Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör
Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.
Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
Allt är relativt. Att man på visa ställen kan gå/cykla snabbare än kollektivtrafiken är inte så konstigt om man börjar titta på trängsel samt bussens körväg kontra vilken (gen)väg man kan gå.
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Är en kulturskribent snabbare än ettans buss?

Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!

Åk med SVT:s reporter på julbussen

Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

"KLART: SL:s bussar får fritt fram i korsningar".

Vilken gång i ordningen är det som man säger att man ska införa bussprioritering för bussarna i Stockholm? Inte första i alla fall! :)

Man redovisar konsekvensen för övrig biltrafik och för fotgängare. Men inte för cyklister. (Med tanke på vilken politiker det är som håller i projektet så kan man lätt misstänka att det är så att bussarna i verkligheten bara får prioritet två, efter cyklisterna. Nej jag tror inte det är så, men det skulle inte direkt förvåna mig.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Ehnberg
Inlägg: 26
Blev medlem: måndag 16 oktober 2017 9:06

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av dr Ehnberg »

Nu verkar man - återigen - ha kommit på att stombussarna bör ha påstigning genom alla dörrarna. Det var väl så det var sagt från första början då 1998, men så fick man kalla fötter och tyckte att föraren ska kolla alla biljetter ändå.

https://mitti.se/nyheter/anvanda-dorrar ... -stockholm

Det står inte när försöket påbörjas, men det blir ju intressant. Rimligen måste det blir en stor förbättring.
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Äntligen! utbrister jag likt Gert Fylking...

Det blir fler och fler trafikslag i stockholmstrafiken med "fri inpassering", högerns tidigare misstro mot detta verkar brytas. När får vi se öppna spärrlinjer i pendeltåg och tunnelbana? Och när ska larvet med springkonduktörer på de östliga spårvägslinjerna upphöra, jag tror faktiskt inte att t ex lidingöborna är så mycket mer fuskbenägna än andra.

Ursäkta utvikning,

ber
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

Kortare omloppstider handlar inte bara om att förkorta restiden för resenärerna, utan också om att minska driftskostnaderna. Det skulle vara intressant att ta reda på om försöket är kostnadsneutralt, d.v.s. om kostnadsminskningarna överstiger intäktsbortfallet. Sedan kan kortare restider öka antalet resenärer, vilket brukar minska kostnaden per resenär.

(Vad hände med expressfyran? Enligt den snart ettåriga artikeln avklarades sträckan Odenplan–Hornstull på nästan halva tiden.)

Jag är mer tveksam till att begränsa försöket till linjer snarare än hållplatser. Den som står och väntar på en buss mot Östra station från hållplatsläge C vid Odenplan bryr sig nog varken om linjenumret eller färgen. Det kan vara aningen förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.

(Stombusskonceptet är väldigt godtyckligt. Finns det exempelvis någon radiell linje som har mer stomlinjekaraktär än linje 807? Resenärer ska inte behöva tänka på vilka bussar som råkar vara blålackade!)

Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Nu är det dags igen!. "Så ska busslinje 4 komma fram snabbare".

Jag försökte hitta äldre trådar i ämnet och fann fyra, och det är jag som skapat alla. Denna tråd är från 2017. Sedan finns det en från 2015, en från 2014 och en från 2013.

Varför 2016 inte finns med vet jag inte. Men i augusti 2018 fanns det också en artikel om ett förslag att snabba upp bussarna. Finns nämnt tidigare i den här tråden. Och nu har alltså 2019 års förslag kommit.
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 19 november 2019 0:02, redigerad totalt 1 gånger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Hans Wibacke »

Svt Nyheter skrev:Bland annat föreslås kortare stopp på busshållplatserna.
Men det var ju fiffigt! Varför har ingen föreslagit det tidigare? :roll: (Det var förstås inte riktigt så som Tomas Eriksson uttryckte sig.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Ja så var det dags igen. Positivt är att det nu tydligen skall bli möjligt att använda alla dörrar för påstigning. SL:s rabiata spärrmentalitet verkar bit för bit rämna - när får vi se öppen spärrlinje i tunnelbanan?

Sedan konstaterar jag återigen att man inte ens nämner den mest naturliga och effektiva åtgärden för att förbättra stomlinje fyra...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av LÅ1 »

Mer i ämnet. Nu ska "Fyrans buss ska bli 20 minuter snabbare: 'Som en leopard' "

Missa inte filmen sist i artikeln!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Kanske här vi ska bygga spårväg istället för i ett hamnområde där det kanske ska byggas nånting nångång?
Filmen borde få en guldbagge!

/TKO
Senast redigerad av TKO den tisdag 19 november 2019 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Sedan konstaterar jag återigen att man inte ens nämner den mest naturliga och effektiva åtgärden för att förbättra stomlinje fyra...
Nolltaxa? :wink:
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Sedan konstaterar jag återigen att man inte ens nämner den mest naturliga och effektiva åtgärden för att förbättra stomlinje fyra...
Bilfria gator?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Sedan konstaterar jag återigen att man inte ens nämner den mest naturliga och effektiva åtgärden för att förbättra stomlinje fyra...
Nolltaxa? :wink:
På lång sikt ska vi naturligtvis ha nolltaxa. På kort sikt skulle det bara förvärra fyrans problem...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Hans Wibacke »

SvD skrev:Ett eget prioriterat körfält med hållplatser – mitt i vägbanan. Linje 4 kan bli Stockholms första expressbusslinje.

– Den ska gå från att vara en snigel till att bli en leopard, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd.
Leopard? Är det inte gepard herr Tamsons tänker på? Leoparder är ju betydligt långsammare. Fast snabbare än sniglar förstås...
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av hgsldf »

När jag läste om 4:ans bussbanor, såg jag dubbelspår i mitten av gatan som det såg ut till 67. Var dom bussarna vänder har jag inte någon full kontroll över, men vändslingan vid Hakberget var kvar när jag för några år sedan promenerade förbi. Där måste förmodligen byggas om och ev anslutas till värtabanan. Hur som helst vore det här en underbar start på att återuppbygga lokaltrafiken i Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Sedan konstaterar jag återigen att man inte ens nämner den mest naturliga och effektiva åtgärden för att förbättra stomlinje fyra...
Nolltaxa? :wink:
På lång sikt ska vi naturligtvis ha nolltaxa. På kort sikt skulle det bara förvärra fyrans problem...
Nolltaxa och påstigning genom alla dörrar är väl i praktiken samma sak på bussar med hög belastning, även om det officiellt kommer att krävas giltig biljett?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Nolltaxa och påstigning genom alla dörrar är väl i praktiken samma sak på bussar med hög belastning, även om det officiellt kommer att krävas giltig biljett?
Eller så är det så att alla - i stort sett - har giltig biljett? Det är ju det som alla system med "öppna spärrlinjer" bygger på.

Men signaturen "Enceladus" kanske förespråkar den hårda linje som SL fram till några år sedan ansåg vara den enda vägen - spärrar och kontroller behövs för att hålla packet i schack. Med tanke på hens övriga inlägg är det i så fall inget som förvånar mej!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9966
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Nolltaxa och påstigning genom alla dörrar är väl i praktiken samma sak på bussar med hög belastning, även om det officiellt kommer att krävas giltig biljett?
Eller så är det så att alla - i stort sett - har giltig biljett? Det är ju det som alla system med "öppna spärrlinjer" bygger på.

Men signaturen "Enceladus" kanske förespråkar den hårda linje som SL fram till några år sedan ansåg vara den enda vägen - spärrar och kontroller behövs för att hålla packet i schack. Med tanke på hens övriga inlägg är det i så fall inget som förvånar mej!
Om nu i stort sett alla redan har giltig biljett, vad är då problemet med att införa nolltaxa på linje 4? Kortare omloppstider ger lägre driftskostnader. Förslaget är med stor sannolikhet intäktsneutralt!
Skriv svar