Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalund
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalund
När Gula linjen Odenplan–Arenastaden invigs tillkommer tre nya stationer som enligt planerna ska heta Hagastaden, Hagalund och Arenastaden. Ett problem i sammanhanget är att station Hagalund inte kommer att ha någon kontakt med centrala Hagalund. Station Hagalund kommer att ha två entréer: en vid Solnavägen strax väster om järnvägen och en i hörnet Gelbgjutarevägen/Industrivägen i Hagalunds industriområde.
De som ska till centrala Hagalund måste åka till station Arenastaden och använda den södra uppgången, som kommer att vara belägen på Hagalundsgatan mellan Tvärbanans teknikhus och Hagalundsgatan 1–7. Risken finns att många kommer att åka till station Hagalund och förvänta sig att komma till området kring Hagalundsgatan och Kyrkbacken. Det kommer att vara som upplagt för missförstånd och förvirring bland de som saknar lokalkännedom.
För att lösa problemet bör station Hagalund få ett annat namn, t.ex. Albydal. Det är ett historiskt korrekt namn på området och även namn på en busshållplats på Solnavägen. Jag är något förvånad över att den här problematiken inte verkar ha tagits upp under planeringen av tunnelbanan.
Peter Bolin
Medlem av Nätverket för Hagalunds framtid
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner (http://www.hagalundsvanner.com)
Medlem i SSS
De som ska till centrala Hagalund måste åka till station Arenastaden och använda den södra uppgången, som kommer att vara belägen på Hagalundsgatan mellan Tvärbanans teknikhus och Hagalundsgatan 1–7. Risken finns att många kommer att åka till station Hagalund och förvänta sig att komma till området kring Hagalundsgatan och Kyrkbacken. Det kommer att vara som upplagt för missförstånd och förvirring bland de som saknar lokalkännedom.
För att lösa problemet bör station Hagalund få ett annat namn, t.ex. Albydal. Det är ett historiskt korrekt namn på området och även namn på en busshållplats på Solnavägen. Jag är något förvånad över att den här problematiken inte verkar ha tagits upp under planeringen av tunnelbanan.
Peter Bolin
Medlem av Nätverket för Hagalunds framtid
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner (http://www.hagalundsvanner.com)
Medlem i SSS
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Vad är "centrala Hagalund" för Dig? När jag som barn bodde i området, ledde trapporna (från Linje 15) efter Isbolaget upp till Centrum och i mitt fall, när man från Haga Norra hade gått upp för backen så var man i Centrum, till vänster låg Konsum och Mjölkkonsum, tvärs över gatan låg bageriet där man köpte gårdagens bröd för halva priset
/Göran
/Göran
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
När det gäller Hagalund före 1970 var det Hagalunds torg som utgjorde centrum. Även Hagavägen från platsen där gamla banvallen går, dvs. i höjd med Anhaltsvägen, fram till kyrkan kan räknas till dåtidens centrala Hagalund. Järvagatan norr om torget bör också ha hört dit. Där låg t.ex. posten.hgsldf skrev:Vad är "centrala Hagalund" för Dig? När jag som barn bodde i området, ledde trapporna (från Linje 15) efter Isbolaget upp till Centrum och i mitt fall, när man från Haga Norra hade gått upp för backen så var man i Centrum, till vänster låg Konsum och Mjölkkonsum, tvärs över gatan låg bageriet där man köpte gårdagens bröd för halva priset
/Göran
I dag är det alla hus på Hagalundsgatan och Kyrkbacken som de flesta menar med centrala Hagalund. Hagalunds industriområde räknas förvisso också till Hagalund, men det är knappast någon som skulle räkna in det i centrala Hagalund.
Om man ska anlägga ett historiskt perspektiv på det hela är det värt att observera att Hagalund har haft lite olika innebörd sedan de första tomterna började bebyggas 1890. Under perioden 1899–1942 var det ett municipalsamhälle i Solna landskommun, och sedan 1943 är det en stadsdel i Solna stad. Gränserna har flyttats något genom åren.
/Peter Bolin
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Det är inget nytt. Station Duvbo ligger ju knappast i Duvbo...
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Det var tänkt att stationen skulle fått en uppgång i riktning Duvbo (närmre men fortfarande utanför Duvbo) men denna uppgång ströks ned i planeringen.Kantorn skrev:Det är inget nytt. Station Duvbo ligger ju knappast i Duvbo...
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Och station Alvik ligger inte i Alvik. (Däremot ligger väl busstorget i Alvik, tror jag.) Finns kanske fler stationer som är "felplacerade".Kantorn skrev:Det är inget nytt. Station Duvbo ligger ju knappast i Duvbo...
Vad gäller Hagalund så tror jag att många spontant tänker att det är samma område som det som i folkmun kallas Blåkulla.
(Det kan jämföras med att det förekommer att folk reser till T-station Gärdet för att nå Radio-eller TV-huset som ju "alla" vet ligger på Gärdet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Jag får väl erkänna att jag uppenbarligen tillhör de fåkunnigas skara - för visst är det Blåkulla som är Hagalund för mej.LÅ1 skrev:Och station Alvik ligger inte i Alvik. (Däremot ligger väl busstorget i Alvik, tror jag.) Finns kanske fler stationer som är "felplacerade".Kantorn skrev:Det är inget nytt. Station Duvbo ligger ju knappast i Duvbo...
Vad gäller Hagalund så tror jag att många spontant tänker att det är samma område som det som i folkmun kallas Blåkulla.
(Det kan jämföras med att det förekommer att folk reser till T-station Gärdet för att nå Radio-eller TV-huset som ju "alla" vet ligger på Gärdet.)
Men efter att ha läst detta dokument vet jag att så enkelt är det inte. Läs och lär...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Jag väcker den här tråden till liv eftersom det nu står klart att tunnelbanestationen i Hagalunds industriområde kommer att få ett annat namn: Södra Hagalund (se http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/arenastaden). Därmed är det problem som jag tog upp i somras inte längre aktuellt.
Möjligen kan jag tycka att Södra Hagalund är lite fantasilöst. Mitt förslag i somras var Albydal, men man skulle också kunna tänka sig Rudängen. Området där industriområdet ligger i dag kallades så innan det började bebyggas under första hälften av 1900-talet. Det nya bostadsområdet bör ha ett namn som särskiljer det från Hagalunds centrala delar, och då skulle Rudängen passa bra.
/Peter Bolin
Möjligen kan jag tycka att Södra Hagalund är lite fantasilöst. Mitt förslag i somras var Albydal, men man skulle också kunna tänka sig Rudängen. Området där industriområdet ligger i dag kallades så innan det började bebyggas under första hälften av 1900-talet. Det nya bostadsområdet bör ha ett namn som särskiljer det från Hagalunds centrala delar, och då skulle Rudängen passa bra.
/Peter Bolin
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Fast bör det inte vara södra hagalundsstaden?
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Södra Hagalundsstadsområdet!gbd skrev:Fast bör det inte vara södra hagalundsstaden?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Södra hagalundsområdesstaden
-
- Inlägg: 121
- Blev medlem: lördag 01 september 2007 19:27
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Jag vill rätta mig själv. Det äldre namnet på området som i dag är Hagalunds industriområde är Judängen, inte ”Rudängen”. Det sistnämnda namnet förekommer också ibland, men det är troligen en sammanblandning av namnen Judängen och Rudviken. Bostadsområdet Rudviken ligger på andra sidan järnvägen.Peter Bolin skrev:Jag väcker den här tråden till liv eftersom det nu står klart att tunnelbanestationen i Hagalunds industriområde kommer att få ett annat namn: Södra Hagalund (se http://nyatunnelbanan.sll.se/sv/arenastaden). Därmed är det problem som jag tog upp i somras inte längre aktuellt.
Möjligen kan jag tycka att Södra Hagalund är lite fantasilöst. Mitt förslag i somras var Albydal, men man skulle också kunna tänka sig Rudängen. Området där industriområdet ligger i dag kallades så innan det började bebyggas under första hälften av 1900-talet. Det nya bostadsområdet bör ha ett namn som särskiljer det från Hagalunds centrala delar, och då skulle Rudängen passa bra.
/Peter Bolin
Mina egna förslag till namn på stationen i Hagalunds industriområde är således Albydal och Judängen. Namnet Södra Hagalund är dock som sagt klart bättre än enbart Hagalund.
/Peter Bolin
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Viktigast är väl dock att slopa det konstiga namnet "Gula linjen" eftersom det ju kommer att bli en avgrening av Gröna linjen och inte en ny "tub 4", som det var tänkt när namnet kom till.
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Den ursprungliga tanken var en avgrening till Karolinska. När regionens befolkningsprognoser visade sig inte stämma tog flera partier upp idén att istället bygga en ny tunnelbanelinje som går förbi Karolinska. Olika partier gav den en egen färg. Då Alliansen hade makten i alla församlingar slopades delen söder om stan. Eftersom idén att bygga en ny linje var oväntat populär planerades linjen som en matarbana till Odenplan som kunde trafikeras oberoende av gröna linjen. Slutligen blev det uppenbart att en genomgående linje var en bättre lösning, givet att den inte skulle fortsätta söder om stan, varför matarbanan också slopades, men färgen behölls av prestigeskäl. Sedan förlorade Alliansen makten i Stockholms kommun och delen söder om stan beslutades ändå. Det som återstår av regionalpolitiken är en felande länk som kraftigt begränsar nyttan av utbyggnaderna. Så går det när politisk profilering får styra.Anders Hanquist skrev:Viktigast är väl dock att slopa det konstiga namnet "Gula linjen" eftersom det ju kommer att bli en avgrening av Gröna linjen och inte en ny "tub 4", som det var tänkt när namnet kom till.
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Bananbanan och Banana Split
Ja, det är förskräckligt att kalla det där tunnelbanebihanget för "Gula linjen". Där har man gått "bananas" (synonym till "silly" och "crazy"). "Gula blindtarmen" hade varit ett bättre namn! Eller inte. Gröna linjen är förstås det logiska, om nu logiken och inte prestigen får styra!Enceladus skrev:Den ursprungliga tanken var en avgrening till Karolinska. När regionens befolkningsprognoser visade sig inte stämma tog flera partier upp idén att istället bygga en ny tunnelbanelinje som går förbi Karolinska. Olika partier gav den en egen färg. Då Alliansen hade makten i alla församlingar slopades delen söder om stan. Eftersom idén att bygga en ny linje var oväntat populär planerades linjen som en matarbana till Odenplan som kunde trafikeras oberoende av gröna linjen. Slutligen blev det uppenbart att en genomgående linje var en bättre lösning, givet att den inte skulle fortsätta söder om stan, varför matarbanan också slopades, men färgen behölls av prestigeskäl. Sedan förlorade Alliansen makten i Stockholms kommun och delen söder om stan beslutades ändå. Det som återstår av regionalpolitiken är en felande länk som kraftigt begränsar nyttan av utbyggnaderna. Så går det när politisk profilering får styra.Anders Hanquist skrev:Viktigast är väl dock att slopa det konstiga namnet "Gula linjen" eftersom det ju kommer att bli en avgrening av Gröna linjen och inte en ny "tub 4", som det var tänkt när namnet kom till.
Men när nu folket fått rösta och valt "GUL" som bäst färg för en ny tunnelbanelinje, så ska man väl ta till sig det! Jag skriver (min) favorit i repris: Låt den nya tunnelbanelinjen Älvjsö-Liljeholmen-Fridhemsplan få färgen GUL!
Tillkomsten av station Hagalund tycker jag är viktig för att i någon mån rättfärdiga bygget av "Gula blindtarmen". I så fall blir nyttan av den dubbelt så stor, eftersom förutom "Hagastaden" (det var väl så den skulle heta?) även "Hagalund" därmed får spårförbindelse. Arenastaden, med både Tvärbanan och Pendeltågen är många överens om inte riktigt räcker till för rättfärdigandet av "Bananbanan" (uttalas Banánbànan), om jag nu törs kalla den så.
Däremot tycker jag inte man kan säga att man har låst in sig i att "Gula blindtarmen" aldrig någonsin skulle kunna fortsätta genom stan söderut! Spränger man ut nya tunnlar från Hagastaden söderut så är det mycket väl möjligt! Även om då station Odenplan förbigås av den genomgående trafiken, så är det ju inte omöjligt att fortfarande anlägga en tredje plattform vid Odenplan och låta någon av linjerna från Hagalundshållet vända vid en egen plattform på Odenplan.
Man ska inte vara alltför utvecklingspessimistisk, tycker jag! Man får gilla läget och välkomna den nya blindtarmen. Med tiden kan den utvecklas till något större! "ingenting är omöjligt", som det heter. I Berlin lyckades man med konststycket att först slå isär U-Bahn och S-Bahn till nya linjenät, och sedan knyta ihop dem igen på ett annat linjenätsätt.
Om "Gula blindtarmen" då fortfarande är gul, tänker jag i så fall ge nämnda möjliga framtida linjeomläggningar smeknamnet "Banana Split"!
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Den historieskrivningen är väl din högst personliga tolkning? Jag tror inte den stämmer.Enceladus skrev:Den ursprungliga tanken var en avgrening till Karolinska. När regionens befolkningsprognoser visade sig inte stämma tog flera partier upp idén att istället bygga en ny tunnelbanelinje som går förbi Karolinska. Olika partier gav den en egen färg. Då Alliansen hade makten i alla församlingar slopades delen söder om stan. Eftersom idén att bygga en ny linje var oväntat populär planerades linjen som en matarbana till Odenplan som kunde trafikeras oberoende av gröna linjen. Slutligen blev det uppenbart att en genomgående linje var en bättre lösning, givet att den inte skulle fortsätta söder om stan, varför matarbanan också slopades, men färgen behölls av prestigeskäl. Sedan förlorade Alliansen makten i Stockholms kommun och delen söder om stan beslutades ändå. Det som återstår av regionalpolitiken är en felande länk som kraftigt begränsar nyttan av utbyggnaderna. Så går det när politisk profilering får styra.Anders Hanquist skrev:Viktigast är väl dock att slopa det konstiga namnet "Gula linjen" eftersom det ju kommer att bli en avgrening av Gröna linjen och inte en ny "tub 4", som det var tänkt när namnet kom till.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Tunnelbanan från Fridhemsplan till Älvsjö respektive Skärholmen är ju en del av Röda linjen/tunnelbana 2. Så det är väl onödigt att hitta på en ny färg för den.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Hela diskussionen visar ju på hur urbota dumt det är att kalla ett bansystem för en linje, oavsett om det är färger, personnamn, stadsdelar eller vad som nu månde vara som ligger bakom namnet.
Gröna tunnelbanan är ju (oftast) tre linjer, som i systemet ofta, men inte alltid, illustreras av en variant av färgen grön. Att man råkade måla in sig i begreppet "Gröna linjen" är därför olyckligt och förmodligen ett olycksfall i arbetet.
F ö så anser jag fortfarande att tunnelbanan mellan Älvsjö och Solna Station skall vara en egen bana, med bredare vagnar, längre perronger och ändamålsenligt signalsystem och strömförsörjningssystem, och därför kunna utformas redan från början för automatisk eller autonom körning.
Gröna tunnelbanan är ju (oftast) tre linjer, som i systemet ofta, men inte alltid, illustreras av en variant av färgen grön. Att man råkade måla in sig i begreppet "Gröna linjen" är därför olyckligt och förmodligen ett olycksfall i arbetet.
F ö så anser jag fortfarande att tunnelbanan mellan Älvsjö och Solna Station skall vara en egen bana, med bredare vagnar, längre perronger och ändamålsenligt signalsystem och strömförsörjningssystem, och därför kunna utformas redan från början för automatisk eller autonom körning.
Genius on call
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
Vad är det som inte stämmer?twr skrev:Den historieskrivningen är väl din högst personliga tolkning? Jag tror inte den stämmer.Enceladus skrev:Den ursprungliga tanken var en avgrening till Karolinska. När regionens befolkningsprognoser visade sig inte stämma tog flera partier upp idén att istället bygga en ny tunnelbanelinje som går förbi Karolinska. Olika partier gav den en egen färg. Då Alliansen hade makten i alla församlingar slopades delen söder om stan. Eftersom idén att bygga en ny linje var oväntat populär planerades linjen som en matarbana till Odenplan som kunde trafikeras oberoende av gröna linjen. Slutligen blev det uppenbart att en genomgående linje var en bättre lösning, givet att den inte skulle fortsätta söder om stan, varför matarbanan också slopades, men färgen behölls av prestigeskäl. Sedan förlorade Alliansen makten i Stockholms kommun och delen söder om stan beslutades ändå. Det som återstår av regionalpolitiken är en felande länk som kraftigt begränsar nyttan av utbyggnaderna. Så går det när politisk profilering får styra.Anders Hanquist skrev:Viktigast är väl dock att slopa det konstiga namnet "Gula linjen" eftersom det ju kommer att bli en avgrening av Gröna linjen och inte en ny "tub 4", som det var tänkt när namnet kom till.
Re: Gula linjen Odenplan–Arenastaden – stationsnamnet Hagalu
En tankeställare: Varför efterfrågas en tunnelbana mellan Älvsjö och Solna, och då helst via Årstaberg och Odenplan? Det som efterfrågas kanske går att lösa på något annat sätt?Odd skrev:Hela diskussionen visar ju på hur urbota dumt det är att kalla ett bansystem för en linje, oavsett om det är färger, personnamn, stadsdelar eller vad som nu månde vara som ligger bakom namnet.
Gröna tunnelbanan är ju (oftast) tre linjer, som i systemet ofta, men inte alltid, illustreras av en variant av färgen grön. Att man råkade måla in sig i begreppet "Gröna linjen" är därför olyckligt och förmodligen ett olycksfall i arbetet.
F ö så anser jag fortfarande att tunnelbanan mellan Älvsjö och Solna Station skall vara en egen bana, med bredare vagnar, längre perronger och ändamålsenligt signalsystem och strömförsörjningssystem, och därför kunna utformas redan från början för automatisk eller autonom körning.