, trots att det bara var halvtimmestrafik (visserligen var denna enkelspåriga sträcka mycket längre än de som jämförs, men det fanns många mötesstationer).

Jag tror därför att det behövs dubbelspår till AGA för att möjliggöra denna "planerade" trafik. Hur ska detta dubbelspår byggas om inte via Centrum?
SL:s planering för maxtrafiken har hela tiden varit 5 minuters trafik fram till Aga, och 10 minuter utanför Aga. Tanken var att köra detta med enkelspår på bron samt mellan Torsvik och Baggeby. Tågmötet i Torsvik styr tidtabellen och de nya dubbelspåren på Lidingöbanan är placerade utifrån denna förutsättning.

När det nu är beslutat att bygga dubbelspår på bron blir flexibiliteten och robustheten större. Det borde vara möjligt att köra trafik denna trafik, även om den förstås kan bli störningskänslig.

Frågan är dock om 5 minuters trafik med 60 meters tåg är tillräckligt på sikt. Den dag det behövs ännu tätare trafik kan ett dubbelspår behövas.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:43
av Enceladus
twr skrev:SL:s planering för maxtrafiken har hela tiden varit 5 minuters trafik fram till Aga, och 10 minuter utanför Aga. Tanken var att köra detta med enkelspår på bron samt mellan Torsvik och Baggeby. Tågmötet i Torsvik styr tidtabellen och de nya dubbelspåren på Lidingöbanan är placerade utifrån denna förutsättning.

När det nu är beslutat att bygga dubbelspår på bron blir flexibiliteten och robustheten större. Det borde vara möjligt att köra trafik denna trafik, även om den förstås kan bli störningskänslig.

Frågan är dock om 5 minuters trafik med 60 meters tåg är tillräckligt på sikt. Den dag det behövs ännu tätare trafik kan ett dubbelspår behövas.
Varför påminner detta om Citybanan? Finns det något enkelspår i Sverige där 5-minuterstrafik fungerar utan problem i verkligheten och inte på pappret?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 7:54
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:SL:s planering för maxtrafiken har hela tiden varit 5 minuters trafik fram till Aga, och 10 minuter utanför Aga. Tanken var att köra detta med enkelspår på bron samt mellan Torsvik och Baggeby. Tågmötet i Torsvik styr tidtabellen och de nya dubbelspåren på Lidingöbanan är placerade utifrån denna förutsättning.

När det nu är beslutat att bygga dubbelspår på bron blir flexibiliteten och robustheten större. Det borde vara möjligt att köra trafik denna trafik, även om den förstås kan bli störningskänslig.

Frågan är dock om 5 minuters trafik med 60 meters tåg är tillräckligt på sikt. Den dag det behövs ännu tätare trafik kan ett dubbelspår behövas.
Varför påminner detta om Citybanan? Finns det något enkelspår i Sverige där 5-minuterstrafik fungerar utan problem i verkligheten och inte på pappret?
Det är ju en relativt kort sträcka, i ett relativt litet system. Jag kan inte alla turtätheter utantill. Tänkbara jämförelser skulle kunna vara Angeredsbanans bro över Säveån, Drottninggatan i Norrköping och Stocksundsbron före 1996, även om nog alla de är kortare sträckor.

Man får ha en tidtabell och störningshantering som är anpassad efter infrastrukturen. Tåg utåt får försenas, så att mötena flyttas inåt. Reglertiderna vid vändning får göras tillräckligt långa för att klara detta.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 10:17
av Hechtwagen
Enceladus skrev:
twr skrev:SL:s planering för maxtrafiken har hela tiden varit 5 minuters trafik fram till Aga, och 10 minuter utanför Aga. Tanken var att köra detta med enkelspår på bron samt mellan Torsvik och Baggeby. Tågmötet i Torsvik styr tidtabellen och de nya dubbelspåren på Lidingöbanan är placerade utifrån denna förutsättning.

När det nu är beslutat att bygga dubbelspår på bron blir flexibiliteten och robustheten större. Det borde vara möjligt att köra trafik denna trafik, även om den förstås kan bli störningskänslig.

Frågan är dock om 5 minuters trafik med 60 meters tåg är tillräckligt på sikt. Den dag det behövs ännu tätare trafik kan ett dubbelspår behövas.
Varför påminner detta om Citybanan? Finns det något enkelspår i Sverige där 5-minuterstrafik fungerar utan problem i verkligheten och inte på pappret?
Spårvägen i Norrköping har, eller hade, en sträcka inne i staden som i praktiken var enkelspårig för spåren gick i varandra, det verkar ha fungerat bra! Även nockebybanan har trafiktekniskt ett enkelspår där linjen skiftar mellan höger och vänstertrafik. Så länge Lidingöbanan utgår ftån Ropsten så funkar enkelspår hyfsat! Lite svårare blir det att få bra passning på tågmötet i Torsvik när tåget utgått från Sergels Torg!

Någon som var med kan ju förklara hur bra det fungerade med tågmötena enligt tidtabell när tågen började resan mot Gåshaga med att masa sig fram i bilkön på Sturegatan!

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 11:21
av Sio
Enceladus skrev:
Sio skrev:Fast frågan är varför centrum måste bli tillgängligare, min uppfattning är att många Lidingöbor när det åker med kollektivtrafik för att handla sällanköpsvaror, även de som åker buss och passerar centrum, åker in till stan istället för att åka till Lidingö centrum. Besökarna i Lidingö centrum är nog framförallt de som åker bil, går eller cyklar.
Syftet skulle vara att minska bilberoendet. Trängselskatt alla dagar och förbättrat utbud i kollektivtrafiken skulle kunna göra bilen obehövlig.
Jag menar att Lidingö centrum är inget ställe du åker till för det stora utbudet, det är ett ställe man åker till för att det är relativt lätt att parkera där. Och möjligen för att där ligger Systembolaget.

Vill man minskar bilberoendet borde centrumet snarare stängas och systemet flyttas tillbaka dit där det låg innan det flyttade till centrum.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 11:25
av TKO
twr skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
ADDE skrev:Det var allt för mycket fokus på kommunalhus här. - Det finns ju ett intresse för näringsidkarna att lidingöbanan går förbi centrum - "shoppingcentrum".
Det jag menar är ju att det bara är stadshuset som kan motivera för resenärerna att det är just Lidingö centrum som Lidingöbanan ska gå förbi. Den går ju redan förbi Larsberg, och det klassiska stället för utökad service som har betydligt mera än Lidingö centrum är Fältöversten, som ju också är lätt att ta sig till. Räcker inte det är det bara att åka någon eller några stationer till.
Det planeras också ett stort handelsområde i Valpararaiso. Om Spårväg City byggs kommer Lidingöbanan att gå direkt dit.
Jag tror vi diskuterat detta förut.
Min uppfattning är att externa handelsområden - jag tycker nog att Valparaiso får räknas dit - mest lockar bilburna kunder.
Och hur stort blir egentligen handelsområdet?

funderar
Thomas K Ohlsson

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 11:28
av TKO
Hechtwagen skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:SL:s planering för maxtrafiken har hela tiden varit 5 minuters trafik fram till Aga, och 10 minuter utanför Aga. Tanken var att köra detta med enkelspår på bron samt mellan Torsvik och Baggeby. Tågmötet i Torsvik styr tidtabellen och de nya dubbelspåren på Lidingöbanan är placerade utifrån denna förutsättning.

När det nu är beslutat att bygga dubbelspår på bron blir flexibiliteten och robustheten större. Det borde vara möjligt att köra trafik denna trafik, även om den förstås kan bli störningskänslig.

Frågan är dock om 5 minuters trafik med 60 meters tåg är tillräckligt på sikt. Den dag det behövs ännu tätare trafik kan ett dubbelspår behövas.
Varför påminner detta om Citybanan? Finns det något enkelspår i Sverige där 5-minuterstrafik fungerar utan problem i verkligheten och inte på pappret?
Spårvägen i Norrköping har, eller hade, en sträcka inne i staden som i praktiken var enkelspårig för spåren gick i varandra, det verkar ha fungerat bra! Även nockebybanan har trafiktekniskt ett enkelspår där linjen skiftar mellan höger och vänstertrafik. Så länge Lidingöbanan utgår ftån Ropsten så funkar enkelspår hyfsat! Lite svårare blir det att få bra passning på tågmötet i Torsvik när tåget utgått från Sergels Torg!


Någon som var med kan ju förklara hur bra det fungerade med tågmötena enligt tidtabell när tågen började resan mot Gåshaga med att masa sig fram i bilkön på Sturegatan!
Fast det är inte 5-minuterstrafik på Drottninggatan i Norrköping - det är bara en linje som trafikerar spårförslingringen.
Jag har för mej att man nu utreder hur man skall kunna få genomgående dubbelspår, för att eventuellt kunna öka trafiken.

/TKO

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 11:31
av twr
TKO skrev:
twr skrev: Det planeras också ett stort handelsområde i Valpararaiso. Om Spårväg City byggs kommer Lidingöbanan att gå direkt dit.
Jag tror vi diskuterat detta förut.
Min uppfattning är att externa handelsområden - jag tycker nog att Valparaiso får räknas dit - mest lockar bilburna kunder.
Och hur stort blir egentligen handelsområdet?

funderar
Thomas K Ohlsson
Jag håller med i princip, men om nu "Lidingöbanan" faktiskt har en hållplats direkt utanför (hållplats Värtapiren) lär nog en hel del människor resa dit kollektivt, tror du inte?

Hur stort det är vet jag tyvärr inte.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 11:45
av TKO
Några kommer säkert att göra det!

Men hur många beror på vilket utbud som kommer att finnas i handelsområdet - är det främst volymhandel som ICA Maxi, Mediamarkt etc blir nog kollektivtrafikresenärerna få...

/TKO

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 13:12
av twr
NCC räknar med spårväg: https://www.ncc.se/lediga-lokaler/valparaiso/

"Galleria och handel i övrigt": https://www.lokalnytt.se/artiklar/2350/ ... lld-av-liv

Kan nog bli en allvarlig konkurrent till Lidingö centrum, och även minska antalet Lidingöbor som reser till Fältöversten.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 13:15
av TKO
Nu vill jag inte förstöra stämningen, men även dom som byggde i Hornsbergs strand "räknade" med spårväg - åtminstone i prospekten.
/TKO

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 13:19
av twr
TKO skrev:Nu vill jag inte förstöra stämningen, men även dom som byggde i Hornsbergs strand "räknade" med spårväg - åtminstone i prospekten.
NCC:s information verkar inte innehålla någon information om hur stor handelsyta som planeras - det är förmodligen någon annan som bygger "handelsplatsen".
(Det finns väl detaljplan där det framgår om någon är nyfiken...)

/TKO
Tyckte att det var en intressant formulering. Hur mycket mindre blir kundunderlaget utan spårväg? Kom ihåg att AtriumLjungberg gjorde de första utredningarna av spårvägens förlängning till Sickla köpkvarter.

Vad jag vet finns ingen detaljplan ännu, så mycket kan hinna ändras.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 14:14
av TKO
twr skrev:
TKO skrev:Nu vill jag inte förstöra stämningen, men även dom som byggde i Hornsbergs strand "räknade" med spårväg - åtminstone i prospekten.
NCC:s information verkar inte innehålla någon information om hur stor handelsyta som planeras - det är förmodligen någon annan som bygger "handelsplatsen".
(Det finns väl detaljplan där det framgår om någon är nyfiken...)

/TKO
Tyckte att det var en intressant formulering. Hur mycket mindre blir kundunderlaget utan spårväg? Kom ihåg att AtriumLjungberg gjorde de första utredningarna av spårvägens förlängning till Sickla köpkvarter.

Vad jag vet finns ingen detaljplan ännu, så mycket kan hinna ändras.
Jag korrigerade mitt inlägg - men du hann före med din citering!

Det finns uppgifter om handelsytans storlek i prospektet - jag använde tyvärr metoden "fort men fel"...

Med risk för at återigen ha fel så tror jag att Sickla köpcenter är betydligt större än det som planeras i Kv Valparaiso...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 16:15
av Enceladus
TKO skrev:Fast det är inte 5-minuterstrafik på Drottninggatan i Norrköping - det är bara en linje som trafikerar spårförslingringen.
Jag har för mej att man nu utreder hur man skall kunna få genomgående dubbelspår, för att eventuellt kunna öka trafiken.

/TKO
Precis. Det är bara 3:an som trafikerar den delen av Drottninggatan med 10-minuterstrafik. Det finns alltså mycket som tyder på att en sammankoppling med Spårväg City inte går att kombinera med 5-minuterstrafik, vilket innebär att Spårväg City blir mindre motiverat. Den här frågan borde tas på större allvar om Spårväg City inte ska sluta som Citybanan. Finns det ens någon konkret tidsplan för 5-minuterstrafiken?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 16:35
av twr
Enceladus skrev:
TKO skrev:Fast det är inte 5-minuterstrafik på Drottninggatan i Norrköping - det är bara en linje som trafikerar spårförslingringen.
Jag har för mej att man nu utreder hur man skall kunna få genomgående dubbelspår, för att eventuellt kunna öka trafiken.

/TKO
Precis. Det är bara 3:an som trafikerar den delen av Drottninggatan med 10-minuterstrafik. Det finns alltså mycket som tyder på att en sammankoppling med Spårväg City inte går att kombinera med 5-minuterstrafik, vilket innebär att Spårväg City blir mindre motiverat. Den här frågan borde tas på större allvar om Spårväg City inte ska sluta som Citybanan. Finns det ens någon konkret tidsplan för 5-minuterstrafiken?
Det är klart att du kan ha rätt. Fast jag tycker inte att du har övertygat om att SL har fel. Man kan inte föra så teoretiska resonemang, man får titta på det enskilda fallet.

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 16:47
av Kantorn
Inge skrev: Vad gäller meterantalet är det kanske något längre än 650 meter. Men riktigt 900 meter får jag det inte till. I vilket fall är avståndet typiskt. Nästan exakt samma som i Skogås. Något kortare än i Huddinge. Men faktiskt en aning längre än i Täby. Hersby är väl för övrigt den kummundel centrumet ligger i ?
Enligt Eniro så har jag mätt med deras kartfunktion. Det välvilligaste jag mätt är från korsningen Läroverksvägen/Vasavägen till korsningen Vasavägen/Lejonvägen. Den sträckan är 848 meter. Fågelvägen. Och då har man ändå en viss bit kvar till både start och mål. Enligt samma måttstock - Eniro - så är det ca 500 meter i Skogåsfallet...

Jag frågar som en annan gjorde i detta forum på en annan tråd: vad lägger du i ordet mäter?

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Postat: tisdag 09 januari 2018 20:51
av /jes
Frågan är väl om det blir så stort handelsområde i kvarteret Valparaiso (som jag för övrigt besökte strax före jul med världens enda trådbusslinje på Unescos World Heritage List!). De stora köpcentrumens tid är kanske förbi enligt många utsagor. I USA stängs många idag, e-handeln växer snabbt. Man spekulerar i att omvandlingen av Mörby centrum till Danderyds centrum är den sista stora satsningen på ett bra tag. Se på H&M där många förståsigpåare (dvs finansanalytiker) spår att man kommer att annonsera butiksnerläggningar i samband med kapitalmarknadsdag om en månad.

I likhet med andra här på södra på Lidingö betraktar vi Fältöversten som vårt centrum med mycket större utbud än här på Lidingö. Centrum här kan aldrig bli något. Om man studerar busstrafiken på Lidingö (ingen av skribenterna tycks ju bo här!) så skulle jag påstå att hållplatsen med flest av/påstigande är Torsvikstorg, inte Lidingö centrum. Här finns många kontorsarbetsplatser, ambassader, landstingets vårdcentral (allt är inte privat här!) och Folktandvården (dit jag går!) och så en stor Coop. Det innebär att denna hållplats har stor frekvens under kontorsarbetstid, i övrigt mest de som bor uppe i själva Torsvik.

För övrigt beträffande femminuterstrafik, inga problem om man kan få till någon slags plattformsdörr i Ropsten som stängs när vagnen ska gå! :-)