Londons transportstrategi
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Londons transportstrategi
Senaste nytt från London om deras utvecklingsplaner för transportsystemet. Noterar att det inte finns några utbyggnadsplaner för Light Rail med.
http://www.metro-report.com/news/news-b ... -2050.html
Hälsningar
Stefan B
http://www.metro-report.com/news/news-b ... -2050.html
Hälsningar
Stefan B
Re: Londons transportstrategi
"Light Rail" / "Trams" har väl varit döda i London sedan Boris Johnson tog över efter min favoritborgmästare, och även om Sadiq Khan har många förtjänster så är hans transportpolitik väldigt "bussinriktad" - det kanske ligger i generna, för jag tror att hans pappa var bussförare?! Men visst kunde man hoppas på att åtminstone utbyggnaden av Tramlink till Sutton skulle vara med.
Nu får vi istället glädja oss åt både Crossrail 2 och Bakerloo extension verkar bli av.
Men det är kanske läge att läsa remissupplagan i sin helhet, det är ju inte säkert att det korta tidskriftsartikeln ger alla detaljer?
funderar
Thomas K Ohlsson
TILLAGT: Jag gjorde just det, tog en snabb titt genom remissupplagan. Och där finns faktiskt utbyggnad av Tramlink till Sutton med - så visst finns det lite "Light Rail" i strategin trots allt!
(Sensmoral: Gå till källan...)
Nu får vi istället glädja oss åt både Crossrail 2 och Bakerloo extension verkar bli av.
Men det är kanske läge att läsa remissupplagan i sin helhet, det är ju inte säkert att det korta tidskriftsartikeln ger alla detaljer?
funderar
Thomas K Ohlsson
TILLAGT: Jag gjorde just det, tog en snabb titt genom remissupplagan. Och där finns faktiskt utbyggnad av Tramlink till Sutton med - så visst finns det lite "Light Rail" i strategin trots allt!
(Sensmoral: Gå till källan...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Londons transportstrategi
London Overground är väl nån form av mellanting mellan "Light rail" och tunnelbana.
Genius on call
Re: Londons transportstrategi
Nej det är mer ett mellanting mellan pendeltåg och tunnelbana - lite som S-bahn. Räknas som 'Heavy rail' / 'National rail'. Men spårägare kan vara både Network Rail och TfL/LU.
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Londons transportstrategi
Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?
Professionell tyckare
Re: Londons transportstrategi
I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?
Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.
Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Londons transportstrategi
Men i nuläget - eller sist jag åkte den sträckan - var det mycket dyrare att åka tåg än tunnelbana från Heathrow till stan.Lars_L skrev:I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?
Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.
Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Londons transportstrategi
Ja men det är ju en speciell sak. Järnvägen ut till Heathrow med Heathrow express kan ju jämföras med Arlanda express till Arlanda och tunnelbanan kanske med SL förbindelserna förutom då att det inte är någon stationsavgift på Heathrow.Kantorn skrev:Men i nuläget - eller sist jag åkte den sträckan - var det mycket dyrare att åka tåg än tunnelbana från Heathrow till stan.Lars_L skrev:I London (som i de flesta andra städer utom Stockholm) gör man ju ingen skillnad på taxa när det gäller vilken typ av tåg man åker med - må vara att man har andra regler för båtar och turistbanan döpt efter ett flygbolag, och särskilda kostnader för enkelbiljetter som kan skilja sig (billigt att åka buss, dyrt att åka Underground).Kantorn skrev:Jag blir inte riktigt klok på Elizabeth Line - är det tunnelbana eller tåg? Vilken taxa kommer att gälla?
Men mer konkret så har man ju redan börjat använda konceptet TFL Rail för de delar som ska konverteras till Elisabeth Line. Så för alla med förköpta biljetter kommer det ingå i det vanliga taxesystemet. Däremot har man ju i London haft olika priser för enkelbiljetter beroende på vilket transportmedel som nyttjas.
Tåg eller tunnelbana? Ja, motsvarar väl ganska bra alltså de pendeltågssystem som finns i Sverige.
Re: Londons transportstrategi
Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...
/TKO
PS: Hur är det med Heathrow Connect, är det samma taxa som tunnelbanan?
/TKO
PS: Hur är det med Heathrow Connect, är det samma taxa som tunnelbanan?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Londons transportstrategi
Nej - inte heller gäller taxan på den internationella tågtrafiken. Men det finns ju alltid undantag. Tyvärr är det väl lösningen med Heathrow som gjorde att man valde den tveksamma lösningen till Arlanda i Stockholm (förlåt sidospåret). Hade man tänkt annorlunda, skulle man ju kunna byggt en station vid Arlanda istället med bakspår att vända på, som i Köpenhamn. I princip hade väl det nästan täckt det man fick in på OPS (minus rullande materiel och depå).TKO skrev:Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...
/TKO
PS: Hur är det med Heathrow Connect, är det samma taxa som tunnelbanan?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Londons transportstrategi
Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).
https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/
/TKO
https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Londons transportstrategi
Och innan man flyttade till St.Pancras och höghastighetslinjen blev klar så gick Eurostartågen över detta nät, kunde gå lite olika vägar beroende på trafik och nådde så Waterloo stn.TKO skrev:Nej det är mer ett mellanting mellan pendeltåg och tunnelbana - lite som S-bahn. Räknas som 'Heavy rail' / 'National rail'. Men spårägare kan vara både Network Rail och TfL/LU.
/TKO
-
- Inlägg: 3128
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Londons transportstrategi
Innebär det att det blir samma taxa som t.ex tunnelbanan till Heathrow. Eller bara att det blir enklare köpa biljett när det ligger på Oyster.TKO skrev:Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).
https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/
/TKO
Arlandaexpress lär nog i alla fall behålla sitt rekord som dyrast flygplatsförbindelse.
Re: Londons transportstrategi
[quote="TKO"]Vilket var det som "Kantorn" ville visa - och vilket gör att Lars_L:s påstående om taxesystemet inte riktigt stämmer...
/TKO
Tack så mycket för det. Det var ungefär så jag kände.
/TKO
Tack så mycket för det. Det var ungefär så jag kände.
Professionell tyckare
Re: Londons transportstrategi
Det blir troligen inte samma pris på HEX som på tunnelbanan, möjligen samma pris som på CR1. Det spekuleras i den engelska debatten om HAH kanske vill sälja ut HEX till TfL, så att trafiken på GWML kan samordnas.Lennart Petersen skrev:Innebär det att det blir samma taxa som t.ex tunnelbanan till Heathrow. Eller bara att det blir enklare köpa biljett när det ligger på Oyster.TKO skrev:Jag läste nyligen i "London Reconnections" att Crossrail även kommer att trafikera Heathrow´s terminal 5 (det var redan tidigare klart att Crossrail skulle gå till terminalerna 2 till 4). Dessutom kommer Heathrow Express att inlemmas i TfL:s biljettsystem (Oyster, Contactless etc).
https://www.londonreconnections.com/201 ... erminal-5/
/TKO
Arlandaexpress lär nog i alla fall behålla sitt rekord som dyrast flygplatsförbindelse.
/TKO
(Jodå, jag använde alla konstiga förkortningar bara för att vara märkvärdig.)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!