Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Signaturen "tåglasse" (som jag tror skriver under annan identitet här) har på eget bevåg tagit fram en upplysande över pendeltågstrafiken i T18.
På Postvagnen har detta väckt viss uppmärksamhet... där finns också en länk att ladda hem tidtabellen som pdf-fil.
(Jag noterar med glädje att ingen verkar använda benämningen "Skip-stopp" längre. Det finns hopp för mänskligheten!)
informerar
Thomas K Ohlsson
Adress till PDF-filen:
http://www.kollektivresor.se/wp-content ... deltåg.pdf
På Postvagnen har detta väckt viss uppmärksamhet... där finns också en länk att ladda hem tidtabellen som pdf-fil.
(Jag noterar med glädje att ingen verkar använda benämningen "Skip-stopp" längre. Det finns hopp för mänskligheten!)
informerar
Thomas K Ohlsson
Adress till PDF-filen:
http://www.kollektivresor.se/wp-content ... deltåg.pdf
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Ja, visst, är väl bra att den länkas härifrån också. Tänkte att Postvagnen brukar vara mer fixerad vid grafer och tågplaner än läsarna av detta forum vanligen är.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Det har ju varit en hel del diskussioner även på detta forum om tågföljd, kortvändningar, tågtäthet och mycket annat - så jag tyckte sammanställningen kunde komma väl till pass här!Lars_L skrev:Ja, visst, är väl bra att den länkas härifrån också. Tänkte att Postvagnen brukar vara mer fixerad vid grafer och tågplaner än läsarna av detta forum vanligen är.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Nu har jag tittat lite på tidtabellen, och har två frågor angående Nynäshamnstrafiken:
1) Är det inte "fel" tåg som fortsätter mot Nynäshamn i mellantrafiken på linje 39S?
2) Om jag fattat rätt - det är ju inte alls säkert - så får viktiga orter som Krigslida och Segersäng 4 t/h stora delar av trafikdygnet, om än med hoppande (12/18 min) intervall. Hur kan man motivera detta????
funderar
Thomas K Ohlsson
1) Är det inte "fel" tåg som fortsätter mot Nynäshamn i mellantrafiken på linje 39S?
2) Om jag fattat rätt - det är ju inte alls säkert - så får viktiga orter som Krigslida och Segersäng 4 t/h stora delar av trafikdygnet, om än med hoppande (12/18 min) intervall. Hur kan man motivera detta????
funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Fast det korrekturfelet har inte jag gjort, det får Trafikförvaltningen stå förInge skrev:Lite korrektur. Det fattas fyra tåg per timme i högtrafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
1) Ja, givetvis, ska korrigera detTKO skrev:Nu har jag tittat lite på tidtabellen, och har två frågor angående Nynäshamnstrafiken:
1) Är det inte "fel" tåg som fortsätter mot Nynäshamn i mellantrafiken på linje 39S?
2) Om jag fattat rätt - det är ju inte alls säkert - så får viktiga orter som Krigslida och Segersäng 4 t/h stora delar av trafikdygnet, om än med hoppande (12/18 min) intervall. Hur kan man motivera detta????
funderar
Thomas K Ohlsson
2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
NU fattar jag!
(Jag missade färgmarkeringen söder om Tungelsta)
/TKO
(Jag missade färgmarkeringen söder om Tungelsta)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Du har antagligen rätt om den egentliga orsaken (bristande vändkapacitet), men en trevlig bonus är att snabbtågen till Nynäshamn nu kan bli ännu snabbare.Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Jag har hittat fler oenigheter. Det är möjligt att jag använder fel källa (jag utgår ifrån Excel-filen på sidan dokument om samrådsmöte Tågplan 2018). Enligt den listan ser nattrafiken ut på följande sätt (diskrepanser i parentes):Enceladus skrev:Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Vardagsnätter
Södertälje C 23:40 - Stockholm City 00:25 - Märsta 01:04
Södertälje C 00:10 - Stockholm City 00:55
Helgnätter
Södertälje C 23:40 - Stockholm City 00:25 - Märsta 01:04
Södertälje C 00:10 - Stockholm City 00:55 - Märsta 01:34 (här anges istället Uppsala)
Södertälje C 00:40 - Stockholm City 01:25 - Uppsala 02:21 (här anges istället Märsta)
Södertälje C 01:10 - Stockholm City 01:55 - Märsta 02:34 (denna avgång saknas helt)
Södertälje C 01:40 - Stockholm City 02:25 (denna avgång saknas helt)
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Ojdå, den missade jag, har uppdaterat nu. Tack! Som en följd av det missade jag också några av nattavgångarna från Södertälje C. Var väl för ologiskt att det först skulle vara timmestrafik till Märsta för att sedan åter blir 30-minuterstrafik. Men ingenting är tydligen omöjligt. Man har ju inte precis gjort något enkelt system. Jag undrar just hur man ska lära alla dessa varianter till resenärerna, men den dagen den sorgen...Fast kanske är det lättare idag när alla har mobil med sig och aldrig lär sig några tider utantill...Enceladus skrev:Du har antagligen rätt om den egentliga orsaken (bristande vändkapacitet), men en trevlig bonus är att snabbtågen till Nynäshamn nu kan bli ännu snabbare.Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.Lars_L skrev:Ojdå, den missade jag, har uppdaterat nu. Tack! Som en följd av det missade jag också några av nattavgångarna från Södertälje C. Var väl för ologiskt att det först skulle vara timmestrafik till Märsta för att sedan åter blir 30-minuterstrafik. Men ingenting är tydligen omöjligt. Man har ju inte precis gjort något enkelt system. Jag undrar just hur man ska lära alla dessa varianter till resenärerna, men den dagen den sorgen...Fast kanske är det lättare idag när alla har mobil med sig och aldrig lär sig några tider utantill...Enceladus skrev:Du har antagligen rätt om den egentliga orsaken (bristande vändkapacitet), men en trevlig bonus är att snabbtågen till Nynäshamn nu kan bli ännu snabbare.Lars_L skrev:2) Nej, då har du förstått fel. Du får titta på färgen och vad den står för. Tungelsta får dock 4 tåg i timmen största delen av dygnet. Orsaken är att snabbtågen hopar över Krigslida. Orsaken till detta är väl egentligen att det blir lite för trångt att vända för många tåg vid Västerhaninge, så de får vända i Tungelsta istället
Bra initiativ att göra en sammanställning! Förresten, saknas inte sista helgtåget mot Märsta som avgår kl. 1:57 från "City"?
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Nja, både 1.27 och 1.57 från Sci ska gå till Märsta, medan 0.57 - med ankomst 1.51 går till Uppsala. 0.24 måste väl dock ha försvunnit i någon ändringsomgång. Ständigt något att korrigera (såg ytterligare ett fel här som smugit sig in när man ändrat)...Enceladus skrev:
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.
Ja, det får man väl ser hur man gör om det blir nattrafik. Kanske bara blir timmestrafik till Uppsala och inget alls till Märsta..
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Fast i Köpenhamn har man det på S-tågen. Enligt statistiken kommer SL:s pendeltåg ha fler resenärer än S-tågen vid årets slut. Där har man nu halvtimmestrafik på helgnätter och 10 000 resenärer en vanlig helgnatt, vilket får säga vara rätt bra.Inge skrev:Nattrafik för pendeltågen är inte riktigt samma sak som nattrafik i tunnelbanan bland annat eftersom de nattbussar som ersätter pendeltågen också ersätter en hel del av matarbusstrafiken. Jag tror inte att det blir någon nattrafik med pendeltåg och jag tycker inte riktigt att fördelarna uppväger nackdelarna heller.
På vardagsnätter håller jag med om att det inte finns något underlag, men på helgnätter är trafiken på den centrala stråken så pass tät, att man fortfarande bör kunna ha kvar anslutande busstrafik i likhet med t-banan på de centrala busstråken. Så jag ser nog faktiskt inte någon större skillnad jämfört med t-banan. Men man måste givetvis se det som en satsning och inte göra lösning för "snål".
I Köpenhamn har man ju kvar flertalet nattbusslinjer ändå (även om man inte haft lika många), där går ju också alla A-linjer (och nu även C-linje) med nattrafik alla nätter i veckan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Jovisst, är givetvis medveten om det. Men de områden som fortsatt skulle behöva ha nattrafik (med vissa begräsningar) har det ju redan idag till 2-tiden på helgnätter. Idag är det ju nästan varenda anslutningslinje som har trafik till dess. Efter det kan man begränsa det ytterligare något. Med nya pendeltågsnätet kommer man ju ändå ha anpassning till sista pendeltågstiden, vilket blir kring 2.30 på många håll. Att börja köra ett nattlinjenät för 2,5-timme är ju inte stor mening. Då måste det vara mycket lättare att förlänga trafiken på de tyngre linjerna. Då kan man ju också köra pendeltågen hela natten och slipper ut- och inkörandet till depå av vagnar och personal. Nu blir det ju väldigt problem i många bussområden där man har många vagnar ute kring 2-tiden, samtidigt som nattbussar börjar utgå från stan.Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
På många håll har man ju också anslutande nattbusslinjer redan idag till pendeltågstationerna (såsom 597 och 797-798 i Södertälje). Så även anslutande linjer kan ju göras lite effektivare om man önskar det.
Lite längre gångavstånd kan man ju också få räkna med i nattrafiken.
Men naturligtvis blir det väl något område som har väldigt litet underlag där bussen råkar passera idag, som skulle kunna drabbas. Men ofta har ju dessa då ändå ingen trafik från 24.00-tiden till första nattbussen passerar från stan kring 3.00-tiden på natten.
På Bålstagrenen är det väl främst Viksjö som behöver någon senare nattbusslinje, liksom trafiken till Brunna/Bro. I Spånga täcker ju 199 upp ganska bra. Bakarbystaden skulle ju behöva sen nattrafik - men har det exempelvis inte idag, eftersom det inte passar med 591:s sträckning.
På Märstagrenen är det väl främst någon linje via Bollstanäs/Grimsta som behövs och till Vallsta samt Arlanda
På Nynäsgrenen är det ju egentligen Brandbergen som behöver nattförbindelse från pendeltågen. Här kan ju påpekas att exempelvis 828 till Östra Skogås redan har nattrafik till 4.00-tiden.
På Södertäljegrenen är det ju ganska liten del, eftersom 791 nu går ganska "rak" sträcka och har kompletterande linjer. Där handlar det väl främst om att låta 144 gå på natten till Älvsjö och istället för 793 kan ju 704 även gå på natten mellan Flemingsberg och Björnkulla.
Den stora effektivitetsförlusten är väl stationspersonalen. Men det handlar på många håll om mindre än 3-timmar mellan sista och första tåg. Är nästan lättare att låta personalen då täcka upp i treskift längs hela dygnet istället för att någon ska komma och öppna stationen igen drygt 2-timmar senare.
På tunnelbanan låter ju MTR sedan länge stationsvärdarna jobba hela natten även på vardagskvällar och får göra lite plockstädning när inga tåg går.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Jag har nu dubbelkollat med Trafikverkets tåggrafer att det näst sista tåget till Upplands Väsby går mot Uppsala med ankomst 2:21. Det borde vara detta tåg som avgår från City kl. 1:27.Lars_L skrev:Nja, både 1.27 och 1.57 från Sci ska gå till Märsta, medan 0.57 - med ankomst 1.51 går till Uppsala. 0.24 måste väl dock ha försvunnit i någon ändringsomgång. Ständigt något att korrigera (såg ytterligare ett fel här som smugit sig in när man ändrat)...Enceladus skrev:
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.
Ja, det får man väl ser hur man gör om det blir nattrafik. Kanske bara blir timmestrafik till Uppsala och inget alls till Märsta..
Ett sätt att ordna nattrafik till Arlanda, Uppsala och Märsta utan att ha för många avgångar är att köra tåg till Uppsala via Märsta och sedan ha anslutningsbussar från Märsta till Arlanda. Egentligen hade det varit bättre att köra tåg via Arlanda och ha anslutningsbussar därifrån till både Märsta och Valsta, men det skulle nog vara politiskt självmord att tvinga boende i Märsta att betala passageavgifter. Mest sannolikt, enligt min mening, är att det blir timmestrafik till både Uppsala och Märsta. Nu talar vi alltså bara om helgnätter.
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
1:27-avgången är precis en sådan avgång. Den går både till Märsta och Uppsala.Enceladus skrev:Jag har nu dubbelkollat med Trafikverkets tåggrafer att det näst sista tåget till Upplands Väsby går mot Uppsala med ankomst 2:21. Det borde vara detta tåg som avgår från City kl. 1:27.Lars_L skrev:Nja, både 1.27 och 1.57 från Sci ska gå till Märsta, medan 0.57 - med ankomst 1.51 går till Uppsala. 0.24 måste väl dock ha försvunnit i någon ändringsomgång. Ständigt något att korrigera (såg ytterligare ett fel här som smugit sig in när man ändrat)...Enceladus skrev:
Jag tror att du har råkat förväxla två avgångar (se mitt tidigare inlägg). Det verkar bara vara en timmes lucka mellan de två sista avgångarna till Märsta. Detta kanske innebär att Märsta bara kan hoppas på timmestrafik om/när pendeltågen börjar gå hela dygnet. Avgången kl. 0:24 från Uppsala saknas också i sammanställningen.
Ja, det får man väl ser hur man gör om det blir nattrafik. Kanske bara blir timmestrafik till Uppsala och inget alls till Märsta..
Ett sätt att ordna nattrafik till Arlanda, Uppsala och Märsta utan att ha för många avgångar är att köra tåg till Uppsala via Märsta och sedan ha anslutningsbussar från Märsta till Arlanda. Egentligen hade det varit bättre att köra tåg via Arlanda och ha anslutningsbussar därifrån till både Märsta och Valsta, men det skulle nog vara politiskt självmord att tvinga boende i Märsta att betala passageavgifter. Mest sannolikt, enligt min mening, är att det blir timmestrafik till både Uppsala och Märsta. Nu talar vi alltså bara om helgnätter.
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
- Inlägg: 3112
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Men man återgick till nattrafik i T-banan på fredag och lördag natt just eftersom man konstaterade att det blev mycket mer stök och ordningsproblem med busstrafik .roggek skrev:Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
För pendeln gäller ju att det egentligen inte funnits nattrafik mer än några förbindelser efter midnatt.
Det tycks alltså vara enklare att övervaka och hålla ordning i T-banan och min uppfattning som då och då resenär på natten är att det råder normalt god ordning på tågen även om det väl är något annorlunda karaktär på resenärerna mot på dagtid
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Men har man lång gångväg från närmsta T-station så förstår jag fullt ut att det kan kännas mer otryggt än om man har en busshållplats runt knuten och just för sista sträckan till hemmet tillhandahåller ju SL ingen trygghet men det finns väl något där tjejer kan få kontakt med varandra över mobilen och slå sällskap .
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Ah, det var därför jag inte fick ihop det och rörde till det när tåget både såg ut att gå till Märsta och Uppsala. Ja, det gäller att inte slarva med att läsa graferna och gå för mycket på tåglistan. Tar sådan tid bara att detaljgranska graferna (iaf på de centrala stråken). Fast det blir ju å andra sidan då ytterligare en variant att förklara för resenärerna att alla pendeltåg till Uppsala inte går via Arlanda...kildor skrev: 1:27-avgången är precis en sådan avgång. Den går både till Märsta och Uppsala.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Framtida pendeltågstrafik i Storstockholm
Men för många blir ju å andra sidan restiden väldigt lång. Om jag minns rätt var du lokaliserad till närheten av Brandbergen och dit tar ju resan lika lång tid. Men bor man längre bort i exempelvis Bro, så tar ju nattbussen halva natten.roggek skrev:Sedan upplevs det tryggare bland resenärer (NKI) med nattbuss från stan, än med pendeltåg på natten, eftersom många kommer närmare bostaden med en nattbuss än med pendeltåg och byte vid en kanske inte i alla lägen, så upplyst och buskröjd bussterminal.Inge skrev:Men S-tågen i Köpenhamn lutar sig inte lika tungt på matarbusstrafiken, vilket inte heller tunnelbanan i Stockholm gör.
När man övergår till nattbusstrafik efter att pendeltågen slutat gå, övergår man också till ett helt annat system. Där nattbussen täcker in fler områden och har mycket tätare stopp än pendeltåget dagtid.
Föredrar själv nattbuss framför tunnelbanan och pendeln nattetid...
Min tanke är ju dock att eftersom många linjer redan har nattrafik till 2-tiden, så kan man ju förlänga de som passerar tyngre stråk. Linje 807 skulle i sådana fall gå dygnet runt på helgnätter, vilket väl då förvisso innebär ett byte vid Gullmarsplan.
Funkar det för resenärerna idag att stiga på en nattbuss vid 2-tiden på natten vid pendeltågsstationerna - så kan man väl klara det klockan 3 också.
Det blir helt enkelt så rörigt när man har ytterligare en trafiklösning för relativt kort tid, när resandeunderlaget ändå förväntas bli relativt stort och när de ekonomiska kostnaderna för utökningen troligen är relativt små. Det är verkligen peanuts om man ser till kollektivtrafikens kostnader totalt i länet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,