Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
"Hur ska bussarna komma fram när det blir allt trängre på vägarna? Det ska en speciell grupp få ansvar för att lista ut. I alla fall om Alliansen i landstinget får som de vill.".
SvT/ Stockholm: "Så ska bussarna komma fram lättare".
SvT/ Stockholm: "Så ska bussarna komma fram lättare".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.
2. Trimma trafikljusen att prioritera kollektivtrafik.
3. Låt bilisterna få trängas och köa på den kvarvarande 95% av tillgängliga körfält.
Klart!
2. Trimma trafikljusen att prioritera kollektivtrafik.
3. Låt bilisterna få trängas och köa på den kvarvarande 95% av tillgängliga körfält.
Klart!
Genius on call
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nu vet jag inte om det behövs någon ny grupp för det, eftersom detta är ganska noga utrett genom åren. Vad som saknas är egentligen analyser från SL över hur stor andel som beror på köer och andra orsaker; det finns en risk i detta att man ser allt som orsakat av köer, när det nog i flertalet fall är ett ganska litet problem. Och där det är ett problem är det ganska känt. Men förseningar och längre körtider handlar ju också om allt från ökat resande till sänkta hastigheter på många vägar och bussmodeller som inte är byggda för hög trafikantcirkulation.
När det gäller köer handlar det ju om den vanliga fyrstegsraketen
1. justera signaltider utifrån observationsdata för att optimera flödet
2. Inför signalprioritering för bussar
3. Inför eget körfält för busstrafiken om så är möjligt.
4. Om det inte anses finnas plats för busskörfält, finns egentligen bara alternativet att endera begränsa biltrafiken genom avgifter eller förbud, alternativt att bygga nya vägar för bussarna.
Här handlar det ju bara att vara tydlig mot kommun- trafikverk, så att investeringarna görs.
När det gäller köer handlar det ju om den vanliga fyrstegsraketen
1. justera signaltider utifrån observationsdata för att optimera flödet
2. Inför signalprioritering för bussar
3. Inför eget körfält för busstrafiken om så är möjligt.
4. Om det inte anses finnas plats för busskörfält, finns egentligen bara alternativet att endera begränsa biltrafiken genom avgifter eller förbud, alternativt att bygga nya vägar för bussarna.
Här handlar det ju bara att vara tydlig mot kommun- trafikverk, så att investeringarna görs.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ja,typ att biltrafiken får 95% av vägytan i stället för 98%... typ!BSB101 skrev:Där detta behövs får man nog trolla med knäna för att hitta utrymme.Odd skrev:1. Inrätta separata körfält för kollektivtrafiken på samtliga gator och vägar där det behövs.
Genius on call
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.
En tillyxad höftning ger vid handen att om dessa åtgärder införs på linje 160 skulle SL kunna spara in 2-3 omlopp, och vi resenärer vinna 2-3 minuter varje dag i varje riktning! Andelen stående resenärer torde öka marginellt, men ståplatserna skulle vara bekvämare och restiden som redan nämnts kortare.
(Och om SL inte vill ta ut omloppstidsvinsten i pengar utan öka trafiken så är det helt OK för mej. Men kanske lite onödigt trots allt...)
Thomas K Ohlsson
ofrivillig bussresenär
En tillyxad höftning ger vid handen att om dessa åtgärder införs på linje 160 skulle SL kunna spara in 2-3 omlopp, och vi resenärer vinna 2-3 minuter varje dag i varje riktning! Andelen stående resenärer torde öka marginellt, men ståplatserna skulle vara bekvämare och restiden som redan nämnts kortare.
(Och om SL inte vill ta ut omloppstidsvinsten i pengar utan öka trafiken så är det helt OK för mej. Men kanske lite onödigt trots allt...)
Thomas K Ohlsson
ofrivillig bussresenär
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
- Inlägg: 242
- Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Har man GPS logger på alla bussar så man detaljerat kan se dess hastighet och relativt lätt kan identifiera potential i att prioritera dem? Elektroniken är tokbillig nu så det är nästan konstigt om man inte har det.
Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.
Jag cyklar över västerbron då och då, under högtrafik så brukar det alltid bli kö vid krönet, för där går bilkörfälten från 2 till 1 och bilisterna sköter inte det där smidigt utan de står stilla och blinkar sig in och bussarna sitter fast bakom.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Har det inte alltid (sen Hedenhös) i varje fall) varit kollektivkörfällt på Västerbron?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
När infördes kollektivkörfälten?
/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ja det var väl bland de första avskilda kollektivtrafikkörfälten.
Och då fanns ingen Essingeled...
Så bilisterna har fått mer utrymme men gnäller ändå ständigt. Och gratis ska det vara också!
Behovspröva bilkörning i innerstan är mitt tips.
'All I want for christmas is planekonomi...'
Kamratliga hälsningar från Årsta!
/TKO
Och då fanns ingen Essingeled...
Så bilisterna har fått mer utrymme men gnäller ändå ständigt. Och gratis ska det vara också!
Behovspröva bilkörning i innerstan är mitt tips.
'All I want for christmas is planekonomi...'
Kamratliga hälsningar från Årsta!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Nu skall man förbättra framkomligheten för 4:an på Rosenlundsgatan. "Här blir nytt bilförbud på Södermalm".
Det är bara förbi ett kvarter som Rosenlundsgatan blir nästan ren bussgata. Är det ofta kö här för utfart till Hornsgatan? Eller räknar man kanske med att biltrafiken minskar på hela gatan när man måste göra några extra svängar för att komma ut på Hornsgatan? Och i riktning från Hornsgatan måste man också köra via andra gator. Det kanske är det som minskar trafiken mest på övriga delen av Rosenlundsgatan?
Och ja, det handlar om Stockholm och SL, trots att jag glömde att skriva det i rubriken när jag skapade tråden!
Det är bara förbi ett kvarter som Rosenlundsgatan blir nästan ren bussgata. Är det ofta kö här för utfart till Hornsgatan? Eller räknar man kanske med att biltrafiken minskar på hela gatan när man måste göra några extra svängar för att komma ut på Hornsgatan? Och i riktning från Hornsgatan måste man också köra via andra gator. Det kanske är det som minskar trafiken mest på övriga delen av Rosenlundsgatan?
Och ja, det handlar om Stockholm och SL, trots att jag glömde att skriva det i rubriken när jag skapade tråden!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Här har vi problemet att på korsningen Hornsgatann-Ringvägen så är det förbjuden vänstersväng från slussen-hållet, vilket gör Rosenlundsgatan som en attraktiv alternative. Osäker om man får svänga in mot slussen från Ringvägen. om man gör den lilla snutten närmast hornsgatan till en bussgata så blir det en rätt så omiljövänlig omväg. kanske funkar bra för de som kommer från slussen och söder mälarstrand, men inte för de som kommer från Hornstull och har området där innanför som mål (villket är nog enganska liten andel.
dock så borde man flytta 4:ans busshållplats (mot hornstullhållet) så den är inne på Rosenlundsgatan, och inte ute på hornsgatan som idag.
dock så borde man flytta 4:ans busshållplats (mot hornstullhållet) så den är inne på Rosenlundsgatan, och inte ute på hornsgatan som idag.
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
För dem som bor i Rinkeby är svängen inte onödig...Inge skrev:Noterbart är att "arbetsgruppen" tydligen tittat på fyra linjer 1, 4, 178 och 179. Hur i h*lsi*ke kan man missa sen enormt tidsödande och onödiga svängen genom Rinkeby när man utför ett sådant "arbete"? -Eller var det kanske bara lite terapi der var fråga om den här gången också?
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 5HX68xOxQ/
Professionell tyckare
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Det har varit problem länge för busstrafiken i innerstaden. Inte minst Centralen - Kungsträdgården och Regeringsgatan. Och senaste tiden även Värtavägen. Men även på fler ställen.
"Rekordmånga vägarbeten stressar Stockholms busschaufförer".
Den här tråden startades med länk till en artikel om en framkomlighetskommission. Nu är en ny framkomlighetskommission på gång. Eller kanske snarare är det så att diskussionen kommit upp igen. (Det drar ju ihop sig till val.) "Så ska trafikkaoset lösas i Stockholm".
När det gäller Värtavägen är problemen snart över. Om man får tro trafikkontoret. "Då är bygget på Värtavägen klart".
"Rekordmånga vägarbeten stressar Stockholms busschaufförer".
Den här tråden startades med länk till en artikel om en framkomlighetskommission. Nu är en ny framkomlighetskommission på gång. Eller kanske snarare är det så att diskussionen kommit upp igen. (Det drar ju ihop sig till val.) "Så ska trafikkaoset lösas i Stockholm".
När det gäller Värtavägen är problemen snart över. Om man får tro trafikkontoret. "Då är bygget på Värtavägen klart".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Hmmm... snart är det 20-årsjubileum för bussarnas framkomlighetsprojekt. Undra om man någonsin kommer att gå i mål, eller om medelhastigheten kommer fortsätta att sjunka...
Genius on call
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
På a) svarar jag "nej" och på b) svarar jag "ja"!Odd skrev:Hmmm... snart är det 20-årsjubileum för bussarnas framkomlighetsprojekt. Undra om man någonsin kommer att gå i mål, eller om medelhastigheten kommer fortsätta att sjunka...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Man önskar att de även överväger den uppenbara lösningen på problemet: att bygga spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Ett problem för både dubbeldäckare och spårväg är den dåliga bärigheten på gator och broar i Stockholm, man ersätter inte en ledbuss med en dubbeldäckare och inte ens två normalbussar med en dubbeldäckare.Enceladus skrev:En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?
Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet
Intressant!Lars Ödlund skrev:Ett problem för både dubbeldäckare och spårväg är den dåliga bärigheten på gator och broar i Stockholm, man ersätter inte en ledbuss med en dubbeldäckare och inte ens två normalbussar med en dubbeldäckare.Enceladus skrev:En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?
Men många gator och broar har ju burit såväl spårvagnar som dubbeldäckare förut? Fordonen kanske är tyngre numera?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.