Sida 1 av 2

Høka i Oslo SM83 210 => A51 210

Postat: lördag 12 oktober 2002 16:40
av Bussmicke
Bild
Stortorvet 26/4 1997, när var det 210 kom till Djurgården?

210

Postat: lördag 12 oktober 2002 21:43
av Andy
Hei!
210 kom til Djuregårdslinjen våren 2000 vis jeg ikke husker feil, den hadde vell premieretur den 17.5.2000!

I følge min tabell ble vognen utrangert i Oslo 10.1.2000!

Andreas

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:01
av Bussmicke
Så här ser den ut nu.
Länkad bild från vagnhallen
Bild

Hmmmm

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:11
av Andy
Det bilde du hadde der er av vogn 700, tidligere vogn 249 hos Oslo sporveier!

Her er et bilde av 210 etter at den ble malt om:
Bild

Andreas

Fula fordon?

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:15
av Roar
Beklager, men nå ser den fæl ut (fæl = svensk ful).

Re: Hmmmm

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:15
av Bussmicke
Andy skrev:Det bilde du hadde der er av vogn 700, tidligere vogn 249 hos Oslo sporveier!

Her er et bilde av 210 etter at den ble malt om:
Bild

Andreas
Visst sjutton tänkte på fel vagn,men dock en Höka

Høka

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:25
av Andy
Det er jo ikke så greit, for som du sier så er bege vognene HØKA vogner!
Vogn 210 er tidligere SM-53 /1 232, men den ble bygget om rundt 1990!

Andreas

Re: Høka

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:33
av Bussmicke
Andy skrev:Det er jo ikke så greit, for som du sier så er bege vognene HØKA vogner!
Vogn 210 er tidligere SM-53 /1 232, men den ble bygget om rundt 1990!

Andreas
Sån är den mye greit... :lol:
Bild
Norrmalmstorg 30/9 2000

Farge!

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:36
av Andy
Hei!
Dette er, etter min mening den RIKTIGE fargen og utseendet på vognen!
Liker ikke de ombygningene som er gjort på den etter at den kom til Stockholm!

Andreas

Re: Farge!

Postat: lördag 12 oktober 2002 22:40
av Bussmicke
Andy skrev:Hei!
Dette er, etter min mening den RIKTIGE fargen og utseendet på vognen!
Liker ikke de ombygningene som er gjort på den etter at den kom til Stockholm!

Andreas
Vilket ombyggnad har man gjort på den sedan den kom hit, kan inte se någon större skillnad förutom färgen.

210

Postat: lördag 12 oktober 2002 23:00
av Andy
Hei Micke!
Etter det jeg kan se, og har fått vite, så er ombygningene følgende:
-Enkel, rund lyskaster forran
-Gule lys som var i støtfangeren er fjernet
-Togkjøringskontakt i fronten er fjernet
-Linjeskiltkassa er flyttet til midten av taket forran på vognen
-Vognen er bygget om for å kunne trekke S-27 tilhengere fra Göteborg!
-Dørsignalet er ombygget, slik at alle dørene må tvangsåpnes, eller lukkes!
-Vognen er malt i en forferdlig grønnfarge!

Dette er de ombygningene jeg veit om, kansje noen andre veit noe mere?

Andreas

Re: 210

Postat: lördag 12 oktober 2002 23:25
av Bussmicke
Andy skrev: -Enkel, rund lyskaster forran
-Gule lys som var i støtfangeren er fjernet
-Togkjøringskontakt i fronten er fjernet
-Linjeskiltkassa er flyttet til midten av taket forran på vognen
Andreas
Dessa detaljer har jag inte tänkt på förän du sa det nu.
Alla lysen fram är borta och ersatt med den runda.

210...

Postat: lördag 12 oktober 2002 23:33
av BaardB
Beklager, men jeg må bry meg...

1.
Dørsignalet er IKKE bygget om slik at alle dørene må tvangsåpnes, men dette gjøres for at folket skal komme seg inn og ikke bli stående å trøkke i fordøra.

2.
Venstre speil står normalt ute, og legges INN når speilknappen trykkes inn.


/Baard

Ikke værre

Postat: söndag 13 oktober 2002 16:24
av Andy
Hei Baard!
Med andre ord, dørautomatikken er der fortsatt, men tvangsåpninga brukes istedenfor frigjøringa?

Noen grunn til at man foretrekker å ha venstre speil ute hele tiden?

Noen andre ombygninger på det elektriske, mekaniske eller pneumatiske systemet på vogna?

Andreas

270...

Postat: söndag 13 oktober 2002 23:50
av BaardB
Ja, dørautomatikken er der fortsatt.
Man har venstre speil ute hele tiden siden alle andre vogner har det OG fordi det er plass til det i alle kurver, vognhallsporter osv.
Kan ikke komme på andre større ombygninger på vogna, men jeg kan ha godt glipp av noe...

Opplysninger

Postat: måndag 14 oktober 2002 1:39
av Andy
Hei Baard!
Fikk vite i en privat melding her på forumet at 210 var utsatt for kolisjon for en tid tilbake!

Forøvrig så sa denne personen jeg fikk meldingen fra at man måtte ta inn speilet når man kjører inn i vognhallen!

Andreas

Postat: måndag 14 oktober 2002 1:52
av Stefan Widén
Nej du har fått med de ombyggnader som hittils gjorts. Vissa småjusteringar har gjorts på pneumatiken (en extra givare för anpassningingen till B31) har monterats

Som en del vet så anskaffades vagn 21o av två skäl. För att få en stark och bra vagn att dra vårt cafesläp (B31c 618) med. Vagnen är ju lite tyngre än en A 31 och har därför bättre dragförmåga. Att den sen har modern körutrustning gör ju inte saken sämre. Andra skälet var att få en vagn som man vid vissa tiffälen kunde köra enmansbetjäning med. Och att då ta en A31 och bygga om på ungefär det sättet man gjorde med Hökavagnarna till SM 83 va ju dumt när nu dessa vagnar va tillgängliga. När vi fick vagnen ville vi ge den ett värdigt motagande så inför premiären så byttes samtliga krockade plåtar ut och vagnen lackerades i orinalfärgen och gick i det utförande hela första säsongen. På vintern byggdes vagnen om i steg ett så som den är idag. Den vagn vi fick ta bort för att få plats va vagn 329 som hade Gröna Lundsreklamen på sig. Så det va helt klart att vagnen måste överta den målningen. För oss är 210 ingen museal vagn uten ren kommersiell driftvagn (det finns ju 2 st kvar i orginal). Under vintern 2003 är det planerat att återinföra vagnens konduktörsplats Detta för att göra det enklare då vagnen är tvåmansbetjänad. Dörrsystemen kommer att utföras så att orinalsystemet finns kvar i sin helhet, men konduktören kan påverka dörrarna på ett visst sätt(dubblering av passagerarknapparna för respektive dörr). Linjekrukan kommer att byggas om så att den liknar mustangernas.

Hur dörrsystemet används beror på om vagnen körs enmans eller ej, om den har släp och vilken årstid. Släpets (618) har dörrsystem som är samkörbart med 210:ans orginal. Vagnen kan även dra en vanlig B31:a som är bemannad med konduktör.

Hoppas detta gav lite klarhet

Mvh Stefan Widén

Re: 270...

Postat: måndag 14 oktober 2002 3:12
av Bussmicke
Baard Belsaas skrev:Ja, dørautomatikken er der fortsatt.
Man har venstre speil ute hele tiden siden alle andre vogner har det OG fordi det er plass til det i alle kurver, vognhallsporter osv.
Kan ikke komme på andre større ombygninger på vogna, men jeg kan ha godt glipp av noe...
Kommer du på något mer är det bara att höra av dig.
MN

Postat: måndag 14 oktober 2002 11:49
av Andy
Stefan Widén skrev:Hoppas detta gav lite klarhet

Mvh Stefan Widén
Hei Stefan!
Dette oppklarte en hel del, hadde egenlig tenkt å sende deg en privat melding, men dette rakk jeg aldri å gjøre siden du skrev på dette inlegget!

Kan 210 rangeres fra et Mustang slep?
För oss är 210 ingen museal vagn uten ren kommersiell driftvagn (det finns ju 2 st kvar i orginal).
Ok, dette viste jeg ikke, men skjønner det godt, det var vell også meningem med M-23 vognene fra Göteborg at de ikke var museumsvogner, men trafikkvogner!

Forøvrig, så finnes det 2 vogner i orginalutførelse, men disse ser noe slitne ut etter flere år i Oslo trafikk (203 på Sjoldnæsholm, og 207 i Vognhall 5 i Oslo) + at det finnes en vogn i nesten orginal utførelse hos Göteborg Sporveier (vogn 143,ex OS 201)

Andreas

Postat: måndag 14 oktober 2002 14:05
av Bobjörk
Andy skrev:Kan 210 rangeres fra et Mustang slep?
Den kan i alla fall rangeras från B31C 618 (cafévagnen), så det kan den, förutsatt att släpet har sån utrustning... (vilket väl endast 618 har?)