Høka i Oslo SM83 210 => A51 210

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Rengering

Inlägg av Andy »

Hei!
Siden du nevner dette, så forestiller jeg meg at det er samme type rangeringsutrustning som det var på Oslo's ST-89 tilhengere og at kontrolleren er omtrent lik den som sitter bak i 210!

Andreas
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Ja det är samma utrustning. På A31:orna har vi även monterat in rangerkontroller med samma principlösning som på vagn 700. För närvarande är det bara 618 och 616 som har rangerkontroller. Tyvärr står 616 i Mkp i Akh har vi 615 så det blir till att bygga in i det i den med, när tid finnes. Att "köra" ut ett tåg ur hallen är det säkraste så det är en anledning till införadet i släpen.

Mvh Stefan Widén
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Takker

Inlägg av Andy »

Hei!
Takker for opplysningene!
Det sto et eller annet sted at vogn 700 etterhvert ville forsvinne fra Djuregårdslinjen, stemmer dette?

Andreas
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Nej det är inte aktuellt att ta bort vagn 700. Vagnen fick nytt kablage vintern 2000. I samband med det så gjordes inredningen om. Ny matta på golvet, nya belysningsarmaturer och förbättring av sätena. Senare det året så fick vi vagn 210 och med erfarenheten av den vagnen så kan man så här i efterhand säga att vi skulle struntat i att rusta 700 och satsat på ytterligare en SM 83:a vagnens köregenskaper ar synnerligen passande till långsam körning som krävs då borden är dukade med kristallglas och buffébordet dignar av läckerheter.... Men nu blev det inte så så nu satsar vi på att ytterligare upprusta vagn 700. I vinter är det nog dags för byte av ...manglade...ytterplåtar.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Stefan Widén skrev:Nej det är inte aktuellt att ta bort vagn 700. Vagnen fick nytt kablage vintern 2000. I samband med det så gjordes inredningen om. Ny matta på golvet, nya belysningsarmaturer och förbättring av sätena. Senare det året så fick vi vagn 210 och med erfarenheten av den vagnen så kan man så här i efterhand säga att vi skulle struntat i att rusta 700 och satsat på ytterligare en SM 83:a vagnens köregenskaper ar synnerligen passande till långsam körning som krävs då borden är dukade med kristallglas och buffébordet dignar av läckerheter.... Men nu blev det inte så så nu satsar vi på att ytterligare upprusta vagn 700. I vinter är det nog dags för byte av ...manglade...ytterplåtar.

Stefan
Det er spennende å høre om vogn 700 også, mine foreldre fortalte netopp at på vei til finland for noen år sidem, så hadde de vært noen timer i Stockholm, og da hadde denne vogn passert rett forbi dem, og de hadde løpt etter, og da fått seg en kjøretur med den!

Var det en spessiell SM-83 man hadde i kikkerten for noen år siden?

Har man hatt noen tekniske problemer med vogn 700?

Andreas
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Inlägg av Stefan Widén »

Hej igen

Ja de problem vi haft med vagn 700 är körmotståndet på första fartläge. Vi körning med vagne så ligger förarna och pendlar mellan första fart och noll..för att få en så mjuk körning som möjligt. Dett fick konsekvensen att vi bräde motstånd lite för ofta. Lösningen blev att vi monterade några av de motstån vi fick från oslo..på taket. Så nu kan i princip ligga hur länge som helst på första fart utan att det går sönder. Vagnen har även fått en ny typ av sandlådor med tilhörande nya ejektor. Ekektorn är ett rör med lyftstrålar som bildar ett sug och samtidigt skjutsar iväg sanden. Eketorn fungerar mycket bra och. Så nu återstår det bara tt utforma och tillverka de permanenta sandlådorna. I överigt har vi endast vissa kompinenter som havererat.

Nästa vecka skall för övrigt vagnen in på översyn, då får vi väl se hur den mår.


När det gäller SM83:an så va det bara ett konstaterande. hade tajmingen funkat och med de erfarenheter vi snabbt fick av vagnen, hade vi nog tagit två vagnar...när de var tillgängliga...men nu blev det inte så.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Stefan Widén skrev:Hej igen

Ja de problem vi haft med vagn 700 är körmotståndet på första fartläge. Vi körning med vagne så ligger förarna och pendlar mellan första fart och noll..för att få en så mjuk körning som möjligt. Dett fick konsekvensen att vi bräde motstånd lite för ofta. Lösningen blev att vi monterade några av de motstån vi fick från oslo..på taket. Så nu kan i princip ligga hur länge som helst på första fart utan att det går sönder. Vagnen har även fått en ny typ av sandlådor med tilhörande nya ejektor. Ekektorn är ett rör med lyftstrålar som bildar ett sug och samtidigt skjutsar iväg sanden. Eketorn fungerar mycket bra och. Så nu återstår det bara tt utforma och tillverka de permanenta sandlådorna. I överigt har vi endast vissa kompinenter som havererat.

Nästa vecka skall för övrigt vagnen in på översyn, då får vi väl se hur den mår.


När det gäller SM83:an så va det bara ett konstaterande. hade tajmingen funkat och med de erfarenheter vi snabbt fick av vagnen, hade vi nog tagit två vagnar...när de var tillgängliga...men nu blev det inte så.

Stefan
Du holder vell meg oppdatert om hvordan det går på ettersynet til 700?

Skal 210 gjennom noe lignende?
hørte forresten at varmen er defekt på 210, stemmer dette?

Har man mange kjøre / bremstemotsdandere i reserve til 700?

Andreas
Skriv svar