Det här är ju alldeles uppåt väggarna gaalet , som Gunnar Sträng skulle uttryckt sig. De allra flesta järnvägar som byggts i riket har varit lönsamma eller åtminstone burit sina kostnader. Det går ju an att läsa Allmän Järnvägsstatisk , en bok som finns utgiven för en lång rad år. Några få privatjärnvägar gick i konkurs och fick rekonstrueras men det var inte många. För stora SJ gällde att man gick med stor vinst fram till 1950-talets början.Inge skrev:
En överväldigande majoritet av alla järnvägar som byggts i det här landet har varit misslyckanden. Vissa har fått fortvara på nåder, den ursprungliga felinvesteringen till trots. De flesta har rivits upp. Ett ytterligt litet fåtal har varit lyckade. Man skall alltså inte vara allt för säkert att det ens blir bra efter sjuton år av våndor.
.
Men förutom att bära sin egen ekonomi så har de Svenska järnvägarna varit till väldig nytta för riket med de transporter som utförts till nytta för näringslivet. När järnvägen kom så var det en revolution för trafiken till lands när transporterna blev 10 gånger snabbare till en tiondel av den kostnad som hade gällt dittills .
Och de flesta är inte nedlagda, av det järnvägsnät som byggts i Sverige är ca 1/3 nedlagd och resterande 2/3 finns kvar mestadels väl fungerande.
Utan investeringarna i industri och järnvägar skulle vi varit ett fattigt u-land och faktiskt var vi ett av Europas fattigaste länder före att järnvägen och industrialismen kom.