Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Jag hopppas verkligen inte på att det blir någon omdragning, då ser jag hellre en egen gren till norra ön.
Sen får väl efterfrågan visa om man skall bygga en förbindelse linje Bodal-Lidingö C med spårväg eller med buss. Kanske en trådbusslinje skulle kunna fungera denna sträcka...
212223.png
212223.png (492.92 KiB) Visad 3894 gånger
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Per Lind »

Kanske dags att damma av Kyrkvikslinjen?
Måste man gå i tunnel upp till centrum, går det inte att använda den gamla banans sträckning, med vissa modifikationer?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av ADDE »

Jag tycker man ska göra mycket för att få en fin stad i Norra Djurgårdsstaden med en bra förbindelse mot Lidingö.

1. Låt österleden gå via Larsberg och avsluta vid skurusund med två avfarter, en i sickalhalvön mot Nacka Forum och en i Värmdölandet mot Gustavsberg. I värtasidan så ersätter österleden nuvarande motorväg runt hjorthagsberget och södra kungsvägen, vilket frigör yta för mer bostäder och en lugnare stadsdel!

2. Lidingöbroarna ersätts av en enda bro. "Lidingö stadsbro". Det är en väldigt bred bro med breda gångvägar, separata cykelvägar, en dubbelspårig spårväg mitt på bron och en bil- och bussfil på vardera sidan av spårvägen. Spårvägen fortsätter som egen banvall där södra kungsvägen idag går mot Lidingö centrum, samt parallellt med vägen vidare mot Bodal. Här finns det möjlighet att grena av från Lidingö centrum mot Lidingövallen och vidare mot Rudboda!

3. Dra om tunnelbanan! - Tunelbanan dras om från Karlaplan med en ny station i Norra Djurgårdsstaden och en slutstation i Lidingö Centrum. Här etableras en "Busscentrum" där flertalet genomgående busslinjer ansluter till Tunnelbanan på ett smidigt sätt under centrum. Gärdet & Ropsten läggs ner!
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:
Enceladus skrev:Huvudpoängen med omdragningen skulle vara att ge det befolkningstäta södra Lidingö en bra förbindelse till sitt kommuncentrum. Även centrumhandeln skulle gynnas av det ökade kundunderlaget. Mer dubbelspår skulle öka banans kapacitet och shoppingresandet skulle öka dess turtäthet utanför rusningstrafiken. Detta skulle även vara ett bättre upplägg för en avgrening mot norra Lidingö, men det är oklart om det finns underlag för något sådant.
Som jag har skrivit förut finns det mycket få anledningar till att prioritera södra Lidingös förbindelser med Lidingö centrum. Det enda som finns i Lidingö centrum som inte finns på andra ställen är Lidingö stadshus, och så stor magnet är inte det att det motiverar en omdragning av banan. Det finns helt enkelt inget magiskt med "sitt kommuncentrum". Är Skogås- eller Masmoborna väldigt intresserade av omdraget pendeltåg respektive omdragen tunnelbana för att de lättare ska komma till "sitt kommuncentrum"?
Intressant att du nämner Skogås! Östra Huddinge är ett skräckexempel på vad som kan hända när en kommundel isoleras från sitt kommuncentrum. Nedprioriteringen av kommundelen till följd av Spårväg Syd är knappast ett undantag. När det skulle byggas en regionaltågsstation i södra Stockholm diskuterades det om inte Älvsjö vore ett bättre val än Flemingsberg även för Huddinge kommun (mer än bara kommuncentrumet). Idag finns det både högskola och akutsjukhus i Flemingsberg, men för boende i östra Huddinge är det enklare att åka till innerstan. Det vore dumt att riskera att upprepa samma misstag i Lidingö kommun.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Bortsett från handeln så har alla myndigheter lämnat Lidingö - polisen, skatteverket, försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Brandkåren finns kvar men är numera en del av Stockholms brandförsvar. H&M, Lindex med flera i Lidingö centrum har inte ens söndagsöppet. Lidingö centrum är knappast någon magnet, men visst handlarna hoppas på att omdragning av Lidingöbanan skulle vara bra för affärerna. Det som är tokigt är att de som bor längst ut på södra Lidingö - Högberga-Gåshaga måste byta för att komma till kommuncentrum, förutom servicelinjen 921. Det är ovanligt, men beror väl på vad man betecknar som centrum, Lidingö centrum eller staaaan.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Anders Hanquist »

Även om det kanske är lite utanför ämnet dubbelspår, men nu när det ändå dykt upp: Det är lite märkligt att tillgängligheten till sitt "kommuncentrum" ofta är ett argument i olika kollektivtrafiksammanhang. Det kan gälla linjedragningar eller zongränser. Men: hur ofta har invånare anledning att besöka kommunhuset? Jag har bott i Stockholms kommun större delen av mitt liv och cirka tjugo år i Täby kommun. Har nästan aldrig haft något ärende till kommunhusen. Stadshuset har jag någon gång besökt som "turist" och en gång som middagsgäst och i kommunalhuset i Roslags Näsby lämnade jag några gånger in deklarationsblanketter. Så är det nog för de flesta.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Odd »

AGA-Larsberg kanske skulle bli nytt centrum för Lidingö :-)

Nä, jag sällar mig till kören som tror att de flesta som åker med Södra Lidingöbanan även i framtiden har Ropsten som viamål för resan. Därav min tveksamhet för omdragning av linjen via Lidingö Centrum.

Visst kan man dra Norra Lidingöbanan den gamla vägen, men nyttan får då vägas mot kostnaden. Omvägen blir ungefär dubbelt så lång och det är mestadels enfamiljshus i Islinge. Näset missar man ju ändå. Det gör nog större nytta för alla att betjäna dessa områden med buss, kanske trådbuss?

Lidingö har ju för övrigt en stor chans att kunna bli Sveriges första kommun med enbart eldriven kollektivtrafik om man kombinerar trådbusstekniken med accumulator- och superkondensatorteknik.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, en kverulansparanoiker har väl anledning att springa till stadshuset för att begära ut allmänna handlingar titt som tätt.

En omdragning, som många här tänker sig den, kräver en helt annan konstruktion av lilla Lidingöbron. Den måste i så fall klättra upp till samma höjd som den nuvarande bilbron. Dessutom krävs en överdäckning av det sk. Torsviksdiket. Varken Lidingö eller SLL har något intresse av att slanta upp för detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Men vad Lidingö centrum definitivt skulle behöva är en uppryckning av handeln och det kunde man mycket väl få genom omdragning av kollektivtrafiken. Men inte genom att dra Lidingöbanan via centrum, utan att dra den tillsammans med Lidingös bussar och tunnelbanan till centrum.
Lidingö fick detta erbjudande från Sverigeförhandlingen, men det var inte helt utan eftergifter. Förutom ett för Lidingö oacceptabelt högt krav på bostadsbyggande skulle detta omöjliggöra en sammankoppling med Spårväg City, vilket många på Lidingö ändå vill ha. Spårväg City är i princip den enda innerstadsspårvägen som kan kombineras med bostadsbyggande (om inte inställningen till skyskrapor förändras), så det vore ganska olyckligt om den omöjliggjordes.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Sverigeförhandlingen drog tillbaka erbjudandet. Dvs man höjde plötsligt kraven för att göra det omöjligt.
Knappast omöjligt, men Lidingös bostadsambitioner borde ha varit kända för Sverigeförhandlingen.
Inge skrev:Det finns knappast någon opinion för sammankoppling med en hypotetiskt förlängd cityspårväg.
Jag rekommenderar Lidingösidan om du vill följa den politiska utvecklingen på ön. L och KD har skrivit egna insändare om beskedet om dubbelspår.
Inge skrev:Dock tror jag knappast att Sverigeförhandlingen, ett gäng tomtar som knåpar ihop en egen önskelista, har någon som helst betydelse för vad som blir byggt. Men tyvärr orsakar den tidsspillan på ett sätt som i det här fallet blir kritisk.
Okej. Tur att vi har religionsfrihet.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av /jes »

: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Oläst inläggav Inge » tor aug 24, 2017 10:36

Har nog haft anledning att besöka stadshuset lite oftare än du har. Men det är nog ändå inte det väsentliga besöksmålet i kommuncentrum. Vid sidan av handeln brukar kommuncentrum tex även ha gymnasieskolan/skolorna. Så är det på Lidingö och så är det i Täby. Även i Huddinge var det så fram tills folkomröstningen refereras via länkning ovan, då man som någonslags muta byggde ett gymnasium även i Skogås.
Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Joakim W »

Inge skrev:
/jes skrev:
: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Oläst inläggav Inge » tor aug 24, 2017 10:36

Har nog haft anledning att besöka stadshuset lite oftare än du har. Men det är nog ändå inte det väsentliga besöksmålet i kommuncentrum. Vid sidan av handeln brukar kommuncentrum tex även ha gymnasieskolan/skolorna. Så är det på Lidingö och så är det i Täby. Även i Huddinge var det så fram tills folkomröstningen refereras via länkning ovan, då man som någonslags muta byggde ett gymnasium även i Skogås.
Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...
Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...
Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Jodå det är bra. Men vi kan också kalla det för en bedömning.

Om vi jämför med Stockholmsförhandlingen, så hade man i det fallet utsett en statlig förhandlade med mandat. Pengen som skulle förhandlas om fanns redan på bordet i form av extraskatten samt ett mindre statligt bidrag. Landstinget satte å sin sida upp en förhandlingsgrupp med både mandat och förmåga att fatta beslut.

I Sverigeförhandlingen har staten, genom förra regeringen, utsett två avdankade politiker utan mandat, utan pengar och utan förankring i nuvarande politisk situation. Landstinget har å sin sida svarat med att pysselsätta trafikförvaltningens spårpysselsatta ur den gamla vanliga "stomnätsstrategigruppen". Utan vare sig kunskap, förmåga eller mandat.

Nä, jag bedömer/tror inte att det blir nått!
Bara för intressets skull, vilken part tror du skulle hoppa av storstadsavtalen? Det är ju intressant att tunnelbanestationen i Hagalund redan har projektstartats om det inte finns några pengar. Däremot är det rimligt att vara skeptisk till höghastighetsjärnvägen, Östlig förbindelse och Danmarksförbindelsen innan avtal har tecknats.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Joakim W skrev:
Inge skrev:
/jes skrev: Det är ju det, det finns inga skolor i Lidingö centrum ...
Nej, gymnasiet ligger ju 650 meter från centrum.... Ärligt talat är det ju faktiskt lite längre än så I både Huddinge och Täby, så det existerar helt enkelt inga gymnasieskolor i kommuncentra...
Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o
Hersby gymnasium, som är den enda kvarvarande kommunala gymnasieskolan, ligger minst 1,5 km från en potentiell spårvagnshållplats vid Lidingö Centrum. Mera rimligt är 1,7 km om den enligt Stockholms Spårvägars förslag ska ligga ute vid Södra Kungsvägen. Bara vägen längs Vasavägen är 900 meter, men ingången till skolan ligger inte vid Vasavägen, och även om den mest välvilliga tolkningen av Lidingö Centrums utbredning skulle kunna inkludera korsningen Vasavägen/Lejonvägen i "Lidingö Centrum" så är sannolikheten obefintlig att Södra Lidingöbanan skulle ha en hållplats vid Vasavägen.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Inge skrev: Jag är inte heller från Lidingö. Men skolan, det kommunala gymnasiet, heter Hersby och ligger precis som i de allra flesta svenska kommuner några hundra meter från kommuncentrum. Det verkar vara ett planeringsideal art lägga der så. Kanske vill man inte att eleverna skall drälla runt i själva centrum samtidigt som ju gymnasiet måste ha bra kommunikationer. På Lidingö har man dock fördelen att vissa busslinjer stannar direkt utanför skolan, vilket även en omdragen Lidingöbana skulle kunna göra. Vanligen låter man ju eleverna gå de där metrarna morgon och eftermiddag.

Jag tror inte att du behöver vara uppfödd på Lidingö för att förstå poängen, eftersom det som sagt ser likadant ut nästan överallt. Däremot kanske det är en fördel att någon gång lämnat ön för att förstå vad som menas med ett gymnasium i kommuncentrum.
Men jag är "från Lidingö" och har gått i denna skola, och jag kan tala om att ingen som gått där någonsin tyckt att Hersby skola har legat "i kommuncentrum". En omdragen Lidingöbana, hur mycket förbi Lidingö Centrum den än skulle gå, skulle inte ha någon hållplats som någon skulle tycka var rimligt nära skolan. Faktum är att Baggeby station redan är lika nära som en "Lidingö Centrum"-station skulle vara.

På den tiden det fanns två gymnasieskolor hade den andra, Gångsätra, väldigt nära till Lidingöbanan.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Saken är ju den att ingen behöver hoppa av något eftersom inget är överenskommet. I Sverigeförhandlingen kommer man överens om en önskelista, inget konkret.
Landstinget har reserverat pengar för denna önskelista. Det är därför man kan projektstarta stationen i Hagalund redan nu. Det är egentligen bara staten som återstår. Där vill man vänta på de andra avtalen innan finansiering ges. Antagligen vill man använda storstadsavtalen som lockbete för att få igenom höghastighetsjärnvägen som en del av ett större paket.
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Inge skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Joakim W skrev: Nu är ju inte jag från Lidingö, men inte ligger de väl nåt gymnasium i närheten av Centrum? Google finner när jag råkade klicka på första förslaget som dök upp när jag skrev Lidingö gym(..) att det finns en Gymnastikskola ca. 600m från centrum. Var det den du såg? För enligt Lidingös hemsida finns det 2 gymnasium på Lidingö, ett kommunalt och ett filmgymnasium. Inge av de ligger ju nära centrum... Menmen, ska inte ge mig in i debatten mer än att jag tycker en omläggning låter helt onödig :o
Hersby gymnasium, som är den enda kvarvarande kommunala gymnasieskolan, ligger minst 1,5 km från en potentiell spårvagnshållplats vid Lidingö Centrum. Mera rimligt är 1,7 km om den enligt Stockholms Spårvägars förslag ska ligga ute vid Södra Kungsvägen. Bara vägen längs Vasavägen är 900 meter, men ingången till skolan ligger inte vid Vasavägen, och även om den mest välvilliga tolkningen av Lidingö Centrums utbredning skulle kunna inkludera korsningen Vasavägen/Lejonvägen i "Lidingö Centrum" så är sannolikheten obefintlig att Södra Lidingöbanan skulle ha en hållplats vid Vasavägen.
Varför är stockholms spårvägars förslag relevant? Man skulle kunna dragit en linje via skolan. Det är en högst rimlig väg från Södra delen av ön till centrum.
Om du har något annat förslag som du refererar till får du förstås redovisa det. Men att helt ur luften påstå att Lidingö Centrum ligger 650 meter från Hersby skola bevisar bara att du antingen inte vet var Hersby skola ligger eller var Lidingö Centrum ligger. Det var du som drog in gymnasieskolor i diskussionen, men det har ingen inverkan på dragningen av Lidingöbanan.
Inge skrev: Vad gäller meterantalet är det kanske något längre än 650 meter. Men riktigt 900 meter får jag det inte till. I vilket fall är avståndet typiskt. Nästan exakt samma som i Skogås. Något kortare än i Huddinge. Men faktiskt en aning längre än i Täby. Hersby är väl för övrigt den kummundel centrumet ligger i ?
Ja, centrumet ligger i den stadsdel som heter Hersby, men i ena hörnet av den. Relevansen är däremot noll. I Hersby stadsdel ligger nämligen även Lidingö kyrka, brandstationen och Hantverkshuset. Om du inte vet vad det betyder kan du ju fråga en gammal Lidingöbo om dessa ligger "i Lidingö Centrum".
Inge skrev: PS Ytterst få ungdomar tycker att deras skola ligger i centrum. Men för de flesta vidgas perspektivet och så småningom begriper de varför den placerats just där den plaserats. I centrumets utkant, där den som sagt ligger i de allra flesta kommuner.
Men du, som aldrig besökt skolan, kan förstås omedelbart säga att skolan ligger i centrum? Ligger Gångsätra skola också i centrum? Kanske hela Lidingö kommun ligger i centrum? Nej, du har ingen aning om vad du pratar om.
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Förnuftet segrade - Dubbelspår på nya Lidingöbron

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Men alltså, Sverigeförhandlingen går ju ut på att betala infrastruktur med statliga pengar mot att planera bostäder. Att statens pengar fattas är inte riktigt "bara". Notera att Lilla Lidingöbron inte har något med detta att göra.
En bred majoritet i riksdagen står bakom Sverigeförhandlingen. Det är uppenbarligen tillräckligt för att landstinget ska projektstarta stationen i Hagalund utan formellt riksdagsbeslut. Det stämmer dock att Sverigeförhandlingen inte längre är relevant för Lilla Lidingöbron eller Lidingöbanan.
Skriv svar