X10 var funkar de bäst?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av bark »

Jag skulle aldrig resa från Linköping till Södertälje på ett tåg utan toaletter. Knappt ens till Norrköping.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 2763 »

Studenten åker billigare med buss, med toalett. Så den nischen finns inte.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av ADDE »

X10 kan ta over Uppsalapendeln (Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala)

Det finns även ett gang smålinjer såsom Uppsala-Sala, Arboga-Eskilstuna o Örebro-Laxå (tror jag TiB körde?) som skulle passa för X10-Trafik!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9754
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 2763 »

Inge skrev:Det är väl inte billigare att åka buss. Vad kostar det fredag eftermiddag?

En studentbiljett med SJ till Linköping kostar 259 kr. Om man som i exemplet tänker sig en priskillnad på 120 kr från det blir det 139 kr. Där någonstans tänkte jag mig priset. Om priset bör vara 109 kr för X10-resan, för att ta höjd för SL-taxan 30 kr eller 139 kr och förutsätta periodkort kan diskuteras och optimeras. Även hänsyn till bussens prissättning bör förstås tas. Men den kommer nog automatiskt om man håller rätt avstånd till SJ. Det är inte heller nödvändigt att alltid vara billigare än bussen. En X10 är trots allt snabbare.
Idag kostar det runt 140 till Stockholm på rätt tur. Med sådan konkurrens kommer priset att sjunka.
Med reservation för tyckfel.
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av HSS F2 »

Lämpliga utan ombyggnad? Ja, vilken linje förutom SLs egna erbjuder denna standard? Jag kommer inte på en sådan ens om jag funderar länge.

SJ kör mig veterligen X40 via Nyköping så jag vet inte riktigt om en original-X10 är optimal i dessa upplägg.

Inte ens om jag ponerar att varenda meter järnväg i hela Sverige är elektrifierad kommer jag på någon linje där jag skulle hävda att original-X10 passar sådär rakt av med vissa undantag (se nedan). Alltså där jag kan konstatera att fordonets komfortnivå och allt är "den rätta".

Möjligen skulle man kunna köra Malmöringen med X10 eller Söderåsbanan som lill-pendel Teckomatorp-Åstorp (vilket ursprungligen planerades med en X11 som skulle köra på 25 minuter och således vända på fem minuter). Där skulle X10 faktiskt kunna fungera (observera att Malmöringen skulle kräva nödbromsöverbryggning för Citytunneln). Just Söderåsbanan är annars lagom för ett tåg utan toaletter och med spartansk inredning.

Även Lommabanan Malmö-Kävlinge skulle kunna fungera för X10 rent teoretiskt. Alltså man skulle kunna köra motorvagnen där och den skulle vara OK.

Dock kvarstår faktum: Även om det finns vissa linjer där man teoretiskt skulle kunna köra X10 vågar jag påstå att vagntypen i praktiken kräver uppgradering. Det finns trots allt något som heter utveckling och ett utpräglat pendeltåg som X10 är kan inte utan vidare bara överflyttas till "valfri" linje även om den rent tekniskt kan köras (för det får man ju säga, tekniskt kan den mig veterligen köras på varenda elektrifierad järnväg i Sverige utan att det blir fysiska problem med lastprofil och liknande).

Dock är ju den här diskussionen lite som att försöka hitta användningsområden för Köpenhamns S-tog av andra generationen (OK, det hade krävt ombyggnad av elsystemet men ändå). Alltså att fundera ut var i Danmark dessa vagnar skulle passa in i trafikupplägget).

Edit: Kärleken till X10 verkar väldigt stark. Missförstå mig rätt, jag tycker det är en charmig och lyckad vagntyp i dess olika utföranden men jag andas desperation här. En stark önskan om att hålla X10 rullande till varje pris. Alltså: Är det verkligen Motorvagnen med stort M vi talar om? Har den verkligen gjort ett sådant avtryck i järnvägshistorien som konstruktion betraktat? Framförallt i SL-utförande?
HSS F2
Inlägg: 220
Blev medlem: lördag 09 juli 2011 23:10

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av HSS F2 »

Inge skrev:
HSS F2 skrev:Lämpliga utan ombyggnad?

(för det får man ju säga, tekniskt kan den mig veterligen köras på varenda elektrifierad järnväg i Sverige utan att det blir fysiska problem med lastprofil och liknande).
Roslagsbanan blir svårt. Annars är den förstås lämplig nästan överallt.
I SL-utförande?

Uppgraderar man den håller jag med om att den fungerar i olika upplägg men i SL-utförande? Inte riktigt, det är 2017 nu och kraven på ett regionaltåg är högre än så.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av TKO »

Inge skrev:I en annan tråd diskuterade vi det offentligfinansierade slöseriet då X10 slängs på tippen i förtid. Denna tråd tänkte jag istället skulle vara ämnad för kreativa idéer om var de kunde användas utanför den skyddade sektorn. Då tänker jag inte så mycket på vad de skulle kunna användas till efter ombyggnad, för det kan ju vara i stort sett vad som helst, utan var de är lämpliga som de är.

Börjar med två idéer

Södertälje-Järna-Vagnhärad-Nyköping-Oxelösund
Södertälje-Järna-Vagnhärad-Nyköping-Kolmården-Norrköping-Linköping

Jag tänker mig här att man skall dra nytta av den skattefinansierade enfaldstaxan så långt det går och därför utgå från Södertälje. Oxelösundståget kunde gå varje dag, medan Linköpingståger inriktade sig på studenter och andra helgresande. I båda fallen främst de med SL-kort förstås. Marginalkostnaden för kunden bör läggas signifikant under SJs priser för hela resan. Vilket dock inte bör vara så svårt.

Ett liknande upplägg är kanske möjligt från Bålsta?

Vad tror forumets skribenter?
Oxelösundståget kan kanske ses som motsvarighet till "Trosabussen", som jag tror drivs på helt kommersiella grunder. Där kostar en enkel resa Liljeholmen-Vagnhärad/Trosa 140 kr. Nu är dock Liljeholmen är en betydligt mer attraktiv destination än Södertälje, så frågan är om det går att få ut samma pris för den tänkta tågtrafiken?
Och vilket resandeunderlag finns, är det främst resenärer Stockholm-Oxelösund, eller är huvudmarknaden Södertälje-Oxelösund?
Det hela kan vara intressant att räkna på - min spontana uppfattning är dock att det inte går ihop ens om vi får X10:orna till skänks!

"Ryan Rail"-varianten Södertälje-Norrköping-Linköping tror jag mindre på, om det är resande från Stockholm som skall utgöra huvuddelen av underlaget. Priset måste förmodligen sättas väldigt lågt för att kompensera alla olägenheter: byte i Södertälje, lång restid, låg komfort etc. 25 kronor som lockpris och sen tar vi betalt för en massa extra?
Följdfråga: Finns det regler som stipulerar att det måste finnas toaletter ombord för tågresor längre än X timmar?

Men vi ska inte avfärda dessa idéer utan en rimlig prövning, både TÅGAB och TKAB har ju visat att det kan finnas nischmarknader att exploatera om man har möjlighet att sänka fordonskostnaden. I TKAB:s fall har det väl egentligen handlat om att man på mycket förmånliga villkor använt vagnar som inköpts för skattepengar till sin egna kommersiella trafik, men ändå...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av TKO »

Kort svar:
Liljeholmen ligger i Stockholm, dessutom är det en tunnelbanestation. Södertälje? Ja kan man lura i folk att Skavsta ligger i Stockholm kanske det också funkar - men jag tror inte det är möjligt.
Avsaknaden av toaletter kan verka hanterbar på ett teoretiskt plan - men kan bli en pr-mässig katastrof när Expressen skriver 'Fast på tåg utan toalett - bajsade på sej'...
(En buss kan stanna och låta resenärer uträtta sina behov vid vägkanten i nödfall - funkar inte med ett tåg).
Men visst - inbjud gärna till aktieteckning i 'Inges billighetståg AB'! Inte otroligt att jag subbskriberar...

(Jag avslutar med ett kännt citat hämtat från arkitekturhistorien:
- Don't talk, build!)

uppmanar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 218 »

(Västerås-)Eskilstuna-Flen-Nyköping-Oxelösund (efter uppgradering). "Sörmlandsbandet"

218
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av Ute och åker »

TKO skrev:
Inge skrev:I en annan tråd diskuterade vi det offentligfinansierade slöseriet då X10 slängs på tippen i förtid. Denna tråd tänkte jag istället skulle vara ämnad för kreativa idéer om var de kunde användas utanför den skyddade sektorn. Då tänker jag inte så mycket på vad de skulle kunna användas till efter ombyggnad, för det kan ju vara i stort sett vad som helst, utan var de är lämpliga som de är.

Börjar med två idéer

Södertälje-Järna-Vagnhärad-Nyköping-Oxelösund
Södertälje-Järna-Vagnhärad-Nyköping-Kolmården-Norrköping-Linköping

Jag tänker mig här att man skall dra nytta av den skattefinansierade enfaldstaxan så långt det går och därför utgå från Södertälje. Oxelösundståget kunde gå varje dag, medan Linköpingståger inriktade sig på studenter och andra helgresande. I båda fallen främst de med SL-kort förstås. Marginalkostnaden för kunden bör läggas signifikant under SJs priser för hela resan. Vilket dock inte bör vara så svårt.

Ett liknande upplägg är kanske möjligt från Bålsta?

Vad tror forumets skribenter?
Oxelösundståget kan kanske ses som motsvarighet till "Trosabussen", som jag tror drivs på helt kommersiella grunder. Där kostar en enkel resa Liljeholmen-Vagnhärad/Trosa 140 kr. Nu är dock Liljeholmen är en betydligt mer attraktiv destination än Södertälje, så frågan är om det går att få ut samma pris för den tänkta tågtrafiken?
Och vilket resandeunderlag finns, är det främst resenärer Stockholm-Oxelösund, eller är huvudmarknaden Södertälje-Oxelösund?
Det hela kan vara intressant att räkna på - min spontana uppfattning är dock att det inte går ihop ens om vi får X10:orna till skänks!

"Ryan Rail"-varianten Södertälje-Norrköping-Linköping tror jag mindre på, om det är resande från Stockholm som skall utgöra huvuddelen av underlaget. Priset måste förmodligen sättas väldigt lågt för att kompensera alla olägenheter: byte i Södertälje, lång restid, låg komfort etc. 25 kronor som lockpris och sen tar vi betalt för en massa extra?
Följdfråga: Finns det regler som stipulerar att det måste finnas toaletter ombord för tågresor längre än X timmar?

Men vi ska inte avfärda dessa idéer utan en rimlig prövning, både TÅGAB och TKAB har ju visat att det kan finnas nischmarknader att exploatera om man har möjlighet att sänka fordonskostnaden. I TKAB:s fall har det väl egentligen handlat om att man på mycket förmånliga villkor använt vagnar som inköpts för skattepengar till sin egna kommersiella trafik, men ändå...

/TKO
Att X10:or slängs på tippen i förtid är väl inte märkvärdigare än alla forumskribenter som slänger sina mobiltelefoner på tippen i förtid? Eller varför slänga sin gamla tjocktv i förtid? Eller byta bil? Eller dator? Jag såg högre upp i tråden att det jämfördes mellan ekonomisk och teknisk livslängd. Men det finns ju något som väl kan kallas "marknadsmässig" livslängd också. Ska man köra tåg så måste det ju finnas en rimlig marknad för det koncept man ämnar tillhandahålla. När det gäller bussmarknaden Oxelösund-Trosa-Liljeholmen så är det inget nytt påfund utan den busstrafiken har funnits i många decennier, om än kanske med andra operatörer. Det är ju en klassiker med de bussarna från Liljeholmen.

Rubriken på tråden är "X10 var funkar de bäst?" Det är ungefär som att sätta rubriken "En gammal jänkare var funkar de bäst"? Svaret är ju givet, i de kretsar som en gång i tiden med en skön omskrivning brukade kallas "motorintresserad ungdom" (raggare alltså). Fast numera är de oftast mer "mogen ungdom". Jag känner flera sådana entusiaster. En av dem råkade ut för att han trampade igenom golvet på bilen. Man kunde känna riktig asfaltdoft när man åkte med den. Men för ägaren var varken den tekniska eller ekonomiska livslängden förbrukad. Raskt skar han loss en plåt från en "reservdelsbil" och svetsade fast. Hela bilen var ett pågående renoveringsprojekt. Men... det viktiga var ju att det fanns fortfarande en marknad för den bilen, en entusiast som ömt vårdade den. Jag är långtifrån övertygad om att det finns någon större marknad där X10 skulle "funka bäst". Kanske funkar den bäst som debattobjekt i den här tråden! :cheesygrin:
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av Ute och åker »

Inge skrev:TGOJ och andra bibanor är intressanta förslag där X10 säkert lämpar sig utmärkt. Ett problem är dock att de aktörer som kan tänka sig att använda dem ännu inte har utvecklar sina nät på stomlinjerna. Marknaden är ju (förhoppningsvis) fortfarande under avreglering och ännu inte helt funktionsduglig. Utan trafik på stomlinjerna blir trafik på bibanor svårare att bedriva.
Jag har åkt på nämnda bibana och jag måste väl säga att det kändes långt ifrån komfortabelt. Om man direkt därefter kommer ut på stambanorna inser man att denna typ av bana kräver fordon som är optimerade för bra gång på dåliga banor. Hur uppträder X10 på denna typ av bibana? Har frågan ens ställts eller tänkts?

Förutom det, skulle jag vilja säga att resandeunderlaget kändes långt ifrån övertygande. Men om man nu tycker att marknaden inte är helt funktionsduglig, så ska man väl inte försöka locka med tåg som kunderna riskerar tycka inte är helt funktionsdugliga? Tvärtom tror jag risken är överhängande att X10 skulle fungera sämst som "dragplåster" på en sådan bana med så dåligt spårläge.
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 218 »

Inge skrev:Visst kan man kalla Tågab för raggare om man vill. Mer rimligt är dock att det är skattemedelsduschen som fått andra att se otydligt. I vilket fall hänvisas fortsatt diskussion om detta till tråden om skrotningen.Hursom var syftet med att starta denna tråd att se och utvärdera möjligheter skilt från skrotningsropen.

TGOJ och andra bibanor är intressanta förslag där X10 säkert lämpar sig utmärkt. Ett problem är dock att de aktörer som kan tänka sig att använda dem ännu inte har utvecklar sina nät på stomlinjerna. Marknaden är ju (förhoppningsvis) fortfarande under avreglering och ännu inte helt funktionsduglig. Utan trafik på stomlinjerna blir trafik på bibanor svårare att bedriva.
Det är märkligt hur debatten om möjligheten att använda den elektrifierade TGOJ-banan för persontrafik i alla år varit obefintlig. Eskilstuna och Nyköping/Oxelösund ligger i samma län men med ett rejält avstånd emellan vilket ju skulle kunna avhjälpas genom en snabb tågförbindelse. Vägnätet är ju inte heller så mycket att hurra för. Men länshuvudmännen i Sörmland har hela tiden lagt locket på en sådan tanke, deras busskultur är gedigen. Det har snarare med det att göra än om det finns en marknad eller inte. Spåret går givetvis att rusta upp till en mer acceptabel standard och X10 som konstruktion kan mycket väl svara upp mot en god komfort då. Det är den befintliga järnvägens trace som är intressant inte den dagsaktuella komforten som går att åtgärda betydligt enklare. MEN det är ändå en utopi att tro att det skulle kunna bli av med X10 bl.a av det skälet som Inge nämnt tidigare, om länstrafiken skulle vara beställare nöjer de sig inte med gamla tåg. Det skall vara nya fräscha grejer för att, som tidigare försvarsminister Roine Carlsson uttryckte det, "befälet skall ha någonstans att stå och glänsa på"! Och då blir det ingenting istället!

218
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2057
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av ADDE »

Ute och åker skrev: Jag har åkt på nämnda bibana och jag måste väl säga att det kändes långt ifrån komfortabelt. Om man direkt därefter kommer ut på stambanorna inser man att denna typ av bana kräver fordon som är optimerade för bra gång på dåliga banor. Hur uppträder X10 på denna typ av bibana? Har frågan ens ställts eller tänkts?
Någon som vet hur nynäsbanan efter västerhaninge var efter renoveringen år 2009? den banan måste ha haft en dålig åkkomfort innan renoveringen. Har dock alddrig åkt där innan dess så jag kommer inte ihåg hur det var...

@218: Men MÄLAB med Mälartåg & Movingo borde med sina tåglinjer täcka upp för den avsaknaden av regional tågtrafik I Sörmland, eller?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av TKO »

Ute och åker skrev:Att X10:or slängs på tippen i förtid är väl inte märkvärdigare än alla forumskribenter som slänger sina mobiltelefoner på tippen i förtid? Eller varför slänga sin gamla tjocktv i förtid? Eller byta bil? Eller dator? Jag såg högre upp i tråden att det jämfördes mellan ekonomisk och teknisk livslängd. Men det finns ju något som väl kan kallas "marknadsmässig" livslängd också. Ska man köra tåg så måste det ju finnas en rimlig marknad för det koncept man ämnar tillhandahålla. När det gäller bussmarknaden Oxelösund-Trosa-Liljeholmen så är det inget nytt påfund utan den busstrafiken har funnits i många decennier, om än kanske med andra operatörer. Det är ju en klassiker med de bussarna från Liljeholmen.
Har busstrafiken Liljeholmen-Trosa funnits under flera decennier? Det är inget jag minns - men jag har understundom fel...

Nuvarande trafik startade dock 2010, till en början som av Kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland upphandlad trafik. Från 2016 drivs linjen utan samhällsstöd - då blev det plötsligt 100 kr dyrare att åka mellan Liljeholmen och Trosa!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av TKO »

Alla inlägg som nämner Roine Carlsson belönas med en röd ros!
Är omnämnandet dessutom positivt blir det två rosor...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 218 »

ADDE skrev:
Ute och åker skrev: Jag har åkt på nämnda bibana och jag måste väl säga att det kändes långt ifrån komfortabelt. Om man direkt därefter kommer ut på stambanorna inser man att denna typ av bana kräver fordon som är optimerade för bra gång på dåliga banor. Hur uppträder X10 på denna typ av bibana? Har frågan ens ställts eller tänkts?
Någon som vet hur nynäsbanan efter västerhaninge var efter renoveringen år 2009? den banan måste ha haft en dålig åkkomfort innan renoveringen. Har dock alddrig åkt där innan dess så jag kommer inte ihåg hur det var...

@218: Men MÄLAB med Mälartåg & Movingo borde med sina tåglinjer täcka upp för den avsaknaden av regional tågtrafik I Sörmland, eller?
Fråga istället hur södra Nynäsbanan var före renoveringen år 2009. Svaret är förskräcklig! Men i dag är den ju i hyfsat skick och gör god tjänst.
Movingo är väl bara en biljett? Desto större skäl att bygga upp ett effektivt trafiksystem där den biljetten kan användas! De trafiklinjer som jag känner till som MÄLAB satsar på är alla radiella utgående från Stockholm. En sörmländsk tvärbana som knyter ihop dessa banor och skapar möjlighet till flexiblare resmönster kan ju vara en rimlig komplettering. Precis som Tvärbanan i Stockholm alltså fungerar som en effektiv tvärförbindelse relativt exempelvis tunnelbanan. Att tro att folk skulle resa med MÄLAB ex.vis mellan Eskilstuna och Nyköping med ett byte i Södertälje med sannolikt osynkade tidtabeller kan man nog glömma. Då tar man nog hellre bilen i den magistral som vi talar om vad det gäller f.d TGOJ-banan.

218
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av X12 »

218 skrev:Det är märkligt hur debatten om möjligheten att använda den elektrifierade TGOJ-banan för persontrafik i alla år varit obefintlig. [...] Men länshuvudmännen i Sörmland har hela tiden lagt locket på en sådan tanke, deras busskultur är gedigen.
Jag skulle också gärna se persontrafik på TGOJ-banan. Men jag vet inte om jag håller med om att debatten "i alla år varit obefintlig". Tycker frågan har debatterats i lokalpressen från och till det senaste decenniet eller så. Samtidigt har väl Sörmlands landsting lagt åtskilliga miljoner på att utreda frågan om persontrafik flera gånger. Vill också minnas att det var på förslag från landstinget att de själva skulle betala mellanskillnaden för en bättre kontaktledning (som skulle klara större STH) vid nästa kontaktledningsbyte, vilket jag inte tror det blev något av. Mitt intryck är åtminstone att Sörmlands landsting inte varit helt negativt inställda i frågan. Snarare tycks det vara Trafikverket som är bromskloss. De utredde ju möjligheterna till persontrafik senast i en åtgärdsvalsstudie 2013. De kom på nåt konstigt sätt fram till att tågalternativet skulle vara alltför dyrt och vara långsammare än bussen, en slutsats som går att diskutera.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av X12 »

218 skrev:De trafiklinjer som jag känner till som MÄLAB satsar på är alla radiella utgående från Stockholm. En sörmländsk tvärbana som knyter ihop dessa banor och skapar möjlighet till flexiblare resmönster kan ju vara en rimlig komplettering.
UVEN-linjen ingår ju i Mälabs tågkoncept och går på tvären, även om den linjen inte ska nyttja de nya tågen om jag förstått det rätt. En TGOJ-linje skulle ju sammanflätas med UVEN-linjen norr om Flen, men det lär väl behövas åtminstone mellan Eskilstuna och Västerås där man efterfrågar större kapacitet än 1 t/h. Frågan är hur tät trafik enkelspåret norr om Flen klarar?
218
Inlägg: 949
Blev medlem: fredag 02 februari 2007 13:48

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av 218 »

X12 skrev:
218 skrev:Det är märkligt hur debatten om möjligheten att använda den elektrifierade TGOJ-banan för persontrafik i alla år varit obefintlig. [...] Men länshuvudmännen i Sörmland har hela tiden lagt locket på en sådan tanke, deras busskultur är gedigen.
Jag skulle också gärna se persontrafik på TGOJ-banan. Men jag vet inte om jag håller med om att debatten "i alla år varit obefintlig". Tycker frågan har debatterats i lokalpressen från och till det senaste decenniet eller så. Samtidigt har väl Sörmlands landsting lagt åtskilliga miljoner på att utreda frågan om persontrafik flera gånger. Vill också minnas att det var på förslag från landstinget att de själva skulle betala mellanskillnaden för en bättre kontaktledning (som skulle klara större STH) vid nästa kontaktledningsbyte, vilket jag inte tror det blev något av. Mitt intryck är åtminstone att Sörmlands landsting inte varit helt negativt inställda i frågan. Snarare tycks det vara Trafikverket som är bromskloss. De utredde ju möjligheterna till persontrafik senast i en åtgärdsvalsstudie 2013. De kom på nåt konstigt sätt fram till att tågalternativet skulle vara alltför dyrt och vara långsammare än bussen, en slutsats som går att diskutera.
Tack för din faktakomplettering. Jag har också intrycket av att man politiskt i Sörmland drivit denna fråga medan länstrafiken varit mer ljum i sin attityd. Precis som du säger har kostnaderna varit avskräckande i de studier som gjorts men det är just då det skulle vara så värdefullt med begagnad materiell typ X10:orna som inklusive anpassning kan sättas i trafik till en låg kostnad. Skulle det inte finnas marknad så är det ju också mindre ekonomisk risk att avveckla trafiken. Man kanske t.o.m skulle kunna haft provtrafik med från SLL inhyrda X10:or under en period t.o.m för att känna av marknaden.

Analogt varför kör inte alla bilförare Rolls-Royce? Några fattiga stackare som jag håller tillgodo med Volvo snarare än ingenting alls! Men precis som Inge säger den skattefinansierade länstrafiken kräver Rolls Royce annars så blir det ingenting alls!

218
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: X10 var funkar de bäst?

Inlägg av Kantorn »

TKO skrev:
Ute och åker skrev:Att X10:or slängs på tippen i förtid är väl inte märkvärdigare än alla forumskribenter som slänger sina mobiltelefoner på tippen i förtid? Eller varför slänga sin gamla tjocktv i förtid? Eller byta bil? Eller dator? Jag såg högre upp i tråden att det jämfördes mellan ekonomisk och teknisk livslängd. Men det finns ju något som väl kan kallas "marknadsmässig" livslängd också. Ska man köra tåg så måste det ju finnas en rimlig marknad för det koncept man ämnar tillhandahålla. När det gäller bussmarknaden Oxelösund-Trosa-Liljeholmen så är det inget nytt påfund utan den busstrafiken har funnits i många decennier, om än kanske med andra operatörer. Det är ju en klassiker med de bussarna från Liljeholmen.
Har busstrafiken Liljeholmen-Trosa funnits under flera decennier? Det är inget jag minns - men jag har understundom fel...

Nuvarande trafik startade dock 2010, till en början som av Kollektivtrafikmyndigheten i Södermanland upphandlad trafik. Från 2016 drivs linjen utan samhällsstöd - då blev det plötsligt 100 kr dyrare att åka mellan Liljeholmen och Trosa!

/TKO
Jag åkte buss till Brommagården i närheten av Västerljung med Trosabussen (byte i Västerljung om jag inte minns fel). Bussen gick från Liljeholmen. Detta var medio 80-tal. Men jag minns också att den linjen inte fanns i slutet av sagda -tal. Så den verkar komma och gå.
Professionell tyckare
Skriv svar