Sida 1 av 2
Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 12:55
av TKO
De senaste veckorna (månaderna?) har de bussar som trafikerar Stockholms förnämsta busslinje fått hjulen försedda med "gröna plastpluppar" på hjulen - så bilden nedan:

- 20170720_231001.jpg (87.87 KiB) Visad 8469 gånger
Vad fyller dessa för funktion?
undrar
Thomas K Ohlsson m.fl. på Hjälmarsvägen
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 13:29
av ADDE
Dessa har jag också observerat kring Huddinge-området. Dock uteslutande på Scania-bussar!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 13:44
av TKO
Jag tror att den reguljära utsättningen på 160 är enbart scaniavagnar, så detsamma gäller nog här i Årsta.
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 16:05
av Hechtwagen
Uppenbarligen är de till för att man ska kunna se om muttrarna gängar upp sig för om de gör det pekar pilarna inte längre mot varandra!
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 18:42
av TKO
Ja det är ju en (o)tänkbar anledning!
Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 19:43
av Odd
Jag har tidigare sett att bilar ibland har liknande anordningar, fast inte lika tydliga. De används för att kolla om muttern har börjat röra på sig.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: måndag 24 juli 2017 23:31
av daniel_s
Att bussar tappar hjul är ett vanligare problem än många tror, sen vet jag inte om det beror på just att muttrar/skruvar lossnar i nån större utsträckning men det är i alla fall glädjande att man försöker göra någonting åt det. När en buss i Göteborg tappade ett hjul för några år sedan blev det ett väldans drev mot just den operatören, det var lite orättvist men jag undrar om det inte var då man började få upp ögonen för detta.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: tisdag 25 juli 2017 17:38
av TKO
Tack för alla svar!
Och alla pekar ju i riktning mot att indikera lösa hjulmuttrar/bultar.
Då är följdfrågan om vi kan förvänta oss att de gröna plupparna sprider sej till fler - ja kanske alla - bussar i SL-trafiken?
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: tisdag 25 juli 2017 23:40
av Odd
Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: onsdag 26 juli 2017 10:04
av Verspieder
TKO skrev:Eller är "uppgängade muttrar" ett stort problem inom busstrafiken?
Om man inte efterdrar muttrarna efter en arbetsdag efter däckbytet, ja. Gäller alla tungfordon.
Odd skrev:Det verkar vara något som är på bred frammarsch inom vägtransportbranschen. Jag såg bara idag två lastbilar med likadana på. Kan det vara så att det är någon däckfirma som har börjat med dem och inte åkerierna själva?
Då alla operatörer som bedriver stordriftsverksamhet i SL-depåer har leasingavtal med däckfirmor som sköter allt som har med däcken att göra, känns det som en naturlig förklaring, ja.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: onsdag 26 juli 2017 11:13
av TKO
Detta är måhända en "dum fråga" - men jag ställer den ändå:
För att få plupparnas spetsar att parvis peka mot varandra måste muttrarna vridas i vissa bestämda lägen. Hur fixar man det - jag föreställer att man har nån sorts momentnyckel som drar åt till det inställda momentet uppnås, och där stannar muttern.
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: onsdag 26 juli 2017 11:24
av TKO
Jo det tror jag man gör. Och jag utgick, kanske felaktigt, från att pluppen har ett sexkantigt uttag som trycks över muttern. När man ser det hela utifrån får man lätt det intrycket.
Men urtaget kanske har en annan form som gör att pluppen kan inta många lägen - inte bara 6 - gentemot muttern.
(Om det går att förstå vad jag menar!)
I så fall är det ju lätt som en plätt
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: onsdag 26 juli 2017 11:32
av TKO
Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: torsdag 27 juli 2017 11:25
av Silverfisk
Jag tycker nästan det ser ut som om plupparna är krympta på plats. I så fall är de runda från början, och kan riktas hur man vill.
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: torsdag 27 juli 2017 14:19
av TKO
Jag har tittat lite närmare, och den inre delen av plupparna är rund/cirkulär. Om det är krympning, tvångspassning eller mångtandade hål som gör att de sitter på plats kan jag inte avgör - men oavsett vilket torde det vara lätt att få plupparna i rätt läge!
/TKO
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: torsdag 27 juli 2017 20:32
av Torbjörn
Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås

!
/Torbjörn
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: torsdag 27 juli 2017 22:36
av Hans Wibacke
Torbjörn skrev:Hej!
Enligt vVD på Nobina så är det ett mutterlås

!
/Torbjörn
Verkar vara dåliga lås eftersom plupparna inte är förbundna!
Så här ska mutterlås se ut:
http://www.safetyseal.se/sv/produkter/s ... akring.php
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: fredag 28 juli 2017 15:40
av ADDE
Har sätt samma pluppar på Volvo B9S också! dock inte på några MAN-bussar I Huddinge-området eller inne I stan
Re: Gröna pluppar på våra bussar! Varför?
Postat: fredag 28 juli 2017 23:42
av Hans Wibacke
TKO skrev:Jag tycker spetsarna ligger väldigt väl riktade mot varandra - och så måste det nog vara om man ska få en indikation innan det börjar bli allvarligt.
Så jag tror också att plupparna har fler "spår" än sex stycken.
/TKO
Svar ja, fler "spår" än sex stycken. Det kan man se på
denna bild av ett par gula pluppar.
För den intresserade av just dessa gula pluppar, read all about it:
Dustite LR wheel nut indicator
LR i produktnamnet står för "long reach" men sådana hade inte behövts på bussen du fotograferade. Det hade funkat med
den vanliga modellen också.
Utöver den av Hechtwagen påtalade funktionen, verkar plupparna även kunna indikera eventuell överhettning. Enligt tillverkaren (av just de pluppar jag länkat till) smälter plupparna vid en lämplig temperatur.
I fortsättningen kommer jag nog aldrig kunna åka buss som förr. Nu kommer jag blänga efter "loose wheel nut indicators" innan jag kliver ombord.
