Så kan det vara, och då har ändå Torsvikstorg förlorat två stora målpunkter, nämligen biblioteket och systemet. Ett av de mysigaste bibliotek jag varit på, möjligen var det för mycket källarmiljö för de som jobbade i lånedisken. Systemet kan jag inte yttra mig om mysighetsgraden på, jag var för ung då./jes skrev:I likhet med andra här på södra på Lidingö betraktar vi Fältöversten som vårt centrum med mycket större utbud än här på Lidingö. Centrum här kan aldrig bli något. Om man studerar busstrafiken på Lidingö (ingen av skribenterna tycks ju bo här!) så skulle jag påstå att hållplatsen med flest av/påstigande är Torsvikstorg, inte Lidingö centrum. Här finns många kontorsarbetsplatser, ambassader, landstingets vårdcentral (allt är inte privat här!) och Folktandvården (dit jag går!) och så en stor Coop. Det innebär att denna hållplats har stor frekvens under kontorsarbetstid, i övrigt mest de som bor uppe i själva Torsvik.
Det är ju faktiskt bara 350 m gångväg från Torsviks station upp till J&W-husen, men det är inte särskilt lätt att begripa för den som inte är insatt. Näe, om någon verkligen bryr sig om att den delen av Lidingö ska bli mer attraktiv så är det inte en omdragen Lidingöbana som behövs, utan det är upprustning och nybyggnation längs stråket Torsviks station - Torsvikstorg - Försäkringskassehuset - Thernlunds - Stadshuset - Lidingö centrum, dvs Islinge hamnväg och Stockholmsvägen. Det finns ju redan frön till en stadsgata.
I så fall överdäckning av Torsvikstorg med hus i mitten och gator på vardera sidan eller som kommunen verkar föreslå, med hus på sidan och en gata.